Tyhmä kysymys, mutta mitä haittaa nenäsumutteen käytöstä sikiölle?
Minulla on todella kova flunssa ollut päällä yli viikon, enkä yksinkertaisesti pysty nukkumaan öitä ilman Nasolinin käyttöä. Sitähän ei saisi raskaanaollessa käyttää, olen kokeillut muita sumutteita joita raskaanaollessa saisi käyttää, mutta ne eivät tehoa.
Kysymys siis kuuluukin, miksi Nasolinia ei saisi käyttää raskaanaollessa, miten sen käyttö voi tehdä haittaa sikiölle ja olenko kamala ja itsekäs tuleva äiti kun kiellosta huolimatta öisin sitä käytän, että saan nenää sen verran auki että saan nukutuksi?
Kommentit (37)
Entä vicks- sumute, sitä tais saada käyttää? Oletko kokeillut? Itse jouduin käyttämään raskausaikoina nasoliniä öisin ja uskalsin käyttää kun lääkäriltä sain luvan.
Et vahingoita, lääkäri on minulle sanonut että Nasolinia voi käyttää raskausaikana, mieluummin sitä mietoa 0,5mg. Monia lääkkeitä voi käyttää raskausaikana, vaikka pakkausselosteessa sanotaan muuta. Kannattaa uskoa lääkäriä, varsinkin neuvolalääkäriä. Nasolinin kanssa voi käyttää sitä nenäöljyä, niin ei ainakaan pääse kuivumaan lisää. Huonoa se vaan tekee jos ei saa happea ja heräilee siihen tukehtumisen tunteeseen kuten minulla oli! Se äärimmäisen pieni annos ei tosiaan sieltä nenän limakalvolta pääse istukkaan kulkeutumaan. Jos suihkaset nenään nasolinia, niin lähteekö silmistäsikin samalla punoitus? Ei lähde, sillä verisuonia supistava vaikutus on paikallinen. :)
Yleensä tuo "ei suositella raskauden aikana"-teksti on ihan vaan siksi, että käytöstä raskauden aikana ei ole riittävän kattavia tutkimuksia. Lääkeyhtiö siis vierittää vain vastuun pois itseltään.
Vicks sumutetta en ole käyttänyt, mutta sitä geeliä olen pistänyt nenän alle jotta availis tukkoisuutta. Ei toimi kovin hyvin ja kirvelee pirusti kun nenänalunen on aivan sökönä niistämisistä.
-ap
No kyllä se vaikuttava aine pääsee verenkiertoon ja myös istukkaan, mutta ei ehkä ole haitaksi sikiölle. Niin ne lääkkeet imeytyvät kaikilta limakalvoilta. Ajatella, että suun limakalvolle annettu lääke, ei helpota epilepsiakohtausta pelkästään suussa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 23:31"]No kyllä se vaikuttava aine pääsee verenkiertoon ja myös istukkaan, mutta ei ehkä ole haitaksi sikiölle. Niin ne lääkkeet imeytyvät kaikilta limakalvoilta. Ajatella, että suun limakalvolle annettu lääke, ei helpota epilepsiakohtausta pelkästään suussa.
[/quote]
Eivät kaikki lääkeaineet imeydy systeemiseen verenkiertoon, tai imeytyvät merkityksemättömän pieninä määrinä tai hajoavat niin nopeasti, etteivät ehdi vaikuttaa. Riippuu ihan aineen fysikaalisista ominaisuuksista.
Nasolin voi olla haitallista, jos on silmänpainetauti. Se voi nostaa verenpainetta, aiheuttaa sydämentykytystä, huimausta ja muita keskushermosto oireita. Jokainen tajuaa, että nuo oireet johtuvat siitä, että lääkeaine on verenkierrossa. Ja kun se on verenkierrossa istukka voi päästää lääkkeen edelleen sikiöön.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 23:30"]Vicks sumutetta en ole käyttänyt, mutta sitä geeliä olen pistänyt nenän alle jotta availis tukkoisuutta. Ei toimi kovin hyvin ja kirvelee pirusti kun nenänalunen on aivan sökönä niistämisistä.
-ap
[/quote]
Samaa vaikuttavaa ainetta kaikki - Nasolin, Vicks, Otrivin, Naso rtp jne...
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 23:41"]Nasolin voi olla haitallista, jos on silmänpainetauti. Se voi nostaa verenpainetta, aiheuttaa sydämentykytystä, huimausta ja muita keskushermosto oireita. Jokainen tajuaa, että nuo oireet johtuvat siitä, että lääkeaine on verenkierrossa. Ja kun se on verenkierrossa istukka voi päästää lääkkeen edelleen sikiöön.
[/quote]
Ei Nasolin, eikä Otrivin, vaan Otrivin Comp.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 23:31"]No kyllä se vaikuttava aine pääsee verenkiertoon ja myös istukkaan, mutta ei ehkä ole haitaksi sikiölle. Niin ne lääkkeet imeytyvät kaikilta limakalvoilta. Ajatella, että suun limakalvolle annettu lääke, ei helpota epilepsiakohtausta pelkästään suussa.
[/quote]
Eivät kaikki lääkeaineet imeydy systeemiseen verenkiertoon, tai imeytyvät merkityksemättömän pieninä määrinä tai hajoavat niin nopeasti, etteivät ehdi vaikuttaa. Riippuu ihan aineen fysikaalisista ominaisuuksista.
[/quote]
Siis merkityksettömän... taidan mennä nukkumaan!
Hei joku toinenkin raskaana ja flunssassa! Todellakin, mistä tätä limaa riittää. Mulla neuvolan täti tarkasti että mm nasolinia voi käyttää. Apteekista suosittelivat kuitenkin suolaliuostippoja.
Kai tämän flunssan on joskus loputtava. Paranemista, tiedän miltä tuntuu!
Nimenomaan Nasolinilla on nuo mainitsemani mahdolliset ja monia muita sivuvaikutuksia. Fimeassa sanotaan, että mahdollisen systeemisen verisuonia supistavan vaikutuksen vuoksi Nasolinia ei suositella raskauden aikana.
Eli summasummarun, nenäsumutteita voi käyttää kohtuudella raskaanaollessa jos on perusterve?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 23:49"]Nimenomaan Nasolinilla on nuo mainitsemani mahdolliset ja monia muita sivuvaikutuksia. Fimeassa sanotaan, että mahdollisen systeemisen verisuonia supistavan vaikutuksen vuoksi Nasolinia ei suositella raskauden aikana.
[/quote]
Hui, mitä muita sivuvaikutuksia kuin verisuonien supistelu?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 23:31"]
No kyllä se vaikuttava aine pääsee verenkiertoon ja myös istukkaan, mutta ei ehkä ole haitaksi sikiölle. Niin ne lääkkeet imeytyvät kaikilta limakalvoilta. Ajatella, että suun limakalvolle annettu lääke, ei helpota epilepsiakohtausta pelkästään suussa.
[/quote]
niin mutta nasolinissa on kyse supistavasta vaikutuksesta, ja kuten edellä joku sanoi että silloinhan silmien punoituskin lähtisi jos se supistava vaikutus leviäisi laajemmas. silmät on vielä yhteydessä nenään kun ovat niin lähekkäin.
no jokatapauksessa kannattaa kysyä sieltä neuvolasta ihan lääkäriltä. tapauskohtaista varmaan.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 23:49"]Nimenomaan Nasolinilla on nuo mainitsemani mahdolliset ja monia muita sivuvaikutuksia. Fimeassa sanotaan, että mahdollisen systeemisen verisuonia supistavan vaikutuksen vuoksi Nasolinia ei suositella raskauden aikana.
[/quote]
Fimeassa...? Pharmacassa ehkä sanotaankin, koska se opus koostuu valmisteyhteenvedoista, jotka sinne lähettävät lääketehtaat. Käytäntö on eri ja on tosiaan olemassa erikseen tietokanta raskauden aikana turvallisiksi todetuista lääkeaineista (Gravbase).
Otrivin Comp sisältää supistavan aineen lisäksi vuotoa vähentävää ainetta, ja sillä on tiukemmat rajoitukset, mm. 18 v ikäraja, ajattelin sinun sekoittaneen siihen.
20 olin siis minä, ap.