Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joidenkin äitien pitää niin näyttävästi imettää,

Vierailija
17.04.2014 |

kaivavat nännin esiin rumista äitiysliiveistään ihan missä vaan, ja kuvittelevat että se on jotenkin sallittua? On se ymmärrettävää imettää omaa lastaan (olen itse imettänyt kolme lasta) mutta hei, pieni häveliäisyys kuuluu kohteliaisuuteen. En mä halua edes itse äitinä saada näkymää suppilomaiseen märkään nänniin, josta roiskahtelee maitoa ympäri lattioita, yöks!

Kommentit (174)

Vierailija
21/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta lihava av-mamma paljaine jenkkakahvoineen (puhumattakaan sen lihavasta, huonohampaisesta aviomiehestä ja 3-vuotiaana tuttipulloa imevästä jälkikasvusta) on paljon epämiellyttävämpi näky kuin lastaan normaalisti imettävä äiti. Ei läskit kuulu ravintolaan, syökööt kotonaan! Tai jos on pakko ängätä ravintolaan niin viekööt ruokansa vessaan.

Vierailija
22/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on kolme lasta ja kaiken maailman tapahtumissa, leikkipaikoissa, perhekerhoissa jne jne on todella tullut pyörittyä enkä ikinä ole tuollaista spektaakkelia nähnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännä katseesi pois, onko pakko tuijottaa sitä maidosta valuvaa nänniä? Mikä pelle :D Ei tälle voi kun nauraa :D

Vierailija
24/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:17"]

Olen aina mennyt julkisilla paikoilla naistenhuoneeseen imettämään. 

[/quote]

Se onki tosi huomaavaist akaikkia kohtaan, että varaa sen naistenvessan puoleksi tunniksi imettämistä varten...

En mäkään ole koskaan tissejäni julkisesti esitellyt, vaikka kaikkialla olenkin imettänyt. Harso, huivi tai soveltuvat vaatteet sallivat imettämisen ilman että yhtään paljasta pintaa vilahtaa. On toki helpompaa tällaiselle minitissiselle, myönnän sen. 

Vierailija
25/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin aina ällöttää, kun sä istut viereiseen pöytään niin, että vatsamakkarat turskahtelee housun kauluksista ja survot ruokaa suuhus vaikka pitää olla survomatta tolla kropalla. Yöks.

Vierailija
26/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:00"]kaivavat nännin esiin rumista äitiysliiveistään ihan missä vaan, ja kuvittelevat että se on jotenkin sallittua? On se ymmärrettävää imettää omaa lastaan (olen itse imettänyt kolme lasta) mutta hei, pieni häveliäisyys kuuluu kohteliaisuuteen. En mä halua edes itse äitinä saada näkymää suppilomaiseen märkään nänniin, josta roiskahtelee maitoa ympäri lattioita, yöks!

[/quote]En ainoastaan kuvittele, että se on sallittua vaan se on. Hei, kannattaa tehdä vaikka adressi julki-imetyksen kitkemiseksi, kyllä se niin vakava asia sentään on! Toinen vaihtoehto on mennä tarkistuttamaan lääkitys, sekin voi auttaa.

Vierailija
27/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:28"]

Minullakin on kolme lasta ja kaiken maailman tapahtumissa, leikkipaikoissa, perhekerhoissa jne jne on todella tullut pyörittyä enkä ikinä ole tuollaista spektaakkelia nähnyt.

[/quote]

Mua kans ihmetyttää, että missä te kaikki näitä sojottavia maitoa roiskivia nännejä oikein näette?? Miksi te seurailette toisten ihmisten tekemisiä niin tarkkan?

Vierailija
28/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se joka imetti naistenhuoneessa. Ei se imetys ole koskaan viittä minuuttia kauempaa kestänyt. Joku pariviikkoinen vauva voi imeä pitkään, mutta sellaisia en ole ravintoloihin tms. vienyt. Isompi vauva ottaa pikaisesti huikat, sen verran että jaksetaan taas jatkaa matkaa, ja kaikki ovat tyytyväisiä. Sitä paitsi, jos vessaan on jono, ei kai nyt kukaan sinne tunge imettämään. Ei vauvan nälkä voi tulla äidille sellaisena yllätyksenä, etteikö siinä ehtisi löytää sopivaa syöttämispaikkaa.

Vierailija
29/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta kyllä huomaa "keneen kalikka kalahtaa" ;). 

Vierailija
30/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella paikalla voi imettää monin eri tavoin. Jotkut vetäytyvät vähän sivummalle, kääntävät selkänsä tai imettävät huivin tms. suojassa. Fiksua ja sallittavaa. Mutta tämä äyttävästi imettäminen, että mahdolisimman julkisella paikalla läväytetään tissit tiskiin ja oikein korostetaan, että nyt minä tässä imetän ja tämähn on luonnollista. Voisiko joku valaista mikä siihen ajaa?

Vierailija
31/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikestahan voi tehdä numeron tai olla tekemättä. Itselläni ei ole lapsia, joten omaa kokemusta ei ole. Mielestäni voi ihan hyvin imettää missä vaan, mutta on se vähän hämmennystä herättävää, jos sitä tissiä pitää oikein tuoda kaikkien näkyville. Ei ole varmasti vaikeaa etsiä joku nurkka ja kääntyä sellaiseen asentoon, ettei kaikkien tarvitse katsella ja laittaa paitaa tai huivia vähän näkösuojaksi.

Vierailija
32/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika häveliäs, mitä tulee rintojeni paljastamiseen. En esim. ole koskaan ottanut aurinkoa yläosattomissa julkisilla rannoilla. Siksi olen pyrkinyt hoitamaan imetksenikin diskreetisti. Aika pitkälle olen jopa järjestänyt  menoni niin, että lähellä on varmasti leikkihuone imetyspaikkoineen, jos tarvetta imetykselle tulee.

Minulle kuitenkin on käynyt niinkin, että toinen asiakas alkoi huutaa imetykseni ällöttävyydestä suureen ääneen neuvolan odotushuoneessa, jossa mm. oli lainattavia imetystyynyjä. Paikalla oli mm. perheitä pienine lapsineen. Aivan selvä oli, että huutajalla oli joku hätä, mutta kyllä tuo pisti pikkuisen ajattelemaan suomalaisten asenteita imetystä kohtaan yleisesti. Ehkäpä taustalla on pitkä, protestanttinen historia. Maissa, joissa kirkot ovat olleet vuosisatoja täynnä kuvia imettävästä äidistä, tähän suhtaudutaan todella eri tavalla.

Vierailija
33/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 14:33"]Onhan oksentaminen, kuseminen, paskantaminen, piereskely, röyhtäily jne. jne. erittäin luonnollista toimintaa ihmiselle. Silti ei kuulu hyviin käytöstapoihin harrastaa niitä julkisilla paikoilla tai vieraiden ihmisten läsnäollessa. Että sen takia minusta tuo luonnollisuus- kortti on vähän typerähkö.

[/quote]

Mutta syöhän aikuisetkin julkisella paikalla. Miksei sitten vauvat? Koska TISSIT! Ihmisten on luonnollista syödä kun on nälkä, myös vauvojen. Kyse on syömisen luonnollisesta tapahtumisesta. Mun mielestä ällöä kaikki kehotukset mennä vessaan imettämään. Kunhan ensin aikuiset alkaa syömään vessassa niin katsotaan vauvat sitten kun luulen siisteystason nousseen melkoisesti jos ihmiset alkaisivat julkisissa vessoissa syömään :)

[/quote]

Hei älykääpiö! Julkisella paikalla ruokitaan vauvaa tuttipullosta, kotona tai vaikka hoitohuoneessa tai vessassa rintaruokitaan. Onko niin vaikea ymmärtää?Jokaisella äidillä ja isällä on mukana vaippakassi, jossa on mukana vaipat, maidot, tuttipullot jne. Eli pulloruokinta on yleisellä paikalla helpompi ja parempi ratkaisu kunin rintaruokinta.

[/quote]

Et selvästikään tiedä imettämisestä mitään. Tuttipullosta ruokiminen haittaa täysimetyksen onnistumista. Lapseni ei ole saanut koskaan lehmänmaitopohjaista korviketta, enkä näe sinun tissikammosi takia syytä sitä alkaa lapselle syöttämään.

Imettäminen on hygienisempaakin, kuin tuttipullojen ja korvikkeen raahaaminen kaupungilla. Eivätkä kaikki lapset edes suostu syömään tuttipullosta...

[/quote]

just joo. Ala vielä tissifriikki syyllistämään. Toisilla kun ei sitä maitoa tullut kuin kuukauden verran ja sen lisäksi muksu hyljeksi tissiä. Oliko se pitänyt tappaa nälkään? Neuvolassamme muutenkin suositeltiin pulloimetystä ja kerrottiin, että ei se rintaimetys ole yhtään sen parempi. No terve poika meillä on, eikä ole koskaan ollut kipeä, eikä ole millekkään allerginen, vaikka tuttelilla onkin elänyt, ennen kiinteitä.

[/quote]

Saattaa oireilla myöhemmin. Mulle on nyt aikuisiällä tullu vaikka sun mitä tauteja ja oon ihan jatkuvasti kipeänä, allergioita pukkaa koko ajan lisää. Teininä astmaa ja muuta mukavaa. Elämäntavat hyvät, ei ole siitä kiinni. En tiedä, onko sillä mitään merkitystä, että äiti joutui olosuhteiden pakosta ruokkimaan korvikkeilla. Voi olla, koska muut sisarukset, jotka ovat olleet imetyksellä, ovat täysin terveitä ja sairastelevat paljon harvemmin, mitä minä. Eikä ole lukemattomia eri allergioita, joita puhkee koko ajan lisää.

En tiedä, missää maassa asut, mutta kyllä Suomen neuvoloissa puhutaan imetyksen puolesta, enkä usko, että kukaan terkka olisi sanonut, että se on ihan se ja sama, syökö lapsi korvikkeita vai äidinmaitoa. Koska ei se ole. En kuitenkaan tuomitse äitejä, jotka korviketta joutuvat käyttämään, mutta katson kyllä kieroon, jos ei halua imettää esim. esteettisistä tai muista pinnallisista syistä, tai jos ei vain viitsi.

[/quote]

En usko. Koska olen itse 32 vuotias, enkä penskana saanut rintamaitoa ollenkaan, koska sitä ei herunut äidiltäni yhtään ja se on äidin suvun kaikilla naisilla sama juttu, eli suku vika. No huolimatta korvikemaitoruokinnasta olen ollut aina täysin terve ja allergiaton. Mitään en ole pahemmin sairastellut. Että se siitä rintamaidon terveydellisyydestä. Olen elävä esimerkki siitä, että korvikemaidollakin tulee lapsesta terve aikuinen.

Vierailija
34/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 14:33"]Onhan oksentaminen, kuseminen, paskantaminen, piereskely, röyhtäily jne. jne. erittäin luonnollista toimintaa ihmiselle. Silti ei kuulu hyviin käytöstapoihin harrastaa niitä julkisilla paikoilla tai vieraiden ihmisten läsnäollessa. Että sen takia minusta tuo luonnollisuus- kortti on vähän typerähkö.

[/quote]

Mutta syöhän aikuisetkin julkisella paikalla. Miksei sitten vauvat? Koska TISSIT! Ihmisten on luonnollista syödä kun on nälkä, myös vauvojen. Kyse on syömisen luonnollisesta tapahtumisesta. Mun mielestä ällöä kaikki kehotukset mennä vessaan imettämään. Kunhan ensin aikuiset alkaa syömään vessassa niin katsotaan vauvat sitten kun luulen siisteystason nousseen melkoisesti jos ihmiset alkaisivat julkisissa vessoissa syömään :)

[/quote]

Hei älykääpiö! Julkisella paikalla ruokitaan vauvaa tuttipullosta, kotona tai vaikka hoitohuoneessa tai vessassa rintaruokitaan. Onko niin vaikea ymmärtää?Jokaisella äidillä ja isällä on mukana vaippakassi, jossa on mukana vaipat, maidot, tuttipullot jne. Eli pulloruokinta on yleisellä paikalla helpompi ja parempi ratkaisu kunin rintaruokinta.

[/quote]

Et selvästikään tiedä imettämisestä mitään. Tuttipullosta ruokiminen haittaa täysimetyksen onnistumista. Lapseni ei ole saanut koskaan lehmänmaitopohjaista korviketta, enkä näe sinun tissikammosi takia syytä sitä alkaa lapselle syöttämään.

Imettäminen on hygienisempaakin, kuin tuttipullojen ja korvikkeen raahaaminen kaupungilla. Eivätkä kaikki lapset edes suostu syömään tuttipullosta...

[/quote]

just joo. Ala vielä tissifriikki syyllistämään. Toisilla kun ei sitä maitoa tullut kuin kuukauden verran ja sen lisäksi muksu hyljeksi tissiä. Oliko se pitänyt tappaa nälkään? Neuvolassamme muutenkin suositeltiin pulloimetystä ja kerrottiin, että ei se rintaimetys ole yhtään sen parempi. No terve poika meillä on, eikä ole koskaan ollut kipeä, eikä ole millekkään allerginen, vaikka tuttelilla onkin elänyt, ennen kiinteitä.

[/quote]

Saattaa oireilla myöhemmin. Mulle on nyt aikuisiällä tullu vaikka sun mitä tauteja ja oon ihan jatkuvasti kipeänä, allergioita pukkaa koko ajan lisää. Teininä astmaa ja muuta mukavaa. Elämäntavat hyvät, ei ole siitä kiinni. En tiedä, onko sillä mitään merkitystä, että äiti joutui olosuhteiden pakosta ruokkimaan korvikkeilla. Voi olla, koska muut sisarukset, jotka ovat olleet imetyksellä, ovat täysin terveitä ja sairastelevat paljon harvemmin, mitä minä. Eikä ole lukemattomia eri allergioita, joita puhkee koko ajan lisää.

En tiedä, missää maassa asut, mutta kyllä Suomen neuvoloissa puhutaan imetyksen puolesta, enkä usko, että kukaan terkka olisi sanonut, että se on ihan se ja sama, syökö lapsi korvikkeita vai äidinmaitoa. Koska ei se ole. En kuitenkaan tuomitse äitejä, jotka korviketta joutuvat käyttämään, mutta katson kyllä kieroon, jos ei halua imettää esim. esteettisistä tai muista pinnallisista syistä, tai jos ei vain viitsi.

[/quote]

En usko. Koska olen itse 32 vuotias, enkä penskana saanut rintamaitoa ollenkaan, koska sitä ei herunut äidiltäni yhtään ja se on äidin suvun kaikilla naisilla sama juttu, eli suku vika. No huolimatta korvikemaitoruokinnasta olen ollut aina täysin terve ja allergiaton. Mitään en ole pahemmin sairastellut. Että se siitä rintamaidon terveydellisyydestä. Olen elävä esimerkki siitä, että korvikemaidollakin tulee lapsesta terve aikuinen.

[/quote]

Niin ja tohon vielä sen verta että oman lapsen kohdalla vaimollani ei heti herunut maitoa rinnoista, vasta noin viikon, kahden päästä synnytyksestä sitä alkoi tulemaan vähän. Ei auttanut vaikka vauva kuinka imi tissiä ja vaikka kuinka tissipumpula imutteli, niin maitoa herui todella vähän, noin 2kk ajan, kunnes loppui kokonaan. Neuvolassa ja kättärillä määräsivät heti korvikemaidolle ja sanoivat että ei siinä ole lopulta mitään eroa kumpaa lapsi saa. Eikä todellakaan neuvolassa neuvottu jättää lasta nälkäiseksi, kun rinnasta ei maitoa tule. Nyt muksu on jo 6kk 2 viikkoa ja on täysin terve ja allergiaton myös, eikä hänellä ole ollut edes korvatulehduksia tai mitään. Hän syö päivittäin noin 6 2dl purkkia maitoa ja sen lisäksi 2-3 purkkia 125g puuroja, sekä muita kiinteitä ruokia. Pituus hänellä on 78cm ja paino 10,20kg. Ja hän ryömii ja konttaa jo.

Vierailija
35/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:48"]Tästä ketjusta kyllä huomaa "keneen kalikka kalahtaa" ;). 

[/quote]Totta. Kauheeta alapeukutusta kun kertoo, että läskien pursuaminen housuista ällöttää. Ihme touhua.

Vierailija
36/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei heru maito muiden läsnäollessa. Eikä vauvakaan ime jos on muuta seurattavaa

Vierailija
37/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään tehdä aina niin, että lyön tissit tiskiin, bum bum, yleensä niin että paidan napit lentää lähellä olevan rouvan kahviin. Sitten mä istutan lapset parin metrin päähän lattialle ja pumppaan että tulee maito sihkuamaan. Sitten komento "ruokaa tuloo" ja maidot naamaan (tai osa lattialle ja muiden kahvittelijoiden päälle).

Vierailija
38/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:03"]Ja miksi miehet voi kusta mihin sattuu pitkin kyliä ja kaupunkeja. Se ei kyllä ketään häiritse?

Miksi kauppojen mainostaulut ja seinä saa olla pullollaan vähäpukeisia naisia, rintsikoissa ja pikineissä?

Mieti ap ensin näitä.

[/quote]yläpeukku piti laittaa!

Vierailija
39/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:52"]

Kaikestahan voi tehdä numeron tai olla tekemättä. Itselläni ei ole lapsia, joten omaa kokemusta ei ole. Mielestäni voi ihan hyvin imettää missä vaan, mutta on se vähän hämmennystä herättävää, jos sitä tissiä pitää oikein tuoda kaikkien näkyville. Ei ole varmasti vaikeaa etsiä joku nurkka ja kääntyä sellaiseen asentoon, ettei kaikkien tarvitse katsella ja laittaa paitaa tai huivia vähän näkösuojaksi.

[/quote]

Totta. Imetyksestä voi tehdä numeron, tai olla tekemättä. Tuijottaa ja ahdistuu, tai kääntää katseensa pois ja keskittyy muihin, vaikka niihin omiin juttuihinsa. Elämä on valintoja täynnä.

Vierailija
40/174 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kiihottuu niin paljon julkisesta imetyksestä, että on pakko välillä roiskia pitkin seiniä (joskus kanssaihmisiin osuu myös). ;)