Mitä ammattia pidit "hienona" kun olit pieni/nuori?
Mitä ammattia pidit "hienona" kun olit pieni/nuori, tai ajattelit sen olevan itsellesi tavoiteltava ammatti?
Minä olisin kovasti halunnut isona Mäkkärin myyjäksi. Tämä oli hienointa mitä tiesin silloin kun olin jotain 10v ja kyläpahaseemme aukesi ensimmäinen mäkki. Vielä joskus yläasteella pidin esim. tiimarin myyjää sellaisena ammattina, jota kannattaisi tavoitella.
Ja huom! Arvostan kaikkea työtä, mutta esim. nuo edellä mainitut eivät olisi kyllä mitenkään voineet olla ammattejani, koska minusta ei olisi asiakaspalvelijaksi. Tästä syystä nostin ne esiin kohdallani.
Kommentit (104)
Matkaopas tai lentokenttävirkailija. Matkusteltiin todella paljon kun olin pieni, ja nämä ammatit olivat 6-vuotiaan minun mielestä glamourin huipentuma. Etenkin tuo lentokenttävirkailija, minusta oli vain niin hienoa seurata niitä tulevia ja lähteviä lentoja ;)
Lapsuudessa lähikaupan myyjä oli hienointa mitä tiesin. Hån oli käynyt Ruotsissa ja hänen kulmakarvat oli piirretty mustalla kynällä.418
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:39"]Delfiininkouluttaja... Vieläkin voisin havitella kyseistä ammattia, mutta Suomessa on hyvin hankala kouluttautua :D
[/quote]
Jollakin toisella on ollut yhtä utopistinen unelma-ammatti kuin minulla! =)
Lapsena ihailin myöskin pankkineitejä, opettajia, lentoemoja, matkaoppaita eli ihan perus pienen tytön haaveammatteja varmaankin. ;)
Yläasteella aloin erityisesti ihailemaan soitonopettajia, aineenopettajia, näyttelijöitä, siis tajuamatta, että näillä aloilla ei kuitenkaan palkat esim.päätä huimaa... :D
noh, mikä minusta tuli? Soitonopettajapa tietenkin. :) Mutta lähinnä kutsumuksesta, ei niinkään sen "hienouden" tai varsinkaan palkan takia. Tosin lomat ihan jees, samaan aikaan kuin lapsillakin! ;)
Vaatekaupan myyjä. Pakkasin omassa huoneessani vaatteita muovikasseihin ja leikin vaatekauppaa. Ajattelin että se on ihan mahtava ammatti! Haaveilin myös pikaruokalan myyjän työstä. Joskus harvoin kun meitä lapsia vietiin hampurilaisravintolaan niin vein ne ranskalaispussit ja muut tarpeet mukanani kotiin. Leikin sitten kotona että laitoin asiakkaille niitä annoksia. Nyttemmin ymmärrän ettei asiakanpalvelu ole minua varten.
Apteekkari tai kosmetiikan myyjä.
Juu, teininä kunnioitin kosmetologeja ja meikkitaiteilijoita enemmän kuin lääkäreitä :)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:36"]
kosmetologi
[/quote]
Siivooja ja myyjä :) Sekä opettaja oli ja on haaveammattina.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:24"]Mitä ammattia pidit "hienona" kun olit pieni/nuori, tai ajattelit sen olevan itsellesi tavoiteltava ammatti?
Minä olisin kovasti halunnut isona Mäkkärin myyjäksi. Tämä oli hienointa mitä tiesin silloin kun olin jotain 10v ja kyläpahaseemme aukesi ensimmäinen mäkki. Vielä joskus yläasteella pidin esim. tiimarin myyjää sellaisena ammattina, jota kannattaisi tavoitella.
Ja huom! Arvostan kaikkea työtä, mutta esim. nuo edellä mainitut eivät olisi kyllä mitenkään voineet olla ammattejani, koska minusta ei olisi asiakaspalvelijaksi. Tästä syystä nostin ne esiin kohdallani.
[/quote]
Merimies ammattia pidin pentuna hienona ja sellainen minusta lopulta tulikin.
Kaunoluistelija ja balettitanssija kun ne olivat niin kauniita..
Luin lapsena jonkun lyhyen lehtijutun tms. jossa oli joitakin esimerkkiammatteja ja niiden palkkoja ja työolosuhteita tms, ja vedin siitä sen johtopäätöksen että hienoin mahdollinen ammatti on apteekkari. En kyllä itse haaveillut siitä urasta itselleni kun en ole tipan tippaa kiinnostunut lääkkeistä, mutta muistan olleeni sekä yllättynyt että vakuuttunut siitä että apteekkarit ovat luomakunnan kruunu.
Sairaanhoitaja. Muistan kun istuin tk:n päivystyksessä ja katsoin ohi meneviä kiireisiä hoitajia valkoisissa puvuissaan. Musta se oli hienointa ikinä.
Noh, nyt olen sitten itse sh, enkä tajua mitä hienoa tässä nyt sitten pitäisi olla..
Isäni oli metsuri ja meillä kotona kävi silloin tällöin mies kannettavan konttorinsa kanssa laskemassa tienestit. Ai että se oli jännää. Istuin kiltisti tuolin reunalla ja kyttäsin silmä kovana, mitä mies teki. Oli tilivihkoja, kyniä ja kumeja, hieno leimasin ja leimasintyyny ja laskukone ja vaikka mitä jännittävää.
No tein vanhemmiten myös palkka- ja muutakin kirjanpitoa ja se on kyllä lukuisista duuneistani ollut niitä tylsimpiä. Siivoojanakin oli hauskempaa. Onneksi ei enää tarvi sitä tehdä, kun ei mun hermot sitä kestä, se on mua kovempien tyyppien hommaa. Mä olen enemmän omillani täällä suunnittelupuolella ja asiantuntijana.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:42"]
Matkaopas tai lentokenttävirkailija. Matkusteltiin todella paljon kun olin pieni, ja nämä ammatit olivat 6-vuotiaan minun mielestä glamourin huipentuma. Etenkin tuo lentokenttävirkailija, minusta oli vain niin hienoa seurata niitä tulevia ja lähteviä lentoja ;)
[/quote]
Sama! Halusin matkaoppaaksi vielä joskus yläasteellakin. Olin tosi vihainen (hiljaa mielessäni) ja pettynyt, kun tästä opolle mainittuani hän tyrmäsi ajatuksen aivan täysin. No, joo ehkä lahjani olivat hieman muualla... minusta tuli lääkäri. :D
4-vuotiaana ratsupoliisi, mutta se kaatui, kun tajusin, että siinä pitää olla myös poliisi :)
Myöhemmin lääkäriä, arkkitehtia, tiedemiehiä... Kaikkea, mihin on oikein vaikea koulutus. Mitä fiksumpaa, sen hienompaa. Eikö se kaikilla menekään niin? :O
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:27"]
Myöhemmin lääkäriä, arkkitehtia, tiedemiehiä... Kaikkea, mihin on oikein vaikea koulutus. Mitä fiksumpaa, sen hienompaa. Eikö se kaikilla menekään niin? :O
[/quote]
Ei mulla ainakaan mennyt niin. Olin niin pässi, etten tajunnut pitää esim. edellä mainittuja, lahjakkuutta ja työtä vaativia ammatteja oikein minään. Sen sijaan joku konttorintäti, kuten sihteeri olis ollut ihan yybermagee ammatti. Perustui puhtaasti siihen, että jotkut näkemäni ammatinedustajat olivat kovin tärkeän oloisia (tärkeitä varmasti ovatkin, ainakin osa).
Opettaja(tar), koska Vihervaaran Anna. Jossain vaiheessa tajusin ettei opettaminen nykyaikana ole niin jännittävää tai tapahdu hienoissa tyttökouluissa, joissa oppilaat ovat innostuneita vanhasta kaunokirjallisuudesta.
Kirjastonhoitaja. Olisin itsekin halunnut opiskella kirjastonhoitajaksi mutta opo sanoi ettei se kannata. Ujona tyttönä en uskaltanut kysyä syytä.