Miksi joidenkin äitien pitää niin näyttävästi imettää,
kaivavat nännin esiin rumista äitiysliiveistään ihan missä vaan, ja kuvittelevat että se on jotenkin sallittua? On se ymmärrettävää imettää omaa lastaan (olen itse imettänyt kolme lasta) mutta hei, pieni häveliäisyys kuuluu kohteliaisuuteen. En mä halua edes itse äitinä saada näkymää suppilomaiseen märkään nänniin, josta roiskahtelee maitoa ympäri lattioita, yöks!
Kommentit (174)
Joskus tuntuu, että näillä näyttävästi imettävillä äideillä on käynnissä joku yhden naisen mielenosoitus, ja että he oikein odottavat että joku tulee paheksumaan.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:33"]
Imetys on maailman luonnollisin asia. Ja tärkeä. En halua Suomeen sellaista ilmapiiriä, että imetystä paheksutaan, sitä pidetään nolona ja ällönä. Tällainen kehitys olisi todella haitallista. Minulla ei ole vielä lapsia, mutta pidän tästä asiasta keskustelua tärkeänä. Joidenkin muiden vastaajien tavoin ihmettelen, missä ihmeessä te näihin spektaakkeleihin törmäätte, kun minulle ei ole koskaan lävähtänyt paljasta tissia suoraan näköpiiriin imetyksen yhteydessä? Espanjan aurinkorannoilla ja nykyisin suomalaisilla rannoilla niitä paljaita tiseejä sitten saattaa vilahtaa. Miksi jäätte tuijottamaan, jos huomaatte, että joku alkaa imettää? Miksi tuijotatte asiaoita, jotka ahdistavat ja aiheuttavat pahaa mieltä? Miksi ette käännä katsettanne pois ja keskity teille mukavampiin asioihin? Kukaan ei ole koskaan missään minun nähteni imettänyt niin näyttävästi ja suurieleisesti, että olisin edes huomannut asiaa.
Onko se joku tietty kaupunki, missä näitä imetystissejä pomppaa silmille harva se päivä? Porvoo kenties?
[/quote]
Samaa mieltä siitä, että imettäminen on ihan luonnollinen asia. Mutta kyllä minusta imettäjän tulee ajatella sen verran muita että imettää jossain huivin alla tai etsii vähän syrjäisemmän paikan. Ei todellakaan niin että kaivetaan tissi esille ja parhaimmillaan vielä oikein kytätään kanssaolijoita ja heti kun joku vähän vilkaiseekaan mamman suuntaan niin aletaan kailottaa että "minulla on oikeus imettää missä vaan!!!" Onhan esim. joku pieraiseminenkin ihan luonnollista, mutta ei silti lainkaan kohteliasta päästellä hajupommeja muiden lähettyvillä.
Siks et sul ois jotain kysyttävää.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:42"]
Joskus tuntuu, että näillä näyttävästi imettävillä äideillä on käynnissä joku yhden naisen mielenosoitus, ja että he oikein odottavat että joku tulee paheksumaan.
[/quote]
Ihan saman olen huomannut. Oikein kytätään jokaista ohikulkijaa että kääntyykö tuo nyt katsomaan vai ei, ja jos kääntyy niin sitten järjetetään välittömästi kauhea haloo ja metakka että kyllä täällä saa imettää ja ei ole pakko katsoa jne. muuta paskaa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:33"]
Imetys on maailman luonnollisin asia. Ja tärkeä. En halua Suomeen sellaista ilmapiiriä, että imetystä paheksutaan, sitä pidetään nolona ja ällönä. Tällainen kehitys olisi todella haitallista. Minulla ei ole vielä lapsia, mutta pidän tästä asiasta keskustelua tärkeänä. Joidenkin muiden vastaajien tavoin ihmettelen, missä ihmeessä te näihin spektaakkeleihin törmäätte, kun minulle ei ole koskaan lävähtänyt paljasta tissia suoraan näköpiiriin imetyksen yhteydessä? Espanjan aurinkorannoilla ja nykyisin suomalaisilla rannoilla niitä paljaita tiseejä sitten saattaa vilahtaa. Miksi jäätte tuijottamaan, jos huomaatte, että joku alkaa imettää? Miksi tuijotatte asiaoita, jotka ahdistavat ja aiheuttavat pahaa mieltä? Miksi ette käännä katsettanne pois ja keskity teille mukavampiin asioihin? Kukaan ei ole koskaan missään minun nähteni imettänyt niin näyttävästi ja suurieleisesti, että olisin edes huomannut asiaa.
Onko se joku tietty kaupunki, missä näitä imetystissejä pomppaa silmille harva se päivä? Porvoo kenties?
[/quote]
Samaa mieltä siitä, että imettäminen on ihan luonnollinen asia. Mutta kyllä minusta imettäjän tulee ajatella sen verran muita että imettää jossain huivin alla tai etsii vähän syrjäisemmän paikan. Ei todellakaan niin että kaivetaan tissi esille ja parhaimmillaan vielä oikein kytätään kanssaolijoita ja heti kun joku vähän vilkaiseekaan mamman suuntaan niin aletaan kailottaa että "minulla on oikeus imettää missä vaan!!!" Onhan esim. joku pieraiseminenkin ihan luonnollista, mutta ei silti lainkaan kohteliasta päästellä hajupommeja muiden lähettyvillä.
[/quote]
Missä olet tuollaiseen ihmiseen törmännyt? Vai oliko tämä joku mielikuvituksen olkiukko jostain tapauksesta, missä olet nähnyt julkisesti imettävän äidin, ahdistunut ja kehitellyt hieman tarinaa eteenpäin pääsi sisällä? Minusta äidin ei pidä mennä syrjemmälle imettämään, siitä asiasta ei tarvitse tehdä millään tavalla noloa tai hävettävää. Huivi tai harso peittona riittää vallan mainiosti. Harson ja huivin nähdessään ahdistuneet ihmiset voivat kääntää katseensa pois, tai poistua terapeutin puheille.
Pieremisen ja imetyksen rinnastaminen kyllä kertoo kaiken tarpeellisen tästä puheenvuorosta...
Veikkaan, että nämä dramatisoivat julki-imettäjät ovat niitä, jotka lapsen saatuaan hävittävät kaiken muunkin kyvyn huomioida kanssaihmisiä, sillä se oma lapsi saa tehdä MITÄ VAIN. Lapsi saa rääkyä vaikkapa kirkossa, toisten häissä tai hautajaisissa ja se on suloista, lapsi saa ronkkia vieraiden ihmisten ruokia ja vartaloita ja se on suloista, lapsi saa räkiä, sylkeä ja puklia minne sattuu ja se on suloista, lapsen kakka ja pierut paikasta riippumatta ovat suloisia jne. Koska MINULLA on lapsi, niin minun ja tietysti minun lapseni tarpeet menevät aivan kaikkien muiden maailman asioiden edelle.
Imettäminen on luonnollista, mutta kyllä se sen häveliäisyys ja siihen suhtautuminen lähtee imettäjästä itsestään, ei kanssaihmisistä, jotka osoittavat paheksuntaa. Itse on käsitettävä mikä sopii, ei michelinravintoloissa voi ottaa tissiä esiin, kauppakeskuksen syrjäisemmässä nurkassa harson alla hädän tullen se voi olla ennemmin ok. Tilannetajun ja ennakoinnin puute tuntuu olevan monilla mammoilla enemmän sääntö kuin vakio.
Itse olen omia lapsiani imettänyt yleisillä paikoilla, mutta paidan, rätin tms suojissa. Oma ymmärtämyksen iraja tuli vastaan siinä, kun eräs nainen kerhossa kaivoi ison rintansa esiin venyvän kaula-aukon kautta. Ja siinähän sitä sitten imetettiin kaikkien katseiden alla rinta paljaana.
Kertokaa nyt, missä näitä tissien läväyttäjiä on, koska törmäätte niihin niin usein, että asian häiritsee tässä määrin? Missä kaupungissa tätä tapahtuu jatkuvasti ja niin, että äiti oikein kyttää, että katsovathan kaikki? Miten usein törmmäätte tällaiseen äitiin, kerran päivässä? Viikoittain? Kerran kuukaudessa? Kerran puolessa vuodessa, kerran vuodessa? Miten yleisestä ilmiöstä on kyse?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:55"]
Missä olet tuollaiseen ihmiseen törmännyt? Vai oliko tämä joku mielikuvituksen olkiukko jostain tapauksesta, missä olet nähnyt julkisesti imettävän äidin, ahdistunut ja kehitellyt hieman tarinaa eteenpäin pääsi sisällä? Minusta äidin ei pidä mennä syrjemmälle imettämään, siitä asiasta ei tarvitse tehdä millään tavalla noloa tai hävettävää. Huivi tai harso peittona riittää vallan mainiosti. Harson ja huivin nähdessään ahdistuneet ihmiset voivat kääntää katseensa pois, tai poistua terapeutin puheille.
Pieremisen ja imetyksen rinnastaminen kyllä kertoo kaiken tarpeellisen tästä puheenvuorosta...
[/quote]
:D:D Kyllä nyt jollekin kalikka kalahti ja kovaa :D Tarkoitin tuolla syrjempään menemisillä sitä, että jos ei vaikka ole sitä huivia tai harsoa nyt mukana, niin ei muiden kanssaihmisten silti tarvitse toisten ihmisten tissejä joutua katselemaan. Piereminen ja imettäminen ovat molemmat ihan luonnollisia tarpeita, jotka nyt vaan täytyy hoitaa, mutta kanssaihmiset saa tosiaan ottaa huomioon kummassakin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:56"]
Veikkaan, että nämä dramatisoivat julki-imettäjät ovat niitä, jotka lapsen saatuaan hävittävät kaiken muunkin kyvyn huomioida kanssaihmisiä, sillä se oma lapsi saa tehdä MITÄ VAIN. Lapsi saa rääkyä vaikkapa kirkossa, toisten häissä tai hautajaisissa ja se on suloista, lapsi saa ronkkia vieraiden ihmisten ruokia ja vartaloita ja se on suloista, lapsi saa räkiä, sylkeä ja puklia minne sattuu ja se on suloista, lapsen kakka ja pierut paikasta riippumatta ovat suloisia jne. Koska MINULLA on lapsi, niin minun ja tietysti minun lapseni tarpeet menevät aivan kaikkien muiden maailman asioiden edelle.
Imettäminen on luonnollista, mutta kyllä se sen häveliäisyys ja siihen suhtautuminen lähtee imettäjästä itsestään, ei kanssaihmisistä, jotka osoittavat paheksuntaa. Itse on käsitettävä mikä sopii, ei michelinravintoloissa voi ottaa tissiä esiin, kauppakeskuksen syrjäisemmässä nurkassa harson alla hädän tullen se voi olla ennemmin ok. Tilannetajun ja ennakoinnin puute tuntuu olevan monilla mammoilla enemmän sääntö kuin vakio.
[/quote]
Muuten ok, mutta miksi sen äidin pitäisi kammeta sinne kauppakeskuksen syrjäisimpään nurkkaan imettämään, kuin joku varas konsanaan? Huivi tai harso peittona voi imettää huomaamattomasti missä vain, eikä silloin sitä imetystä huomaa kukaan muu, kuin sellainen, joka kyttäämällä kyttää, mitä muut tekee.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:01"]
[/quote]
:D:D Kyllä nyt jollekin kalikka kalahti ja kovaa :D Tarkoitin tuolla syrjempään menemisillä sitä, että jos ei vaikka ole sitä huivia tai harsoa nyt mukana, niin ei muiden kanssaihmisten silti tarvitse toisten ihmisten tissejä joutua katselemaan. Piereminen ja imettäminen ovat molemmat ihan luonnollisia tarpeita, jotka nyt vaan täytyy hoitaa, mutta kanssaihmiset saa tosiaan ottaa huomioon kummassakin.
[/quote]
Miksi se kalahti, jos olen lapseton :D? Kai tästä asiasta saa muutkin puhua ja muodostaa mielipiteitä, kuin äidit?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:56"]
[/quote]
Muuten ok, mutta miksi sen äidin pitäisi kammeta sinne kauppakeskuksen syrjäisimpään nurkkaan imettämään, kuin joku varas konsanaan? Huivi tai harso peittona voi imettää huomaamattomasti missä vain, eikä silloin sitä imetystä huomaa kukaan muu, kuin sellainen, joka kyttäämällä kyttää, mitä muut tekee.
[/quote]
Tarkoitin silläkin sitä, ettei sille vauvalle voi tosiaan tulla niin nälkä, että kolmessa sekunnissa on iskettävä tissi suuhun vaikka ruuhkaravintolassa tai niinkuin tuolla joku oli maininnut, Hullujen Päivien kenkiensovituspenkeillä. Äiti ehtii aivan hyvin siirtyä hieman sivummalle, jos on keskellä ihmispaljoutta tms. Luulisi, että on itselleen ja lapsellekin mukavampaa ja rauhallisempaa imettää hieman sivummalla.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:59"]
Kertokaa nyt, missä näitä tissien läväyttäjiä on, koska törmäätte niihin niin usein, että asian häiritsee tässä määrin? Missä kaupungissa tätä tapahtuu jatkuvasti ja niin, että äiti oikein kyttää, että katsovathan kaikki? Miten usein törmmäätte tällaiseen äitiin, kerran päivässä? Viikoittain? Kerran kuukaudessa? Kerran puolessa vuodessa, kerran vuodessa? Miten yleisestä ilmiöstä on kyse?
[/quote]
Miksi niin tärkeää tietää? En nyt päivittäin, mutta käyn yhdessä lounasravintolassa aina silloin tällöin syömässä ja siellä on melko usein sama mammaporukka einestämässä ja heillä ei kyllä tunnu olevan mitään häpyä imetyksen suhteen. Siinä istuvat tissi paljaana pöydän ääressä, toisella kädellään pitävät vauvaa sylissä ja toisella lappavat itse ruokaa. Heille on tuosta sanottukin muiden kävijöiden ja henkilökunnan toimesta, mutta paasaavat tuota legendaarista paskaa että "minulla on oikeus!"
Jos minä tietäisin että minun äitini olisi imettänyt minua pienenä julkisella paikalla koko ruumiinosa esillä ja minä siinä utareessa kiinni koko yleisön nähden, niin minä pitäisin äitiä suoraan sanottuna ihan itsensäpaljastaja-huorana enkä voisi katsoa häneen päin ja pitää häntä enää hyvänä ja täydellisenä ihmisenä!
Äiti on kuitenkin paras mahdollinen, sivistynyt ja ajatellut minun parastani että on imettänyt minua rauhassa ilman läsnäolijoita tai hälinää. Tästä ollut selvästi hyötyä koska olen hyvin tasapainoinen ihminen, olen menossa naimisiin upean miehen kanssa, minulla on kaksi kansainvälistä yliopistotutkintoa ja menestyn työssäni loistavasti. Hälinässä julki-imetetyistä lapsista tulee todennäköisimmin levottomia adhd:ita ja alaluokkaa joiden sivistystaso jää alle keskitason kun huonot käytöstavat ja epäsivistys saadaan perintönä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:01"]
[/quote]
[/quote]
Miksi se kalahti, jos olen lapseton :D? Kai tästä asiasta saa muutkin puhua ja muodostaa mielipiteitä, kuin äidit?
[/quote]
Olen 41, ja sitä mieltä, että voin aivan yhtä hyvin mennä pieraisemaan syrjemmälle. Voin myös yhtä hyvin siirtyä imettämään syrjemmälle. Molempien tekojen jälkeen voin palata takaisin seurueeseen tai keskenjääneisiin ostoksiin mitä sitten ikinä onkaan ollut. Laiskuuttako?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:02"]
[/quote]
Niin juuri, se huivi tai harso peittona, tai jos sellaista ei ole mukana, niin sitten siirtyy vähän syrjempään. Mikä siinä on niin vaikea tajuta?
Niitä esimerkkejä kaivataan edelleen, missä tällaisiin tissien läväyttäjiin törmää ja miten usein. Jostain syystä luulen, että näitä juttuja on väritetty aika rankalla kädellä ja paisuteltu ongelmaa. Kerran vuodessa jossain näkee ihmisen imettävän tuollaisella mahtipontisella tavalla jossain Tuurin kyläkaupassa ja av-mamma kehittää siitä tarinaa vuosikausiksi jälkeenpäin ja tekee näkemästään suuren luokan ongelman.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:04"]
[/quote]
Mistä lähtien mielipide on vaatinut omaa kokemusta asiasta? Ja ne mielipiteensä voi myös esittää ihan asiallisesti eikä av-mammalle tyypilliseen tapaan vastapuolen haukkumalla.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:55"]
[/quote]
[/quote]:D :D Kiitos, kun piristit päivääni, julkipiereskelijä. Ihan mahtavia nää sun argumentit :D Aijai, kyllä taas jaksaa.
Mä ymmärrän aloittajan pointin. Imettää saa mun puolesta ihan missä haluaa mutta sen voi tehdä siveellisesti harson tai muun vastaavan suojissa. Mulla taas on yksi kaveri joka ei häpeile yhtää. Iskee tissin pöytää ihan missä vain ja hyvin näkyvästi! Esim vauva kääntää välillä päätään pois ja tämä vaan istuu nänni törröllään. Ja laskee mm vauvan sylistään ja sitten vasta peittää rinnan jne!! Tälläinen käytös ei tosiaan kuuluisi ihan joka paikkaan