Miksi monet vähavaraiset ovat kuitenkin reilusti ylipainoisia?
Jos televisiossa näytetään huonosti toimeentulevia, vähävaraisia suomalaisia ihmisiä, he ovat usein reilusti ylipainoisia. Itse olen työssäkäyvä ja periaatteessa ihan hyvin toimeentuleva, mutta kyllä ruuasta joutuu säästämään, jotta tulee toimeen ja saa muut pakolliset menot hoidettua.
Olen yh ja jotta saan ruokittua lapseni terveellisesti, olen joutunut kieltämään itseltäni kaikki ylimääräiset herkut. Eivät lapsetkaan saa juurikaan ns. herkkuja, vaikka toki meillä esim. paistetaan pannaria tai lettuja silloin tällöin, ja karkkipäivä on kerran viikossa. Terveellistä ruokaa on saatavilla riittävästi. Itse syön töissä kerran päivässä, ja muuten elelen "lasten jämillä".
Ruoka on se, mistä on helpointa säästää, kun syö vain sen mitä tarvitsee ja valmistaa ruuan itse alusta asti edullisista, mutta terveellisistä aineksista. Näin ei myöskään liho. Mielestäni ihminen ei voi olla kovin köyhä, jos hän on lihava.
t. kolmen lapsen yh
Kommentit (48)
Silloin kun olin oikeasti rahaton, niin jopa euron roiskeläppäpizza ja parinkymmenen sentin jugurtit tuntuivat kalliilta. Halvinta oli makaroni ja purkkiruoat sekä sipulit ja perunat jne. Niitä siis lähinnä söinkin. Tuolloin leipäkin tuntui liian kalliilta. Niiden aikojen peruina vieläkin nykyisin melko hyvätuloisena en juurikaan syö leipää ja salainen comfort foodini muistona opiskeluajoista on nuudelit, makaroni ketsupilla sekä valkoiset pavut tomaattikastikkeessa (vaikka siis ois varaa johonkin sisäfileeseenkin).
11: niin mutta vaikka söisi noita sokerijugurtteja ja muroja, ei ihminen liho jos ei syö niitä valtavia määriä. Jos syöt niitä kohtuullisesti mässäilemättä, et liho. Oikeasti lihavat ei liho noilla halvoilla jugurteilla ja makaroneilla vaan suklaalla, karkeilla, kekseillä, sipseilla, pizzalla ym roskaruualla, joita ei ole kenenkään pakko ostaa ja sillä, että ei osteta mitään kasviksia, ei halpojakaa. Olen kaupan kassalla tehnyt tämä havainnon.
Onhan jo Coca-Cola litrahinnaltaan halvempaa kuin maito!
Kannattais kyllä miettiä, että sillä vehnäleivällä ja muroilla ei nälkä pysy kauan pois ja sitten taas joutuu syömään, eli syö liikaa lihottavia hiilareita ja rahaa menee yhtä paljon kuin menisi terveellisempään ruokaan.
Ei sikanauta mitenkään lihottavaa ole. Jos tekee vaikka siitä lihapyöryköitä (jauhelihan lisäksi vettä, sipulia, vähän kaurahiutaleita, mausteita) ja paistaa uunissa ja siinä samalla kaveriksi lantturanskiksia, salaatiksi itsekasvatettuja ituja (todella halpaa ja hyvää), niin pysyy nälkä puoli päivää pois.
Toisella aterialla pari paistettua munaa, kaaliraastetta ja lasi piimää. Kolmannella papupata (kuivatut pavut halpoja ja ravintorikkaita), ja porkkanaraastetta. Jos vielä on iltapalan tarvetta niin pari palaa itseleivottua leipää ja teetä.
Halpaa ja hyvää, useimmilla köyhillä olisi varmasti varaa syödä noin, jos on varaa ostaa vanukkaita ja muroja ja paahtoleipää. Mutta varmasti on niinkin köyhiä, että ei ole tuohonkaan varaa, mutta en kyllä usko, että ovat sitten ylipainoisiakaan.
9: Aivan niin.
Euron hampurilainen. Aika moni kuitenkin haluaa lihaa päivittäin.
Mun mielestä ruuasta on vaikeinta säästää ja nipistää... OT
Vaikka sitä halvinta nuudelia ja roiskeläppää olisikin ostettava, ei sitäkään tarvitse syödä niin paljon että lihoo. Ja liikunta ei maksa mitään.
Kyllä se on niin että kasvikset, hedelmät ja muut terveelliset ruoat ovat ihan hemmetin kalliita. Paljon halvemmalla saat just noita surkeamman ravintoarvon sapuskaa.
Huono-osaisilla ei ole myöskään sitä jokapäiväistä työtä johon kulkea ja joka olisi suuressa osassa tapauksista vielä fyysistä. Kyllä liikkumattomuus tekee myös pahaa jälkeä. Lisäksi asiaan voi vaikuttaa alkoholi.
Muistetaan että terveellisten elämäntapojen ylläpito vaatii rahaa.
Exäni (pienituloinen) söi vaan kerran päivässä - ja oli läski. Liian iso annoskoon tai jotain. Ja ruoka aina lidlistä halvinta mahdollista, joskus halpoja sipsejä ja halpaa kaljaa jälkkäriksi.
Turhaa te itseenne ja opiskeluaikoihinne vertaatte, ihmiset on erilaisia aineenvaihdunnaltaan ja vaikka sinä et olisikaan lihonut tietyllä ravinnolla, se ei tarkoita etteikö joku muu lihoisi.
Lisäksi opiskelijat ovat nuoria ja aktivisia ihmisiä, ja montakos vuotta se opiskeluaika kestääkään? Että SIIHEN nyt on turha verrata.
Itsekin olen ollut köyhä hoikka opiskelija. Nyt olen, no ehken suorastaan köyhä mutta pienituloinen keski-ikäinen, ja parikymmentä vuotta syönyt huonosti, paljon herkkuja eikä liikuntaa. Mutta koska en ole helposti lihovaa sorttia, olen onnistunut paisumaan "vain" 10 kg.
Mä en syönyt opiskeluaikoina lähes ikinä lihaa tai muitakaan lihatuotteita ja eineksiäkin hyvin vähän, sillä niihin ei ollut varaa ja yksinelävälle ne pakkauskoot olivat liian suuria. Myöskään en kuluttanut alkoholia tai tupakkaa; niihinhän saisi kyllä nopeasti rahat uppoamaan. Paheenani olivat karkit ja suklaa, mutta en niitäkään kauhean paljoa syönyt, joten hoikkana pysyin.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:24"]siinä samalla kaveriksi lantturanskiksia, salaatiksi itsekasvatettuja ituja (todella halpaa ja hyvää), niin pysyy nälkä puoli päivää pois.
Jos vielä on iltapalan tarvetta niin pari palaa itseleivottua leipää ja teetä.
[/quote]
Vaikka sinä jaksaisit maailman murjomana ja väsyneenä näpertää lantturanskiksia (joista en ole ikinä kuullutkaan), niin moni muu ei. Ja joo, kyllä saat tulla kommentoimaan, kuinka pitää jaksaa kaikesta huolimatta ja kuinka sinä ostat kanatkin teurastamatta.
En ole köyhä (joskaan en rikaskaan), mutta osaan asettua heidän asemaansa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:25"]
Vaikka sitä halvinta nuudelia ja roiskeläppää olisikin ostettava, ei sitäkään tarvitse syödä niin paljon että lihoo. Ja liikunta ei maksa mitään.
[/quote]
Ei tarvitse, mutta jos jotkut haluavat, niin se ei kuulu sinulle.
Ruoka on suhteellisen halpa ilo ja lohtu. Ahdistus saa syömään yli tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:05"]
Noh...kerropa halpa terveellinen ruoka ja paljonko sinulla on yhden päivä ruokabudjekti?! Niin kerron paljonko itselläni on yhden päivän ruokabudjekti. t. yksinäinen nainen
[/quote] Minulla ruokabudjetti on välillä kympin päivä. Aamulla kahvia, ruisleipää, kermajuuustoa ja tomaattia, lapsille puuroa, voita ja itsekeitettyä mehua (vielä pakastimessa) ja joku kurkunpala. päivällä syömme muualla, itse syön usein kasvisruokaa lounaaksi. Lapsille välipalaa, muroja, hedelmiä, porkkanaa, leipää, jugurttia yms. Päivälliseksi vaikka makaronilaatikkoa, kasvissosekeittoa ja sämpylöitä, perunamuusia ja uunikalaa (seistä jos rahat tiukilla), itsetehtyjä pinaattilettuja ja puolukkahilloa, kinkkukiusausta, kalakeittoa, muusia ja lihamureketta, kanankoipia riisipedillä, sipattia, uunipuuroa jne. Iltapalaksi samaa kuin välipalaksi jos en tee pannaria tai sämpylöitä. Itse syön harvoin iltapalaa, nukun paremmin nälkäisenä.
Tätä olen minäkin pohtinut! Ja sitä että kun näistä on juttua (esim. vkonloppuna keskisuomalaisessa) lehdessä tai ohjelmaa telkkarissa, niin järjestään koti on ihan kamalan näköinen. Ts. roinaa aivan kauhea määrä joka paikassa, keittiön pöydät ja kaapit tursottaa täynnä tavaraa, hellat ruuanroiskeiden peitossa, verhot reposttaa jne. Siis miksi?? Estääkö ylipaino siivoamisen vai eikö aika riitä vaikka esim. työttömänä pyörii?
Köyhänä opiskelijana elin nuudeleilla ja leivällä. Olin todella hoikka silloin.
Lihavuuden/laihuuden kannalta on annoskoko. (Terveellisyys on sitten eri asia, ei saisi olla yksinomaan hiilareita).
Sinänsä ymmärrän, että jos elämä murjoo, niin suklaa auttaa. Siksi ehkä moni köyhä on lihava.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:25"]
[/quote]
Ei tarvitse, mutta jos jotkut haluavat, niin se ei kuulu sinulle.
[/quote]
Kyllä se kuuluu minulle, ja kaikille veronmaksajille. Kuka sä luulet että niiden mässyt ja sairaanhoitokulut maksaa?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:41"]Tätä olen minäkin pohtinut! Ja sitä että kun näistä on juttua (esim. vkonloppuna keskisuomalaisessa) lehdessä tai ohjelmaa telkkarissa, niin järjestään koti on ihan kamalan näköinen. Ts. roinaa aivan kauhea määrä joka paikassa, keittiön pöydät ja kaapit tursottaa täynnä tavaraa, hellat ruuanroiskeiden peitossa, verhot reposttaa jne. Siis miksi?? Estääkö ylipaino siivoamisen vai eikö aika riitä vaikka esim. työttömänä pyörii?
[/quote]
Selvästi masentunut. Että turha irvistellä.
Itselläni on niistä opiskelijaköyhäilyajoista noin 10 vuotta aikaa, mutta tuolloin päiväbudjetti ruoalle oli noin 1-4 euroa per päivä suunnilleen. Söin yleensä itsetehtyä pastakastiketta makaronien kanssa, purkkihernekeittoa, papumössöä ja juhlapäivinä risottoa, jossa oli herne-maissi-paprikaa ja tonnikalaa. Ruoat eivät olleet terveellisiä, mutta kyllä niillä eleli. Ja karkkiakin ja suklaata söin, mutta en silti lihonut. Sen sijaan en käyttänyt koskaan alkoholia enkä polttanut tupakkaa (tämä siis mm. #8:lle).