Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummi eroaa kirkosta

Vierailija
05.12.2020 |

Olen ystäväni pojalle sylikummi. Ristiäiset on hoidettu ja lapsi on kohta puolitoista vuotta vanha. Liityin kirkkoon takaisin että pystyin ottamaan kummiuden vastaan - emme ole kovin uskovaisia joten oma roolini on olla läheinen aikuinen läpi lapsen elämän.

Ihan puhtaasti säästösyistä ja uskonpuutteesta tahtoisin nyt taas erota pois kirkon nimilistoilta. Kysynkin, että jos nyt eroan kirkosta - onko sillä mitään vaikutusta nykyiseen kummin rooliin?

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-kristityn antamalla todistuksella ei ole mitään merkitystä enää. Luottamuksen pohja on poissa. Puhutaan valon lapsista ja pi.eyden lapsista. Lukekaa varhaisten kristittyjen ja seurakuntien historiasta mihin näitä kummeja, todistajia on alunperin tarvittu.

Vierailija
162/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtoolliselle ei saa osallistua ellei ole kirkon konfirmoitu jäsen. Kuolemanhätä on eri asia. Poikkeus vain vahvistaa säännön.

Ehtoollinen on kristittyjen ateria jolla on hyvin, hyvin syvällisiä merkityksiä. Se on myös hengellistä yhteyttä Kristukseen ja Kristuksessa, joka on todellisesti läsnä ehtoollisella.

Se että pappi ei julkisesti kysele eikä erottele ihmisiä ei tarkoita sitä ettäkö kaikki olisi sallittua. Kirkko luottaa ihmiseen eikä halua häntä nolata.

Kyllähän se kuuluu vähintäänkin rippikoulun käyneiden ellei kaikkien ihmisten yleissivistykseen tietää tai itse selvittää ennen ehtoolliselle osallistumista se, mitkä ovat periaatteet sakramentin jakamisen suhteen.

Ehtoollista jaetaan normaalioloissa ihan joka sunnuntai. Sinne ei pitäisi kenelläkään olla niin kiire mennä ettei ehdi selvittä, minne ja millä ehdoin on menossa.

Kaste, kummius, konfirmaatio, kirkon jäsenyys tai ehtoollinen eivät sinänsä pelasta meistä ketään ilman uskoa Kristukseen ja elämää Hänessä. Turha näistä on siinä mielessä saivarrella.

Toisaalta on typerää ja suoranaista itsepetosta väittää, että sääntöjä tai periaatteita ei olisi. Ihan kaikilla yhteisöillä on sellaiset.

Monikulttuuristumisen, ekumeenisten avioliittojen sekä kirkkojen välisten suhteiden kehittymisen myötä luterilaisissa messuissa käy yhä useammin muiden kirkkojen jäseniä. Kirkolliskokous muutti marraskuussa 2016 kirkkojärjestystä niin, että piispainkokous voi antaa tarkempia ohjeita, millä edellytyksillä muun kristillisen kirkon kastettu jäsen voi osallistua ehtoolliseen.

Piispainkokouksen mukaan myös muun kristillisen kirkon kastettu jäsen voi osallistua yksittäistapauksessa ehtoolliseen, jos hänellä on omassa kirkossaan oikeus ehtoolliseen ja hän hyväksyy luterilaisen käsityksen ehtoollisesta Kristuksen todellisen läsnäolon ja syntien anteeksiantamisen ateriana.

https://evl.fi/uutishuone/tiedotearkisto/-/items/item/14106/Piispainkok…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tää ev.lut kirkon touhu mennyt naurettavaksi. Homoja ei vihitä kun se on niin kiellettyä. Ei voi kiertää sääntöjä, ei voi. Sitten kummiksi kyllä hyväksytään ihan kaikki. Olin taannoin ristiäisissä, joissa oli se 2 pakollista kirkkoon kuuluvaa kummia. Lisäksi oli 2 nuorta lasta (molemmat 12v), jotka ei olleet edes rippikoulua vielä käyneet. Pappi kyllä heille selitti, että virallisesti heistä tulee kummeja vasta kun rippikoulu on käyty eli reilun 2 vuoden kuluttua. Sitten hän lisää heidät kummeiksi. Jotenkin alkoi huvittaa ja myös ärsyttää. Lapset halus kummeiks, vanhemmille se kävi. Kirkko taas ei uskalla enää ilmeisesti sanoa heterojäsenilleen mitään vastaan ja kaikki käy. Heteroiden kyseessä ollessa sääntöjä voi vähän venyttää. No, tämä oli yksi syy siihen miksi itse erosin kirkosta. Alkoi ottaa päähän tämä kirkon heteroiden edessä matelu. Jos ollaan tehty säännöt niin pidetään niistä sitten kiinni, ihan kaikkien kohdalla. Jos kummiksi haluaa niin pitää odottaa, että rippikoulu on käyty. Ja pitää olla kirkon jäsen. Ihan kaikkea ei tässä maailmassa saa eikä ole tarviskaan saada. Sekin on hyvä oppia, että omilla valinnoilla on seurauksensa. Kirkon pitäis ryhdistäytyä ja alkaa vaatia asioita jäseniltään. Eikä nöyristellä ja kumarrella kaikille. Paitsi niille homoille. Heidän kohdallaanhan ei säännöistä jousteta.

Jaa. Itse taas olen lukenut ja kuullut useammasta eri lähteestä, että jotkut papit ovat niitä homoja vihkineet.

Että silleen...

Vierailija
164/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei-kristityn antamalla todistuksella ei ole mitään merkitystä enää. Luottamuksen pohja on poissa. Puhutaan valon lapsista ja pi.eyden lapsista. Lukekaa varhaisten kristittyjen ja seurakuntien historiasta mihin näitä kummeja, todistajia on alunperin tarvittu.

Pelkkä kirkosta eroaminen ei tee ihmisestä ei-kristittyä tai varsinkaan pimeyden lasta.

Vierailija
165/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se pappi tietää, että olet eronnut kirkosta? Ei he mitään listoja siitä saa, kuka on eronnut ja kuka ei.

Vierailija
166/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se pappi tietää, että olet eronnut kirkosta? Ei he mitään listoja siitä saa, kuka on eronnut ja kuka ei.

Kysytkö nyt tosissasi?

Vierailija
167/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en kyllä ymmärrä miksi vanhemmat välttämättä haluavat liittää lastaan kirkoon ja valitsevat kirkkoon kuulumatonta kummiksi? Kertokaa ihmessä mikä logiikka tässä on. Kummilla on nykyisin pelkän lahja-automaatin virka mutta sen voi hoitaa ihan hyvin myös ilman kastetta tai kirkkoon kuulumista.

Aika vähiin käy valinnanvara jos kummin kriteerinä on kirkkoon kuuluminen. Eiköhän tärkeämpää ole se että ihminen on tärkeä sekä vanhemmille että myöhemmin myös oletettavasti sille lapselle.

/59

Newsflash, nimenomaan kummin kriteerinä ON kirkkoon kuuluminen. Tärkeä voi olla myös ilman sitä virallista kummiutta, miksei ihmiset tajua? Jos kirkkoon liitytään vain ollakseen kummi sen kasteen ajan ei se kyllä kummiksi tee vaikka kuinka niin luulette. Edelleen ihmettelen miksi lasta silloin pitää liittää kirkkoon jos edes vanhemmat eivät itse edes välitä? Kasteella liitytään kirkkoon, ei tämä mikään uusi asia ole.

Ei ollut asialla mitään väliä ainakaan noiden pappien kanssa. Sylikummina olin vaikken kirkkoon kuulukaan. Vanhempien vakaumuksista minä en tiedä mitään, omaa hypoteettista lastani en tietenkään kastaisi. Mutta nyt puhutaan kummeista eikä siitä miksi vanhemmat kastavat lapsiaan.

/59

Et sinä silloin mikään kummi ole, olet vain henkilö jako piti lasta sylissä kasteen ajan. 

Olen kummi. Ärsyttääkö? Maailma muuttuu, eskoseni.

/59

Saathan sinä kutsua itseäsi ihan miksi vain. Ihmettelen vain, mikä kiinnostus sulla on kasteeseen ja kummiuteen, vaikket halua kuulua kirkkoon.

Eri

Kasteeseen ei niin minkään näköistä kiinnostusta, kummiksi ryhdyn kun pyydetään. :)

/59

Ei niin minkään näköistä kiinnostusta kasteeseen ja silti olit siellä läsnä? Erikoista. Jos minua ei joku asia kiinnosta lainkaan, en todellakaan antaisi sille senkään vertaa aikaani.

Sä oot varmaan aika suosittua seuraa ystävien ja sukulaisten keskuudessa. :D

Ei mua kiinnosta rippijuhlat, lakkiaiset tai amisvalmistujaisetkaan, mutta aivan pomminvarmasti otan töistä vapaata ja menen paikalle kauniisti pukeutuneena lahjan kanssa ihan jokaiseen tilaisuuteen. Johtuen siitä että en ole itsekäs k.us.i.pää vaan osaan iloita mukana läheisteni tärkeissä hetkissä. Ja arvostan sitä että minut näihin tilaisuuksiin halutaan jakamaan ne hetket.

/59

Saahan noihin kaikkiin tilaisuuksiin osallistua kuka tahansa, totta kai. Kummiksi sitoutumista kirkon järjestämässä kastetilaisuudessa ihmettelen silti, kun et usko etkä halua kuulua kirkkoon.

Kielenkäyttösi ei muuten ole niin kaunista, että haluaisin sinut mukaan omien läheisteni juhliin, vaikka kuinka olisit tulossa kauniisti pukeutuneena lahjan kanssa paikalle.

Ja mä olen kiitollinen etten joudu sinun tai läheistesi juhliin.

Sitoudun kummiksi kirkon järjestämässä kastetilaisuudessa jos läheiset ihmiset sitä minulta toivovat. Se on kunnia itselleni.

/59

Et varmasti joudu, en usko että on pelkoa, että sinut kutsuttaisiin.

Kyllähän läheisesi voivat pyytää sinua vaikka lapsensa vara-äidiksi/isäksi tai ystäväksi. Kummius liittyy kuitenkin kirkkoon ja uskontoon, toisin kuin nuo muut tittelit. Siksi on syytä ihmetellä suostumistasi nimenomaan kummin tehtävään.

Lupaan etten tulisi jos kutsuisit. Se olisikin ensimmäinen kerta kun kieltäytyisin, mutta hyvällä syyllä.

Ja sinähän saat ihmetellä erilaisia asioita elämässäsi, se pitää mielen uteliaana. Faktoja se ei kuitenkaan muuta mihinkään. :)

/59

No en varmaan kutsuisikaan, taidamme jakaa vähän erilaiset arvot.

Totta kai saan ihmetellä, ja sinä teet niin kuin teet. Fakta on kuitenkin se, että oikeaa kummia sinusta ei saa, korkeintaan voit olla ”haltiakummi”.

Kuten jo sanoin, pappien sanat painavat tässä av-mammaa enemmän. Ei auta mikään.

Siinä olet oikeassa että arvomme ovat erilaiset. Olen siitä aika varma jo ihan tämän keskustelun perusteella.

/59

Ev. lut. kirkon sivuilla sanotaan näin:

”Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.”

Jos olet saanut luvan pitää lasta sylissä kastetilaisuudessa, ei se tarkoita, että sinusta tulisi sen perusteella oikea kummi.

Sylikummiksi pyydettiin ja sylikummiksi tulin papin sanojen mukaan. Muissa kastetilaisuuksissa en ollut sylikummi mutta kummi kuitenkin, taas kerran pappien sanojen mukaan. Sun on turha jankata tuota samaa kun se ei muuta asioita mihinkään suuntaan. :D

/59

No siinä tapauksessa pappi on sanonut vastoin ev. lut. kirkon sääntöjä. Sinusta ei voi tulla oikeaa kummia, jos et kuulu kirkkoon. ”Kummi” voit toki olla, jos kovasti haluat. Ja ilmeisesti haluat, kun olet noin moneen kastetilaisuuteen osallistunut, vaikkei yhtään kiinnosta.

Papit. Monikossa. Olen oikea kummi.

En minä mitenkään erityisesti toivonut kummiutta, olen vain haluttua tavaraa kummimarkkinoilla ja totta kai otan kunniatehtävän vastaan jos siihen pyydetään. Ja nyt kun jankutat tuosta kiinnostusasiastakin jo ainakin toistamiseen niin olisi kiinnostavaa tietää kuinka suuri prosentti kastetilaisuuteen osallistuvista osallistuu tilaisuuteen itse kasteen vuoksi. Itse osallistun, ja oletan että monet muutkin, jotta voisin jakaa tärkeän virstanpylvään ja juhlan itselleni läheisten ihmisten kanssa. Kaste ei itsessään liikuta minua suuntaan tai toiseen, se on jokaisen henkilökohtainen valinta (tai useammin vanhempien valinta).

/59

Joissain tapauksissa pappi voi ottaa mukaan lasta siunaamaan kirkkoon kuulumattoman henkilön. Oikeaa kummia se ei sinusta kuitenkaan tee. Jos sinut on ”niputettu” tilaisuudessa kuuluvaksi samaan joukkoon kirkkoon kuuluvien kummien kanssa, se ei silti riitä kummiuteen vaan sinun tulee olla ev. lut. kirkon jäsen. Olen siis korkeintaan epävirallinen kummi. Jos uskolla ei ole sinulle mitään merkitystä (ja usko pois, monelle on), miksi haluat niin kovasti olla oikea kummi?

Melko outoa, jos pappi pyytää siunaamaan lasta, henkilöltä joka ei kuulu kirkkoon, kun jokaisen kirkonjäsenen ja papin, on kunnioitettava toisen vakaamusta, oli sitten ateisti tai kristitty. Kertomuksesi on vastoin kirkon ohjeita, jos pappi on noin toiminut.

Eiköhän ne ole olleet ne vanhemmat, jotka on pyytäneet. Eihän papit oma-aloitteisesti valkkaile ihmisiä sieltä vierasrivistöstä siunaamaan. Ja jos ko henkilö on itse vapaasta tahdostaan suostumuksensa antanut, niin eihän siinä ole mitään ongelmaa silloin. Ei se silloin loukkaa hänen vakaumustaan.

Vierailija
168/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta voi erota joulun välipäivinä ja liittyä heti takaisin loppiasen tienoolla, niin ei tarvitse maksaa kirkollisveroa. Vero määräytyy sen mukaan onko jäsen vuoden ekana arkipäivänä. Säästöä palkasta riippuen jopa tuhansia ja "taivaspaikka" valmiina, kunhan ei kupsahda silloin vuoden vaihteen aikaan. ;)

Vierailija
169/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehtoolliselle ei pääse jos ei kuulu kirkkoon. En osaa sanoa kummin roolista jos eroaa kirkosta.

Lapselle ei voi pitää ristiäisiä. Ei voi pitää kirkkohäitä.

En tiedä onko kirkkoon kuulumattomalla edes oikeutta mennä kirkkoon. Erosin itse kirkosta 6 vuotta sitten.

Liittyisin takaisin.Tuntuu pahalta liittyä sinne, koska Raamatun Sanaa suorastaan pidetään pilkkanaan Suomen kirkossa. En tarkoita kaikkia työntekijöitä. En ole koskaan oikein tajunnut kirkon roolia Suomessa. Kirkkorakennus ei tee ketään autuaaksi.

Olihan tää trolli, olihan?

Ehtoolliselle todellakin pääsee kaikki, myös kirkkoon kuulumattomat. Ei ne siinä rivissä mitään jäsen kirjoja kysele, eikä mitään muutakaan. Kaikilla on oikeus mennä kirkkoon, miksi ei olisi??

Ja kirkkoon voi liittyä koska tahansa takaisin saadakseen esim ne kirkkohäät tai lapsen kastetilaisuuden. Ja sitten voi erota vaikka saman tien sen jälkeen, se ei sitä vihkimistä tai kastetta pyyhi pois.

Paikkakunnallani ei pääse. Eräs pastori kielsi sen. En ole tervetullut kirkkoon jos en liiity sinne.

Niin varmaan joo... Vai pistitkö ranttaliksi siellä?

En. Pastori oli viereiseltä paikkakunnalta. Ilmoitti lehdessä ettei saa mennä ehtoolliselle jos ei kuulu kirkkoon.

Mistä sulle on tullut käsitys, että kirkkoon kuulumaton saa mennä ehtoolliselle?

Ihminen rikkoo siinä lakia. On kirkkolaki ja Suomen laki.

En tod. ole laittanut kirkossa ranttaliksi.

Laitappa tähän ne lainkohadta, joita kirkkoon kuulumaton ihminen rikkoo menellä ehtoolliselle.

Eipä siellä ehtoollisella ole koskaan kysytty kuulumisia eikä ole myöskään sanottu, että ehtoollinen olisi tarkoitettu vain kirkkoon kuuluville.

Kysy kirkon papeilta. Minä en ole kirkon työntekijä vaan tavallinen ihminen,en edes ymmärrä kirkon asemaa mikä se on Suomessa.

Oletko itse kirkon työntekijä?

Väitit ihan pokkana tällaista :

"Ihminen rikkoo siinä lakia. On kirkkolaki ja Suomen laki."

Jos et kerta tiedä asioista hölkäsen pöläystä, niin silloin on parempi pitää suunsa kiinni.

Korjaan tuon. Olen luullut että siinä rikkoo lakia. Äsken tajusin että se liittyy rahaan.

Totta kai tunnustaisin sen, jos ulkopuolisena menisin ehtoolliselle. En voi mennä ellen liity. En usko sinua.

Kukaan ei kysele jäsenkirjaa ehtoolliselle mennessä, eikä pyydä mitään tunnustusta. Pappikin kehottaa tulemaan ehtoolliselle, ei sano, että vain jäsenet saavat tulla. Sanoo, että kaikki jotka haluavat voivat tulla. Jopa lapsille annetaan ehtoollinen jos mukana oleva aikuinen niin haluaa. Aikuinen päättää annetaanko lapselle ehtoollinen vai siunataanko vaan. Kirkkoon saavat tulla ihan kaikki, kaikki ovat tervetulleita, ketään ei ajeta pois.

Ymmärrä nyt tämä. Se että sinä olet käsittänyt asiat totaalisen väärin ei tee niistä mitään faktoja.

Seurakunnissa on ilm. sitten eri käytäntöjä. Meillä päin asiassa ollaan tiukkoja, koska se on ilmoitettu julkisesti ihan lehdessä.

Vierailija
170/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummiudellahan ei ole mitään raamatullista alkuperää. Se on vain ihmisten perinnäissäääntöjä. Ja itse kukin voi lukea Raamatusta, mitä siellä sanotaan tällaisista turhista ihmiskäskyistä.

Wiki kertoo kummiuden historiasta:

Aluksi kummien tehtävä oli selvittää, miksi kastetta pyydetään ja onko sille edellytyksiä. Hippotalyksen kirkkojärjestyksessä vuonna 215 kerrottiin myös lapsen kasteesta. Tällöin kummi vastasi lapsen puolesta kastajan kysymyksiin.

Vierailija
171/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pappi ilmoittaa asian lehdessä ja ihminen ymmärtää sen, ihminen ei ole tyhmä.

Mutta onko sulla lukihäiriö?

Vierailija
172/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun myötä minulle avautuu asioita.

Kirkollisvaaleissa ei saa olla ehdokas ellei ole jonkun puolueen jäsen. Sama mafia jyllää kuin muuallakin Suomessa. Eli eri puolueiden jäsenet haalivat itselleen suomalaisten rahat myös kirkon kautta. Rikastumisen mahdollisuus.

Toisin sanoen korruptio rehottaa, myös kirkossa.

Ei ihme siis etten ole tajunnut kirkon roolia. Nyt vasta tajuan.

Hengellisyydellähän ei asian kanssa ole mitään tekemistä.

Vierailija
173/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kummi ilman kirkkoa. Eri asia jos vanhempi on toista mieltä, ehkä hän tekee sitten omia päätöksiä asian suhteen. 

Vierailija
174/178 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun myötä minulle avautuu asioita.

Kirkollisvaaleissa ei saa olla ehdokas ellei ole jonkun puolueen jäsen. Sama mafia jyllää kuin muuallakin Suomessa. Eli eri puolueiden jäsenet haalivat itselleen suomalaisten rahat myös kirkon kautta. Rikastumisen mahdollisuus.

Toisin sanoen korruptio rehottaa, myös kirkossa.

Ei ihme siis etten ole tajunnut kirkon roolia. Nyt vasta tajuan.

Hengellisyydellähän ei asian kanssa ole mitään tekemistä.

Joo-o. Onhan se hyvä, että sulle avautuu keskustelun myötä asioita, joita ei ole keskustelussa edes sivuttu...

Vierailija
175/178 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kummi ilman kirkkoa. Eri asia jos vanhempi on toista mieltä, ehkä hän tekee sitten omia päätöksiä asian suhteen. 

Niin voi olla. Erosin kirkosta 8 vuotta sitten. Kummilapsille olen ollut edelleen se erityinen aikuinen. Miksi turhaan heidän vanhempien mieltä vaivaisen vakaumuksellani kun sehän on jokaisen oma asia.

Vierailija
176/178 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, että miksi edes otit kummiuden vastaan, jos uskonto ei kiinnosta sinua ollenkaan. Ihan samaa hulluutta kuin liitytään kirkkoon vain sen takia, että saadaan kivat kirkkohäät.

Mutta ei varmaan kummin roolisi muutu mitenkään, koska tuskin olet tähänkään mennessä vienyt lasta kirkkoon tai muutenkaan opastanut uskossa.

Ei ne sen lapsen vanhemmat välttämättä antanut vaihtoehtoa tälle kyseiselle henkilölle. Olen itse ollut tällaisessa tilanteessa. Vanhemmat halusi lapselle kummin. Liityin kirkkoon, että ne vanhemmat olisi tyytyväisiä, kun en kehdannut kieltäytyä, koska ihan sama se nyt minulle on. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta jos haluaa lapselle kummin, niin noin se sitten meni.

Vierailija
177/178 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet palamaan helvetin tulessa ja kummilapsesi myös, nauttikaa!

Vierailija
178/178 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan