Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suunniteltu sektio!

Vierailija
15.04.2014 |

Te, joille on tehty suunniteltu sektio:

1. Miksi suunniteltuun sektioon päädyttiin?
--> Jos syynä oli pelko, oliko suuri "taistelu" saada sektio?

2. Millä viikoilla sektio tehtiin? (Olitko ensisynnyttäjä?)

3. Kuinka toivuit sektiosta?

Kommentit (190)

Vierailija
161/190 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä virtsankarkailuista nyt ihan tosissaan. Raskaushormonit ja kasvavan kohdun paino lisäävät lantionpohjanlihasten rasitusta ja jokaisen raskaana olleen on syytä vahvistaa (kohtuullisesti) lantionpohjan lihaksia ja _pakaroita_. Kohtuullisesti koska myös ylikireät lantionpohjan lihakset + surkeat pakarat lisäävät laskeumien riskiä ja vaikeutta.

Alatiesynnyttäjistä 15 %, sektiosynnyttäjistä 7-8 % kärsii virtsankarkailuista (osa heistä myös pierujen ja ulosteen karkailusta). Alatiesynnytyksissä mahdollisesti saadut repeämät lisäävät riskiä näihin, samoin vaivojen vaikeutta, siksi/repeämien vuoksi alatiesynnyttäjillä vaivoja on useammin. Onneksi ne voidaan pääsääntöisesti hoitaa. Joskus repeämät voivat olla ns. piileviä ja jos pissa hyvästä kunnosta huolimatta karkaa, kannattaa hakeutua yksityiselle lääkärille ja fysioterapiaan. Paitsi jos osaa elää vaivojen kanssa, sitten osaa.

Riskit eivät ole kuitenkaan kaikilla samat. Rumasti sanottuna mitä rapakuntoisempi, lihavampi ja iäkkäämpi olet, sitä todennäköisemmin riski pidätysongelmista toteutuu. Jos siis olet vähän liikkuva ylipainoinen 42-vuotias ensisynnyttäjä, sinulle saatetaan jo ihan suositella sektiota. Jos taas olet urheilullinen ja hoikka 22-vuotias synnyttäjä, lienee alatiesynnytys mitä todennäköisimmin fiksu valinta sinulle.

Mitähän tällä ajan takaa?... Tilastoista on hyvä puhua jos halutaan tapella eri synnytystapojen paremmuudesta. Jokaista yksilöä ei kuitenkaan koske samat tilastolliset todennäköisyydet.

Vierailija
162/190 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Eka synnytys päättyi kiireelliseen sektioon, seuraavan halusin sitten sunnitellusti. Neuvolla otin hyvissä ajoin puheeksi, pelkopolilla kätilön tapaaminen pari kk ennen laskettua ja kerran n. kk ennen synnytyslääkärin kanssa keskustelua. Kova käännytys heillä, mutta näköjään osasin perustella riittävän hyvin ja oli tietoinen riskeistä/haitoista.

2) Suunniteltu sektio rv 39+0

3) Aamulla leikattiin, illalla pääsin jo kävelemään. Suunnitellusta toivuin tosi nopeasti (tokihan niitä kipuja oli) verrattuna ekaan kiireelliseen. Perus burana-panadoli setti riitti kivunlievitykseksi, noin viikon ajan ja sitten haavaa varoen/muistaen muutama viikko.

4) Etelä-Karjalan keskussairaala (Lappeenranta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/190 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä virtsankarkailuista nyt ihan tosissaan. Raskaushormonit ja kasvavan kohdun paino lisäävät lantionpohjanlihasten rasitusta ja jokaisen raskaana olleen on syytä vahvistaa (kohtuullisesti) lantionpohjan lihaksia ja _pakaroita_. Kohtuullisesti koska myös ylikireät lantionpohjan lihakset + surkeat pakarat lisäävät laskeumien riskiä ja vaikeutta.

Alatiesynnyttäjistä 15 %, sektiosynnyttäjistä 7-8 % kärsii virtsankarkailuista (osa heistä myös pierujen ja ulosteen karkailusta). Alatiesynnytyksissä mahdollisesti saadut repeämät lisäävät riskiä näihin, samoin vaivojen vaikeutta, siksi/repeämien vuoksi alatiesynnyttäjillä vaivoja on useammin. Onneksi ne voidaan pääsääntöisesti hoitaa. Joskus repeämät voivat olla ns. piileviä ja jos pissa hyvästä kunnosta huolimatta karkaa, kannattaa hakeutua yksityiselle lääkärille ja fysioterapiaan. Paitsi jos osaa elää vaivojen kanssa, sitten osaa.

Riskit eivät ole kuitenkaan kaikilla samat. Rumasti sanottuna mitä rapakuntoisempi, lihavampi ja iäkkäämpi olet, sitä todennäköisemmin riski pidätysongelmista toteutuu. Jos siis olet vähän liikkuva ylipainoinen 42-vuotias ensisynnyttäjä, sinulle saatetaan jo ihan suositella sektiota. Jos taas olet urheilullinen ja hoikka 22-vuotias synnyttäjä, lienee alatiesynnytys mitä todennäköisimmin fiksu valinta sinulle.

Mitähän tällä ajan takaa?... Tilastoista on hyvä puhua jos halutaan tapella eri synnytystapojen paremmuudesta. Jokaista yksilöä ei kuitenkaan koske samat tilastolliset todennäköisyydet.

Aivan totta. Riskeistä puhuttaessa pitää kuitenkin muistaa, että ikä, ylipaino ja huono yleiskunto lisäävät myös leikkauskomplikaatioiden riskiä.

Vierailija
164/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko uusia kokemuksia kellään?

Olen synnyttänyt kolme lasta alatietse, tämä viimeinen synnytys oli kauhea (2018) josta toivuin todella hitaasti, uloste saattaa vieläkin karkailla. En pystynyt olemaan pystyssä kuukauteen kun ehkä 20min sitten tuli tunne että kohtu valuu ulos ja pakko mennä maate. Olen jumpannut joka ikinen päivä lantiopohjalihaksia koko ikäni silti ne ovat suht heikot.

Nyt olen jälleen raskaana ja pelon takia harkitsin jo aborttia :( Pelkään sektiota että se menee pieleen mutta vielä enemmän pelkään alatiesynnytystä. Synnytyksessä ponnistusvaiheessa supistukset loppuivat ja ketään ei kiinnostanut vaikka huusin tuskissaan että vauva tulee peräsuolesta. Se oli kuulemma normaalia. Ponnistin ilman supistuksia koska halusin kivun loppuvan. En tuntenut vessahätää puoleen vuoteen. Sekin kuulemma normaalia.

Vierailija
165/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että en ole ylipainoinen ja liikun/urheilen joka päivä. Mutta ikää on jo 39.

Vierailija
166/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko. Eivät ollut suostua millään tekemään sektiota vaan lapsivesien mentyä pitivät kätilöopiston osastolla kaksi vuorokautta odottaen jospa avautuisin 8cm että lapsi tulisi luonnollisesti. Tuona aikana avauduin vain sentin lisää ollen lopulta 3cm auki. Lapsen sykkeet romahti ja suunnitellun sektion toive muuttui kiireelliseen nukutussektioon, komplikaatioon sekä teholle

Vierailija
167/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion saa kunhan sanoo, että sen tahtoo synnytyspelon takia. Jos on edes vähän epävarma, silloin hoitohenkilö pyrkii puhumaan synnyttäjän alatiesynnytykseen, mikäli fyysistä estettä sille ei ole. Tämä systeemi on mielestäni ihan fiksu muuten, jos synnyttäjät vain tietäisivät paremmin oikeudestaan suunniteltuun sektioon.

En ole lääkäri/kätilö, joten en osaa sitä kautta ottaa asiaan kantaa, mutta yhden alatiesynnytyksen ja kahden ns. pelkosektion läpikäyneenä sektiot olivat paras päätökseni koko lapsentekoprosessissa. Itselläni toki sekä alatiesynnytys sekä sektiot onnistuivat ilman isompia fyysisiä komplikaatioita. Edes lääkärien kanssa ei tarvinnut sektioon pääsystä "tapella", koska olin asiasta niin ehdottoman varma. Toki asiaa muutaman kerran kysyttiin varsinkin ensimmäisellä kerralla, mutta muuten kaikki kävi helposti.

Vierailija
168/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin neuvolassa joka kerralla että haluan sektion, th sanoi varanneensa ajan sp-lääkärille joka ottaa yhteyttä ajan varaamiseksi. Kun aikaa ei kuulunut otin sinne itse yhteyttä ja he kertoivat ettei lähetettä edes ollut. Eka käynti oli kiva eikä yhtään käännytystä, tokalla oli eri lääkäri joka oli tosi ärsyttävä mutta sektiopäätöksen sain.

Suunniteltu aika oli 5pv ennen laskettua mutta vauva päättikin syntyä 2vko etukäteen joten sektio olikin kiireellinen.

Vauva syntyi yöllä ja aamulla kävelin. Buranaa söin viikon. Kaikki oli helppoa eikä sattunut.

Vierailija
169/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sektio omasta toiveesta.

Kaikki meni tosi hyvin, paitsi henkilökunta antoi kyllä tuntea mitä olivat ratkaisusta mieltä.

No olin terve ja seuraavana päivänä jo täyttelin veroilmoitusta käytävällä ilman huolen häivää, ja mahakin hävisi heti seuraavana päivänä eli olen ihan tyytyväinen.

Vierailija
170/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä moinen pelko?

Synnytyspelko siis?

Synnytys on maailman luonnollisin asia.

Toki sitä voi jännittää, mutta ei pelätä.

Hae apua pelkosi!

Vierailija
171/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että en ole ylipainoinen ja liikun/urheilen joka päivä. Mutta ikää on jo 39.

Itse synnytin alateitse 42-vuotiaana. Kaikki meni hyvin kuten myös aiemmat synnytykset.

Tuttava synnytti kaksoset alateitse...

Vierailija
172/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa nyt vähän. Ennen synnytettiin saunassa ja sieltä palattiin heinäpellolle töihin.

Yrittäkää nyt vähän skarpata. Kyseessä synnytys eikä mikään kauneusleikkaus!

Vierailija
173/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki meni tosi hyvin, paitsi henkilökunta antoi kyllä tuntea mitä olivat ratkaisusta mieltä.

No olin terve ja seuraavana päivänä jo täyttelin veroilmoitusta käytävällä ilman huolen häivää, ja mahakin hävisi heti seuraavana päivänä eli olen ihan tyytyväinen.

Miksi laitatte alapeukkuja? Kaikki saa synnyttää niinkun itse haluaa ja kokemus on kaikille omanlaisensa.

Vierailija
174/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi laitatte alapeukkuja? Kaikki saa synnyttää niinkun itse haluaa ja kokemus on kaikille omanlaisensa.

Kenenkään raskausvatsa ei häviä seuraavana päivänä, Paitsi jos synnyttää ennenaikaisesti tai on jo ennestään täysläski. jolloin sitä raskausvatsaa ei edes erota siitä höllynnästä.

Vierailija
175/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuin neuvolassa joka kerralla että haluan sektion, th sanoi varanneensa ajan sp-lääkärille joka ottaa yhteyttä ajan varaamiseksi. Kun aikaa ei kuulunut otin sinne itse yhteyttä ja he kertoivat ettei lähetettä edes ollut. Eka käynti oli kiva eikä yhtään käännytystä, tokalla oli eri lääkäri joka oli tosi ärsyttävä mutta sektiopäätöksen sain.

Suunniteltu aika oli 5pv ennen laskettua mutta vauva päättikin syntyä 2vko etukäteen joten sektio olikin kiireellinen.

Vauva syntyi yöllä ja aamulla kävelin. Buranaa söin viikon. Kaikki oli helppoa eikä sattunut.

2viikkoa ennen laskettua aikaa syntynyt on täysaikainen. Eikä kiireelliseen sektioon lähdetä ellei lapsella ole jokin hätä.

Vierailija
176/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä moinen pelko?

Synnytyspelko siis?

Synnytys on maailman luonnollisin asia.

Toki sitä voi jännittää, mutta ei pelätä.

Hae apua pelkosi!

Minä en voi käsittää hammaslääkäripelkoa. Nehän korjaa hampaat eikä enää särje tai ole kipuja. Minä en tarvitse edes puudutuksia. Poraaminen tuntuu, muttei kipuna. Kyllä aikuinen ihminen kestää sen vaikka vähän sattuisikin, sehän kestää vain lyhyen aikaa (toisin kuin synnytys).

Sen sijaan olen saanut kolme pelkosektiota kamalan alatiesynnytyksen jälkeen.

Vierailija
177/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään raskausvatsa ei häviä seuraavana päivänä, Paitsi jos synnyttää ennenaikaisesti tai on jo ennestään täysläski. jolloin sitä raskausvatsaa ei edes erota siitä höllynnästä.

Mulla hävisi. Olen pitkä 175 ja hoikka.

Äidilläni oli hävinnyt molemmissa raskauksissa myös. Itse en mahtunut edes alle 30 v (175/58) siihen hameeseen, millä kotiutui kun oli synnyttänyt pikkuveljeni.

Vierailija
178/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2viikkoa ennen laskettua aikaa syntynyt on täysaikainen. Eikä kiireelliseen sektioon lähdetä ellei lapsella ole jokin hätä.

Olen eri, mutta kyllä tehdään jos synnytystavaksi on kerran sovittu sektio.

Vierailija
179/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieremä lailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla hävisi. Olen pitkä 175 ja hoikka.

Äidilläni oli hävinnyt molemmissa raskauksissa myös. Itse en mahtunut edes alle 30 v (175/58) siihen hameeseen, millä kotiutui kun oli synnyttänyt pikkuveljeni.

Myös tietysti raskaus vatsani oli suht pieni, vaikka vauva 3600 g, useimmat eivät edes tajunneet että ole raskaana kun jäin 8 kk kohdalla mamma lomalle.

Mut nämä on yksilöllisiä juttuja, ja jos täysimettää niin eipä se tummy ole varmaan kenellekään kohta enää ongelma :)

Vierailija
180/190 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa nyt vähän. Ennen synnytettiin saunassa ja sieltä palattiin heinäpellolle töihin.

Yrittäkää nyt vähän skarpata. Kyseessä synnytys eikä mikään kauneusleikkaus!

Ennen oli kaikki niin paljon paremmin. Mitä nyt vähän väliä kuoli toinen tai molemmat siinä saunasynnytyksessä, mutta entä sitten. Sehän on maailman luonnollisin asia.