Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Introvertti puoliso ja lapsiperhearki - pää hajoaa

Ekstrovertti äiti
02.12.2020 |

Rakastuin mieheeni, koska hän on herkkä ja empaattinen, rauhallinen ja pohdiskeleva - siis aika introvertti tyyppi.

Esikoinen on nyt yksivuotias ja suhde on täydessä kriisissä. Mies ainakin teoriassa on feministinen ja haluaa osallistua tasavertaisesti lapsenhoitoon. Todellisuudessa hän ylikuormittuu niin pahasti töistään ja lapsenhoidosta samassa paketissa, että tarvitsee joka päivä vähintään tunnin tai kaksi työajan jälkeen "hengähtämiseen".

Minä olen ekstrovertti, enkä kuormitu kovin helposti jatkuvasta melusta ja hullunmyllystä ja moneen asiaan samaan aikaan keskittymisestä. Ei silti ole reilua, että luonne-erojen takia minä hoidan kaikki yöheräilyt (mies tarvitsee runsaasti lepoa yöllä ennen töitä...), jokaisena aamuna kaikki aamutoimet klo 6 alkaen, leikin ja hoidan koko päivän lasta, ja illalla kun mies tulee töistä klo 18, minä annan lapselle iltaruoan, teen iltapesut ja leikitän vikat riehumiset.

Mies hoitaa arjessa oikeastaan ainoastaan lapsen iltatoimet (yökkärin pukeminen ja rauhoittavien laulujen laulaminen). Hän hoitaa sen perfektionistisen tarkasti ja lapsi meneekin tämän jälkeen kiltisti nukkumaan. Itse nukuttaminen on toki minun vastuullani.

Lisäksi hän hoitaa kaupassa käynnit, mutta lähikaupassa käynnissä kestää tunti pari, koska hän hoitaa senkin perfektionistisen tarkasti, vertailee tuotteita ja liikkuu kaupassa kaikessa rauhassa.

Tällainen perfektionismi ja oman tilan tarve ei vaan sovi tähän lapsiarkeen. Minä, parjattu ekstrovertti, uuvun totaalisesti, kun teen kaiken sellaisen mikä on toiselle liian kuormittavaa ja rankkaa...

Kommentit (376)

Vierailija
121/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekstrovertti kirjoitti:

Jatkoa:

Mies alkoi hiljattain käymään jopa terapiassa, koska hänellä on niin rankkaa. Terapeutti oli ystävällisesti neuvonut miestä, että hänen pitää ottaa enemmän omaa aikaa. Että kiitos tästä sille terapeutille!

Minun raskaus, synnytys, vuoden valvomiset, lapsen hoitaminen ja lähes kaikkien kotitöiden tekeminen on kuulemma helppoa, koska minun ei tarvitse käydä töissä. Tilanne on täysin jumissa. Olen koettanut puhua tästä ja lisätä miehen hommia, mutta sitten hän on nopeasti täysin ylikuormittunut, enkä kestä sitä kiukuttelua / murjotusta tähän päälle.

Muilla samaa?

Ap

No siis jos sinun ei tarvitse käydä töissä niin kyllähän se auttaa. Duh? Vertaa suurimpaan osaan maailmanhistorian naisista joiden oli pakko pukata muksut puurtamisen ohessa.

Mut siis tervetuloa introvertin maailmaan. Tätä se on. Jos olet introvertin valinnut, nämä on ne tarpeet.

Vähän ilkeää ilkeillä tuolla tavalla "perfektionistista". Kestämällä introvertin tilan ja latautumisen tarpeet saatat saada todella laadukkaan vanhemman lapselleen antaman hetken. Introvertit pystyy optimaalitilanteessa antamaan ihan eri annoksen laatuhuomiota kuin räpäsuut ekstrovertit jotka lähinnä kuuntelee omaa ääntään ja komentelee muita.

Kaikella on puolensa ap. Sinun pitää oppia arvostamaan niitä hyviä asioita joita eri persoonallisuustyypit pystyy antamaan. Tsemppiä.

Ei tuo ole introvertin maailma vaan hyödyttömän laiskurin maailma. Laatuhuomiota, just joo... Tuollaiset ihmiset antavat sitä laatuhuomiota vain itselleen.

Vierailija
122/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi herää töihin, matkustaa sinne, tekee työpäivän, matkustaa takaisin. Siinä ei ole noin 10-12 tuntiin yhtään vapaa-aikaa, mikä on introvertille todella paljon. Sinä voit jäädä kotiin, ei tarvitse lähteä pimeään loskaan ja päivä on käytännössä leikkiä ja laulua. Kun lapsi nukkuu päiväunet, sinulla on 1-2 tuntia ihan omaa aikaa selata nettiä tai katsoa jostain sarjasta jakso. Miehen pitäisi siis töiden ja työmatkojen lisäksi keitellä iltapuurot, vaihtaa vaipat ja nukuttaa, mihin menee 1-1,5h. Tämän päälle pitäisi vielä tehdä muutama yöherääminen vaikka sinä olet päivät kotona? Kuulostaa kohtuuttomalta.

Mene itse päivätöihin jos homma sujuisi siten paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä tässä tilanteessa on noudattaa terapeutin kehotusta eli miehelle lisää levähdysaikaa. Muu on toisarvoista.

Terapeutit sanovat aina noin. Ihan riippumatta siitä onko levähdysaikaan käytännössä mitään mahdollisuutta. Yleensä pienten lasten vanhemmilla ei pahemmin ole.

T: useita vuosia psykoterapiassa käynyt

Vierailija
124/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä palstalla nyt karvat nousee pystyyn kun MIES tarvitsee omaa tilaa ja aikaa. Voi ei. Nyt ne miehet tunkee meidän naistontille. Eihän sitä saa tehdä! Eihän me sitä tasa-arvolla tarkoitettu!

Jos olisi naisintrovertti penäämässä omaa tilaa niin olisi jo 100 tukiryhmää ja kahvikutsua pystyssä saman tien.

Tarkoitatko, että yleensä lapsiperheessä naisella on loputtomasti omaa tilaa ja aikaa, mutta miehellä ei yhtään?

Riippuu täysin kyseisistä ihmisistä? DUH? Minun otantani toki ei vastaa miljoonaotantaa, mutta tässä oma otantani: nainen toteaa että haluan oman tilan TÄSSÄ ja järjestää sen. Mies jää hoitamaan parin muksut ja nainen matkustaa kaverin luokse muutamaksi päiväksi pois.

Nainen haluaa omia juttuja ja nainen toteaa että nyt nakki napsahtaa MIEHEN vanhemmille (omat jossain hornan tuutissa) ja hienosti hoituu, niin usein kuin haluaa ja nainen ehtii vielä kahmia muiltakin MIEHEN sukulaisilta vaunutusta ja kaikkea peetä mitä vain keksii jotta ehtii omat erityisspesiaalierityissupererityisopintonsa tehdä loppuun (kuka vttu niistäkin muka maksaa palkkaa mutta pitäähän ne tehdä että voi kertoa kaikille).

Nainen hankkii 5 lasta ihan vain siksi että 4 ekaa oli tyttöjä ja nainen itse halusi pojan ja tulihan se poika sitten. Nainen ei valittanut pätkääkään ja lapsetkin käyttäytyi tosi hyvin. Joskus näinkin. Sanomattakin selvää että mies maksoi ihan kaiken. Tehtiin niin kuin nainen halusi.

Nainen halusi (eri nainen) jälleen 5 lasta ja vielä kotikouluttaa heidät sen sijaan että kunnan kouluun olisivat menneet. Kaiken kukkuraksi nainen harrasti lasten kanssa vaativaa harrastusta ja uhrasi sille iltoja ja chillasi ihan tyynenä näissä tapahtumissa. Olin itse siellä ja ihmettelin että miten ihmeessä hän on niin chill (ja ennen kaikkea miten ihmeessä hänen kaikki 5 lasta käyttäytyy niin järkyttävän hyvin ja rennosti ja nauttivat olostaan... jotkut vain osaa elää).

Ja siis näitä on vain niin paljon lisää. Onneksi synnyin järkevään sukuun jossa naiset ei tapelleet miesten kanssa ja miehet ei olleet ääliöitä vaan kaikki YHDESSÄ JÄRJESTIVÄT asiansa...! Omg. Näinkin voi tehdä. Teille katkerille palstayläalanaksuttelijoille varmasti ihan käsittämätöntä mutta tällaisiakin sukuja ja perheitä ja yhteisöjä löytyy tästä maasta niin paljon! Harmittaako? No varmaan kun olette itse ihan ulkona niistä!

Vierailija
125/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huonosti mieskin tuntee oman itsensä. Itse olen introvertti JA patalaiska ja tiedän, etten jaksaisi lasta, joten en tule sellaista koskaan tekemään.

Vierailija
126/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö ap intin? Jos et niin sinulla ei ole mitään oikeutta valittaa lastenhoidosta. Niin pitkään kun asevrlvollisuus on pakollinen vain miehille on naisen tehtävä hoitaa lapset.

Vierailija
127/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertti kirjoitti:

Jatkoa:

Mies alkoi hiljattain käymään jopa terapiassa, koska hänellä on niin rankkaa. Terapeutti oli ystävällisesti neuvonut miestä, että hänen pitää ottaa enemmän omaa aikaa. Että kiitos tästä sille terapeutille!

Minun raskaus, synnytys, vuoden valvomiset, lapsen hoitaminen ja lähes kaikkien kotitöiden tekeminen on kuulemma helppoa, koska minun ei tarvitse käydä töissä. Tilanne on täysin jumissa. Olen koettanut puhua tästä ja lisätä miehen hommia, mutta sitten hän on nopeasti täysin ylikuormittunut, enkä kestä sitä kiukuttelua / murjotusta tähän päälle.

Muilla samaa?

Ap

Sano sille miehellesi, että lopettaa terapian ja kasvattaa selkärangan ja ottaa vastuun perheenisän roolista! Tuo on sulle aivan epäreilua.

Mun mies on introvertti, mutta kantaa hyvin vastuuta lapsiperheen arjesta. Kyllä häntäkin rasittaa välillä kaaos, kiire ja meteli, mutta pakkohan lapset on hoitaa. Oikein hyvä ja huolehtiva isä on. Nykyään koululaisten kanssa kantaa enemmän vastuuta kuin minä.

Vierailija
128/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävitkö ap intin? Jos et niin sinulla ei ole mitään oikeutta valittaa lastenhoidosta. Niin pitkään kun asevrlvollisuus on pakollinen vain miehille on naisen tehtävä hoitaa lapset.

Ääliö. Oliko sinulla 20 vuoden pakollinen asepalvelus?

Vierailija
129/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut ottaa egetaliristinen mies. Feministit niin miehet kuin naiset on laiskoja vasureita.

Egelitaristinen mies? Sellainenko, joka juoksee egen kuvat silmissä rahan perässä?

Ei vaan oikean tasa-arvon mies. Feministimiehet ovat naisille etuoikeuksia ajavia hiiriä. Pakkointistä ovat hiljaa ja alistuvat lastenhoitoon.

Vierailija
130/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap käy itse kaksi tuntia kaupassa.

Siitä max puoli tuntia ostoksiin ja 1,5 tuntia omaan rentoutumiseen.

Ei korona-aikana viihdytä kaupoissa hintoja vertailemassa, ei ne niin radikaalisti eroa, että kannattaa juosta kauppoja läpi.

Vierailija
131/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että mies vakuuttelee "feministisyyttään" ja nyökyttelee että kyllä hän hoitaa asiat ei tarkoita vielä mitään. Teot merkitsee enemmän kuin sanat. Lankesin myös nuorena ja naiivina ekassa parisuhteessa mieheen, joka piti oman kämppänsä siistinä, kokkaili, vakuutteli että kotityöt pitää jakaa tasaisesti. Esitys tipahti viikon sisällä yhteenmuutosta. Minä olin aina se joka jousti omista tekemisistä yhteisten kotiaskareiden nimissä.

Vierailija
132/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääliö. Oliko sinulla 20 vuoden pakollinen asepalvelus?

Ääliö. Oliko sinulla 20 vuoden raskaus ja pakottiko valtio tekemään lapsia? Ajakaa tasa-arvoinen asevelvollisuus ensin niin sitten miehetkin hoitavat lapsia mutta sinusta ei muuhun ole kuin haukkumaan muita ääliöiksi.

Vierailija
133/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi herää töihin, matkustaa sinne, tekee työpäivän, matkustaa takaisin. Siinä ei ole noin 10-12 tuntiin yhtään vapaa-aikaa, mikä on introvertille todella paljon. Sinä voit jäädä kotiin, ei tarvitse lähteä pimeään loskaan ja päivä on käytännössä leikkiä ja laulua. Kun lapsi nukkuu päiväunet, sinulla on 1-2 tuntia ihan omaa aikaa selata nettiä tai katsoa jostain sarjasta jakso. Miehen pitäisi siis töiden ja työmatkojen lisäksi keitellä iltapuurot, vaihtaa vaipat ja nukuttaa, mihin menee 1-1,5h. Tämän päälle pitäisi vielä tehdä muutama yöherääminen vaikka sinä olet päivät kotona? Kuulostaa kohtuuttomalta.

Mene itse päivätöihin jos homma sujuisi siten paremmin.

Tein vuoden verran 9-13 tunnin työpäiviä, plus työmatkat plus kotityöt. En ruikuttanut.

Vierailija
134/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekstrovertti kirjoitti:

Jatkoa:

Muilla samaa?

Ap

Sano sille miehellesi, että lopettaa terapian ja kasvattaa selkärangan ja ottaa vastuun perheenisän roolista! Tuo on sulle aivan epäreilua.

Mun mies on introvertti, mutta kantaa hyvin vastuuta lapsiperheen arjesta. Kyllä häntäkin rasittaa välillä kaaos, kiire ja meteli, mutta pakkohan lapset on hoitaa. Oikein hyvä ja huolehtiva isä on. Nykyään koululaisten kanssa kantaa enemmän vastuuta kuin minä.

Eikös feministit juuri sanoneet että mies ei enää saa olla mies? Koittakaa jo päättää mitä haluatte.

Vierailija
135/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut ottaa egetaliristinen mies. Feministit niin miehet kuin naiset on laiskoja vasureita.

Egelitaristinen mies? Sellainenko, joka juoksee egen kuvat silmissä rahan perässä?

Ei vaan oikean tasa-arvon mies. Feministimiehet ovat naisille etuoikeuksia ajavia hiiriä. Pakkointistä ovat hiljaa ja alistuvat lastenhoitoon.

Ege on slangi-ilmaus eurolle!

Vierailija
136/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi hän hoitaa kaupassa käynnit, mutta lähikaupassa käynnissä kestää tunti pari, koska hän hoitaa senkin perfektionistisen tarkasti, vertailee tuotteita ja liikkuu kaupassa kaikessa rauhassa.

Tähän asti vaikutti suhteellisen normaalilta, mutta ei enää. Tällainen toiminta ei liity introvertteihin enää mitenkään, pikemminkin me haluamme nopeasti kaupasta pois.

Miehelläsi taitaa olla jonkin asperger- tai autismi- kirjon häiriö. Tuollainen perfektionismi viittaisi siihen suuntaan. 

Vierailija
137/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekstrovertti kirjoitti:

Jatkoa:

Muilla samaa?

Ap

No ei todellakaan kannata lopettaa terapiaa kesken. Siitä se romahdus vasta tuleekin.

Vierailija
138/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttius ja perfektionismi ei välttämättä liity toisiinsa, ei kaikilla introverteilla mene kaupassa kahta tuntia eikä joka asiasta ahdistuta niin, että tarvitaan "omaa aikaa" palautumiseen. ikävää että kohdalle on sattunut tyyppi jossa on nuo kaikki ominaisuudet. 

Vierailija
139/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap on päivät kotona ja vinkuu kun mies ei raskaan työpäivän jälkeen jaksa?

Vierailija
140/376 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap:n kuvailema henkilö ei ole introvertti, vaan ehkä paremminkin johonkin lievään autismiin kallellaan. Ei introvertti kuormitu omasta lapsesta. Mä olen introvertti kahden lapsen isä, ja se introvertti tarkoittaa kyllä lähinnä sitä, että siinä missä esktrovertti rentoutuu ja lataa akkujaan muiden ihmisen seurassa, niin introvertti tykkää olla ilman vieraita ihmisiä. Oman perheen parissa introvertti ei joutu vieraiden ihmisten kanssa tekemisiin. Autistit on pedantteja, joille asiat pitää olla juuri kohdallaan.