Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suunniteltu sektio!

Vierailija
15.04.2014 |

Te, joille on tehty suunniteltu sektio:

1. Miksi suunniteltuun sektioon päädyttiin?
--> Jos syynä oli pelko, oliko suuri "taistelu" saada sektio?

2. Millä viikoilla sektio tehtiin? (Olitko ensisynnyttäjä?)

3. Kuinka toivuit sektiosta?

Kommentit (190)

Vierailija
61/190 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Synnytyspelko ja kävin lääkärillä muutaman kerran ja varsinaisesti en vaatinut sektiota mutta lapsen terveys huolestutti niin paljon minua, että olin henkisesti niin väsynyt että en pystynyt edes ajattelemaan synnytystä...sairaala papareihin merkittiin, että synnytyspelko TYKS 2) 40+2 3) meni noin viikko toipumiseen

Vierailija
62/190 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehty kaksi pelkosektiota, taistella ei tarvinnut mutta ei kyllä ollut mikään läpihuutojuttukaan saada sektiopäätös. Molemmat reilu viikko ennen laskettua aikaa. Hyvin toivuin, olin molemmista jalkeilla jo samana päivänä, kipulääkkeitä tosin tarvitsin vajaan viikon.

Ensisynnyttäjä en ollut vaan näitä edelsi vaikea alatiesynnytys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/190 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Asuinmaassani saa valita synnytystavan, valitsin sektion keskusteltuani gynekologin kanssa.

2. Leikattiin paria päivää ennen laskettua.

3. Hyvin toivuin.

Vierailija
64/190 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pelkosektiota, toinen 4 päivää ennen LA ja toinen viikkoa ennen. Ensimmäisestä olin kipeämpi, noin viikon oli haavakipua mutta pysyi buranalla silti hallinnassa. Toisessa ei ollut kipuja juuri ollenkaan, jotain ihan pientä ehkä jos nousi väärässä asennossa. Toisessa meinasi luultavasti haava tulehtua, koska sitä haavasidettä jouduttiin vaihtamaan verenvuodon takia kerran-pari, jolloin infektioriski vähän kasvaa. Alkava tulehdus kuitenkin huomattiin heti ja se myös lähti samantien kun antibiootit aloitettiin.

Leikkaukset itsessään menivät hyvin ja liikkeelle pääsin jo 8 tuntia leikkauksesta. Paranin nopeasti ilman komplikaatioita, uskon että oma hyvä yleiskunto ja terveys, sekä nuori ikäni myötävaikuttivat tähän, ylipainoa ei myöskään ole. Kolmas syntyy sitten automaattisesti sektiolla, jos sellainen päätetään tehdä ja saadaan. Kohtu jäi hyvään kuntoon ja lääkäri sanoi että on turvallista tehdä kolmaskin, mutta vuosi oltava väliä.

Vierailija
65/190 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Perätila

2. En muista, olisiko ollut 38+6...

3. Lääkkeet oli niin voimakkaita että nukuin aina pitkään ne saatuani, se hieman haittasi jalkeille nousua. Seuraavana päivänä kävelin ja toivuin muutamassa viikossa ihan hyvään kuntoon.

4. Keski-Suomen aluesairaala

Vierailija
66/190 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin toukokuun lopussa sype keskustelussa kättärillä kätilön kanssa. Aivan ihana kätilö. Käytiin molemmat edelliset synnytykset läpi kohta kohdalta. Eka oli kiireellinen sektio, toka alatie. Alatiestä jäi traumat. Pelko siis mulla. Kätilö ei missään vaiheessa koittanut edes käännyttää. Sain itse aivan vapaasti kertoa huolista ja toiveista. Kätilö painotti ettei kukaan joudu suomessa pakolla synnyttämään alakautta ja että joo, lääkäri päättää mutta loppupeleissä sinä itse! Mulla ens ke se lekurikäynti. Kätilö sano et lisäaikoja saa jos siltä tuntuu, muuten mennään näillä. Olen synnyttänyt kaksi aiempaa kätilöopistolla mutta nyt kätilö sanoi että naistenklinikka hoitaa suunnitellut sektiot. Sinne siis syyskuun alussa. Aikaa siis en ole vielä saanut. Toiv ens ke se irtoo. :)

Vierailija
67/190 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suunniteltu sektio vauvan suuren koon vuoksi (oli syntyessään sen 4,8kg niinkuin arvioitiinkin). Sektio tehtiin rv 38+. Mulla toimi kipupumppu tosi hyvin, edes kohdunpainelu ei tuntunut hirvittävän pahalta, ja kipupumppu ei ollut kovinkaan isolla ja käytössä se oli n. 2vrk leikkauksesta, tuolloin annostelua laitettiin pienemmälle, eikä kivut tuntuneet silloinkaan kovin pahalle, jotenka otettii pois omasta pyynnöstäni jotta itsenäinen liikkuminen ja siten toipuminen ois nopeempaa. Kahesti pyysin pumpun pois ottamisen jälkeen vahvempaa kipulääkettä, mut muuten pärjäsin panadolilla ja buranalla. Mun kokemuksen mukaan kivunlievitys oli tosi hyvin hoidettu ja kätilöt painotti jatkuvasti, että kivun kans ei tartte pärjätä vaan sitä saa ja pitää hoitaa!:)
Toivuin paljon paremmin ja nopeammin mitä pelkäsin, mutta myös alakautta synnyttäneenä kadehdin suorastaan niitä alatiesynnyttäneitä äitejä osastolla kun itse raahustin käytäviä pitkin ja näytti niinku muilla ois liikkuminen ollu paljon helpompaa. Lisäksi kotona harmitti kaikki rajoitukset jne jne..Että jos itse saisin valita niin ehottomasti alatiesynnytys kuin sektio, ellei sektioon päädytä lääketiet.syystä. Pelkosektion haluaville; Kannattaa olla avoimena pelkopolilla asioidessa, sillä sektio ei todellakaan ole se helpompi vaihtoehto useinkaan ja toipuminen alatiesynnytyksestä useimmiten(ei aina tietenkään!) on helpompaa. Tsemppiä kaikille!:)

Vierailija
68/190 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

osallistun, vaikka kohdallani jouduttiinkin sitten nukutuksessa tehtävään hätäsektioon (raskausmyrkytys).. mitta minulle oli siis sovittu sektioaika, vauvan perätilan takia. ei tarvinnut tapella, lääkäri itse kysyi haluanko yrittää alateitse vai sektion. Mikkelissä tämä

Vierailija
69/190 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teilä sitten valmiiksi niin roikkuva vatsanahka, ettei eroa huomaa? Jälkikivuista olen kuulut muiltakin. Eikä sektioäiti saa kantaa kuin vauvaa. Kauppakassit yms muille nosteltavaksi. Sektio on iso leikkaus, vatsalihaksua leikataan ja kaikki vatsan peitteet. Miksi leikkausta vähätellään ja monesti sektion saa kuitenkin helposti? Olisi kiva kuulla näistä pieleen menneistä alatiesynnytyksistä, miten ne nostavat seuraavan synnytyksen ongelmia? Osa tottakai, ja jos on muodot on ryhävalas on itsestään selvää,että synnytyksessä on ongelmia kaikilla, hoitajillakin.

Vierailija
70/190 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:07"]

Ehkä teilä sitten valmiiksi niin roikkuva vatsanahka, ettei eroa huomaa? J

[/quote]

Ei juma mikä aivopieru!!! Mitat 168/52 ennen ja jälkeen kahden sektion. Olisin ehkä huomannut roikkuvan vatsapussin jo ennen raskauksia. Voisitko nyt vaan hyväksyä, että kaikille sektioiduille ei jää roikkuvaa nahkaa mahaan?

Vierailija
71/190 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä yksi suunniteltu takana ja huomenna hakee aika toisen lapsen leikkaukselle. Perussairauden takia leikelty emätintä ja peräsuolta joten kirurgi sanoi ettei osaa korjata jos jotain repee. Elii alatiet kielletty. Ekassa keskosena rv.29 kipupumppu oli ja alle viikko pääsin kotiin. Eikä jääny mitää vatsanahka helttoja. Tyksissä. Huomenna rv 36 ja sektio pitäis olla rv 39. Sektio arpeen jäi tunnoton kohta muuten lähes näkymätön arpi.

Vierailija
72/190 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 23:40"]

Ottamatta kantaa aiheeseen, te jotka suunnittelette vapaaehtoista sektiota, olettehan tietoisia sen aiheuttamista riskeistä lapselle?

Sektio esimerkiksi lisää lapsen riskiä ykköstyypin diabetekseen sairastamiselle. Tutkimus: http://link.springer.com/article/10.1007/s00125-008-0941-z, jossa todetaan:

"This analysis demonstrates a 20% increase in the risk of childhood-onset type 1 diabetes after Caesarean section delivery that cannot be explained by known confounders."

[/quote]

Jep ja näistä tulee kyllä puhetta siellä pelkopolilla. Ainakin itselläni tuli.

Vierailija
73/190 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju! Minulla oli kiireellinen sektio kun synnytys ei edistynyt. Ikää 35-v. Kaikki meni erittäin hyvin ja palauduin nopeasti eikä arpea lukuunottamatta jäänyt mitään ulkoisia jälkiä. Nyt olisi la seitsemän viikon kuluttua ja todella haluaisin suunnitellun sektion, siitä 36 tunnin yrityksestä jäi sitten kuitenkin traumat. (Lapsivesi siis meni ja käynnistys ei oikein onnistunut). Viimeeksi Naistenklinikka ja sama nytkin.

Vierailija
74/190 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkosektio, juttelin asiasta jo ennen toisen lapsen hankintaa. Sattumalta oli vastassa sama lääkäri, joka kirsi minut kasaan ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Sanoin suoraan, että toista ei tule ilman sektiota. Viikolla 38 tehtiin. Pari viikkoa ja olin tosi hyvässä kunnossa, heti leikkauksen jälkeen paremmassa kuin alatiesynnytykseen jälkeen. Tosin mulla meinasi siinä lähteä henki.

Vierailija
75/190 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.perätila

2. Suunniteltu reilua viikkoa ennen laskettua aikaa mutta menikin vedet jo viikkoa ennen suunniteltua aikaa

3. Nopea toipuminen, nopeampi kuin normaalisynnytyksen jälkeen

4. Tays, viimeiseen asti, vielä ihan ennen leikkausta, yritettiin että synnyttäisin alakautta vaikka perätila ja naru kaulan ympärillä 😳 en suostunut.

Vierailija
76/190 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen synnytys johti kolmannen asteen repeämään joten toinen suunnitellulla sektiolla rv 40 Seinäjoella. Toivuin hyvin.

Sekä eka että toka synnytys kokemuksina ihan ok.

Vierailija
77/190 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

--> Jos syynä oli pelko, oliko suuri "taistelu" saada sektio? Vaadin järkisektion vedoten alatiesynnytyksen riskeihin ja komplikaatioihin, pelkopolilla kohtasi jos jonkinlaista käännytystä, mutta kun pysyin ehdottomana, sektion sain. Paljon vinkkejä sektion saantiin löytyy www.suunniteltusektio.fi

2. Millä viikoilla sektio tehtiin? (Olitko ensisynnyttäjä?) Ensisynnyttäjä, 39+0

3. Kuinka toivuit sektiosta? Itse sektiosynnytys oli täysin kivuton, 4h päästä siitä kivuttomasti jalkeille ja pesulle, seuraavana päivänä 1km kävelyä, viidentenä päivänä jo 7km kävelyä täysin kivuttomasti

Vierailija
78/190 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on jalkeilla reippaasti ja kivuttomasti lähes heti sektion jälkeen on yhtä todennäköistä kun se, että alatiessä menee joku vikaan. "Toivuin hyvin" ei myöskään kerro todellisuutta. Kyse on suuresta leikkauksesta ja kyllä se sattuu.

Pahinta on kuitenkin se, mitä täällä on kauttarantain sanottukin. Olet sängyssä kiinni pitkän aikaa, samalla kun sinulla on vastasyntynyt vauva jota koko keho vaatii hoivaamaan. Olet täysin riippuvainen muista alkuun. Sääntö taitaa edelleen olla myös se, ettet saa lasta edes vierihoitoon. Minulle tämä oli ainakin henkisesti todella raskasta.

Lisäksi kuulun siihen porukkaan, joka sai niitä oletettuja pysyviä ongelmia sektiosta. Kiinnikkeet muodostuivat niin pahaksi, että olen lopun elämääni riippuvainen säännöllisistä leikkauksista jotta pystyn elämään normaalia elämää.

Jos pystyisin vielä saamaan lapsia en suostuisi sektioon ellei lapsen henki olisi uhattuna. Sama jos voisin mennä ajassa 10v taaksepäin ja valita toisin.

Vierailija
79/190 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.) Ei mahtunut syntymään ja toisessa raskaudessa vauva oli avotarjonnassa tuloillaan, joten kummatkin pääytyivät sektioon. 2.) viikot 37+ oli molemmista. 3.) Toivuin molemmista leikkauksista todella nopeaa! Noin muutamassa päivässä. 4.) Synnytyspaikka Jyväskylän keskus-sairaala

Vierailija
80/190 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkisektion saanut kirjoitti:

--> Jos syynä oli pelko, oliko suuri "taistelu" saada sektio? Vaadin järkisektion vedoten alatiesynnytyksen riskeihin ja komplikaatioihin, pelkopolilla kohtasi jos jonkinlaista käännytystä, mutta kun pysyin ehdottomana, sektion sain. Paljon vinkkejä sektion saantiin löytyy www.suunniteltusektio.fi

2. Millä viikoilla sektio tehtiin? (Olitko ensisynnyttäjä?) Ensisynnyttäjä, 39+0

3. Kuinka toivuit sektiosta? Itse sektiosynnytys oli täysin kivuton, 4h päästä siitä kivuttomasti jalkeille ja pesulle, seuraavana päivänä 1km kävelyä, viidentenä päivänä jo 7km kävelyä täysin kivuttomasti

Myös itselle tehty suunniteltu sektio x 2, ja omalla kohdalla sujunut kaikki hienosti. Synnytystä seuraavana päivänä olen ollut kyllä sairaalassa, enkä minnekään kävelylenkille ole lähtenyt🙄. Olen ollut muutenkin monta päivää sairaalassa. Molemmissa synnytystavoissa on olemassa omat riskinsä, joten en lähde näin yksiselitteisesti puhumaan kummankaan paremmuudesta, on tapauskohtaista. Jos vaan mahdollista, kannattaa synnytystavan arviointiin kysyä kantaa useammaltakin eri lääkäriltä ja ammattilaiselta.