Tyhmä kysymys, mutta mitä haittaa nenäsumutteen käytöstä sikiölle?
Minulla on todella kova flunssa ollut päällä yli viikon, enkä yksinkertaisesti pysty nukkumaan öitä ilman Nasolinin käyttöä. Sitähän ei saisi raskaanaollessa käyttää, olen kokeillut muita sumutteita joita raskaanaollessa saisi käyttää, mutta ne eivät tehoa.
Kysymys siis kuuluukin, miksi Nasolinia ei saisi käyttää raskaanaollessa, miten sen käyttö voi tehdä haittaa sikiölle ja olenko kamala ja itsekäs tuleva äiti kun kiellosta huolimatta öisin sitä käytän, että saan nenää sen verran auki että saan nukutuksi?
Kommentit (37)
Mä oon käyttäny otrivinia varmaan 2v 3-4 pulloo viikossa, vaikkei sais ku viikon putkeen ja mäki oon hengissä vielä tästä yliannostuksesta huolimatta nii tuskin se sikiökään kuolee
Mä en oikeesti tiedä,mut oon ihan varma ettei siitä oo mitään haittaa (kohtuudella jos käytät)!! Enemmän siitä on haittaa jos et saa nukuttua öisin. Käytä ihmeessä. Itse oon käyttänyt raskaana ollessa ihan huoletta. Ja tiedän monta muutakin! Niissä selosteissa aina vaan pitää kaiken varalta lukea se "käyttö kielletty raskaana". Kun sitä ei oo tarpeeks tutkittu,et onko siitä ees haittaa.
En tiedä miksi ei saisi käyttää tai mitä haittaa siitä voi olla, mutta kyllä niitä lääkeselosteen neuvoja kannattaa tosissaan noudattaa. Tuskin sikiö kuolee, mutta oletettavasti siitä saattaa olla jotain haittaa, jos kerran sen käyttö kielletään raskausaikana.
Minulle sanottiin apteekissa että on vauvankin etu että äidillä hengitys kulkee hyvin ja että limakalvoilta lääkkeen imeytyminen on niin vähäistä että voi ihan hyvin pari päivää käyttää nenäsumutteita.
Se supistaa verisuonia. Ja lääkefirmat pelastaa tolla tekstillä nahkansa..
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:39"]En tiedä miksi ei saisi käyttää tai mitä haittaa siitä voi olla, mutta kyllä niitä lääkeselosteen neuvoja kannattaa tosissaan noudattaa. Tuskin sikiö kuolee, mutta oletettavasti siitä saattaa olla jotain haittaa, jos kerran sen käyttö kielletään raskausaikana.
[/quote]
Se lukee nimenomaan sen takia,kun sitä asiaa ei ole tutkittu tarpeeksi.
Nasolin supistaa verisuoni joten siitä VOI olla haittaa sikiön hapensaannille yms. Periaatteessa kaikelle minkä sikiö saa äidin verenkierron kautta. Itse ehkä ottaisin YHDEN suihkaisun yössä jos ei ole saatavilla MITÄÄN muuta. Sinuna marssisin apteekkiin ja pyytäisin henkilökunnalta apua. Mun siskolla oli paha flunssa ja poskiontelotulehdus kierre ollessaan raskaana. Hän käytti jotain nenäsumutetta jonka oli apteekkihenkilökunta hänelle vinkannut.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:34"]
Mä oon käyttäny otrivinia varmaan 2v 3-4 pulloo viikossa, vaikkei sais ku viikon putkeen ja mäki oon hengissä vielä tästä yliannostuksesta huolimatta nii tuskin se sikiökään kuolee
[/quote]
ootko käynyt lääkärissä. sun otrivininkäyttö on aiheuttanut sinulle tuon tukkoisuuden liian pitkään käytettynä ja kierre pitäisi saada poikki. Mene ihmeessä lääkäriin. Tuo jatkuva käyttö ei ole hyväksi.
Mulla oli raskausaikana hirveää turvotusta ja myös nenän ja nielun limakalvot turposivat niin, että oli vaikeaa hengittää varsinkin makuulla. Lääkäri määräsi minulle lääkettä, jota pakkausselosteessa kiellettiin käyttämästä raskauden ja imetyksen aikana. Lääkäri sanoi, että raskauden aikana on ihan ok mutta imettäessä ei saa missään nimessä käyttää.
Jos käyt muutenkin neuvolassa, mikset kysy sieltä? Tai soita? Ei ole iso vaiva, ja sitten tiedät varmasti. Apteekissakin osataan auttaa, joskin siellä on hirveän tarkkoja sääntöjä, mitä he saavat sanoa asiakkaille. He eivät ikinä anna lupaa käyttää jotain lääkettä, jos pakkausselosteessa se kielletään, korkeintaan kertovat mistä kielto johtuu.
Ottakaa hyvät ihmiset vakavasti nämä asiat, mututuntuma ei läheskään aina ole luotettava lähde kun on kyse lääkkeistä, ja miedoilta tuntuvat lääkkeet voivat vaikuttaa sikiöön tai imeväiseen hyvin eri tavalla kuin aikuiseen. Ei ole iso vaiva ottaa selvää asioista, ja monesti lääkäri voi määrätä jotain paljon tehokkaampaa kuin mitä itse olisit ottanut.
Verenkierto häiriintyy myös istukan verisulnissa, joten todellakin käyttö voi vaikuttaa sikiöön. Osta Physiomer-merkkistä suolaliosta. Se toimii, eikä siinä ole vaaraa.
Nenäsumute vaikuttaa paikallisesti nenässä. Ei koko kehossa, eikä todellakaan istukassa.
Voi käyttää Gravbase-tietokannan mukaan. Itsekin käytin pari kertaa öisin, raskaus kun turvottaa muutenkin limakalvoja, niin nuha siihen päälle ja oli kyllä totaalitukossa nenä. Teratologinen tietopalvelu on yksi paikka, mistä voi näitä kysellä ja valtaosassa apteekkeja on tämä alussa mainittu tietokanta käytössä.
Kiitos vastauksistanne, tiedämpä nyt miksi lääkettä ei suositella raskaanaollessa käytettäväksi. Huomenna käyn ostamassa suolaliuosta, mutta tämä yö on vielä elettävä Nasolinin voimalla.
Oletteko koskaan kuulleet että nenäsumutteet olisi aiheuttaneet pysyviä vaurioita lapseen? Kehityshäiriöitä yms? Voisiko sellaisia nenäsumutteista käytännössä tulla?
-Ap
http://physiomer.fi/valikoima/physiomer-strong-jet/ Auttaa paljon paremmin ku mitkään otrivinit !
Käyttö voi ainoastaan teoriassa vaikuttaa istukan verenkiertoon, koska supistaa verisuonia. Käytännössä kuitenkaan haittaa ei ole, sillä se ei mitenkään pääse istukkaan niitä verisuonia supistamaan, koska on paikallinen suihke. kohtuudella käytettynä tietysti muutenkin, ettei limakalvot kuivu liikaa. Lääkefirma tosiaan pesee kätensä, ettei kukaan edes yritä hakea korvauksia (amerikan malliin).
Itse olen molemmissa raskauksissa joutunut käyttämään suurimman osaa raskausajasta tukkoisuuden takia, mikä johtui raskaudesta (olikohan turvotus vai mikä, en muista), joten mikään suolaliuos ei olisi tehnyt mitään. Käytin vain iltaisin 1 suihke per sierain sitä mietoa otrivin 0,5mg mitä lapsetkin voi käyttää. Neuvolalääkäriltä siis ihan kysytty "lupa" ja hän kertoi nämä faktat. Sanoi myös että parempi käyttää että äiti saa kunnolla nukutuksi ja sikiökin hyvin happea. Käyttö loppui heti synnytyksen jälkkeen, kun ei enää ollut tarvetta.
17 lisää: vai oisko ollut Nasolin... no kuitenkin sitä lasten versiota.
sama ku edellisellä. Ja muuten vuonna 2006 kun odotin esikoista ei nasolinin käyttö ollut kiellettyä raskausaikanakaan.
Juu tämä tukkoisuus on ihan kamalaa. Haju ja makuaisti on melkein kokoajan poissa, nenänalunen kuivunut ja haavaumilla jatkuvan niistämisen takia. Mistä tätä räkää riittää näin paljon?! Nasolin on ainut helpotukseni tähän oloon, päivällä en käytä kun voin hengittää suun kautta mutta öistä ei ilman sitä tule mitään. Kuten sanoin, muut sumutteet kokeiltu ja apua niistä ei ole ollut.
Pelkään vaan kokoajan vahingoitanko sen käytöllä vauvaa..
Kyllä paikallisesti käytettävistä lääkkeistäkin menee verenkiertoon aineita. Miten muuten kuvittelette peräsuolen ja suun limakalvoilta lääkkeiden vaikuttavan?
Käytä ennemmin suolatippoja.