Suunniteltu sektio!
Te, joille on tehty suunniteltu sektio:
1. Miksi suunniteltuun sektioon päädyttiin?
--> Jos syynä oli pelko, oliko suuri "taistelu" saada sektio?
2. Millä viikoilla sektio tehtiin? (Olitko ensisynnyttäjä?)
3. Kuinka toivuit sektiosta?
Kommentit (190)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 17:49"]1. Pelkosektio, ei tarvinnu tapella. Olin kuitenkin itse ehdoton.
2.39+1
3. Toivuin erittäin nopeasti, en muista että olis ollut kauhean kipeänä jälkeenpäin, muutaman päivän söin sitä kipulääkekoktailia. Vauvan nostaminen yms. onnistui ihan hyvin jo sairaalassakin
[/quote]
Jouduitko käymään monen kanssa puhumassa ennen kuin sait päätöksen?
[/quote]
Yhden kerran ja se oli se sama kerta kun päätettiin se sektiopäivä. Olin neuvolassa ollut hyvin ehdoton sekä tehnyt omia tuntemuksiani selväksi. Kerroin myös neuvolassa, mitä itse tiesin sektiosta ja sen riskeistä ja komplikaatioista. Neuvolan terkka kirjasi niitä juttujani ylös. Tämän jälkeen mulle soitti yksi kätilö sieltä polilta ja puhuimme puhelimessa näitä samoja asioita taas. Siinä puhelimessa sovittiin sitten sen ainoan pelkopolitapaamisen päivämäärä, joka oli noin kuukautta ennen sitä sektiota. Painostusta en kokenut missään vaiheessa, päin vastoin mulle monta kertaa oikein toisteltiin, että kyllä sen sektion saa, eikä koko odotusaikaa kannata murehtia ja stressata. En tiedä sitten miten muilla on kyseisestä paikasta kokemuksia. Onko aika/sairaala tai lääkärikohtaista?
[/quote]
Kiitos kovasti infosta :) toivottavasti TYKS:ssä menisi yhtä hyvin. Yksityisen puolen lääkäri kyllä meinasi, että sektioaika pitäisi tulla heti ensitapaamisella ja lähempänä synnytystä keskusteltaisiin uudelleen, että olenko muuttanut mieltäni
[/quote]
Nou probleemo :)Toi oli vaan oma kokemukseni, olen kuullut myös hyvin toisenlaisia tarinoita. Tsemppiä sulle! Toi kätilön soittohommeli oli ainoa yllätys, en ollu sellaisesta kuullut aikaisemmin. Hän myös puhelimassa suositteli mulle jotain itsekustanteista ryhmää, jossa olis ollut muita pelkoäitejä ja sitten joku psykologi ja kätilö puhumassa. Mua ei tämä kiinnostanut, mutta jollekin voi tuostakin olla paljon apua. En vaan millään muista, että mikä se ryhmä oli nimeltään.
[/quote]
Olisko ollut Nyytti-ryhmä?
Hei joo, justiinsa toi. Kiitos muistinvirkistykestä.
Nelja sektiota. Ensimmainen oli ihmeellisesti tulossa yksi kasi yksi jalka-asennossa. :) Sektio kaksi pv ennen laskettua aikaa. Sektiossa isoja komplikaatioita, ja sittemmin sektio on enaa ainut vaihtoehto....En pida spinaali-puudutuksesta. Kolme ekaa kertaa meni ok, mutta viimeisella kovia sivuoireita, ja oksentelin loppupaivan. Toivuin hyvin jokaisesta leikkauksesta. Olin omasta halusta jaloillani samana iltapaivana. Mita nopeammin nouset ja liikut, sita nopeammin paranet.
Oon ymmärtäny, että sektiot tehdään yleensä viikkoa enne LA:ta?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:51"]
Oon ymmärtäny, että sektiot tehdään yleensä viikkoa enne LA:ta?
[/quote] Juu, silta varalta, ettei synnytys ehdi kaynnistymaan....tosin nama on niissa tapauksissa, kun sektiosta on jo paatetty....
suunniteltu sektio rv 39+2 ja toivuin todella hyvin, pari ekaa päivää oli kipuja joihin sain kunnon kipulääkkeet ja sen jälkeern alkoi nopeasti helpottaa. Muistona erittäin siisti arpi.
ja edellinen lisää vielä että sektio siis perätilan vuoksi.
Kiitos vastauksista! Tuntuu, että sektiosta kuulee aina vain ne ikävät tapahtumat, mutta mukava lukea, että on myös hyvin menneitä sektioita! :) -ap
Niistä ikävistä jutuista kannattaa ottaa kyllä sen verran selvää, että pelkopolilla ovat varmoja, että ymmärrät minkälaiseen operaatioon olet tulossa. Mä en ottanut niitä riskeistä puhumisia/komplikaatiojuttuja pelotteluna, vaan niitäkin voi oikeasti sattua. Otin etukäteen selvää. Luulen että sain sektionkin sitten suht "helposti", koska toin esiin ymmärrykseni riskeistä. Tämä siis vaan vinkkinä, jos mietit mitä siellä pelkopolilla esim. jutellaan :)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:37"]
Kiitos vastauksista! Tuntuu, että sektiosta kuulee aina vain ne ikävät tapahtumat, mutta mukava lukea, että on myös hyvin menneitä sektioita! :) -ap
[/quote] Kylla se toisinkin pain menee....valitettavasti. Komplikaatioiden vuoksi ensimmaisen vauvan jalkeen kaikki kolme seuraavaa tulivat myos sektioilla. Spinaali puudutus, ja se raastava tunne joka ampui varpaisiin saakka ensimmaisella kerralla, sai minulle paniikin aina kun paatettiin etta yksi lapsi viela....pelko leikkauksesta, ja kaikki sivuvaikutukset mita siita tuli eivat koskaan unohtuneet.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:37"]
[/quote] Kylla se toisinkin pain menee....valitettavasti. Komplikaatioiden vuoksi ensimmaisen vauvan jalkeen kaikki kolme seuraavaa tulivat myos sektioilla. Spinaali puudutus, ja se raastava tunne joka ampui varpaisiin saakka ensimmaisella kerralla, sai minulle paniikin aina kun paatettiin etta yksi lapsi viela....pelko leikkauksesta, ja kaikki sivuvaikutukset mita siita tuli eivat koskaan unohtuneet.
[/quote]
Mun sektio meni siis hyvin, mutta hyvä että kirjoitit tämän kokemuksesi. Näitäkin ois ihan hyvä kuulla, koska kaikkien kroppahan reagoi aina eri tavalla ja sektio on suuri rasitus ja puudutteisiin liittyy omat riskinsä. Todennäköisyydet on todennäköisyyksiä, mutta ei se siinä vaiheessa lohduta, jos ongelmat osuu omalle kohdalle. Tsemppiä myös sulle! Kysyisin vielä, että onko sulle jäänyt jotain pidempiaikaista vaivaa noista sektioista?
Mä en ymmärrä suurinta osaa tämän ketjun alapeukuttajista, siis mitä alapeukuttamista on vaikkapa nro 9:n vastauksessa. Älytöntä. Pois kokonaan tuo peukutushomma helvetti, kun joku vissiin alapeukuttaa ilkeyttään tai ku ei oo muuta tekemistä. Vai onko nuo niitä kännykkä/vahinko alapeukkuja. Toivottavasti.
Ottamatta kantaa aiheeseen, te jotka suunnittelette vapaaehtoista sektiota, olettehan tietoisia sen aiheuttamista riskeistä lapselle?
Sektio esimerkiksi lisää lapsen riskiä ykköstyypin diabetekseen sairastamiselle. Tutkimus: http://link.springer.com/article/10.1007/s00125-008-0941-z, jossa todetaan:
"This analysis demonstrates a 20% increase in the risk of childhood-onset type 1 diabetes after Caesarean section delivery that cannot be explained by known confounders."
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 23:40"]Ottamatta kantaa aiheeseen, te jotka suunnittelette vapaaehtoista sektiota, olettehan tietoisia sen aiheuttamista riskeistä lapselle?
Sektio esimerkiksi lisää lapsen riskiä ykköstyypin diabetekseen sairastamiselle. Tutkimus: http://link.springer.com/article/10.1007/s00125-008-0941-z, jossa todetaan:
"This analysis demonstrates a 20% increase in the risk of childhood-onset type 1 diabetes after Caesarean section delivery that cannot be explained by known confounders."
[/quote]
Olen tietoinen. Diabetes, hengitystieongelmat ja allergiat ovat kuitenkin hyvin pieniä vaivoja verrattuna siihen, mitä alatiesynnytyksessä hapenpuutteen aiheuttamasta aivovauriosta voi seurata. Kokonaisuudessaan sektio on lapselle alatietä turvallisempi tapa syntyä, suurimmat riskit siinä kohdistuvat äitiin.
Itselläni on suunniteltu sektio edessä, ellei istukka siirry kohdunsuulta. Nyt se on liian pahasti tiellä alatiesynnytykseen.
Mulla on juuri Tyksistä toisenlainen kokemus. Sektion eteen sai todella tapella. Tuntui, että minun ohitseni puhuttiin - miehelleni eikä minulle, tyyliin "yritä nyt saada pikkuvaimo tajuamaan". Ensimmäisen täysin pieleen menneen alatiesynnytyksen kokemuksiani vähäteltiin ja lääkäri aivan raivoisasti hoki, miten hoitovirhettä ei ole tapahtunut. En sitä väitänytkään, en vain todellakaan halua seuraavalle lapselle sellaista alkua.
Huh!
Ps. Salokin on vaihtoehto...
Esikoinen syntyi alateitse rv 39+0 ja synnytys ei mennyt ihan tuubiin, joten toisen lapsen sektiokeskustelu oli käyty hyvin nopeasti. Kuitenkin käytäntönä oli että ensin kätilölle ja sitten lääkärille pelkopoliaika. Suunniteltu sektio tehtiin rv 38+6.
Kolmatta odottaessani päätös oli selvä ja sairaalaan riitti pelkkä ilmoitus. Ehdottomasti sektio, koska kokemusta oli jo kummastakin ja sektiossa pääsi helpommalla vauva sekä minä itse. Toipuminenkin oli paljon nopeampaa. Sektio tehtiin rv 38+5 ja samalla laitettiin "pillit pussiin". Sektioiden jälkeen olen ollut jalkeilla seuraavana aamuna (molemmat tehtiin iltapäivällä) ja vauvaa nostelin/siirtelin jo ennen ylösnousua.
Toisen sektion jälkeen vähän jännitti kun teipit poistettiin että kestänkö kasassa vai valahtaako sisuskalut lattialle kun tikkaajana oli ensikertalainen joka ei osannut ihan täysin suomeakaan...
Nämä kaikki siis E-KKS:ssä.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 22:41"]
Mulla on juuri Tyksistä toisenlainen kokemus. Sektion eteen sai todella tapella. Tuntui, että minun ohitseni puhuttiin - miehelleni eikä minulle, tyyliin "yritä nyt saada pikkuvaimo tajuamaan". Ensimmäisen täysin pieleen menneen alatiesynnytyksen kokemuksiani vähäteltiin ja lääkäri aivan raivoisasti hoki, miten hoitovirhettä ei ole tapahtunut. En sitä väitänytkään, en vain todellakaan halua seuraavalle lapselle sellaista alkua.
Huh!
Ps. Salokin on vaihtoehto...
[/quote]Varmasti stressaavaa. Olenkin pohtinut, että onko näissä jotain sairaalakohtaisia eroja ja kenen mielipide/ammattitaito siinä painaa eniten. Tietenkin sen sairaalan näkökulman, mutta kenen siellä. Itse sain nimittäin todella helposti suunnitellun sektion naistenklinikalla. Olen toki sieltäkin kuullut näitä juttuja, jolloin on jouduttu tappelemaan enemmän...
Ensimmäinen oli sektio perätilan vuoksi. Lääkäri yritti painostaa synnyttämään alateitse mutta en suostunut. Sektio oli positiivinen kokemus ja seuraavana päivänä nousin sängystä ja sairaalassa olon aikana söin Buranaa mutta kotona ei ollut enää kipuja. Seuraavat olen synnyttänyt alateitse eikä niistäkään ole pahaa sanottavaa. Ainut mikä alateitse synnyttäessä on se että vauvan saa heti rinnalle ja se tunne on sanoinkuvaamaton. Sektio jälkeen jouduin heräämöön ja näin kunnolla vauvani vasta kolmen tunnin kuluttua syntymästä.
Saako suunnitellun sektion aina n. viikkoa ennen laskettua aikaa? Ettei sinne laskettuun aikaan päästetä?