Onko sinua luultu tyhmemmäksi kuin oikeasti oletkaan?
Mikä siihen on mielestäsi ollut syynä? Lääkärissä tai vastaavassa saatetaan pitää tyhmänä "heikomman" sosio-ekonomisen statuksen takia.
Itsekään en ole mies, korkeasti koulutettu, varakas saati sitten nuori (en kyllä vanhakaan, mutta varsinkin naisilla hivenenkin "sallittua" korkeampi ikä tietää vaikeuksia).
Kommentit (137)
Olen lyhyt, lihava ja ruma. Eli täysi jackpot, kun ihmiset lähtevät ulkonäön perusteella arvioimaan älykkyyttä.
On useasti. Ja aina ne on ollut yliopisto opiskelijoita. Noh, en enään halua olla sellaisten kanssa tekemisissä joilla opiskelupaikka nousee noin hattuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pitävät tyhmänä koska siivoan työkseni. Haluan stressittömän helpon työn joka ei tule ajatuksiin vapaa-ajalla. On mulla myös kunnianhimoa, mutta se suuntautuu harrastuksiin eikä työelämään.
Siivousko helppoa ja stressitöntä?
Varmasti monessa paikassa ei ole. Itse olen laitoshuoltaja pienessä päiväkodissa, meillä ei ole kiirettä vaan yleensä mulla on päivän aikana tunti ylimääräistä aikaa miettiä että mitähän nyt tekisi... :)
En usko, että on mahdollista.
Olen idiotismin absoluuttinen nollapiste.
Olen nainen. Siksi on luultu tyhmemmäksi. Miehet aina sanoneet "et sä tollasta voi tietää" tai naureskelleet kun tyttö-rukka yrittää puhua älykkäästi tai "asioista joista et mitään tiedä" yms. En enää juttele miehille mitään, se ratkesi sillä.
Koska sukupuolikin on mielipideasia niin vaadin että olen älykäs ja äo:ni on 9674. Ja että ikäni on 28. M67
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sen määrittelet, että oletko tyhmempi kuin luullaan tai oletko fiksumpi kuin luullaan?
🙆
Miten sinua kohdellaan ja kuinka sinulle puhutaan kertoo kyllä ihan kaiken olennaisen.
Vierailija kirjoitti:
Minua pidetään useimmiten tyhmempänä tai viisaampana/älykkäämpänä kuin olen. Olen vain outo, eikä siinä mitään.
Sama täällä.
Jostakin syystä monet näkevät tarvetta tuomita ihminen johonkin lokeroon ja jos olet kovin arkinen, niin tuomiot voivat olla....no... värikkäitä. Onneksi vanhemmiten osaa suhtautua tuohon asiallisesti, mutta nuorempana se oli todella outoa ja pelottavaakin.
On kyllä. Toimin alalla, jossa aikoinaan oli yleensä juoppoja ja naisten iskijöitä. Vieläkin saattaa joku tulla selostamaan aivan perusasioita. Itselläni on kaksi korkeakoulututkintoa ja pitkä(25v.) työkokemus huippututkimuksesta, joten perusasiat on kyllä hallinnassa, heh.
Kyllä. Ja olen tehnyt vääriä arvioita myös muista ihmisistä. Sitä ei nimittäin ihan hetkessä ja pintapuolisella arvioinnilla saa selville, onko joku tyhmä vai fiksu.
On pidetty, mutta joskus on oltu jopa vihaisia kun en olekkaan. Toki en väitä olevani mikään "Einstein" mutta fiksu kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sen määrittelet, että oletko tyhmempi kuin luullaan tai oletko fiksumpi kuin luullaan?
🙆
Eri tilanteissa tuntee yli- tai aliarvioimista todelliseen itseensä verrattuna.
Fiksummaksi luuleminen voi olla liian suuria odotuksia, vaikkapa että älylliset ponnistukset tulisi helposti.
Tyhmemmäksi luuleminen taas voi olla tietämättömyyden olettamista. Esim. itsestäänselvyyksien kertomista. Tai sitä että jonkun toisen (vähemmän asiasta tietävän) sanomisia kuunnellaan paremmin.
Tuttua, tuttua. Itselläni on babyface, hirveän lapsellinen kuuloinen puheääni, olen hoikka ja jotenkin sinisilmäisen ja lapsenomainen käytökseltäni. Siksi on tavattoman hassua että olen nainen miehisellä alalla ja vielä kovatasoinen tekijä.
Muut luulevat tyyliin että olen alan opiskelija tai harjoittelija, kun minulla on tosiasiassa 15v työkokemus! Lisäksi olen sosiaalisissa tilanteissa ja esim teknisten vehkeiden kanssa aika jännittynyt sen vuoksi vaikutan todella tyhmältä välillä.
Olen lihava = tyhmä.
Tai näin oletetaan.
Jatkuvasti. Olen isokokoinen nainen, nuorena jotkut ylenkatsoi sen takia että minulla on silmälasit vaikka olin hoikka. Mutta nykyään sillä ei ole enää väliä mutta nainen ei saa olla lihava, toki jos on hoikka ja kaunis varmasti myös oletetaan että on tyhmä.
Kun avaan suuni monet hämmästyy, kun sanon vaikka jossain kokouksessa jotain, se on yleensä asiaa eikä mitään hömppälöpinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pitävät tyhmänä koska siivoan työkseni. Haluan stressittömän helpon työn joka ei tule ajatuksiin vapaa-ajalla. On mulla myös kunnianhimoa, mutta se suuntautuu harrastuksiin eikä työelämään.
Siivousko helppoa ja stressitöntä?
On se. Ainoa ketä se stressaa on huonosti koulutetut ja kouluttamattomat läskit.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla monetkin piti, en ollut asiantuntija enkä tutkija, tavallinen toimistohenkilö. Olen herkkä ja vähän ujokin, minua oli hyvä kiusata henkisesti monet vuodet.
Kunnes sain uuden pomon, joka näki pintaa syvemmälle ja huomasi kykyni. Sain vaativia töitä. Olen hänestä ikikiitollinen.
Mutta sisäiset haavat jäivät. Ei voi mitään.
Muut ovat voineet nähdä kyvyt myös, mutta ujo saadaan teilattua pois tieltä väittämällä tyhmäksi.
Toki, tosin annan itsestäni tahallani hieman blondin vaikutelman ja sitten onkin kiva todistaa ne luulot vääräksi.
🙆