Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua aidosti kiinnostaa - te sairaalloisen lihavat

Vierailija
12.04.2014 |

Minua oikeasti kiinnostaisi tietää ihan konkreettisesti, että miltä se TUNTUU jos on painoa vaikka yli sata kiloa ja pituutta joku 165cm. Ja ilman mitään sen suurempaa spekulaatiota muuten sen ympärillä mikä on ok paino ja mikä ei, EI sitä nyt tähän keskusteluun vaan se, miltä tuntuu kantaa tuollaista määrää itseään? Minkälaiset tilanteet tuottavat hankaluuksia? Tai vaikka jotkut rappuset jne, onko jotain "noloa" mitä ette viitsi muille paljastaa mikä tuntuu itselle vaikealta/mahdottomalta ja on normaalipainoisille ihan peruskauraa arkielämässä?

Teillä on pakko olla tosi vahvat lihakset kuitenkin.

Tuli tämä kaikki mieleeni kun talsin tuossa kuudenteen kerrokseen rappusia kahden kauppakassin kanssa. Painan itse noin 57kg/165cm ja mietin vaan kun jalat oli tulessa jo puolessa välissä, että voi luoja jos joutuisi tämmöstä taakkaa aina kantamaan niin en liikkuis mihinkään :/

Ymmärrän siis, ettei mikään iisi kynnys lähteä edes kävelylenkille. Noiden kassien kanssa hengästy jo autolta ulko-ovelle!

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija

13.04.2014 klo 23:56

Miksi miinus? Jokin sairaus on oltava jos terve ihminen kokee polttelua jaloissa rasittaessa lihaksiaan.

Jos et ole koskaan tuntenut polttelua lihaksissa, niin etpä ole kovin kovasti niitä koskaan rasittanut..

Eihän polttelua kuulu lihaksien rasitukseen! Tottakai lihakset kipeytyvät kun maitohappoa kertyy rasituksessa. Mutta ei terveellä ihmisellä kuulu tuntua mitään polttelua lihaksissa rasituksessa. Silloin on joku sairaus tai sitten lihas on revähtänyt.

Täh? Kyllä mulla, kanssajumppaajilla (ilmeistä päätellen) ja ohjaajalla polttelee joka kerta kun aikansa kyykkää. Tuskin meillä kaikilla on tulehdus tai ms-tauti. Ohjaaja usein kyselee että joko polttaa.

Et ole paljon tainnut rasittaa lihaksiasi?

Ai niin, mäkin olen todella ylipainoinen ja käyn jopa jumpassa. Mitenkähän mä pystyn tai ylensäkään kehtaan?

Vierailija
82/99 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edes jostain kävelytestistä läski selviydy samoilla ajoilla ja sykkeillä, kuin normaalipainoinen, varsionkin jos tuossa on muut muuttujat poistettu.

En tiedä miten tämä oli mahdollista, mutta kouluaikaan veljeni luokalla oli jokseenkin pallon muotoinen tyttö, siis todella lihava. Ja se aina voitti kaikki hiihtokilpailut. Ihmettelin asiaa jo silloin.

Tällä ei ole tarkoitukseni yleisesti puolustella lihavuutta, kunhan vain totean, että lihavallakin voi olla hyvä aerobinen kunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulainen on maanviljelijä eli fyysisesti raskas työ? Se puuskuttaa käveltyään 50 metriä ja painoa noin 150 kg. On nainen.

Ohis: Tukilomakkeiden täyttely ei ole raskasta työtä nähnyt.

Ei ihme että on huonokuntonen. Ja kyllähän noin lihavalla alkaa varmaan jo muutenkin olemaan terveys huonossa jamassa.

Vierailija
84/99 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes jostain kävelytestistä läski selviydy samoilla ajoilla ja sykkeillä, kuin normaalipainoinen, varsionkin jos tuossa on muut muuttujat poistettu.

En tiedä miten tämä oli mahdollista, mutta kouluaikaan veljeni luokalla oli jokseenkin pallon muotoinen tyttö, siis todella lihava. Ja se aina voitti kaikki hiihtokilpailut. Ihmettelin asiaa jo silloin.

Tällä ei ole tarkoitukseni yleisesti puolustella lihavuutta, kunhan vain totean, että lihavallakin voi olla hyvä aerobinen kunto.

Tottakai lihavilla on parempi lihaskunto ja VO2MAX, koska hehän tekevät koko ajan enempi töitä kuin laihat. Samoin verenkiertoelimistö on oltava paljon paremmassa kunnossa.

Vierailija
85/99 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lihavilla on parempi lihaskunto ja VO2MAX, koska hehän tekevät koko ajan enempi töitä kuin laihat. Samoin verenkiertoelimistö on oltava paljon paremmassa kunnossa.

Tuo UKK-testi on kai mittaavinaan kuntoa suhteessa tarpeeseen. Eli juuri tuota, että lihavalla on oltava absoluuttisesti paremmassa kunnossa, koska on enemmän sitä mukana roudattavaa.

Vierailija
86/99 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo UKK-testi on kai mittaavinaan kuntoa suhteessa tarpeeseen. Eli juuri tuota, että lihavalla on oltava absoluuttisesti paremmassa kunnossa, koska on enemmän sitä mukana roudattavaa.

Näinpä, mutta tällaiset testit ovat omiaan luomaan sitä väärää kuvaa, että painavat ihmiset olisivat automaattisesti huonokuntoisia, kun he oikeasti voivat olla erittäin hyväkuntoisia (ml. verenkiertoelimet + lihaksisto + hapenotto)

Vierailija
87/99 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pähkinä:

Identtiset kaksoset kävelevät UKK-kävelytestissä täsmälleen samaan aikaan ja täsmälleen samalla loppusykkeellä. Toinen kaksosista painaa kuintekin 40 kiloa enemmän kuin toinen. Lihavampi saa rupukuntoisen pisteet ja laihempi hyvät pisteet. Miksi?

P.S. pohdi, onko lihavampi oikeasti huonommassa kunnossa hapenoton, käytetyn energian ja tarvittavan voiman suhteen.

Aika hyvän pähkinän (olkinuken) rakensit. Sitten kun tällä olisi vielä vähän tekemistä todellisuuden kanssa.

Jos olet läski (oletetaan tässä nyt että se 40 kiloa ylimääräistä ei vaikka ole lihasta ja toinen kaksosista ihan kilpaileva bodari. Oletetaan vaikka huvikseen että sitä ylimääräistä olisi vain 20 kiloa liikaa) niin tuo tuollainen tilanne nyt vaan on mahdoton. Ei edes jostain kävelytestistä läski selviydy samoilla ajoilla ja sykkeillä, kuin normaalipainoinen, varsionkin jos tuossa on muut muuttujat poistettu.

Pöh. Miksi ei voisi olla mahdollista, ainakin jos se normaalipainoinen on rapakunnossa? Tosin sitten ei varmaan saisi hyviä pisteitä. Eikä lihava tietenkään saisi rupukuntoisen pisteitä, jos tulos on sama kuin hyväpisteisellä laihalla. Tuo nyt oli ihan käsittämätön skenaario. Mutta siis kyllä varmasti hyväkuntoinen ylipainoinen voi saada saman tuloksen kuin huonokuntoinen normaalipainoinen. Se nyt ei mikään ihme ole. Mutta siitä ylipainosta on silti terveydelle haittaa ennen pitkää , vaikka kunto olisikin kohdillaan.

Olette väärässä. Laskukaavassa BMI on jakaja. BMI ei kerro mitään lihaskunnosta eikä hapenotosta. Lihavampi on siis oikeasti huomattavasti paremmassa kunnossa, jos vetää samaan loppuaikaan ja loppusykkeeseen saman matkan. UKK-kävelytestin funktio tarkoittaisi käytännössä sitä, että SM-tason painijan pitäisi kipittää nopeammin kuin Valentin Kononen. Täysin järjetön testi siis.

Jaa, no en ollut perehtynyt kyseisen testin monimutkaiseen kaavaan. Ei tuo silti ole mahdollista, että 40 kiloa painavampi saa rupukuntoisen pisteet ja laihempi hyvät pisteet. Testasin ja eroa oli BMI:istä johtuin noin 15 pistettä.

Kategoriat menee siis näin, eli todennäköisesti se sairaalloisen ylipainoinen olisi yhtä pykälää huonommassa kategoriassa:

"Testituloksen määräytyminen kuntoindeksin perusteella:
alle 70        = fyysinen kunto keskimääräistä huomattavasti matalampi
71-90        = fyysinen kunto keskimääräistä matalampi
90-110        = fyysinen kunto keskimääräinen
110-130    = fyysinen kunto keskimääräistä korkeampi
yli 130        = fyysinen kunto keskimääräistä huomattavasti korkeampi"

Siellä lukee myös, että

"Käytännössä kävelytestitulos lasketaan siis kuntoindeksinä, joka on testitulosten perusteella arvioitu maksimaalisen hapenkulutuksen laskennallinen muunnos."

Ehkä sillä painolla on kuitenkin jotain merkitystä hapenkulutukseen, tiedä häntä.

Vierailija
88/99 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 158cm ja 110kg.
Tarkastan yleensä aina tuolit ennen kuin istun niille. Jos siis vaikuttavat rimpuloilta. Baarissa tai kahvilassa mietin aina mistä välistä mahdun jos tuoleja lähekkäin. En mahdu kaikista väleistä. Tämä on vähentänyt huomattavasti liikkumistani näissä paikoissa.

Salilla käyn 4x viikko ja lenkillä 1x viikko. Nyt olen sairaana 3tta viikkoa joten en ole päässyt salille. Salilla mietin aina kuka mua kattoo ja yökkäilee mut onneks oon siitä pääsy yli ja jotenkin vedän salilla sata lasissa vaikka ahdistaakin.

Olen myös ollut työttömänä pitkään ja välillä kausia kun en pysty menemään pihalle tai mihinkään koska häpeän itseäni.

Vaatteita on erittäin vaikea löytää. Mietin aina vaatekaupassa että jos olisin hoikka niin käyttäisin noita ja noita vaatteita.

Välillä ihmettelen että ympärilläni olevat läheiset ihmiset eivät näe lihavuuttani, mutta toisaalta pakkohan mun on elää nyt eikä sitten kun olen lahtunut.

En usko laihduttamiseen. En aio enää ikinä laihduttaa. En kestäisi sitä epäonnistumisen tunnetta kun epäonnistun. En kestäisi sitä enää se musertaisi mut. Olen lopettanut itsemurhan ajattelun, laihduttamisen ajattelun ja jatkuvan ruuan ajattelun. Kärsin pakkoneuroottisista ajatuksista joten tämä on iso juttu.

Olen välillä ihan onnellinen.

Syitä lihavuuteen en kerro koska ne olis vain tekosytä teille.

Vierailija
89/99 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse olen 168/130

Kävelen 6-7 km päivittäin. Helposti pyöräilen 60 km päivän aikana. 1000 metriä uin reilun puolen tunnin aikana. Mutta esim. hyppiminen on mulle hankalaa, meltein mahdotonta. Myös pidempi matka juosta, jotain valotolppa juoksua harrastan paljonkin. Että juoksen 2-3 valotolpan matkan... kävelen seuraavat kuusi ja juoksen taas 2-3. Mut nuo tuntuu rääkille

MITÄ sä oikein syöt ja minkälaisia määriä kun tuolla liikuntamäärällä pysyt ylipainoisena?!

Vierailija
90/99 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä

Vierailija
91/99 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida tähän. Olen 170cm ja 105kg. Mies on 180cm ja 110cm. Meillä sujuu jopa 69-ja takaapäin ... Kävelen työmatkat 2x 6km. Kaupassa myös kävellen. Lapset jo koululaisia. Kilpisrauhaskokeet on otettu. Ruokavalio on kunnossa. Koko ikäni ollut isohko. Jaksan liikkua ja ei koske niveliin. Eikä ole mitään sairautta.

Vierailija
92/99 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:29"]No kun mä vaan olen sitä oikeasti miettinyt ja senkin takia kun jos olen tosi isokokoisten kanssa niin en osaa yhtään arvioida, miten raskasta tai tekeekö niveliin kipeää tai muuta vaikka kävely ja kuinka pitkään ja näin jos vaikka lähdetään kävelemään ja minä vaan ravaaan kamalaa kyytiä tai muuta. Kiitos vaan, on ihan kiva olla aidosti yksinkertanen. Ja kerrotko vitonen, että miten toi mun otsikon viestinnällisyys tolla pilkunnussinnalla muuttu? Huoh. ap

Ei muutu, kertoo kuintenkin jo jotakin äö:stasi.

ÄÖ mainittu

Vierailija
93/99 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muutu, kertoo kuintenkin jo jotakin äö:stasi.

Se ei ole äö, senkin vatipää. Sana on älykkyysosamäärä. Mistä siihen ö-kirjaimen keksit?

Vierailija
94/99 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulainen on maanviljelijä eli fyysisesti raskas työ? Se puuskuttaa käveltyään 50 metriä ja painoa noin 150 kg. On nainen.

Ohis: Tukilomakkeiden täyttely ei ole raskasta työtä nähnyt.

Ei ihme että on huonokuntonen. Ja kyllähän noin lihavalla alkaa varmaan jo muutenkin olemaan terveys huonossa jamassa.

Sivusta, kyllä taas huomaa ettei tiedetä mistä puhutaan... Voi tietysti olla ettei ihan uusimmissa robottinavetoissa työ ole fyysistä mutta vanhanaikaisissa todellakin on. Suvussa on useampi nainen ollut maanviljelijä ja kaikilla pysyvät vammat olkapäissä jotka lopulta lopettivat työnteon. Nytkin yksi sukulainen maanviljelijä vanhantyppisessä navetassa josta lehmät joo pääsee kesällä ulos. Ja jatkuvaa ongelmaa käsien kanssa, leikkauksesta toiseen.

Vierailija
95/99 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun mä vaan olen sitä oikeasti miettinyt ja senkin takia kun jos olen tosi isokokoisten kanssa niin en osaa yhtään arvioida, miten raskasta tai tekeekö niveliin kipeää tai muuta vaikka kävely ja kuinka pitkään ja näin jos vaikka lähdetään kävelemään ja minä vaan ravaaan kamalaa kyytiä tai muuta. Kiitos vaan, on ihan kiva olla aidosti yksinkertanen. Ja kerrotko vitonen, että miten toi mun otsikon viestinnällisyys tolla pilkunnussinnalla muuttu? Huoh. ap

Tekstissäsi on edelleen runsaasti kirjoitusvirheitä.

Vierailija
96/99 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sussa on jotain vialla ellet jaksa kotiisi kiivetä. 

Vierailija
97/99 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että jos ihmiseltä rasvaimulla tms. leikkauksella poistetaan vaikka 100 kiloa rasvaa, niin hän herää ihan sairaan hyväkuntoisena, koska lihakset ovat ennallaan?

Vierailija
98/99 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että jos ihmiseltä rasvaimulla tms. leikkauksella poistetaan vaikka 100 kiloa rasvaa, niin hän herää ihan sairaan hyväkuntoisena, koska lihakset ovat ennallaan?

Kenelläkään kokemusta? Ajattelen että tällä tavalla ihminen voisi saada tavallaan supervoimat.

Fat
99/99 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta aikakin vaatekaupoists ei löydy vaatteita