Ovatko hoitajien uhkailut alan vaihtamisesta huuhaata?
Julkisuudessa puhutaan jatkuvasti todella kovin äänenpainoin siitä, että edessä on katastrofi ja hoitajat lähtevät alalta, jos koronakorvauksia / lisää palkkaa / parempia työoloja ei luvata heti.
En ole itse hoitaja, mutta teen hoitajien kanssa jonkin verran yhteistyötä ja lisäksi omassa perhepiirissä ja kaveripiirissä on paljon hoitajia: sairaanhoitaja kotihoidossa, useampia päiväkodeissa työskenteleviä lastenhoitajia, röntgenhoitajia, mielenterveyskuntoutujien parissa työskenteleviä, sairaalan päivystyksessä olevia...
Heistä kukaan ei ole ikinä sanallakaan maininnut harkitsevansa alan vaihtoa. Olen saanut käsityksen, että ovat oikein tyytyväisiä työssään. Onko tämä koko alalta joukkopakenemisen uhka ihan tyhjä kupla?
Kommentit (109)
Se on nuo etujärjestöt, jotka pitää meteliä. Tämä itku jostain hoitajareservistäkin tuntuu niin naurettavalta maassa, jonka puolustaminen perustuu yleiseen asevelvollisuuteen. Vähän perspektiiviä, kiitos.
Niin, etujärjestöjen puoleen kääntyisin minäkin. Hoitajille se on todella näkyvästi itseään esillä pitävä. Harvoin muiden ammattiryhmien osalta kuulee vuosia jatkuvaa valitusta
Kyllä se on ihan totta, mutta varmasti jkv paikkakunta- ja työpaikkariippuvaista. Itsekin vaihdoin 😊 Aivan järjetön työtahti ja vastuu, työpäivän aikana vessassa tai syömässä ei ehdi käymään aina.
Itse olen vaihtanut, samoin työkaverini. Eikä kaduta. Monella se kyllä jää puheen asteelle
Hoitajat on pilanneet maineensa vinkumisella
On ne sikäli huuhaata, että muita töitä voi olla vaikea löytää ja hoitoalan töitä on aina tarjolla, eli karenssia pukkaa jos ei kiinnosta. Uuden ammatin opiskelu on tietysti toinen asia, mutta sekään ei pelasta kuin opiskeluajan, sen jälkeen on taas käytännössä pakko olla valmis myös hoitoalan töihin, ellei ole terveydellistä estettä tehdä alan töitä.
Jos hoitajien palkaa nostetaan niin ei se heidän työkuormaansa alenna.
Pidetään siis hoitajien palkat ennallaan.
Ei se ole kupla. Osa ihmisistä vain harkitsee alan vaihtamista, osa myös toteuttaa suunnitelmansa. Tunnen yli 20 sairaanhoitajaa/labrahoitajaa/röntgenhoitajaa, jotka ovat vaihtaneet alalta pois tai ainakin pois varsinaisesta hoitotyöstä. Itse olen yksi heistä.
Niin et ole hoitaja, et tiedä hoitajien arjesta. Turhaa sinulle on valittaa vaikka yrittäisit ymmärtää, et tiedä mitä se on.
Olen lastenhoitaja ja puhutaan usein työkavereiden kanssa kuin myös kavereiden kanssa jotka ovat hoitoalalla näistä jutuista. Tunnen useita alalta lähteneitä ja niitä jotka sitä suunnittelevat ja niitä jotka lähtisivät jos uskaltaisivat (ikäkysymys, työllistyykö enää, lainat yms).
Ennen ala on saattanut olla kutsumus, mutta nykyään vaaditaan liikaa ja revitään joka suuntaan, työolot ovat huonot, väkivallan uhka, ahdistelun uhka, työvoimapula ja niin edelleen. Kaikki ovat väsyneitä. Itsekin lähdin tekemään muuta.
Olen huomannut että ulkopuolisille turha puhua kun eivät täysin ymmärrä.
Ei ole huuhaata. Puolisoni opiskelee tällä hetkellä uutta ammattia, ja viimeisen vuoden aikana hänen työpaikaltaan kokonaan pois alalta vaihtaneita oli 3 henkilöä. Tänä vuonna puolisoni lisäksi lähtee ainakin yksi sairaanhoitaja. Jokaisella näistä on 15-20v sairaanhoitoa takanaan.
Palkankorotus itkua en ymmärrä. Miten se vähentää sitä kiirettä? Luulisi että "lisäkädet" auttaisivat enemmän. Mutta itketään vaan palkkaa lisää, ei haluta helpotusta itse työhön.
Ja pitäkää ne hemmetin ruoka- ja vessatauot. Niin pitkään kun työntekijä hoitaa hommat mutta karsii omista tauoista, se ei kiinnosta työnantajaa. Työthän tulee tehtyä. Mutta jos työt jää tekemättä niin kyllä se sitten pitäisi alkaa kiinnostamaan.
Hoitajat ja siivoojat ovat tässä aiheessa ne pahimmat vinkujat. Ei itse pidetä taukoja ja sitten itketään marttyyrina.
Vierailija kirjoitti:
Palkankorotus itkua en ymmärrä. Miten se vähentää sitä kiirettä? Luulisi että "lisäkädet" auttaisivat enemmän. Mutta itketään vaan palkkaa lisää, ei haluta helpotusta itse työhön.
Ja pitäkää ne hemmetin ruoka- ja vessatauot. Niin pitkään kun työntekijä hoitaa hommat mutta karsii omista tauoista, se ei kiinnosta työnantajaa. Työthän tulee tehtyä. Mutta jos työt jää tekemättä niin kyllä se sitten pitäisi alkaa kiinnostamaan.
Hoitajat ja siivoojat ovat tässä aiheessa ne pahimmat vinkujat. Ei itse pidetä taukoja ja sitten itketään marttyyrina.
Lisäkäsiä toivottaisiinkin ennemmin kuin rahaa, mutta kun niitä ei vaan ole, palkankorotuskin on parempi kuin ei mitään.
Olet oikeassa taukojen pitämisessä, mutta kun työskentelet haavoittuvassa asemassa olevien ja sinusta riippuvaisten ihmisten kanssa, sängystään pudonneen ja mahdollisesti lonkkansa murtaneen vanhuksen jättäminen lattialle lounastauon ajaksi ei ole ihan sama juttu kuin jättää joku hyllyltä pudonnut paketti odottamaan. Mä lähdin aikoinaan hoitoalalta pois, koska en voinut enää tehdä työtäni hyvin. Aika ei vain riittänyt siihen potilasmäärään.
Tiedän useita jotka ovat lähteneet. Moni tekee sen siinä kohtaa kun jää omien lasten kanssa hoitovapaille; sieltä ei koskaan palata. Usein ovat vieläpä niitä jotka ovat hyviä työssään. Sekä lastenhoitajia että varhaiskasvatuksen opettajia. Itsekkin suunnittelen koko ajan alan vaihtoa ja teen pieniä askelia sen eteen :)
Ja tilanne kyllä näkyy ihan konkreettisesti kentällä siinä että etenkin vakaopen paikkaa saattaa hakea 0 pätevää hakijaa. Eli hoitajat tekee opettajien työt-> open korkeampi palkka motivoi. 2300-2400e/kk amiskoulutuksella siitä työstä on kelpo palkka.
T. Lähihoitaja
Ap:lle: Provoa, jolla yritetään saada lisää liksaa.
Aina kaikki virat saadaan täytettyä. Jos joku lähtee, tilalle tulossa jonoksi asti hakijoita, joten se siitä.
Ei ole pelkkää huuhaata, tiedän myös hoitajan joka vaihtoi työpaikan ja opiskelee nyt uutta ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän useita jotka ovat lähteneet. Moni tekee sen siinä kohtaa kun jää omien lasten kanssa hoitovapaille; sieltä ei koskaan palata. Usein ovat vieläpä niitä jotka ovat hyviä työssään. Sekä lastenhoitajia että varhaiskasvatuksen opettajia. Itsekkin suunnittelen koko ajan alan vaihtoa ja teen pieniä askelia sen eteen :)
Ja tilanne kyllä näkyy ihan konkreettisesti kentällä siinä että etenkin vakaopen paikkaa saattaa hakea 0 pätevää hakijaa. Eli hoitajat tekee opettajien työt-> open korkeampi palkka motivoi. 2300-2400e/kk amiskoulutuksella siitä työstä on kelpo palkka.
T. Lähihoitaja
Allekirjoitan tämän täysin :)
T. Hoitovapaalta opiskelemaan uutta ammattia
Alanvaihto on tervettä. Suomessa sellaista pitäisi olla paljon enemmän. Nyt ollaan kuin tatit siinä yhdessä työpaikassa, joka on satuttu saamaan tuhat vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Aina kaikki virat saadaan täytettyä. Jos joku lähtee, tilalle tulossa jonoksi asti hakijoita, joten se siitä.
Mitä sillä on merkitystä kun virkoja pitäisi olla 50% enemmän. Tähän voisi etsiä jotain tilastoa vakivirkojen/ määräaikaisten työsuhteiden suhteesta hoiva-aloilla + vielä ottaa huomioon jatkuva alimitoitus josta on tehty normi.
Kun ihmisiltä kysytään jossakin raksi ruutuun -kyselyssä, että oletko harkinnut koskaan alan vaihtoa, niin suurin osa varmaan vastaa, että kyllä. Se onkin sitten aivan toinen asia, että kuka oikeasti on valmis jättämään vakituisen työpaikkansa ja esimerkiksi aloittamaan vuosien opiskelua uudelleen. Ei kovin moni.