Akillesjänteen tulehdus - onko kellään ollut?
Juoksemisesta tullut. Lääkärin mukaan on jo kroonistunut, eikä tunnu paranevan millään, kun on koko ajan rasituksessa. Juoksemisen olen jättänyt, mutta kävely ja kuntosali saattavat myös kipeyttää akillesjännettä. En vaan voi jättää kaikkea liikuntaa.
Onko jollain lähtenyt paranemaan itsestään? Ilmeisesti ei sitä kovin helposti leikata.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Onko kengät sellaiset, että rasittavat jännettä? Kävele mahdollisimman vähän ja pyri olemaan paljain jaloin. Muistaakseni mulla kesti pari kuukautta.
Olen hankkinut kenkiin geelipohjalliset kantapäähän, eivät muuten mitenkään paina akillesjännettä. Kävely on henkireikäni, joten tosi vaikea sitä olisi vähentää. Mutta pakko varmaan on jos tämä ei vaan kerta kaikkiaan parane muuten... Tää vaiva on kestänyt jo puolitoista vuotta.
Ap
Mitä tästä opimme? Älä juokse turhaan ellei oikeasti oo kiire mhnkään.
Se on infektioperäistä, ota 50 mg B6-vitamiinia päivässä, niin se saa aikaan hyvän reaktion ääreishermostossa ja tuhoaa mikrobi-infektioita. Rasitus pahentaa infektioita, AINA. Jos otat fluorokinoloniantibiootteja, niin posautat jänteesi taivaan tuuliin, eli liian tehokkaita mikrobilääkkeitä ei pidä käyttää. Kuten tavallista, LÄÄKÄRIT EIVÄT TIEDÄ NÄISTÄ ASIOISTA MITÄÄN, mutta fluorokinoloniantibiootit voivat saada aikaa akillesjänteen repeämisen, jos siinä on infektiota. Se näkyy korkealla listalla, jossa on lueteltu fluorokinoloniantibioottien haittavaikutuksia. Useimmiten akillesjänteessä on sen verran infektioita, että saa olla varovainen, varsinkin jos on ikää enemmän. Tietysti jotta sisäinen logiikka on tässä konsistenttia, kaikki eivät saa haittavaikutuksia fluorokinoloniantibiooteista, riippuu siitä miten paljon infektioita on elimistössä, ja jos immuunipuolustus on vahva.
Voi helkkari, miksi en tajunnut heti että akillesjänteen tulehdus on aina infektioperäistä? Söin kerran vahvaa B-vitamiinia joka päivä, siinä tuli oireena viikon jälkeen että oli vähän vaikeaa kävellä, ja lievää kipuilua akillesjänteessä. Itselläni on myös ollut rasituksessa kipeytynyt akillesjänteen tulehdus aikoinaan, mutta se parani nopeasti. Lopetin B-vitamiin käyttämisen lääkärin määräyksestä, mutta ilmeisesti sitä pitäisi sitten jatkaa niin kauan että akillesjänteen infektio on parantunut ja oireet poistuneet. Tietysti voi pitää taukoja, jos jänne kipeytyy liikaa.
Akillesjänteen tendinoosi. Oireilu alkoi yli vuosi sitten. Tutkittu ultraäänellä ja magneettikuvattu. Ravattu fysioterapeutilla, jolta saatu myös hyvät kotiharjoitteluohjeet ( ja oikeasti tehty tunnollisesti näitä harjoitteita ). Teetetty fysioterapeutilla pohjalliset kenkiin. Onko kaikki edellä kuvattu auttanut? Todellakin on. Jalasta ei taatusti tule -etenkään enää tässä iässä - täysin ”kunnollista”, mutta nykyään pystyn taas jopa käymään juoksulenkeillä useamman kerran viikossa.
Akuutti versio on ollut nuorena, ajoin treenaamatta liikaa pyörällä. Olin vuosia tosi varovainen, etteivät jänteet saa kylmää, ei jäänyt mitään oireita.
Mutta sä et nyt vaan voi kävellä jos jänne tarvitsee lepoa. Vesijuokse tai jotain, tai ehkä sekin voi ärsyttää, en tiedä.
6 jatkaa
Minulla oli/on akillesjänteessä näkyvä paksuuntuma. Nyt vuoden ”rassaamisen” jälkeen kyseinen paksuuntuma on pienentynyt, mutta ei se kokonaan valitettavasti ole kadonnut.
Nyt parin päivän tauko liikunnasta ensiavuksi ja sen jälkeen alat ap tekemään akillesjännettä kuntouttavaa treeniä. Netti on ohjeita pullollaan. Neljän viikon kuntouttamisen jälkeen voit sitten vähitellen ja asteittain palata juoksemiseen.
Tsemppiä!
On ollut, viheliäinen kiusa. Ei siihen oikein auta kunnolla muu kuin lepo. Ja tauon jälkeen sitten pikkuhiljaa annostelet rasitusta lisää portaittain. Mitä enemmän ikää tulee, sitä kauemmin noista yleensä kestää toipua.
Onko kengät sellaiset, että rasittavat jännettä? Kävele mahdollisimman vähän ja pyri olemaan paljain jaloin. Muistaakseni mulla kesti pari kuukautta.