Miksi joidenkin äitien pitää niin näyttävästi imettää,
kaivavat nännin esiin rumista äitiysliiveistään ihan missä vaan, ja kuvittelevat että se on jotenkin sallittua? On se ymmärrettävää imettää omaa lastaan (olen itse imettänyt kolme lasta) mutta hei, pieni häveliäisyys kuuluu kohteliaisuuteen. En mä halua edes itse äitinä saada näkymää suppilomaiseen märkään nänniin, josta roiskahtelee maitoa ympäri lattioita, yöks!
Kommentit (174)
Minulla oli mies- ja naispuolisia liiketuttavia ulkomailta joiden kulttuurista voisin huomauttaa että on konservatiivisempi kuin meidän. He halusivat lounaaksi pizzaa. Ajattelin valita heille vähän paremman pizzerian eli mentiin erääseen pääkaupunkiseudun Classic Pizzaan ja otettiin shampanjaa ja pizzaa siellä. Paikka oli tyhjä koska lounasaika oli käytännössä ohi, eli kaikki muut pöydät olivat tyhjiä. No tottakai siihen meidän ihan viereiseen pöytään parkkeerasi joku mamma lastenvaunuineen, joka kaivoi rinnan esiin ja alkoi imettää siinä kaikkien nähden, eikä siinä vielä kaikki vaan hän piti lasta kiinni toisella kädellä ja kailotti kännykkään samalla ärsyttävän kaakattavalla äänellä ja hytkyi välillä niin että ajattelin lapsen tukehtuvan kun se teki jotain hikkaus-ääniä siinä ja ajattelin että kohta se yrjöääkin siihen vielä! Mietin että ei helvetti että minkälaisen ällöttävän kuvan nämä saa suomalaisista heti ekana päivänä, kun ei mitään alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Miehet olivat selvästi vaivautuneita ja varoivat katsomasta pöytään päin, seurueen naispuolinen kysyi minulta hiljaa että eikö täällä oikeasti ole kylppäriä tai lastenhoitotiloja. Kyseisessä ostarissa oli sellainen mutta eihän tuo nolo ihminen lapsineen tietenkään voinut sitä käyttää. Se imettäjä otti vain jonkun cokiksen siinä ja lähti sitten menemään! Liiketuttavilta meni lisäksi ruokahalu (ja varmaan muutkin halut vähäksi aikaa) koska söivät vain murto-osat pizzoistaan. Eli tuommoiset tilannetajuttomat imetysakat voisivat oikeasti miettiä että loukkaavatko muita osapuolia (eri uskonnot, kulttuurit) noilla säälittävillä esityksillään!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:27"]
Jos kerta sinä osaat lukea, osaat varmasti vastata siihen olennaiseen kysymykseen, että miten usein olet törmännyt tällaiseen häiritsevään toimintaan? Kerran elämässäsi? Peräti kahdesti? Miten yleistä tällainen toiminta oikeasti on?
En suoraan sanottuna osaa erottaa, mitkä täällä ovat niitä todellisia kokemuksia, koska tarinat rupisista nänneistä ja läskitisseistä kerronnallisesti eivät kuullosta kovin uskottavilta. Nämä jutut on kerrottu täällä siihen tyyliin, että väkisinkin tulee mieleen, että miten paljon kertoja on lisännyt omaa tarinaansa joukkoon ja hieman värittänyt juttuja. Tulee rehellisesti sanottuna sellainen olo, että muutama ihminen provoilee tahallaan.
[/quote]
Niin, siellä edellisessä viestissäni tosiaan vastasin tuohon... lue sieltä. Viesti nro. 48 tai olla. Se jos uskot täällä muiden vaan valehtelevan ja provoilevan, niin se on ihan oma ongelmasi. Minulle ei ole tärkeää saada sinua vakuuttuneeksi yhtään mistään, mutta kun noin mankumalla manguit noita kokemuksia niin kirjoitin omani.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:17"]
Kellään ei ole antaa esimerkkejä, missä tapaa niitä kyttääviä, rintojaan esitteleviä mammoja, jotka läväyttävät suurieleisesti tissit tiskiin imetystä varten, mutta silti näistä esityksistä täällä puhutaan, kuin tämä olisi jotenkin yleistäkin? Eikä kukaan vastaa, miten usein on törmännyt tällaiseen suurieleiseen julki-imettäjään? Jos tällainen on kovinkin yleistä, niin luulisi olevan helppo vastata vaikka siihen, miten usein suurinpiirtein törmää tällaiseen imettäjään? Tämä ihan oikeasti kiinnostaa, koska itse en ole törmännyt yhteenkään ja hämmästelen, jos joku törmää tällaiseen tapahtumaan harva se päivä.
[/quote]
Kuinka usein sitten pitäisi törmätä, että saisi paheksua näytösimettäjiä? Poikkean usein, melkein pävittäin lounasaikaan eräässä kahvilassa, ja kyllä siellä suunnilleen kerran viikossa joku imettää oikein näyttävästi. En ole kiinnittänyt huomiota onko aina sama imettäjä, voi ollakin. Tuntuu vain, että tuollaisessa tilanteessa joillakin tärkeämpää kuin ruokkia lapsensa on päästä imettämään mahdollisimman julkisesti.
[/quote]
Tästä aloituksesta ja muutenkin näistä puheista saa sellaisen kuvan, että tämä on jo suuri ongelma Suomessa. Et tiedä, onko kyseessä sama imettäjä, vaikka käyt samassa paikassa ja törmäät usein samaan ilmiöön, asia häiitsee sinua? Tottakai saat tästä asiasta valittaa vaikka maailman tappiin asti, en minä sitä kiellä. Ihmettelen vain. Ihmiset törmäävät jatkuvasti elämässään sellaisiin ihmisiin, jotka eivät käyttäydy sen mukaan, mitä ihminen itse toivoisi muiden käyttäytyvän. Kannattaako niitä marginaalitapauksista kuitenkaan puida viikko tolkulla ja yleistää, että tämä olisi kovinkin yleistä? Minusta ei.
Ruotsissa vartijat voivat saattaa imettävän äidin ulos esim. ostoskeskuksesta, siellä nämä otetaan vakavammin koska tuollaiset ruumiinosien esittelyt katsotaan ihmisryhmiä ja uskontokuntia loukkaaviksi, syystä että siellä asuu niin paljon maahanmuuttajia.
Suomessa vaikuttaa siltä että täällä voi tehdä mitä vaan milloin vaan eikä tule mitään seurauksia :/
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:27"]
Jos kerta sinä osaat lukea, osaat varmasti vastata siihen olennaiseen kysymykseen, että miten usein olet törmännyt tällaiseen häiritsevään toimintaan? Kerran elämässäsi? Peräti kahdesti? Miten yleistä tällainen toiminta oikeasti on?
En suoraan sanottuna osaa erottaa, mitkä täällä ovat niitä todellisia kokemuksia, koska tarinat rupisista nänneistä ja läskitisseistä kerronnallisesti eivät kuullosta kovin uskottavilta. Nämä jutut on kerrottu täällä siihen tyyliin, että väkisinkin tulee mieleen, että miten paljon kertoja on lisännyt omaa tarinaansa joukkoon ja hieman värittänyt juttuja. Tulee rehellisesti sanottuna sellainen olo, että muutama ihminen provoilee tahallaan.
[/quote]
Niin, siellä edellisessä viestissäni tosiaan vastasin tuohon... lue sieltä. Viesti nro. 48 tai olla. Se jos uskot täällä muiden vaan valehtelevan ja provoilevan, niin se on ihan oma ongelmasi. Minulle ei ole tärkeää saada sinua vakuuttuneeksi yhtään mistään, mutta kun noin mankumalla manguit noita kokemuksia niin kirjoitin omani.
[/quote]
Niin...tarinassasi oli kyse samasta naisjoukosta, joka toimii näin, ei lukemattomista eri ihmisistä. Ongelmatapauksia löytyy ja niiden voi joko antaa häiritä, tai antaa asian olla. He eivät selkeästi aio muuttaa käytöstään, joten mitä siinä vaiheessa voi tehdä?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:28"]
Kerran? Ja siitä yhdestä kerrasta elämäsi aikana pitää nostaa näin suuri haloo?
[/quote]
Tuo oli kylläkin ensimmäinen kommentti tähän ketjuun. Eiköhän aika montaa muutakin iljetä se, että pitää niitä nännejä vartan vasten esitellä julkisilla paikoilla.
[/quote]
Jos näkee sellaiset imetyksellä pilatut satelliittilautasen kokoiset rupinännit kerran elämässä, niin siinä riittää painajaista loppuelämäksi!
Jos joku imettää julkisella paikalla niin en katso. En kyllä ole koskaan nähnyt kenenkään nänniä, saati kokonaista rintaa, kun nainen imettää jossain. :) Imettäminen ei ole laitonta. Söisitkö itse vessassa?
Kukaan tuskin ruokailee miehensä peniksen kautta tai saa ravintoa piereskelemällä.
Mulle ei ole tullut mieleenkään, etten voisi imettää julkisella paikalla harso suojana huomaamattomasti. Siinähän on se, että jos tuota pidetään sopimattomana niin samalla tuomitaan täysimettävien äitien liikkuminen julkisilla paikoilla, mikä olisi todella väärin.
Sitten erikseen ne, jotka imettävät "näyttävästi". Olen ensinnäkin nähnyt tällaisia äitejä hyvin harvoin, yleensä saa todella kyylätä jos haluaa nähdä vilauksenkaan nännistä. Toiseksi, tuskin kaikki näistä haluavat nimenomaan esitellä rintaansa, vaan osa ei oikeasti osaa asetella vauvaa kätevästi ja sujuvasti rinnalle (olen itse kömpelö, joten tiedän mistä puhun). Kolmanneksi, en näe sitä mitenkään pahana asiana sinänsä jos joku haluaa haastaa normit tai vallitsevat rakenteet imetyksen avulla. Ei ole mitenkään tähtiin kirjoitettu fakta, että rinnat eivät saisi näkyä, tai että rintojen pitäisi olla aina viehättävät.
Oon usein hämmästynyt näistä inhoreaktioista julki-imetystä kohtaan. Kun mulle ei vaan sellaista tule. Voisi olla jokaiselle hyödyllista miettiä, miksi kokee nimenomaan tunnetasolla niin voimakkaan negatiivisesti tämän asian. Kun se ei ole mikään universaali reaktio julkiseen, ei-seksuaaliseen tissiin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:29"]
Mä tykkään tehdä aina niin, että lyön tissit tiskiin, bum bum, yleensä niin että paidan napit lentää lähellä olevan rouvan kahviin. Sitten mä istutan lapset parin metrin päähän lattialle ja pumppaan että tulee maito sihkuamaan. Sitten komento "ruokaa tuloo" ja maidot naamaan (tai osa lattialle ja muiden kahvittelijoiden päälle).
[/quote]
Totally WT. Enough said.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:28"]
Minullakin on kolme lasta ja kaiken maailman tapahtumissa, leikkipaikoissa, perhekerhoissa jne jne on todella tullut pyörittyä enkä ikinä ole tuollaista spektaakkelia nähnyt.
[/quote]
Kerran näin Isossa Omenassa ihan siinä kävelykadulla apteekin edessä, kun lihava mamma kaivoi häpeilemättä rupisen tissinsä esiin ja alkoi työntämään nänniä vauvansa suuhun. Kyllä tulin miettineeksi, että aika kehari täytyy olla, jos ei tuota voi mennä hieman sivumpaan tekemään.
[/quote]
[/quote]
Tuo oli kylläkin ensimmäinen kommentti tähän ketjuun. Eiköhän aika montaa muutakin iljetä se, että pitää niitä nännejä vartan vasten esitellä julkisilla paikoilla.
[/quote]
Mutta mitä sinä sille asialle voit tehdä? Kaikesta päätellen tuollainen nännien leväyttely ei ole kovin yleistä, vaan sitä harrastaa joku pieni marginaaliporukka. Ja sitä marginaaliporukkaa ei taida kiinnostaa muiden mielipiteet asiasta (en sano, että se olisi oikein). Ja sen marginaaliporukan takia ihmiset ahdistuvat julki-imetyksestä ja tekevät tällaisia aloituksia, julkisuudessa asiaa puidaan lehtiä myöten ja ihmisiä ahdistaa pelkkä ajatuskin? Onko tästä tullut nyt suhteellisen iso kohu?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:07"]
Ja jos joku uskaltautuu ystävällisesti huomauttamaan, että voisitko imettää jossain muualla kuin puolen metrin päässä viereisessä pöydässä, samalla kun yrität syödä, niin alkaa sellainen paskamyrsky ja mulkoilu, että oksat pois! Vaikka lastenhoitohuoneessa olisi varsin mukavat tilat suorittamaan kyseinen toiminto:)
[/quote]
joo ja just nää wt-mäisesti imettävät on niitä jotka kokee olevansa liian hienoja menemään lastenhoitotiloihin!
Eikö tuota julkista imetystä voisi alkaa kutsumaan sen oikealla nimellä tästä lähtien eli WT-IMETYS ?
Nämä WT-IMETTÄJÄT on aina liikkeellä joko yksin tai pienessä naisporukassa. Harvemmin kukaan sellainen tekee sitä jolla mies mukana. Tai mies on jäänyt ravintolan tai kahvilan pöytään odottamaan kun nainen käynyt lastenhoitohuoneessa imettämässä tai vaihtamassa vaipat.
Eli tästä voimme päätellä että WT-IMETTÄJÄT ovat jätettyjä naisia tai sellaisia epätoivoisia jotka yrittävät kerjätä sillä ruputissillä miesten huomion :-D
En ole koskaan nähnyt kenenkään imettävän näyttävästi. Yleensä imettäjä ottaa lapsen siihen syliin ja sen verran nostaa paidanhelmaa että saa nopeasti lapselle nännin suuhun, ei näy koko tissiä, eikä sitä nänniäkään ehdi nähdä kuin muutaman sekunnin, jos tarpeeksi kiinteästi tuijottaa. Mutta minä en kyllä tapaa niin tarkkaan tuijotella muita ihmisiä. Miksi ihmeessä tuijotatte huuli pyöreänä pienten vauvojen äitejä? Antakaa ruokkia lapsensa rauhassa!
Anteeks mut mitkä wt-imettäjät? Mun mielikuva julki-imettäjistä on ne hippimammat, jotka eivät ole kainaloitakaan ajelleet moneen vuoteen. Wt:t harvemmin imettää, ainakaan kauaa, koska pitää saada vetää röökii ja bissee.
Ja kyllä, yleistin
Mä kiusaannun imettäjän näkemisestä yhtä paljon kuin sekstaavan pariskunnan näkemisestä. Oikeasti. Molemmille on oma aika ja paikka, ja se ei ole muiden edessä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:45"]
Nämä WT-IMETTÄJÄT on aina liikkeellä joko yksin tai pienessä naisporukassa. Harvemmin kukaan sellainen tekee sitä jolla mies mukana. Tai mies on jäänyt ravintolan tai kahvilan pöytään odottamaan kun nainen käynyt lastenhoitohuoneessa imettämässä tai vaihtamassa vaipat.
Eli tästä voimme päätellä että WT-IMETTÄJÄT ovat jätettyjä naisia tai sellaisia epätoivoisia jotka yrittävät kerjätä sillä ruputissillä miesten huomion :-D
[/quote]
Tämän WT-imettäjän WT-mies on WT-duunaritöissä päiväsaikaan, kun WT-imettäjä WT-äpäränsä kanssa kulkee WT-Itiksen WT-käytävillä. ;) (Tosin olenko kunnon WT-imettäjä, kun ns. katan pöydän vauvalle harson alla ja imetänkin mahdollisuuksien mukaan niin, että lapsi on sen samaisen harson alla, ellei sitten lapsi itse ota harsoa toistuvasti pois? Ruokapaikoissa en ole vielä imettänyt, mutta kahviloissa selkä ns. saliin päin kyllä...)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:38"]
Mulle ei ole tullut mieleenkään, etten voisi imettää julkisella paikalla harso suojana huomaamattomasti. Siinähän on se, että jos tuota pidetään sopimattomana niin samalla tuomitaan täysimettävien äitien liikkuminen julkisilla paikoilla, mikä olisi todella väärin.
Sitten erikseen ne, jotka imettävät "näyttävästi". Olen ensinnäkin nähnyt tällaisia äitejä hyvin harvoin, yleensä saa todella kyylätä jos haluaa nähdä vilauksenkaan nännistä. Toiseksi, tuskin kaikki näistä haluavat nimenomaan esitellä rintaansa, vaan osa ei oikeasti osaa asetella vauvaa kätevästi ja sujuvasti rinnalle (olen itse kömpelö, joten tiedän mistä puhun). Kolmanneksi, en näe sitä mitenkään pahana asiana sinänsä jos joku haluaa haastaa normit tai vallitsevat rakenteet imetyksen avulla. Ei ole mitenkään tähtiin kirjoitettu fakta, että rinnat eivät saisi näkyä, tai että rintojen pitäisi olla aina viehättävät.
Oon usein hämmästynyt näistä inhoreaktioista julki-imetystä kohtaan. Kun mulle ei vaan sellaista tule. Voisi olla jokaiselle hyödyllista miettiä, miksi kokee nimenomaan tunnetasolla niin voimakkaan negatiivisesti tämän asian. Kun se ei ole mikään universaali reaktio julkiseen, ei-seksuaaliseen tissiin.
[/quote]
Ei kai tässäkään keskustelussa kukaan ole tuominnut tai haukkunut imettämistä julkisella paikalla. Melkein kaikki kai ovat sanoneet, että täysin ok, koska eihän se lapsen nälkä tosiaan paikkaa katso. Mutta tuo, että sen imettämisen voi tehdä siellä huivin alla tai sivummalla, ei niin että muiden ihmisten tarvitsee katsella toisten tissejä. Näitä show-imettäjistä täällä puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:49"]
Anteeks mut mitkä wt-imettäjät? Mun mielikuva julki-imettäjistä on ne hippimammat, jotka eivät ole kainaloitakaan ajelleet moneen vuoteen. Wt:t harvemmin imettää, ainakaan kauaa, koska pitää saada vetää röökii ja bissee.
Ja kyllä, yleistin
[/quote]
Hippi, wt, lähiörupusakki.... kaikki sitä samaa alempaa vähemmän sivistynyttä porukkaa kuitenkin :D
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:28"]
Minullakin on kolme lasta ja kaiken maailman tapahtumissa, leikkipaikoissa, perhekerhoissa jne jne on todella tullut pyörittyä enkä ikinä ole tuollaista spektaakkelia nähnyt.
[/quote]
Kerran näin Isossa Omenassa ihan siinä kävelykadulla apteekin edessä, kun lihava mamma kaivoi häpeilemättä rupisen tissinsä esiin ja alkoi työntämään nänniä vauvansa suuhun. Kyllä tulin miettineeksi, että aika kehari täytyy olla, jos ei tuota voi mennä hieman sivumpaan tekemään.
[/quote]
[/quote]