Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Introvertti puoliso ja lapsiperhearki - pää hajoaa

Ekstrovertti äiti
02.12.2020 |

Rakastuin mieheeni, koska hän on herkkä ja empaattinen, rauhallinen ja pohdiskeleva - siis aika introvertti tyyppi.

Esikoinen on nyt yksivuotias ja suhde on täydessä kriisissä. Mies ainakin teoriassa on feministinen ja haluaa osallistua tasavertaisesti lapsenhoitoon. Todellisuudessa hän ylikuormittuu niin pahasti töistään ja lapsenhoidosta samassa paketissa, että tarvitsee joka päivä vähintään tunnin tai kaksi työajan jälkeen "hengähtämiseen".

Minä olen ekstrovertti, enkä kuormitu kovin helposti jatkuvasta melusta ja hullunmyllystä ja moneen asiaan samaan aikaan keskittymisestä. Ei silti ole reilua, että luonne-erojen takia minä hoidan kaikki yöheräilyt (mies tarvitsee runsaasti lepoa yöllä ennen töitä...), jokaisena aamuna kaikki aamutoimet klo 6 alkaen, leikin ja hoidan koko päivän lasta, ja illalla kun mies tulee töistä klo 18, minä annan lapselle iltaruoan, teen iltapesut ja leikitän vikat riehumiset.

Mies hoitaa arjessa oikeastaan ainoastaan lapsen iltatoimet (yökkärin pukeminen ja rauhoittavien laulujen laulaminen). Hän hoitaa sen perfektionistisen tarkasti ja lapsi meneekin tämän jälkeen kiltisti nukkumaan. Itse nukuttaminen on toki minun vastuullani.

Lisäksi hän hoitaa kaupassa käynnit, mutta lähikaupassa käynnissä kestää tunti pari, koska hän hoitaa senkin perfektionistisen tarkasti, vertailee tuotteita ja liikkuu kaupassa kaikessa rauhassa.

Tällainen perfektionismi ja oman tilan tarve ei vaan sovi tähän lapsiarkeen. Minä, parjattu ekstrovertti, uuvun totaalisesti, kun teen kaiken sellaisen mikä on toiselle liian kuormittavaa ja rankkaa...

Kommentit (376)

Vierailija
101/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee helposti pari tuntia ruokakaupassa kun ostan 5-henkiselle perheelle viikon ruoat kerralla

Miten tuo voi olla mahdollista? Mitä oikein teet siellä kaupassa? Minä ostan 2 hengen ostokset viikoksi 15 minuutissa. Olen ottanut aikaa.

Vierailija
102/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuormittuminen kotitöistä on ihan luonnollista ja ok, ei sitä tarvitse säihkättää. Kaikki me kuormitumme ja silti ne pakko tehdä. Lässytys sikseen ja hoidatte hommat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin valituksen jos kävisitte molemmat töissä.

Vierailija
104/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertti kirjoitti:

Jatkoa:

Mies alkoi hiljattain käymään jopa terapiassa, koska hänellä on niin rankkaa. Terapeutti oli ystävällisesti neuvonut miestä, että hänen pitää ottaa enemmän omaa aikaa. Että kiitos tästä sille terapeutille!

Minun raskaus, synnytys, vuoden valvomiset, lapsen hoitaminen ja lähes kaikkien kotitöiden tekeminen on kuulemma helppoa, koska minun ei tarvitse käydä töissä. Tilanne on täysin jumissa. Olen koettanut puhua tästä ja lisätä miehen hommia, mutta sitten hän on nopeasti täysin ylikuormittunut, enkä kestä sitä kiukuttelua / murjotusta tähän päälle.

Muilla samaa?

Ap

No siis jos sinun ei tarvitse käydä töissä niin kyllähän se auttaa. Duh? Vertaa suurimpaan osaan maailmanhistorian naisista joiden oli pakko pukata muksut puurtamisen ohessa.

Mut siis tervetuloa introvertin maailmaan. Tätä se on. Jos olet introvertin valinnut, nämä on ne tarpeet.

Vähän ilkeää ilkeillä tuolla tavalla "perfektionistista". Kestämällä introvertin tilan ja latautumisen tarpeet saatat saada todella laadukkaan vanhemman lapselleen antaman hetken. Introvertit pystyy optimaalitilanteessa antamaan ihan eri annoksen laatuhuomiota kuin räpäsuut ekstrovertit jotka lähinnä kuuntelee omaa ääntään ja komentelee muita.

Kaikella on puolensa ap. Sinun pitää oppia arvostamaan niitä hyviä asioita joita eri persoonallisuustyypit pystyy antamaan. Tsemppiä.

Vierailija
105/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista itsekkyyttä ei kyllä introverttiudella selitetä. Noin pieni lapsi ilman sisarusta ei edes mahdottomia kuormita, kuulostaa kyllä selittelyltä.

Olen siis itse introvertti, ja yhden lapsen kanssa oli oikein mukavaa ja rauhallista. Sitten kun niitä oli 2, oli ihan toinen juttu ja 2 lasta tuottaa valtavan määrä meteliä ja jatkuvaa hälinää, pitäisi olla monessa paikassa yhtä aikaa ja sotkua tulee valtavasti; mutta vaikka usein menee yli sietokyvyn, ei se ole asia josta vain voi irtisanoa itsensä ja sysätä kaiken vastuun puolison niskaan.

Vierailija
106/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi tekee parhaansa. Elättää perheen ja osallistuu lapsen hoitoon. Se pari tuntia omaa aikaa normaalia. Joku ottaa sen ajan itselleen eri tavoin oli se sitten vaikka pelailu, kuppiloissa hengaillen, av-palstalla notkuen tai vaikkapa pitkässä suihkussa. Vaihtakaa rooleja jos sinulle tuo ongelma. Miehesihän hoitaa vauvan iltatoimetkin perfektionistisen hyvin niin eiköhän hänellä päiväselläkin vaippojen vaihdot onnistu. Tiedoksi ap moni mies ei tee tuonkaan vertaa kotitöitä tai lastenhoitoa kuin mitä miehesi tekee. Miehesi kaltaiselle kyllä ottajia löytyy. Älä kuormita häntä kiukuttelullasi

Käviköhän ap:n mies kirjoittamassa tämän 😂

Vierailija
107/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä palstalla nyt karvat nousee pystyyn kun MIES tarvitsee omaa tilaa ja aikaa. Voi ei. Nyt ne miehet tunkee meidän naistontille. Eihän sitä saa tehdä! Eihän me sitä tasa-arvolla tarkoitettu!

Jos olisi naisintrovertti penäämässä omaa tilaa niin olisi jo 100 tukiryhmää ja kahvikutsua pystyssä saman tien.

Vierailija
108/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämmöinen trollaus. "Pystyn kaikkeen, vaan en miehestäni huolehtimiseen, koska hän ärsyttää minua. Valitsin hänet vain kuuntelemaan höpötyksiäni ja kotipiiaksi, kun minulle sopii!"

Vierailija
109/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikanne nimi Vertti?

Vierailija
110/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos sadusta, ap. Oli hasuka kuvitella, että mies haluaa vain paeta sinua.

Vierailija
111/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikanne nimi Vertti?

Ap on varmaan se Intro... :D

Vierailija
112/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekstrovertti kirjoitti:

Jätän täysin huomiotta kommentit siitä, että "mies on ollut tienaamassa elantoa".

A) minä en voi mitään sille ettei vauvanhoidosta makseta yhtä paljon kuin töistä

B) minä olen luopunut vuoden täysmääräisestä palkasta ja omien säästöjen kertymisestä

C) minun eläkekertymäni on pienempi

D) minun ura- ja palkkakehitykseni hidastuu

E) minun kehoni on pysyvästi huonommassa kunnossa

... lapsen takia. Että ei, en tunne sääliä siitä, että mies "joutuu tienaamaan elannon" eikä YHDENKÄÄN naisen tässä maailmassa tulisi IKINÄ ajatella niin.

Ap

Mitä ap tarkoitat sillä, että kehosi on pysyvästi huonommassa kunnossa?

Ap? Jäikö synnytyksestä jotakin vammoja? Minulle tuli sektion seurauksena arpi, mutta muuten olen voinut hyvin.

Vierailija
113/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi tekee parhaansa. Elättää perheen ja osallistuu lapsen hoitoon. Se pari tuntia omaa aikaa normaalia. Joku ottaa sen ajan itselleen eri tavoin oli se sitten vaikka pelailu, kuppiloissa hengaillen, av-palstalla notkuen tai vaikkapa pitkässä suihkussa. Vaihtakaa rooleja jos sinulle tuo ongelma. Miehesihän hoitaa vauvan iltatoimetkin perfektionistisen hyvin niin eiköhän hänellä päiväselläkin vaippojen vaihdot onnistu. Tiedoksi ap moni mies ei tee tuonkaan vertaa kotitöitä tai lastenhoitoa kuin mitä miehesi tekee. Miehesi kaltaiselle kyllä ottajia löytyy. Älä kuormita häntä kiukuttelullasi

Käviköhän ap:n mies kirjoittamassa tämän 😂

Ap on pappa, joka testaa novellinkirjoitustaitojaan.

Vierailija
114/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä palstalla nyt karvat nousee pystyyn kun MIES tarvitsee omaa tilaa ja aikaa. Voi ei. Nyt ne miehet tunkee meidän naistontille. Eihän sitä saa tehdä! Eihän me sitä tasa-arvolla tarkoitettu!

Jos olisi naisintrovertti penäämässä omaa tilaa niin olisi jo 100 tukiryhmää ja kahvikutsua pystyssä saman tien.

Tarkoitatko, että yleensä lapsiperheessä naisella on loputtomasti omaa tilaa ja aikaa, mutta miehellä ei yhtään?

Vierailija
115/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekstrovertti kirjoitti:

Jätän täysin huomiotta kommentit siitä, että "mies on ollut tienaamassa elantoa".

A) minä en voi mitään sille ettei vauvanhoidosta makseta yhtä paljon kuin töistä

B) minä olen luopunut vuoden täysmääräisestä palkasta ja omien säästöjen kertymisestä

C) minun eläkekertymäni on pienempi

D) minun ura- ja palkkakehitykseni hidastuu

E) minun kehoni on pysyvästi huonommassa kunnossa

... lapsen takia. Että ei, en tunne sääliä siitä, että mies "joutuu tienaamaan elannon" eikä YHDENKÄÄN naisen tässä maailmassa tulisi IKINÄ ajatella niin.

Ap

Mitä ap tarkoitat sillä, että kehosi on pysyvästi huonommassa kunnossa?

Ap? Jäikö synnytyksestä jotakin vammoja? Minulle tuli sektion seurauksena arpi, mutta muuten olen voinut hyvin.

Okei, taisi olla E) pelkkää uhriutumista. Yleensä naisen kroppa toipuu synnytyksestä.

Vierailija
116/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isi rakastaa mua.

Vierailija
117/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole yksikään nainen parkunut että hän ei jaksa kaupassa käydä eikä lapsensa vaippaa vaihtaa.

Vierailija
118/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut ottaa egetaliristinen mies. Feministit niin miehet kuin naiset on laiskoja vasureita.

Vierailija
119/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä tässä tilanteessa on noudattaa terapeutin kehotusta eli miehelle lisää levähdysaikaa. Muu on toisarvoista.

Vierailija
120/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut ottaa egetaliristinen mies. Feministit niin miehet kuin naiset on laiskoja vasureita.

Egelitaristinen mies? Sellainenko, joka juoksee egen kuvat silmissä rahan perässä?