Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko hoitajien uhkailut alan vaihtamisesta huuhaata?

Vierailija
03.12.2020 |

Julkisuudessa puhutaan jatkuvasti todella kovin äänenpainoin siitä, että edessä on katastrofi ja hoitajat lähtevät alalta, jos koronakorvauksia / lisää palkkaa / parempia työoloja ei luvata heti.

En ole itse hoitaja, mutta teen hoitajien kanssa jonkin verran yhteistyötä ja lisäksi omassa perhepiirissä ja kaveripiirissä on paljon hoitajia: sairaanhoitaja kotihoidossa, useampia päiväkodeissa työskenteleviä lastenhoitajia, röntgenhoitajia, mielenterveyskuntoutujien parissa työskenteleviä, sairaalan päivystyksessä olevia...
Heistä kukaan ei ole ikinä sanallakaan maininnut harkitsevansa alan vaihtoa. Olen saanut käsityksen, että ovat oikein tyytyväisiä työssään. Onko tämä koko alalta joukkopakenemisen uhka ihan tyhjä kupla?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ap. pahemmin seurata uutisia, kun ministeriö ja virkamiehet pelkäävät terv.hoidon romahtavat juuri hoitajapulaan, jos korona leviää tästä. Hoitajapula näkyy jo koronatestien ottamisessa, kun henkilökuntaa ei vain ole, eikä vapaata työvoimaa, mistä palkata.

Nyt ministeriö suunnittelee reservissä olevien sairaanhoitajien pakkotyövelvoitetta, jos korona leviää.

Mutta silloin puhutaan eri palkkaluokasta, mitä hoitajat saavat, ja palkkaus muodostuu oman palkan mukaan. Herää vain kysymys mikä heidän työmotivaatio hoivatyössä.

Vierailija
42/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin et ole hoitaja, et tiedä hoitajien arjesta. Turhaa sinulle on valittaa vaikka yrittäisit ymmärtää, et tiedä mitä se on.

Olen lastenhoitaja ja puhutaan usein työkavereiden kanssa kuin myös kavereiden kanssa jotka ovat hoitoalalla näistä jutuista. Tunnen useita alalta lähteneitä ja niitä jotka sitä suunnittelevat ja niitä jotka lähtisivät jos uskaltaisivat (ikäkysymys, työllistyykö enää, lainat yms).

Ennen ala on saattanut olla kutsumus, mutta nykyään vaaditaan liikaa ja revitään joka suuntaan, työolot ovat huonot, väkivallan uhka, ahdistelun uhka, työvoimapula ja niin edelleen. Kaikki ovat väsyneitä. Itsekin lähdin tekemään muuta.

Olen huomannut että ulkopuolisille turha puhua kun eivät täysin ymmärrä.

Näin pienten lasten äitinä kiinnostaisi tietää, käsketäänkö teidän sitten valehdella vanhemmille, jotka kysyvät, miten päivä mirkku- petterillä on mennyt? Kun jokainen päivä kuulemma on yhtä auringonpaistetta vain, kun kysyy ja sitten keskustelupalstat ovat täynnä tätä ulinaa ja vuodatusta, kuinka pas..kaa on olla lastenhoitoalalla töissä.

Miksi te ette kerro vanhemmille totuutta kasvotusten?!?! Minulla on oikeus saada tietää, millaisiin oloihn ja millaisten ihmisten käsiin lapseni päivittäin uskon!!!

Kerro mitä tarkoitat esim.väkivallalla,sen uhalla,ahdistelulla,huonoilla työoloilla jne..? Eiköhän tuossa tilanteessa olisi jo rikoilmoitusten paikka ja vähintäänkin vanhempien informoinnin, rehellisesti..?!

Lapsia hoidan päivittäin mutta päivystyksessä. Päivittäistä on uhkailu minun työssäni. Päälle on suljettu ja uhkailtu tappaa. Ihan jopa lasten vanhempien taholta. Näissä tapauksissa työnantajan pitäisi tehdä se rikosilmoitus, mutta kun työnantaja vähättelee meidän hoitajien ja lääkäreiden kokemuksia. Tervetuloa kokeilemaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin et ole hoitaja, et tiedä hoitajien arjesta. Turhaa sinulle on valittaa vaikka yrittäisit ymmärtää, et tiedä mitä se on.

Olen lastenhoitaja ja puhutaan usein työkavereiden kanssa kuin myös kavereiden kanssa jotka ovat hoitoalalla näistä jutuista. Tunnen useita alalta lähteneitä ja niitä jotka sitä suunnittelevat ja niitä jotka lähtisivät jos uskaltaisivat (ikäkysymys, työllistyykö enää, lainat yms).

Ennen ala on saattanut olla kutsumus, mutta nykyään vaaditaan liikaa ja revitään joka suuntaan, työolot ovat huonot, väkivallan uhka, ahdistelun uhka, työvoimapula ja niin edelleen. Kaikki ovat väsyneitä. Itsekin lähdin tekemään muuta.

Näin pienten lasten äitinä kiinnostaisi tietää, käsketäänkö teidän sitten valehdella vanhemmille, jotka kysyvät, miten päivä mirkku- petterillä on mennyt? Kun jokainen päivä kuulemma on yhtä auringonpaistetta vain, kun kysyy ja sitten keskustelupalstat ovat täynnä tätä ulinaa ja vuodatusta, kuinka pas..kaa on olla lastenhoitoalalla töissä.

Miksi te ette kerro vanhemmille totuutta kasvotusten?!?! Minulla on oikeus saada tietää, millaisiin oloihn ja millaisten ihmisten käsiin lapseni päivittäin uskon!!!

Kerro mitä tarkoitat esim.väkivallalla,sen uhalla,ahdistelulla,huonoilla työoloilla jne..? Eiköhän tuossa tilanteessa olisi jo rikoilmoitusten paikka ja vähintäänkin vanhempien informoinnin, rehellisesti..?!

Jaahas ja kun vanhempi vaatii vastauksia siihen, millaisissa oloissa hänen lapsensa päivänsä viettävät, tulee alapeukkua. Herääpä tosiaan kysymys, miksi? Olisikohan niin, että kommentoija puhuu täyttä soopaa, eikä hän tosiasiassa edes tiedä mitä tarkoittaa sanoessaan väkivallan uhka, huonot työolot,ahdistelu jne ainoastaan suurentelee asioita. Jos lastenhoitoalalla pväkodissa,koulussa tms on kyseisenlaista toimintaa, siitähän on välittömästi tultava rikosoikeudellisia seuraamuksia.

Vierailija
44/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ap. pahemmin seurata uutisia, kun ministeriö ja virkamiehet pelkäävät terv.hoidon romahtavat juuri hoitajapulaan, jos korona leviää tästä. Hoitajapula näkyy jo koronatestien ottamisessa, kun henkilökuntaa ei vain ole, eikä vapaata työvoimaa, mistä palkata.

Nyt ministeriö suunnittelee reservissä olevien sairaanhoitajien pakkotyövelvoitetta, jos korona leviää.

Mutta silloin puhutaan eri palkkaluokasta, mitä hoitajat saavat, ja palkkaus muodostuu oman palkan mukaan. Herää vain kysymys mikä heidän työmotivaatio hoivatyössä.

Ei mikään. En aio mennä, eikä moni muukaan ex- hoitaja Saattaapa ranne murtua tai mieli järkkyä. Hups- sairaana ei voi ketään töihin pakottaa

Pitäkää tunkkinne.

Vierailija
45/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmisiltä kysytään jossakin raksi ruutuun -kyselyssä, että oletko harkinnut koskaan alan vaihtoa, niin suurin osa varmaan vastaa, että kyllä. Se onkin sitten aivan toinen asia, että kuka oikeasti on valmis jättämään vakituisen työpaikkansa ja esimerkiksi aloittamaan vuosien opiskelua uudelleen. Ei kovin moni.  

No esimerkiksi sähköasentajaksi opiskelu ole mitenkään ylitsepääsemätöntä ja pääsee ihan hyville palkoille, eikä asentajia pyöri laumoittain työttömänä. 

Vierailija
46/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkankorotus itkua en ymmärrä. Miten se vähentää sitä kiirettä? Luulisi että "lisäkädet" auttaisivat enemmän. Mutta itketään vaan palkkaa lisää, ei haluta helpotusta itse työhön.

Ja pitäkää ne hemmetin ruoka- ja vessatauot. Niin pitkään kun työntekijä hoitaa hommat mutta karsii omista tauoista, se ei kiinnosta työnantajaa. Työthän tulee tehtyä. Mutta jos työt jää tekemättä niin kyllä se sitten pitäisi alkaa kiinnostamaan.

Hoitajat ja siivoojat ovat tässä aiheessa ne pahimmat vinkujat. Ei itse pidetä taukoja ja sitten itketään marttyyrina.

Lisäkäsiä toivottaisiinkin ennemmin kuin rahaa, mutta kun niitä ei vaan ole, palkankorotuskin on parempi kuin ei mitään. 

Olet oikeassa taukojen pitämisessä, mutta kun työskentelet haavoittuvassa asemassa olevien ja sinusta riippuvaisten ihmisten kanssa, sängystään pudonneen ja mahdollisesti  lonkkansa murtaneen vanhuksen jättäminen lattialle lounastauon ajaksi ei ole ihan sama juttu kuin jättää joku hyllyltä pudonnut paketti odottamaan. Mä lähdin aikoinaan hoitoalalta pois, koska en voinut enää tehdä työtäni hyvin. Aika ei vain riittänyt siihen potilasmäärään. 

Mulla on kyllä entisenä hoitajana (olin alalla reilu 15v) eri mielipide tuosta palkka vs. lisäkädet-keskustelusta. Kun työn epäkohdista tulee puhe, niin aina se on se sama marina siitä palkasta kuinka se on pieni ja se kertoo siitä että hoitajia ei arvosteta. Hoitajilla ylipäätään tuntuu olevan melko harhainen kuva siitä, kuinka paljon palkkaa amiskoulutuksen saanut "duunari" yleisesti saa. Totta kai hoitajilla esim. yksityisen puolen lähtöpalkka on huonohko, mutta se nousee siitä yli kahden tonnin kyllä ikälisillä aika pian, ja sitten on aina ne lisät. Jo yksi sunnuntai ja pari iltaa listassa nostaa palkkaa ihan kivasti. Ja joo, lisät on korvaus "huonoon aikaan tehdystä työstä", mutta joka ikinen hoitsu jonka tunnen, tykkää kyllä niistä arkivapaistaan joilla voi hoitaa asioita tai vaan viettää vapaapäivää kun esim. lapset on koulussa. Se ainoa oikea vika palkkauksessa on, että erikoissairaanhoitajien palkka ei käsittääkseni useinkaan vastaa sitä työn vaativuutta, mutta se 2500+ peruspalkkana on kyllä ihan ok jollekin pitkäaikaishoidon saikkarille...

Totta kai se olisi kiva, jos palkka olisi isompi, mutta sitten kun miettii että mistä ihmeestä se pienikään normikorotusten päälle tuleva palkanlisä otettaisiin sille massiiviselle määrälle hoitajia, ei kukaan osaa sanoa mitään järkevää. Tai perustella sitä, miksi olisi järkevää laittaa rahaa palkankorotuksiin eikä lisähenkilökunnan (esim. tukipalveluihin) palkkaamiseen.

Kun sitä lisähenkilökuntaa olisi kyllä yleensä palkattavissa. Niinä vuosina, joiden aikana hoitajana työskentelin, sijaisia oli kyllä joille tehtiin aina vaan lisää pätkää pätkän perään. Todella moni kärkkyi vakipaikkaa, usein vuosia. Vakiporukka sitten uupuu ylityöllistettyinä taakkansa alle ja sitten otettiin saikkua taas tuuraamaan joku. Fiksua... Yhteen paikkaan sijaisia ei saatu, ja se johtui ihan vaan siitä että tuossa paikassa oli hlömitoituksen lisäksi kaikki muukin mahdollinen pielessä. Henkilöstön määrää lisäämällä olisi saattanut sielläkin jo tilanne korjaantua, mutta ei, sielläkin töissä olevat mankuivat vaan isompaa palkkaa, kun työ oli niin kamalaa. Auttaako se saturaisen-parin palkanlisä tosiaan kestämään työssä jossa hoidettavien ruokailuväli venyy yölevon aikana pahimmilleen 15-16 tuntiin? Auttaako se lisäraha jaksamaan päivästä päivään sitä työtä, jossa tiedät että useampikin hidas syöjä jää nälkäiseksi kun et vaan ehdi käyttää syöttämiseen tarpeeksi aikaa?

Ei auta, tai ei ainakaan pitäisi auttaa! Sotii kyllä aika paljon hoitotyön etiikkaa vastaan, että se on vaan aina se palkka, palkka, palkka ja hoitajien huono arvostus josta jaksetaan narista. Sitten ehkä jossain sivulauseessa saatetaan mainita että jooooo, olisihan se kiva tietty jos olisi lisäkäsiäkin, kunhan siis vaan sitä palkkaakin tulisi lisää...

Samaa kamaa on tämä "vaihdan kyllä alaa!!1!"-marina. Ne jotka marisee, jatkaa hamaan tappiin. Osa toki lähtee alalta, mutta hyvin usein ne on sitten näitä jotka lähtee sen eettisesti kestämättömän työn vuoksi, ei siksi että palkka ei miellytä.

Vierailija
47/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jäänyt uhkailun varaan, vaan hoitajia ei vain ole enää riittävästi työmarkkinoilla. Osa vaihtanut alaa ja siirtyneet paremman palkan toivossa ulkomaille. Hesari kirjoitti 140.000 hoitajasta muissa töissä.

Monessa sairaalassa ja terv.keskuksessa osastoja on suljettu ja ei-kiireelliset hoidot siirretty hamaan tulevaisuuteen, kun hoitajia ei ole ja vapaat hoitajat on siirretty koronaepidemian hoitoon. Jopa kätilöt eli synnytyksissä on yhä vähemmän henkilökuntaa.

Vierailija
48/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia hoidan päivittäin mutta päivystyksessä. Päivittäistä on uhkailu minun työssäni. Päälle on suljettu ja uhkailtu tappaa. Ihan jopa lasten vanhempien taholta. Näissä tapauksissa työnantajan pitäisi tehdä se rikosilmoitus, mutta kun työnantaja vähättelee meidän hoitajien ja lääkäreiden kokemuksia. Tervetuloa kokeilemaan!

Kiitos selvennyksestä- päiväkotienhan arki ei voi olla täynnä väkivaltaa, uhkailua jne ilman seuraamuksia tai vanhempien tiedottamista.

Millaiset työnantajat sitten terveydenhoitoalalla oikein vastaavat työturvallisuudesta, ihmetyttää todella? Teettekö koskaan kanteluita kohtelustanne? Riippuu varmasti melko paljon millaisessa yksikössä ja paikassa on töissä- vaikea kuvitella, että itse ryhtyisin sylkemään tai uhkailemaan väkivalalla hoitohlökuntaa viedessäni vaikkapa kuumeisen lapseni päivystykseen. Kuullostaa hyvin omituiselta. En siihen ryhtyisi siitäkään huolimatta, että olen useita kertoja itse joutunut terveydenhuollon henkilöstön harjoittaman niin fyysisen kuin psyykkisen väkivallan ja laiminlyöntien/ hoitovirheiden kohteeksi.

Olisipa kiva tietää enemmän, millaisissa oloissa te todellisuudessa työskentelette- ehkäpä se auttaisi potilaitakin ymmärtämään, miksi niin monet teistä eivät vaikuta soveltuvan alalle lainkaan.

Vierailija
49/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kaikki virat saadaan täytettyä. Jos joku lähtee, tilalle tulossa jonoksi asti hakijoita, joten se siitä.

Mitä sillä on merkitystä kun virkoja pitäisi olla 50% enemmän. Tähän voisi etsiä jotain tilastoa vakivirkojen/ määräaikaisten työsuhteiden suhteesta hoiva-aloilla + vielä ottaa huomioon jatkuva alimitoitus josta on tehty normi.

Mitä v--tua; virkoja pitäisi olla -100% ja muuttaa ne normaaliksi työsuhteiksi. Eletäänkö tässä vielä jossain tsaarin virka-Venäjällä??

Vierailija
50/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkankorotus itkua en ymmärrä. Miten se vähentää sitä kiirettä? Luulisi että "lisäkädet" auttaisivat enemmän. Mutta itketään vaan palkkaa lisää, ei haluta helpotusta itse työhön.

Ja pitäkää ne hemmetin ruoka- ja vessatauot. Niin pitkään kun työntekijä hoitaa hommat mutta karsii omista tauoista, se ei kiinnosta työnantajaa. Työthän tulee tehtyä. Mutta jos työt jää tekemättä niin kyllä se sitten pitäisi alkaa kiinnostamaan.

Hoitajat ja siivoojat ovat tässä aiheessa ne pahimmat vinkujat. Ei itse pidetä taukoja ja sitten itketään marttyyrina.

Lisäkäsiä toivottaisiinkin ennemmin kuin rahaa, mutta kun niitä ei vaan ole, palkankorotuskin on parempi kuin ei mitään. 

Olet oikeassa taukojen pitämisessä, mutta kun työskentelet haavoittuvassa asemassa olevien ja sinusta riippuvaisten ihmisten kanssa, sängystään pudonneen ja mahdollisesti  lonkkansa murtaneen vanhuksen jättäminen lattialle lounastauon ajaksi ei ole ihan sama juttu kuin jättää joku hyllyltä pudonnut paketti odottamaan. Mä lähdin aikoinaan hoitoalalta pois, koska en voinut enää tehdä työtäni hyvin. Aika ei vain riittänyt siihen potilasmäärään. 

Mulla on kyllä entisenä hoitajana (olin alalla reilu 15v) eri mielipide tuosta palkka vs. lisäkädet-keskustelusta. Kun työn epäkohdista tulee puhe, niin aina se on se sama marina siitä palkasta kuinka se on pieni ja se kertoo siitä että hoitajia ei arvosteta. Hoitajilla ylipäätään tuntuu olevan melko harhainen kuva siitä, kuinka paljon palkkaa amiskoulutuksen saanut "duunari" yleisesti saa. Totta kai hoitajilla esim. yksityisen puolen lähtöpalkka on huonohko, mutta se nousee siitä yli kahden tonnin kyllä ikälisillä aika pian, ja sitten on aina ne lisät. Jo yksi sunnuntai ja pari iltaa listassa nostaa palkkaa ihan kivasti. Ja joo, lisät on korvaus "huonoon aikaan tehdystä työstä", mutta joka ikinen hoitsu jonka tunnen, tykkää kyllä niistä arkivapaistaan joilla voi hoitaa asioita tai vaan viettää vapaapäivää kun esim. lapset on koulussa. Se ainoa oikea vika palkkauksessa on, että erikoissairaanhoitajien palkka ei käsittääkseni useinkaan vastaa sitä työn vaativuutta, mutta se 2500+ peruspalkkana on kyllä ihan ok jollekin pitkäaikaishoidon saikkarille...

Totta kai se olisi kiva, jos palkka olisi isompi, mutta sitten kun miettii että mistä ihmeestä se pienikään normikorotusten päälle tuleva palkanlisä otettaisiin sille massiiviselle määrälle hoitajia, ei kukaan osaa sanoa mitään järkevää. Tai perustella sitä, miksi olisi järkevää laittaa rahaa palkankorotuksiin eikä lisähenkilökunnan (esim. tukipalveluihin) palkkaamiseen.

Kun sitä lisähenkilökuntaa olisi kyllä yleensä palkattavissa. Niinä vuosina, joiden aikana hoitajana työskentelin, sijaisia oli kyllä joille tehtiin aina vaan lisää pätkää pätkän perään. Todella moni kärkkyi vakipaikkaa, usein vuosia. Vakiporukka sitten uupuu ylityöllistettyinä taakkansa alle ja sitten otettiin saikkua taas tuuraamaan joku. Fiksua... Yhteen paikkaan sijaisia ei saatu, ja se johtui ihan vaan siitä että tuossa paikassa oli hlömitoituksen lisäksi kaikki muukin mahdollinen pielessä. Henkilöstön määrää lisäämällä olisi saattanut sielläkin jo tilanne korjaantua, mutta ei, sielläkin töissä olevat mankuivat vaan isompaa palkkaa, kun työ oli niin kamalaa. Auttaako se saturaisen-parin palkanlisä tosiaan kestämään työssä jossa hoidettavien ruokailuväli venyy yölevon aikana pahimmilleen 15-16 tuntiin? Auttaako se lisäraha jaksamaan päivästä päivään sitä työtä, jossa tiedät että useampikin hidas syöjä jää nälkäiseksi kun et vaan ehdi käyttää syöttämiseen tarpeeksi aikaa?

Ei auta, tai ei ainakaan pitäisi auttaa! Sotii kyllä aika paljon hoitotyön etiikkaa vastaan, että se on vaan aina se palkka, palkka, palkka ja hoitajien huono arvostus josta jaksetaan narista. Sitten ehkä jossain sivulauseessa saatetaan mainita että jooooo, olisihan se kiva tietty jos olisi lisäkäsiäkin, kunhan siis vaan sitä palkkaakin tulisi lisää...

Samaa kamaa on tämä "vaihdan kyllä alaa!!1!"-marina. Ne jotka marisee, jatkaa hamaan tappiin. Osa toki lähtee alalta, mutta hyvin usein ne on sitten näitä jotka lähtee sen eettisesti kestämättömän työn vuoksi, ei siksi että palkka ei miellytä.

Et sinä ole mikään entinen hoitaja. Älä nyt pask.. puhu

Itse ole hoitaja ja mies on amis- duunari, ja koulu jöi sitäpaitsi kesken diltä. Se tienaa 300 euroa enemmän ma- pe säännöllisessä päityössä kuin minä kaikilla ikälusillä ja tekemällä vuorotyötä ja kaikki viikonloput

Kyllä duunari tienaa enemmän kuin hoitaja, tämä nyt on kaikkien tiedossa

Eniten minua hoitoalalla kursii työn raskaus- se on oikeasti fyydisesti raskasta ja vuorotyö kuluttaa. Ja hei, ei kukaan tiedä tuota enbenkuin oikeadti trkee työtä. Toinen syy mikä kyrsii on johtamiskulttuuri- meitä kohdellaan kuin pask... kyykytetään ja pelolla johtamisen kulttuuri on yleistä. Tätäkään ei tajua ennenkuin on tehnyt töitä

Aina kun on häyä, niin meidöt hoitajat PAKOLLA VELVOITETAAN töihin ja sen päälle vttuillaan vielä jokapaikassa, kuten täällä.

Vierailija
51/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla vuosia tai vuosikymmeniä olevat ei ole vaihtamassa alaa. He haaveilevat lähinnä pääsystä mahdollisimman pian eläkkeelle. Nuoret sen sijaan vaihtavat usein alaa. Se näkyy selvästi esim. sijaisista ja sijaisten vaihtuvuudessa sekä myös niin sijaisuuksien kuin vakioaikkojen hakijamäärissä. Aina ei avointa vakituistakaan toimea ole kukaan hakemassa.

Vierailija
52/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä- päiväkotienhan arki ei voi olla täynnä väkivaltaa, uhkailua jne ilman seuraamuksia tai vanhempien tiedottamista.

Millaiset työnantajat sitten terveydenhoitoalalla oikein vastaavat työturvallisuudesta, ihmetyttää todella? Teettekö koskaan kanteluita kohtelustanne? Riippuu varmasti melko paljon millaisessa yksikössä ja paikassa on töissä- vaikea kuvitella, että itse ryhtyisin sylkemään tai uhkailemaan väkivalalla hoitohlökuntaa viedessäni vaikkapa kuumeisen lapseni päivystykseen. Kuullostaa hyvin omituiselta. En siihen ryhtyisi siitäkään huolimatta, että olen useita kertoja itse joutunut terveydenhuollon henkilöstön harjoittaman niin fyysisen kuin psyykkisen väkivallan ja laiminlyöntien/ hoitovirheiden kohteeksi.

Olisipa kiva tietää enemmän, millaisissa oloissa te todellisuudessa työskentelette- ehkäpä se auttaisi potilaitakin ymmärtämään, miksi niin monet teistä eivät vaikuta soveltuvan alalle lainkaan.

Outoa. Miksi et itse ole tehnyt rikosilmoituksia tai valituksia nöistä kamalista laiminlyönneistä mitä olet joutunut hoitajirn taholta kokemaan 😅😅😅

Vierailija
53/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla on kyllä harhaiset käsitykset muiden korkeista palkoista. Jos vuosiansioita katsoo, niin ihan hyvin hoitoalan ihmiset tienaa. Samoin julkisella alalla on mukavan varmaa töissä, koska veroja voi aina näppärästi maksaa. Samoin lomalla ja vapaalla ei töitä tarvitse miettiä. Yksityisellä puolella olet ihan omilla toimillasi vastuussa työstäsi varsinkin pienissä firmoissa. Jos rahaa ei tule tarpeeksi sisään, niin sinut voidaan aina laittaa pihalle.

Hoitajien valitusta lukiessa eniten kyllä ihmetyttää käsittämättömän hierarkinen ja jäykkä johtaminen ja työkäytännöt. Ei ihme, jos työolosuhteet ovat huonot, jos kaikessa tarvitaav esimiestä ongelmia ratkomaan ja työvuorolistat ovat joku esimiehen vallankäyttöväline. Onneksi tämä kaikki (ja toki myös tuo työvelvollisuus) oli uraa miettiessä tiedossa: ei olisi mieleenkään tullut hakeutua alalle. Tärkeää työtä kyllä hoitajat teett, mutta varmaan työn mielekkyys olisi toista muita asioita kehittäessä kuin palkkausta.

Vierailija
54/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitajien palkaa nostetaan niin ei se heidän työkuormaansa alenna.

Pidetään siis hoitajien palkat ennallaan.

Mutta lääkäreiden työkuorma alenee, jos saavat lisää palkkaa? Siltä vähän vaikuttaa, että luullaan...

Vierailija
55/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit mennä yksityiselle ja hoidattaa ne räkänokka- jätöksesi myös siellä. Mene putsaamaan se pllusi, kun tuntuu olevan siellä hiekkaa noin paljon. En ole hoitaja, mutta asiakaspalvelutyössä- tommoiset ämmät tunnetaan meillä hiekksplluina tai sitruunaplluina. Teidät tunnistaa jo kaukaa. 😅

Vierailija
56/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sairaanhoitajan koulutus, en ole enää alalla, mutta ihan sama mikä tulee olemaan tilanne. En aio mrnnä tai tulla hoitajan töihin nyt enkä koskaan.

Vierailija
57/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Miksi olisi? Mä tiedän monta entistä hoitajaa, itseni mukaan lukien. Meillä ei ole aikomustakaan palata enää alalle takaisin. 

Vierailija
58/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monta, jotka ovat jo vaihtaneet alaa. Ei aina tarvitse kouluttautua monta vuotta, että voi vaihtaa hommia. Tuttu lähäri opiskeli jalkojenhoitajaksi ja hänellä on ollut oma yritys jo monta vuotta. Ei ole kuulemma ikävä entistä hoitotyötä. Kaksi tuttua sairaanhoitajaa on opiskellut luontaishoitajiksi ja molemmilla oma menestyvä yritys. Yksi lähäri opiskeli terveydenhoitajaksi, eli alalla edelleen, mutta on kuulemma aika paljon kevyempää neuvolatyö kuin vanhusten kotihoito. Yksi lähäri opiskelee parhaillaan kosmetologiksi ja yksi sosionomiksi. Että kyllä hoitoalalta alan vaihtajia löytyy jo nyt. Miksi tehdä raskasta ja huonosti palkattua työtä? Joillakin syynä myös painostus jokavuotisiin influenssapiikityksiin ja nyt varmaan koronapiikityksiin.

Luontaishoitajaksi? Jos uskoo huuhaarohtoihin niin ei pidäkään tehdä työtä sairaanhoitajana.

Aika moni sairaanhoitaja, lähäri yms. näyttää uskovan, ovat yksi suurimmista luontaishoitojen käyttäjäryhmistä. Ihan omakohtaista tietoa mulla, kun olen luontaishoitaja itse. Suurimmat käyttäjäryhmät on terveydenhoitoalan, sosiaalialan ja opetusalan ihmiset. Muita sitten aika tasaisesti, kaikki ammattilalat on edustettuna, samoin kaikki ikäryhmät, vauvasta vaariin. Naisia on vielä enemmistö, mutta yhä enemmän miehiäkin. Outo ajatusmaailma, jos ajattelee, ettei luontaishoidot sovi sairaanhoitajan työksi. Ei enää eletä jossain takapajulassa, jossa ei muusta tiedetä kuin lääkkeistä. Ei luontaishoidot ja virallinen lääketiede ole toisiaan poissulkevia, vaan molempi parempi. Nykyään alkaa olla, että suurimmalla osalla luontaishoitajista on koulutus myös ns. viralliselta terveydenhoidon puolelta. Ja luontaishoitojen parissa pyörii paljon jo lääkäreitäkin, jopa Suomessa, vaikka täällä jälkijunassa aina tullaankin.

Vierailija
59/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Miksi et itse ole tehnyt rikosilmoituksia tai valituksia nöistä kamalista laiminlyönneistä mitä olet joutunut hoitajirn taholta kokemaan 😅😅😅

Tiedoksi sinulle, ylimielinen ja pilkallinen, ilmeisen keskinkertaisella ymmärryskyvyllä varustettu hoitoalantyöntekijäoletettu; rikosilmoituksia ja kanteluita ON tehty, ja tullaan tekemään vielä lisää. Lakimiehiä ja muuta hieman sinua oletetusti korkammin kouluttautuneita tahoja n meidän asiaamme selvittelemässä ihan sairaalajohtoa myöten. Jos viitsist vasta esitettyihin kysymyksiin turhanhuutelun sijasta? Sinuna vaihtaisin myös alaa, terveydenhuollontyöntekijäoletettu, jos ajatusmaailmasi ja tietomääräsi ei tuon laveampi alalla tehdyistä lainrikkomisista ole.

Vierailija
60/109 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajilla on kyllä harhaiset käsitykset muiden korkeista palkoista. Jos vuosiansioita katsoo, niin ihan hyvin hoitoalan ihmiset tienaa. Samoin julkisella alalla on mukavan varmaa töissä, koska veroja voi aina näppärästi maksaa. Samoin lomalla ja vapaalla ei töitä tarvitse miettiä. Yksityisellä puolella olet ihan omilla toimillasi vastuussa työstäsi varsinkin pienissä firmoissa. Jos rahaa ei tule tarpeeksi sisään, niin sinut voidaan aina laittaa pihalle.

Hoitajien valitusta lukiessa eniten kyllä ihmetyttää käsittämättömän hierarkinen ja jäykkä johtaminen ja työkäytännöt. Ei ihme, jos työolosuhteet ovat huonot, jos kaikessa tarvitaav esimiestä ongelmia ratkomaan ja työvuorolistat ovat joku esimiehen vallankäyttöväline. Onneksi tämä kaikki (ja toki myös tuo työvelvollisuus) oli uraa miettiessä tiedossa: ei olisi mieleenkään tullut hakeutua alalle. Tärkeää työtä kyllä hoitajat teett, mutta varmaan työn mielekkyys olisi toista muita asioita kehittäessä kuin palkkausta.

Jos puhutaan edelleen alan vaihtamisesta palkkaus ei ole syy siihen että alaa halutaan vaihtaa.

Johtaminen tai sen muuttaminen nykytilanteessa ei ole ihan yksi selitteistä. Nuoret kaipaa muutosta ja osin sen takia he eivät hakeudu töihin vaan lähtevät mieluummin hoitoalan opintojen jälkeen opiskelemaan muuta. Vanhat työntekijät taas ovat tottuneet joustamattomuuteen "30 vuotta on toimittu näin eikä sitä voi vielä muuttaa... ehkä sitten kun minä jään eläkkeelle" ja monelle heille muutokset on kauhistus ja asia joka uuvuttaa ja johtaa ehkä myös pitkiin sairauslomiin, työuupumukseen jne.

Hoitajien keski-ikä alkaa olla melko korkea joten toisaalta on ihan ymmärrettävää että niitä vanhoja hoitajia jotka kuitenkin siellä töissä vielä ovat, kuunnellaan ainakin jossain määrin.