Suunniteltu sektio!
Te, joille on tehty suunniteltu sektio:
1. Miksi suunniteltuun sektioon päädyttiin?
--> Jos syynä oli pelko, oliko suuri "taistelu" saada sektio?
2. Millä viikoilla sektio tehtiin? (Olitko ensisynnyttäjä?)
3. Kuinka toivuit sektiosta?
Kommentit (190)
1. Perätilan vuoksi
2. Rv 39 ja kyllä olin ensisynnyttäjä
3. Sektio tehtiin aamusta, illalla olin jaloillani ja hoidin vauvaa. Kivuton olin noin viikon päästä.
Sikiötä ei kannata poistaa normaalin raskausajan alarajoissa, ellei aikaiseen poistoon ole erityistä syytä - jokainen päivä kohdussa vahvistaa sikiötä, niin että hänellä on syntyessään esim. kehittyneemmät keuhkot. Normaalin yläraja on 42+6.
Eli jos miettii sekstion päivämäärä, ja saa valita vaikka viikon erolla... kannattaa todella miettiä, mikä meno on niin tärkeä, että se ohittaa sikiön kypsymisen vielä yhdellä viikolla.
"ihania" nämä kirjoitusvirheet...
Vierailija kirjoitti:
Eli jos miettii sekstion päivämäärä, ja saa valita vaikka viikon erolla... kannattaa todella miettiä, mikä meno on niin tärkeä, että se ohittaa sikiön kypsymisen vielä yhdellä viikolla.
Taitaa yleensä olla rv 39 ellei muusta sovita. Liian aikainen sektio sisältää riskinsä, mutta niin sisältää myöhäinenkin. Eiköhän nämä kannata jättää ammattilaisen arvioitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin neuvolassa joka kerralla että haluan sektion, th sanoi varanneensa ajan sp-lääkärille joka ottaa yhteyttä ajan varaamiseksi. Kun aikaa ei kuulunut otin sinne itse yhteyttä ja he kertoivat ettei lähetettä edes ollut. Eka käynti oli kiva eikä yhtään käännytystä, tokalla oli eri lääkäri joka oli tosi ärsyttävä mutta sektiopäätöksen sain.
Suunniteltu aika oli 5pv ennen laskettua mutta vauva päättikin syntyä 2vko etukäteen joten sektio olikin kiireellinen.
Vauva syntyi yöllä ja aamulla kävelin. Buranaa söin viikon. Kaikki oli helppoa eikä sattunut.
2viikkoa ennen laskettua aikaa syntynyt on täysaikainen. Eikä kiireelliseen sektioon lähdetä ellei lapsella ole jokin hätä.
Päivystyksellinen keisarinleikkaus on mahdollinen jo käynnistyneen synnytyksen kanssa jos pelkosektiopäätös on saatu/haettu ilman akuuttia hätääkin.
Esikoisen synnytyksessä saatujen repeämien takia. 39+3 Seinäjoki. Toivuin nopeaa, ite pysty heti hoitaa vauvan alusta lähtien, ilman särkylääkettä pärjäs kotiutumisen jälkee.
Vierailija kirjoitti:
Sikiötä ei kannata poistaa normaalin raskausajan alarajoissa, ellei aikaiseen poistoon ole erityistä syytä - jokainen päivä kohdussa vahvistaa sikiötä, niin että hänellä on syntyessään esim. kehittyneemmät keuhkot. Normaalin yläraja on 42+6.
Ei ole 42+6 normaali vaan sisältää jo huomattavia riskejä vauvan hengelle. Suomessa ei nykyään päästetä raskauksia onneksi noin pitkälle.
Joku kirjoitti, ettei nykyään enää laiteta poistettavia tikkejä. Kyllä minulla vain on sellaiset ja huomenna poisto (n. 30 hakasta hätäsektion seurauksena).
Mulla 2 kiireellistä sektiota ja 2suunniteltua. Ei synnytyspelkoa, mutta sektiopelko oli kova vikassa sektiossa.
No nyt se on ohi.