Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet vähavaraiset ovat kuitenkin reilusti ylipainoisia?

Vierailija
16.04.2014 |

Jos televisiossa näytetään huonosti toimeentulevia, vähävaraisia suomalaisia ihmisiä, he ovat usein reilusti ylipainoisia. Itse olen työssäkäyvä ja periaatteessa ihan hyvin toimeentuleva, mutta kyllä ruuasta joutuu säästämään, jotta tulee toimeen ja saa muut pakolliset menot hoidettua.

Olen yh ja jotta saan ruokittua lapseni terveellisesti, olen joutunut kieltämään itseltäni kaikki ylimääräiset herkut. Eivät lapsetkaan saa juurikaan ns. herkkuja, vaikka toki meillä esim. paistetaan pannaria tai lettuja silloin tällöin, ja karkkipäivä on kerran viikossa. Terveellistä ruokaa on saatavilla riittävästi. Itse syön töissä kerran päivässä, ja muuten elelen "lasten jämillä".

Ruoka on se, mistä on helpointa säästää, kun syö vain sen mitä tarvitsee ja valmistaa ruuan itse alusta asti edullisista, mutta terveellisistä aineksista. Näin ei myöskään liho. Mielestäni ihminen ei voi olla kovin köyhä, jos hän on lihava.

t. kolmen lapsen yh

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika varmasti riittäisi, mutta pitkä työttömyys usein passivoittaa ja masentaa, eikä enää yksinkertaisesti kiinnosta puunata kotona, käydä lenkillä tai väsätä niitä lantturanskalaisia. Tylsyyksissään tulee kuitenkin juotua useammin kaljaa, eikä sen jälkeen ole sitäkään vähää rahaa ja ne halvimmat Euroshopperin jauhomakkarat ja makaronit tuppaavat olemaan ravintoarvoiltaan yhtä tyhjän kanssa. Kyllä se elämäntapa nyt ainakin turvottaa, jos ei varsinaisesti ylensyömisestä lihoisikaan.

Enkä nyt siis väitä, että kaikki työttömät ovat tissuttelevia ja masentuneita, mutta osa on.

Vierailija
42/48 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen on elämän ainut ilo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:13"]

Koska p.ska "ruoka" on valitettavasti halvempaa kuin terveellinen ruoka. Mieti esim. halvimpia jogurtteja ja vanukkaita kaupassa->aimo annos lisättyä sokeria, mutta hinta vain jopa 0,30e/kpl. Halvimmat leivät on pullamössövehnäleipiä, X-tran 2-pack pakastepizzat on naurettavan halpoja, samoin roiskeläppäpizzat, X-tralta saa myös tosi halpoja muroja ja myslejä, jotka sisältää vaan sokeria ja suolaa eikä mtn järkevää, mutta halpaa on ja iso paketti, Rainbow-maustetut rahkat myös halpoja, mutta rutosti sokeria, makaroni vasta halpaa onkin ja se halvin on kaikkea muuta kuin täysjyvää, sama koskee riisiä, lihana sika-nautajauheliha halvinta, joten kalan ja kanan voi unohtaa (paitsi kalapuikot ja kananugetit, ne on myös tosi halpoja).

Siinä nyt jotain esimerkkejä. Mieti, kuinka valtavat määrät "ruokaa" saa ostettua ihan pienellä rahalla, mutta ravintoarvot on päin honkia. Siksi vähävaraiset ovat usein ylipainoisia.

[/quote]

Paljonko noihin eineksiin ja sokerimössöihin menneillä rahoilla voi ostaa esim. perunaa, porkkanaa, sipulia? Itse tekemällä "oikeaa ruokaa" hinta annosta kohti jää naurettavan pieneksi. Montako kertaa köyhä syö pakastepizzasta? 

Vierailija
44/48 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Tässä viestissä ei ole kyse sellaisista työttömistä, jotka aktiivisesti hakevat ja haluavat töihin, tsemppiä kaikille teille)

Koska työttömistä moni on työtön, koska heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta / ei jaksa eikä viitsi hakea / nirppanokkainen tarjottujen töiden suhteen. Tämä saamattomuus ja viitsimättömyys, laiskuus, tietenkin varmasti heijastuu elämän muillekin osa-alueille. Ei jakseta tehdä itse ruokaa eikä liikkua. Eineksiä ja mättöä naamaan sohvan pohjalta. Ehkä pleikkaria korkeintaan päälle.

Vierailija
45/48 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:05"]

Noh...kerropa halpa terveellinen ruoka ja paljonko sinulla on yhden päivä ruokabudjekti?! Niin kerron paljonko itselläni on yhden päivän ruokabudjekti. t. yksinäinen nainen

[/quote]

Yksinäisen ihmisen ongelma on tietty se että yhtä annosta on suhteessa kalleinta tehdä. Mutta jos käytössä on pakastin voi hyvin tehdä 4 annosta, syödä 2 pv ja pakastaa 2 pv annokset.

Esimerkkejä n 2€ annoksista:

- keitot (kana, kala, jauheliha, herne, sosekeitot yms)

- laatikkoruuat (kaali- tai makaronilaatikko)

- pataruuat, osta paistia 10€/kilo (tarvitset 500g) tai halvempia ruhonosia, siihen vähän juureksia ja hauduta monin eri tavoin. (Stroganoff, gulassi, merimiespihvi, palapaisti jne jne). Hinnaksi tulee lisukkeineen n 2€/annos

- kastikkeet: jauheliha, tonnikala tomaattimurskaan tehtynä pastan kanssa

- uunijuurekset vaikka broilerfileen tai possunfileen kanssa

- possunnoisetit fileestä ja muussi

Lisäksi jos laskee 1l maitoa, rahkan tai jugurtin, 1/2 pss reissumieleipää, margariinia, kahvia/teetä, 1 hedelmä/pvä, juustoa - jäädään n 10 euroon. Sillä kaikkea ei tarvitse ostaa joka päivä. Lisäksi munia, puurohiutaleita ja mitä nyt tarvitseekaan harvemmin ostella.

Noilla selviää kummasti, tuosta puuttui vaan kaikki turhat. Ne maksaa, ei oikea ruoka. Tietty tuossa on se vaiva että joutuu tekemään itse ruuan, mutta meillä on tehty jo 34 vuotta kaikki ruuat itse joten ei ole mikään ongelma.

Vierailija
46/48 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat syy aiheuttavat sekä köyhyyttä että lihavuutta. Lyhytjänteisyys, heikko itsekuri ja olematon impulssikontrolli. 

Vierailija
47/48 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:13"]

Koska p.ska "ruoka" on valitettavasti halvempaa kuin terveellinen ruoka. Mieti esim. halvimpia jogurtteja ja vanukkaita kaupassa->aimo annos lisättyä sokeria, mutta hinta vain jopa 0,30e/kpl. Halvimmat leivät on pullamössövehnäleipiä, X-tran 2-pack pakastepizzat on naurettavan halpoja, samoin roiskeläppäpizzat, X-tralta saa myös tosi halpoja muroja ja myslejä, jotka sisältää vaan sokeria ja suolaa eikä mtn järkevää, mutta halpaa on ja iso paketti, Rainbow-maustetut rahkat myös halpoja, mutta rutosti sokeria, makaroni vasta halpaa onkin ja se halvin on kaikkea muuta kuin täysjyvää, sama koskee riisiä, lihana sika-nautajauheliha halvinta, joten kalan ja kanan voi unohtaa (paitsi kalapuikot ja kananugetit, ne on myös tosi halpoja).

Siinä nyt jotain esimerkkejä. Mieti, kuinka valtavat määrät "ruokaa" saa ostettua ihan pienellä rahalla, mutta ravintoarvot on päin honkia. Siksi vähävaraiset ovat usein ylipainoisia.

[/quote]

Miksi syötte kaupan kananugetteja?? Meillä on aina tehty itse vastaavia ihan broilerin fileestä: leikataan sopiviksi paloiksi, pyöräytetään kanamunassa ja maustetuissakorppujauhoissa ja paistetaan öljyssä. Ei lisäaineita ei epämääräisiä "kanankaltaisia" lihoja vaan täyttä tavaraa. Tänään ostin broilerin fileitä 8 kpl n 8 eurolla ja siitä syö 4 henkeä 2 pvää eli euro per annos + lisukesalaatti.

Vierailija
48/48 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi meksikossa lihavimpia ovat ne köyhimmät. Ruoka-aineet ovat oikeasti kalliita, varsinkin suomessa. Liha on törkeän hintaista, joten mikäs sen helpompaa kuin ostaa se jauhelihapaketti ja makaroonit. Ketsuppi maksaa euron, nuudelit 60 senttiä, kilon makaronipussi 30 senttiä. Verrattakoon: salaattipussi 1,80 e, omenat n.3 e/kg, tomaatit (suomalaiset) 5e/kg jne jne. Ala siinä ostamaan "kunnon" ruokaa, kun sen makaroonipussin ja tortillojen teko maksaa puolet vähemmän kuin tuo ravinteikkaampi ruoka.

Tuli muuten mieleen kun ostin vesimelonia, omenoita ja ananasta sain pulittaa lähemmäs 20 e, mässypäivänä oli pakko saada lihapiirakoita, joka maksoi hillittömänä pussina alle 3 e. Sanokaa sitten miksi köyhät lihovat helpommin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi