Minua aidosti kiinnostaa - te sairaalloisen lihavat
Minua oikeasti kiinnostaisi tietää ihan konkreettisesti, että miltä se TUNTUU jos on painoa vaikka yli sata kiloa ja pituutta joku 165cm. Ja ilman mitään sen suurempaa spekulaatiota muuten sen ympärillä mikä on ok paino ja mikä ei, EI sitä nyt tähän keskusteluun vaan se, miltä tuntuu kantaa tuollaista määrää itseään? Minkälaiset tilanteet tuottavat hankaluuksia? Tai vaikka jotkut rappuset jne, onko jotain "noloa" mitä ette viitsi muille paljastaa mikä tuntuu itselle vaikealta/mahdottomalta ja on normaalipainoisille ihan peruskauraa arkielämässä?
Teillä on pakko olla tosi vahvat lihakset kuitenkin.
Tuli tämä kaikki mieleeni kun talsin tuossa kuudenteen kerrokseen rappusia kahden kauppakassin kanssa. Painan itse noin 57kg/165cm ja mietin vaan kun jalat oli tulessa jo puolessa välissä, että voi luoja jos joutuisi tämmöstä taakkaa aina kantamaan niin en liikkuis mihinkään :/
Ymmärrän siis, ettei mikään iisi kynnys lähteä edes kävelylenkille. Noiden kassien kanssa hengästy jo autolta ulko-ovelle!
Kommentit (99)
tuntui tosi kurjalta olla lihava, onneksi olen saanut laihdutettua yli 20 kiloa ja nyt tuntuu aika ihanalta, vaikka hieman ylipainoa onkin
tuntui tosi kurjalta olla lihava, onneksi olen saanut laihdutettua yli 20 kiloa ja nyt tuntuu aika ihanalta, vaikka hieman ylipainoa onkin
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:39"]
Kun painoa on tullut vähitellen niin ei sitä edes huomaa normaali olemisessa. Eli ei se TUNNU missään, et sinäkään niitä läskejä tuntisi koko aikaa jos olisit 20 kiloa lihavampi. Perus oleminen on mulla nyt ihan saman tuntuista kuin painavampana, tunnen vaan itseni pienemmäksi. Rappusissa väsyn vähemmän kuin enne, mutta se johtuu tietenkin kilojen tippumisen lisäksi myös kunnon noususta. Kävelylenkit on nyt pidentynyt ja reipastunut, mutta ei ne sairaalloisen ylipainonkaan kanssa mitenkään ylitsepääsemättömältä tuntuneet.
Toki fyysinen aktiviteetti väsyttää helpommin, mutta esimerkiksi minulla salilla jalkalaitteet oli kyllä keskisuurillakin painoilla aika helppoja kun oli 100 kiloa _ylimäärästä_, ei paljoo tuntunut muutaman kymmenen kilon painot kun oli tottunut kantamaan ja liikuttamaan sataa. Eli ainakin vahvat jalkalihakset oli.
Eipä tule mieleen mitä noloa, mikä tuntui silloin mahdottomalta, mikä olisi nyt (lähes) normaalipainoisena peruskauraa.
T: entinen 170-kiloinen
[/quote]Jep, paljon kirjotusvirheitä, mutta koettakaa kestää. ;)
Kun painoin 110kg niin mm. lenkitin yhden seuran junnupelaajia säännöllisesti, pelasin myös itse tuohon aikaan. Liikkumista ei kilot estäneet. Nyt painan n.80kg ja raahaan neljänteen kerrokseen päivittäin painavat kassit sekä kävelen useita kilometrejä mielelläni. Joskus toki pitempien lenkkien jälkeen jalat ovat hellänä, mutta saattaa johtua jo iän tuomista kulumistakin, ikää 40+.
Outoa kuinka paljon tällä foorumilla ihmisiä askarruttaa ylipainoisten ihmisten hygienian hoito! Uskokaa tai älkää, he tekevät sen aivan kuten muutkin. Itse haluaisin tietää millainen ihminen pohtii lauantai-iltana ylipainoisten ihmisten hygienian huoltamista?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:32"]
No, maha tulee tielle, koska paino mulla kerääntyy sinne. On kuin valtava "etureppu", aina tiellä ja silleen. Mitä muuta haluat tietää?
Asun neljännessä kerroksessa ja kevyesti menen portaat ylös kauppakassien jne. kanssa. Liikun päivittäin pelkästään työmatkojen aikana viisi kilometriä kävellen. Harrastan seksiä, pyyhin itse perseeni, teen kotityöt ja elän kuten muutkin ihmiset.
[/quote]
Ok no kiitos. Enpä kai muuta. Tuo, että kuljet vaivatta ehkä oli se mitä hain, kun en tarkotuksella haluais ketään ihan rapakuntoseks invalidiks luokitella vain ulkonäön perusteella.
Ihme kun ihmiset niin hermostuu jos kysyy jostain mikä on itelle oikeesti vieras asia ja mietityttää? Kai tämäkin vastaus oli sitä mitä olen kuvitellut ehkä sen ylipainon olevan ja tuntuvan, mutta kun en minä tai perheeni ole ollut koskaan ylipainoista niin kysyin etten vaikuttaisi oudolta ja ennakkoluuloiselta enää jatkossa.. ap
[/quote]
Minulla on mitat 160cm/109kg.
Ei ole kipuja, hengitysvaikeuksia, ihottumia tms. ikäviä sivuoireita. Iho tietty roikkuu reippaasti keskikropassa ja käsissä, mutta sen saa vaatteilla aika hyvin piiloon (selkäpuolella ei ole makkaroita tms. juurikaan).
Olen ollut vuosia normaalipainossa, ainoa ero mikä tulee mieleen näissä kahdessa koossa, on se että toisessa näyttää hyvältä ja vaatteet sopii päälle ihan eri tavalla.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:30"]
Minua kiinnostaa miten te sairaalloisen laihat jaksatte välittää muiden painosta
[/quote]
Ap ei noilla mitoilla ole lähelläkään "sairaalloisen laihaa". Aloitus on asiallinen eikä siihen ole pakko vastata, jos sua jotenkin loukkaa toisen ihmisen mielenkiinto asiaa kohtaan. Ymmärtäisin tällaiset kommentit, jos aloitus olisi luokkaa "vitun läskit, miten kehtaattekin olla olemassa", mutta tuo on kyllä ylireagointia. Joku täällä myös huuteli hygieniasta, vaikkei aloituksessa siitäkään ollut kyse.
Musta on turha verrata kauppakasseja ja jonkun kiloja keskenään. Raskaat kauppakassit on raskaita lihavallekin, vaikka onkin tottunut kantamaan omaa painoaan. Jos on huonokuntoinen, todennäköisesti portaita kantamusten kanssa ravatessa hengästyy minkä painoisena tahansa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:23"]Minua oikeasti kiinnostaisi tietää ihan konkreettisesti, että miltä se TUNTUU jos on painoa vaikka yli sata kiloa ja pituutta joku 165cm. Ja ilman mitään sen suurempaa spekulaatiota muuten sen ympärillä mikä on ok paino ja mikä ei, EI sitä nyt tähän keskusteluun vaan se, miltä tuntuu kantaa tuollaista määrää itseään? Minkälaiset tilanteet tuottavat hankaluuksia? Tai vaikka jotkut rappuset jne, onko jotain "noloa" mitä ette viitsi muille paljastaa mikä tuntuu itselle vaikealta/mahdottomalta ja on normaalipainoisille ihan peruskauraa arkielämässä?
Tuli tämä kaikki mieleeni kun talsin tuossa kuudenteen kerrokseen rappusia kahden kauppakassin kanssa. Painan itse noin 57kg/165cm ja mietin vaan kun jalat oli tulessa jo puolessa välissä, että voi luoja jos joutuisi tämmöstä taakkaa aina kantamaan niin en liikkuis mihinkään :/
Ymmärrän siis, ettei mikään iisi kynnys lähteä edes kävelylenkille. Noiden kassien kanssa hengästy jo autolta ulko-ovelle!
[/quote] Vedä vaan kroppaa perässäs jos oot niin huonokuntoinen. Mua ihmetyttää ne laiheliinit jotka on flunssassa ja sairastavat jatkuvasti ja mä läskipossu oon ollu terveempi ku ikinä tänä talvena.
itse olen 168/130
Kävelen 6-7 km päivittäin. Helposti pyöräilen 60 km päivän aikana. 1000 metriä uin reilun puolen tunnin aikana. Mutta esim. hyppiminen on mulle hankalaa, meltein mahdotonta. Myös pidempi matka juosta, jotain valotolppa juoksua harrastan paljonkin. Että juoksen 2-3 valotolpan matkan... kävelen seuraavat kuusi ja juoksen taas 2-3. Mut nuo tuntuu rääkille
AP, määrittele ensin sairaalloinen ylipaino. Sellainen määritelmä toki on olemassa virallisessa terveydenhoidossa, mutta tällä palstallahan on kaikessa omat kriteerit. Sii kuinka monta kymmentä prosenttia normaalipainon päälle tarvitaan sairaalloiseen ylipainoon. Tämä on tärkeä tieto, että voisi kuvitella, minkä painoista reppua mukanaan kantaisi. Kun paino on jakautunut tasaisesti koko kehon alalle, niin ei sitä sillä tavalla taakkana tunne. Mutta jos kannat viakka 50 kilon reppua selässäsi, niin se jo tuntuu hyvin rankalta, jopa niin rankalta, ettei sitä edes jaksa pitkälti kantaa.
Eräs tuttu on 148cm pitkä ja painoa en tiedä, mutta sairaallollisen ylipainoinen. Nainen on 29v ja syö verenpainelääkkeitä. Ei näe omaa ylipainoa eikä huomaa/halua ymmärtää syövänsä koko ajan. Kertokaa ylipainoiset miten voin auttaa häntä? Ottaa helposti nokkiinsa ja itseensä tosi raskaasti, vaikka kyse ei olisi painosta. Olenko ilkeä ystävä, jos sanon hänelle suoraan liiallisesta syömisestä? Hän tarvitsee herätyksen todellisuuteen.
Joo se on jännä nyt 20kg laihtuneena että jos mulle iskettäs reppu selkään missä 20kg painoa että kiipeäppäs portaat niin muistat miltä tuntui olla 20kg painavampi..ei se ihan niin mene..tuntus raskaammalta..jotenkin kun se paino on jakaantunu koko kroppaan ja se on tullu pikkuhiljaa,siihen tottuu ja sitä vaan jaksaa. toki nyt hoikempana(mulla edelleen 30kg ylipainoa ettäei nyt hoikaSTA voi puhua:D) jaksan paremmin käydä lenkillä,kivuta portaat ja laitta kengät jalkaan, ja pyllyn pyyhkiminen on helpompaa...........
Painoin jossain kohtaa sellaiset 110kg (eli en. Nyt kai ihan sairaalloisen lihava, en tiedä kun en katso niitä BMI-taulukoita yleensä, pituutta 174),nyt "vain" noin 90kg. Edelleen on tavallaan paha olla omassa kropassani, mutta ei nyt mitenkään järkyttävän paha. Nautin elämästäni, ja nog, nyt on rakas liikuntaharrastus jäänyt taka-alalle, kun olin pitkään ulkomailla, mutta kyllä tuossa painavimmillanikin harrastin suhteellisen aktiivisesti (treenit 2-3krt/vko, yksi peli viikossa, yht kaikki noin 10h ehkä), ja vaikken nyt mikään huippu-urheilija ollutkaan, pärjäsin oikein hyvin joukkueessani. Nyt kun olen laihtunut, on kuntokin mennyt selvästi alaspäin, kun tosiaan tuo lentopallo on ollut pois kuvioista kokonaan noin puoli vuotta ja sitä edelliset puoli vuotta olin mukana puoliteholla.
Myönnän, että olen laiska, ja elämäntapani ovat melko huonot ja epäaktiiviset. Elän kuitenkin ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa parikymppinen: opiskelen, näen kavereita, juhlin, matkustan, aina ennen olen urheillut paitsi nyt, harrastan seksiä, juon alkoholia, en polta, hoidan lapsia, rakastan elämääni vaikka sitä painoa nyt voisikin pudottaa, mutta en ota siitä paineita.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:23"]
Minua oikeasti kiinnostaisi tietää ihan konkreettisesti, että miltä se TUNTUU jos on painoa vaikka yli sata kiloa ja pituutta joku 165cm. Ja ilman mitään sen suurempaa spekulaatiota muuten sen ympärillä mikä on ok paino ja mikä ei, EI sitä nyt tähän keskusteluun vaan se, miltä tuntuu kantaa tuollaista määrää itseään? Minkälaiset tilanteet tuottavat hankaluuksia? Tai vaikka jotkut rappuset jne, onko jotain "noloa" mitä ette viitsi muille paljastaa mikä tuntuu itselle vaikealta/mahdottomalta ja on normaalipainoisille ihan peruskauraa arkielämässä?
[/quote]
Sinulla on joku sairaus lihaksissa jos terve ihminen ja kaksi kassia ruokaa sekä kuusi kerrosta portaita saa aikaan polttelua jaloissa. Sinuna ottaisin yhteyden lääkäriin. Kielii ms-taudista!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:34"]
Joo se on jännä nyt 20kg laihtuneena että jos mulle iskettäs reppu selkään missä 20kg painoa että kiipeäppäs portaat niin muistat miltä tuntui olla 20kg painavampi..ei se ihan niin mene..tuntus raskaammalta..jotenkin kun se paino on jakaantunu koko kroppaan ja se on tullu pikkuhiljaa,siihen tottuu ja sitä vaan jaksaa. toki nyt hoikempana(mulla edelleen 30kg ylipainoa ettäei nyt hoikaSTA voi puhua:D) jaksan paremmin käydä lenkillä,kivuta portaat ja laitta kengät jalkaan, ja pyllyn pyyhkiminen on helpompaa...........
[/quote]
Niin aivan. Eli se ei tosiaankaan oo verrattavissa siihen, että ne kauppakassit on mulla käsissä ja kapuan sinne yläkertaan? Kun mistä hitosta tonkin voi tietää jos ei vaan tiedä!
En mä pahalla oikeesti kysy ja alotuskin on aika kökkö. Mutta en oikeasti halua loukata ketään tai tehdä oletuksia ihmisistä vaan omien ajatusten pohjalta. Vähän sama olo tulis kuin lässyttäis vanhukselle, vaikka järki toimis ihan ku itelläkin. Niin en halua alkaa löntystelemään ylipainosen kanssa jos hän kumminkin jaksaa ok.
Haluaisin siis vaan tietää, miten suhtautua? Pitääkö ottaa huomioon vai ei? Kumpi on röyhkeämpää? Kysyin siksi, että miltä tuntuu, että voisin sitä kautta ajatella mikä sopivaa ja mikä ei. ap
Ei jessus, miten te läskit kehtaatte puolustella itteänne, painoanne ja elämäntapaanne? Miten ootte saaneet ittenne tohon kuntoon?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:23"]
[/quote]
Sinulla on joku sairaus lihaksissa jos terve ihminen ja kaksi kassia ruokaa sekä kuusi kerrosta portaita saa aikaan polttelua jaloissa. Sinuna ottaisin yhteyden lääkäriin. Kielii ms-taudista!
[/quote]
Miksi miinus? Jokin sairaus on oltava jos terve ihminen kokee polttelua jaloissa rasittaessa lihaksiaan.