Miksi joidenkin äitien pitää niin näyttävästi imettää,
kaivavat nännin esiin rumista äitiysliiveistään ihan missä vaan, ja kuvittelevat että se on jotenkin sallittua? On se ymmärrettävää imettää omaa lastaan (olen itse imettänyt kolme lasta) mutta hei, pieni häveliäisyys kuuluu kohteliaisuuteen. En mä halua edes itse äitinä saada näkymää suppilomaiseen märkään nänniin, josta roiskahtelee maitoa ympäri lattioita, yöks!
Kommentit (174)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:42"]Eikö tuota julkista imetystä voisi alkaa kutsumaan sen oikealla nimellä tästä lähtien eli WT-IMETYS ?
[/quote]Hurraa, penaalin terävin kynä.
[/quote]
varmasti on terävämpi kuin sinä....
En tajua näitä imetyskeskusteluja, että voikin olla noin iso ongelma monille,puolesta ja vastaan.
Itse aikanaan imetin 2 vuotta, jos mahdollista menin hieman syrjemmälle mutta en pelkästään muiden vaan myös itseni ja vauvan takia. Peitin vauvaa ja rintaa, mutta jos joku näistä paheksujista on koko toimituksen alusta loppuun tuijottanut niin on saattanut nännin nähdä.
Minä en imettänyt koska en halunnut pilata rintojani enkä nolata lastani.
Lapseni on terve ja hänen äo on peräti 145, nyt 9-vuotiaana.
No tuota... Ei ne bakteerit sieltä lastenhoitohuoneesta/WC:stä sinne vauvan suuhun joudu minkään ilman kautta ellei se äiti hiero tissiään ensin paskaiseen pönttöön tai lattioihin... Että tää hygieniakysymys nyt on ihan typerä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:58"]
En tajua näitä imetyskeskusteluja, että voikin olla noin iso ongelma monille,puolesta ja vastaan.
Itse aikanaan imetin 2 vuotta, jos mahdollista menin hieman syrjemmälle mutta en pelkästään muiden vaan myös itseni ja vauvan takia. Peitin vauvaa ja rintaa, mutta jos joku näistä paheksujista on koko toimituksen alusta loppuun tuijottanut niin on saattanut nännin nähdä.
[/quote]
No jos olet 2 vuotta imettänyt olet sekaisin jo muutenkin, että tuskin sinua haittaisikaan vaikka kulkisit paljain rinnoin koko elämäsi :D:D:Dd
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:42"]Eikö tuota julkista imetystä voisi alkaa kutsumaan sen oikealla nimellä tästä lähtien eli WT-IMETYS ?
[/quote]
Nuo wt huutelijat ovat kyllä sitä itseään. Ja ne wt ovat juuri niitä jotka eivät juurikaan imetä.
[/quote]
Pitäisiköhän sinunkin lukea esin ketju ja kommentoida vasta sitten. Tässä kun oli kyse niistä - onneksi harvinaisista - tapauksista, joissa nimenomaan ei ajatella esimerkiksi sen pienen lapsen oikeutta ruokarauhaan tai ketään muutakaan ihmistä, vaan oikein esitellään sitä tissiä, että nyt minä imetän ja minulla on oikeus ja minä olen luonnollinen.
Jos tässä joku on ollut täysin julkisella paikalla imettämistä vastaan, niin hän on aika yksin mielipiteensä kanssa. Suurin osa kun on pitänyt harsoa ja/tai sivummalle vetäytymistä hyvänä ratkaisuna.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:42"]
Joskus tuntuu, että näillä näyttävästi imettävillä äideillä on käynnissä joku yhden naisen mielenosoitus, ja että he oikein odottavat että joku tulee paheksumaan.
[/quote]
Niin varmaan haha. Huomaa kyllä keitä ei ole lapsena pitkään imetetty, se kun vaikuttaa suotuisasti myös älyn kehittymiseen
[/quote]
Voi raukkaa. Ikävää, ettei äidilläsi riittänyt maitoa, tai halua imettää.
[/quote]
Riitti yli vuoden ja itse vielä fiksumpana imetin omaani lähes kolme vuotta.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 14:01"]
[/quote]
No jos olet 2 vuotta imettänyt olet sekaisin jo muutenkin, että tuskin sinua haittaisikaan vaikka kulkisit paljain rinnoin koko elämäsi :D:D:Dd
[/quote]
Pitkää imetystähän nykyään suositellaan, olet aika pihalla jos se on mennyt sinulta ohi.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:05"]Minäpä näin pari vuotta sitten julki-imettäjän katsastusasemalla, istui siinä tissi paljaana hallin puolella jollain likaisella penkillä 3-4 metriä lähimmästä autosta, yritti selvästi kerjätä katsastusmiesten huomiota vaikka nämä ei näyttäneet huomioivan, vaan yksikin puisteli päätään. Kävelin ohi kun menin viemään oman autoni rekisteriotetta, ja minulle tuli huono olo ja päänsärkyä siinä hallissa kun hetken paperien käsittelyä odotin koska siellä haisi pakokaasu eli ilmeisesti se poistoputki vuoti ja oli muutenkin tosi likaista, eli onko tuo nyt fiksuin mahdollinen paikka imettää vauvaa tai viedä tuollaiseen paikkaan ylipäätään? Sillä lapsella todetaan aivan varmasti vielä astma ja migreeni tuon takia, jos ei ole todettu jo!!!
[/quote]No aivan varmasti todetaan! Ahhahahaa :D
[/quote]
Sinun mielestä on ookoo pitää lasta pakokaasuissa? No okei sitten.....
[/quote]Niinhän minä sanoin :D :D
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 14:04"]
[/quote]
Pitäisiköhän sinunkin lukea esin ketju ja kommentoida vasta sitten. Tässä kun oli kyse niistä - onneksi harvinaisista - tapauksista, joissa nimenomaan ei ajatella esimerkiksi sen pienen lapsen oikeutta ruokarauhaan tai ketään muutakaan ihmistä, vaan oikein esitellään sitä tissiä, että nyt minä imetän ja minulla on oikeus ja minä olen luonnollinen.
Jos tässä joku on ollut täysin julkisella paikalla imettämistä vastaan, niin hän on aika yksin mielipiteensä kanssa. Suurin osa kun on pitänyt harsoa ja/tai sivummalle vetäytymistä hyvänä ratkaisuna.
[/quote]
Niin en asu suomessa, siksi en voi tajuta, uskon kyllä että noita "minäjaminuntissini" ihmisiä on kuin myös
"josrintavilahtaaseonällöttävääjamunmiessaattaasennähdä"
Siis käsittämättömiä ääripäitä, fanaattisia ja ärsyttäviä kummatkin.
Noiden takia rakentava keskustelu ei onnistu, ei millään.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:00"]kaivavat nännin esiin rumista äitiysliiveistään ihan missä vaan, ja kuvittelevat että se on jotenkin sallittua? On se ymmärrettävää imettää omaa lastaan (olen itse imettänyt kolme lasta) mutta hei, pieni häveliäisyys kuuluu kohteliaisuuteen. En mä halua edes itse äitinä saada näkymää suppilomaiseen märkään nänniin, josta roiskahtelee maitoa ympäri lattioita, yöks!
[/quote]
Mä olen niin samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:44"]
[/quote]
varmasti on terävämpi kuin sinä....
[/quote]Lainasitko tämän alakoululaiselta lapseltasi :D
Jutteleeko tässä keskustelussa aikuiset ihmiset keskenään? Rupunännin, wt-imetys, sinäpäs oot, itte oot, kalikka kalahti ja muuta vastaavaa...kyllä, ääripäiden takia asiallinen keskustelu on todella vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:09"]Joo: mainostetaan alusvaatteita ja uikkareita päälysvaatteet päällä!
Miten vauvan ruokailu liittyy miehen kusemiseen? Miksi unohdat naisen kusemiset? Tai oksentamiset baari-illan jälkeen?
Ranskassa on oikea asenne: perustuslaissa jo lukee että lapsella on OIKEUS syödä, vaikka ravintolassa. Mutta hei: Tampereella Näsinneulassa entinen ravintoitsija meni vaatimaan äitiä poistumaan imettämästä lastaan ravintolasta. Siis poisti maksaneen asiakkaan koska tämä ei ilmeisesti tilannut maitoa vauvalleen keittiöstä! :)
Vauva on ihminen ja oikeutettu ruokaan. Toiletti on ulostamisalue, siellä on luonnollista kusta ja oksentaa. Mene sinä sinne syömään omat ruokasi? Sitähän sinä vertaat.
Suomalaiset on joskus säälittävän barbaareja.
[/quote]
Joo, no mut se rintojen paljastelu yleisellä paikalla on seksuaalista häirintää. Eikö sitä lasta voi pulloruokkia tai mennä vessaan imettämään? Näin miehenä voin sanoa, että kiihotun joka kerta, kun joku nainen tempaisee tissit esiin yleisellä paikalla ja alkaa imettämään vauvaa. Se itse imetys ei kiihota, vaan ne paljaat rinnat. Ja olen itsekkin isä, mutta vaimon kanssa ruokitaan pullomaidolla/kiinteillä vauvan ruuilla vauvaamme. Ei olisi julki-imetys tullut ikinä mieleen meillä, koska se on sen verran intiimi asia.
Miksei tätä ongelmaa voisi ratkaista niin kuin monissa muissa maissa. Eli naiset imettävät missä haluavat, mutta monella on hoitolaukussa eräänlainen kaapu/kauluri/huivi/miksisitä voikaan kuvailla jonka pujottaa päälleen ja imettää lasta sen alla. Eli siis voi imettää rauhassa vaikka ravintolan pöydässä ilman että kenenkään tarvitsee silti nähdä märkiä nännejä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:17"]
Kellään ei ole antaa esimerkkejä, missä tapaa niitä kyttääviä, rintojaan esitteleviä mammoja, jotka läväyttävät suurieleisesti tissit tiskiin imetystä varten, mutta silti näistä esityksistä täällä puhutaan, kuin tämä olisi jotenkin yleistäkin? Eikä kukaan vastaa, miten usein on törmännyt tällaiseen suurieleiseen julki-imettäjään? Jos tällainen on kovinkin yleistä, niin luulisi olevan helppo vastata vaikka siihen, miten usein suurinpiirtein törmää tällaiseen imettäjään? Tämä ihan oikeasti kiinnostaa, koska itse en ole törmännyt yhteenkään ja hämmästelen, jos joku törmää tällaiseen tapahtumaan harva se päivä.
[/quote]
Kuinka usein sitten pitäisi törmätä, että saisi paheksua näytösimettäjiä? Poikkean usein, melkein pävittäin lounasaikaan eräässä kahvilassa, ja kyllä siellä suunnilleen kerran viikossa joku imettää oikein näyttävästi. En ole kiinnittänyt huomiota onko aina sama imettäjä, voi ollakin. Tuntuu vain, että tuollaisessa tilanteessa joillakin tärkeämpää kuin ruokkia lapsensa on päästä imettämään mahdollisimman julkisesti.
[/quote]
Tästä aloituksesta ja muutenkin näistä puheista saa sellaisen kuvan, että tämä on jo suuri ongelma Suomessa. Et tiedä, onko kyseessä sama imettäjä, vaikka käyt samassa paikassa ja törmäät usein samaan ilmiöön, asia häiitsee sinua? Tottakai saat tästä asiasta valittaa vaikka maailman tappiin asti, en minä sitä kiellä. Ihmettelen vain. Ihmiset törmäävät jatkuvasti elämässään sellaisiin ihmisiin, jotka eivät käyttäydy sen mukaan, mitä ihminen itse toivoisi muiden käyttäytyvän. Kannattaako niitä marginaalitapauksista kuitenkaan puida viikko tolkulla ja yleistää, että tämä olisi kovinkin yleistä? Minusta ei.
[/quote]
Minulla ei ole tapana tuijottaa näytösimettäjääkään niin kauan, että mahdollisesti tunnistaisin hänet seuraavalla kerralla, enkä aio tuijottaa jatkossakaan.
Huvittavaa, että syytät muita yleistämisestä, mutta silti yleistät itsekin. "Valittaa vaikka maailman tappiin", "puida viikko tolkulla" jne. Ei käynyt mielessäsi, että aloitus koski näytöksenkaltaista julki-imetystä, joten siitä tässä tietysti keskustellaan. Ja se että keskustellaan aloituksen aiheesta ei suinkaan tarkoita, että aihe olisi keskustelijoiden mielessä 24/7.
Mielenkiintoista on sekin, ettei kukaan ole osannut kertoa (järkevää) syytä showimetykselle, vaikka sitä kovasti puolustellaan. Huomaamatonta, huivin tms. suojassa tapahtuvaa imetystä tässä nimittäin ei ole pidetty pahana.
[/quote]
No ei kait sille voi päästä keksiä mitään järjellistä selitystä, jos juuri kukaan ei sitä tee enkä itse ole kertaakaan elämässäni törmännyt showimettäjään, että olisin osannut kysyä asiasta :D. Et sinä täältä niitä vastauksia saa, mene kysymään seuraavan kerran suoraan, kerta näihin tyyppeihin törmäät niin usein.
Ihmettelen kyllä vieläkin, miten yleisestä asiasta puhutaan, kun moni on täällä kertonut, ettei koskaan ole törmännyt mihinkään vastaavaan. Että miten joku voi törmätä tähän jatkuvasti. Voihan se tietysti olla, että syystä taikka toisesta juuri sinä törmäät valitettavan usein tätä suunnatonta mielipahaa aiheuttavaan asiaan ;).
Onhan oksentaminen, kuseminen, paskantaminen, piereskely, röyhtäily jne. jne. erittäin luonnollista toimintaa ihmiselle. Silti ei kuulu hyviin käytöstapoihin harrastaa niitä julkisilla paikoilla tai vieraiden ihmisten läsnäollessa. Että sen takia minusta tuo luonnollisuus- kortti on vähän typerähkö.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 21:31"]
Kyse on syömisestä, ei mistään muusta. Pysy kotona, jos et kestä ihmisten syömistä. Kaipa tuollekin fobialle joku diagnoosi löytyy.
En ole koskaan kuullut, että miehen rinnan paljastaminen olisi itsensäpaljastelua.
[/quote]
Kyllä aina jaksaa hämmästyttää ja naurattaa miten alas jotkut argumenteissään täällä vajoavat :D Imettämistä eli syöttämistä tämä keskustelu ei ole missään vaiheessa koskenutkaan (kannattaisi tosiaan lukea keskustelu, ennen kuin lähdet kommentoimaan, niin ei mene kommenttisi ihan noin ohi maalin).
No kuvittele vaikka mitä siitä oltaisiin mieltä, jos tasavallan presidentti pitäisi itsenäisyyspäivän vastaanottoa pelkissä puvun housuissa tai vaikka bussikuski ajelisi paidattomana. Varmasti tulisi työnantajalta huomautus ja varoitus.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:42"]
Joskus tuntuu, että näillä näyttävästi imettävillä äideillä on käynnissä joku yhden naisen mielenosoitus, ja että he oikein odottavat että joku tulee paheksumaan.
[/quote]
Niin varmaan haha. Huomaa kyllä keitä ei ole lapsena pitkään imetetty, se kun vaikuttaa suotuisasti myös älyn kehittymiseen
[/quote]
Voi raukkaa. Ikävää, ettei äidilläsi riittänyt maitoa, tai halua imettää.