Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain sitten TAAS vakituista työpaikkaa yksiköstä jossa olen jo sijaisena

Hoiva-alalla
01.12.2020 |

Kyse hoiva-alasta. Olen ollut talossa pian kaksi vuotta sijaisena ja tänä aikana olen hakenut varmaan viisi kertaa vakituista työpaikkaa. Eipä ole tärpännyt. Kolmena noista kerroista on paikan saanut sellaisen henkilö joka on tullut mun jälkeen taloon sijaiseksi.

Tällä kertaa teki mieli jättää hakematta koko paikkaa koska en mä sitä kuitenkaan saa. Lisää nöyryytystä vain kun sen paikan saa joku muu. Mua ei vain haluta vakkariksi. Sitten kuvitellaan, että olen jotenkin iloinen sijainen joka joustaa ja tekee ylitöitä. V*tut sanon minä jo tässä kohtaa. Olen oikeasti harkinnut työttömäksi jäämistä. Ei jaksa enää tätä.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan olet liian hyvä tuossa, esim laaja osaaminen ja voi heittää minne vaan. Hae seuraavaksi eri työnantajalle vakipaikkaan. Kun olet sen saanut, voit vähän ajan päästä hakea tälle taas ja saada sen.

Tosin mulle kävi niin, että tykkäsin sitten siitä toisesta enemmän ja sain paremman palkan ja kohta ylennyksen, niin en sitten ollut enää kiinnostunut hakemaan siitä edellisestä. Kyselivät kyllä 446

Heittää minne vaan? Mitä tarkoitat? Olen koko ajan samassa yksikössä, samassa talossa.

t:Ap

Hyppäri, onko tuttu?

Vierailija
22/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

te, joilla on vakipaikka, oletteko tienneet hakiessa, että nyt on teidän vuoronne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, tätä on käynyt minullekin, vaikken olekaan hoiva-alalla. Pomot kehottivat hakemaan avautuvia paikkoja ja laittamaan heidät suosittelijoiksi. Näin tein, enkä päässyt edes haastatteluun. Sanoivat, että halusivat pitää minut keikkatyöntekijänä, koska olen niin monipuolinen osaaja. Nykyiseen paikkaani pääsin, kun pomo ehdotti tätä hakemani paikan sijaan. Nyt kaikki on hyvin, mutta kyllähän se tuntuu suorastaan kiusanteolta.

Ehdotan myös, että haet muihin työpaikkoihin ja teet sen selväksi pomollesi. Voi olla, että mieli muuttuu, kun hyvä työntekijä on lähdössä. 

Vierailija
24/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae muualle töihin. Olet liian hyvä sijainen, joten työpaikka irtoaa muualta. Itsellä oli sama tilanne (myös hoitoala), tein lyhyitä sijaisuuksia ja työt alkoivat todella nopeasti. Piti olla valmiina töihin muutaman päivän päästä. Hoidin työni hyvin, vakipaikkaa ei irronnut. Jopa täysin uudet ihmiset nämä paikat veivät.

Aikani sitä hommaa katselin, kyllästyin samalla koko työhön tämän takia, ilmoitin että enää en ole käytettävissä. Silloin juuri sopivasti esimiehellä olisikin ollut minulle varma työpaikka. Ei enää kiinnostanut, vaihdoin alaa.

Vierailija
25/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä viittis hakea. Monesti se joka valitaan, kyllä tietää sen etukäteen. Ei se vakipaikka ole niin tärkeä, kun töitä riittää.

No kyllä mulle on vakipaikka tärkeä! Siinä tulisi varmuutta elämään. Nyt olen ns. tuntityöntekijä jolle ei vieläkään ole tehty työsopimusta jossa olisi täydet työtunnit joten saa muutaman viikon välein aina jännittää, että kuinka paljon on työtunteja. Vakituisena olisi varmasti aina täydet työtunnit. Liitossa kyllä sanottiin, että vuoden jälkeen pitäisi saada soppari jossa on keskimääräinen tuntimäärä. Mun tapauksessa se tarkoittaa täyttä tuntimäärää koska olen aina ottanut sitten lisää työvuoroja saadakseni tunnit täyteen. Ei vain enää jaksaisi vaatia oikeuksiaan kun joutuu taistelemaan tuulimyllyjä vastaan ja liitosta pitäisi kuitenkin hakea taustatukea, että saisi kunnollisen sopimuksen.

Ei vain jaksa.

Toivon, että jaksat pitää oikeuksista kiinni! Onko mahdollista että käyt suoraan kysymässä rekrypäätöksen tekijältä, miksei sinua vakinaisteta? Simppeli kysymys. Vaadi myös liitolta virallinen kanta asiaan, sitähän varten jäsenmaksuja maksat. Ja jos löydät puhtia uuden työn etsimiseen niin anna mennä! Tsemppiä!

Vierailija
26/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne sitten saisi hyvän sijaisen jos sinut otetaan vakituiseksi? Voit nyt hyvissä ajoin ilmoittaa, että lopetat sijaisuuksien tekemisen.

Vierailija
27/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan olet liian hyvä tuossa, esim laaja osaaminen ja voi heittää minne vaan. Hae seuraavaksi eri työnantajalle vakipaikkaan. Kun olet sen saanut, voit vähän ajan päästä hakea tälle taas ja saada sen.

Tosin mulle kävi niin, että tykkäsin sitten siitä toisesta enemmän ja sain paremman palkan ja kohta ylennyksen, niin en sitten ollut enää kiinnostunut hakemaan siitä edellisestä. Kyselivät kyllä 446

Heittää minne vaan? Mitä tarkoitat? Olen koko ajan samassa yksikössä, samassa talossa.

Hyppäri, onko tuttu?

Niin? Mä olen koko ajan samassa talossa ja mulla on omahoidettavat. Jokainen työntekijä kiertää talossa eri käytävillä eikä olla aina samassa.

Vierailija
28/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun edellinen työnantajani, sairaanhoitopiiri teki tuota (olin vakkari). Pomo myönsi ihan avoimesti, että koska sijaisia on vaikea saada, hyvät sijaiset pidetään sijaisina, vakkarit etsitään ulkopuolisista.

Jep tätähän harrastetaan monessa paikassa juuri sen takia kun sijaisia on vaikea saada. Sitten ihmetellään kun sijaiset alkaa olemaan v*ttuuntuneita

Niinpä. Ja voisivat ne ottaa huomioon erot elämäntilanteissakin - mulle, jolla ei enää ole lapsia kotona eikä asuntolainaa, ei ole enää tarvetta myöskään vakipaikalle. Irtisanouduin ja heittäydyin määräaikaiseksi; pidän mieluummin kesäkuukaudet kokonaan vapaina kuin tappelen siitä, kuka saa heinäkuun lomaa. Toivottavasti palkkasivat tilalle jonkun nuoren, joka vielä rakentaa omaa elämäänsä.

Tapellaan siitä kuka saa heinäkuun lomaa...Hyi. Onneksi en ole hoitoalalla. Siellä ilmeisesti lasten vanhemmat pitävät oikeutenaan varata parhaat loma-ajat.

Vierailija
29/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

te, joilla on vakipaikka, oletteko tienneet hakiessa, että nyt on teidän vuoronne?

Ei meillä ainakaan ole kukaan tiennyt, että saa vakituisen paikan. Yksi oli todella hämmästynyt kun sai vakituisen paikan vaikka talossa oli myös paljon kauemmin sijaisena ollut.

Vierailija
30/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun edellinen työnantajani, sairaanhoitopiiri teki tuota (olin vakkari). Pomo myönsi ihan avoimesti, että koska sijaisia on vaikea saada, hyvät sijaiset pidetään sijaisina, vakkarit etsitään ulkopuolisista.

Jep tätähän harrastetaan monessa paikassa juuri sen takia kun sijaisia on vaikea saada. Sitten ihmetellään kun sijaiset alkaa olemaan v*ttuuntuneita

Niinpä. Ja voisivat ne ottaa huomioon erot elämäntilanteissakin - mulle, jolla ei enää ole lapsia kotona eikä asuntolainaa, ei ole enää tarvetta myöskään vakipaikalle. Irtisanouduin ja heittäydyin määräaikaiseksi; pidän mieluummin kesäkuukaudet kokonaan vapaina kuin tappelen siitä, kuka saa heinäkuun lomaa. Toivottavasti palkkasivat tilalle jonkun nuoren, joka vielä rakentaa omaa elämäänsä.

Tapellaan siitä kuka saa heinäkuun lomaa...Hyi. Onneksi en ole hoitoalalla. Siellä ilmeisesti lasten vanhemmat pitävät oikeutenaan varata parhaat loma-ajat.

Käytäntöjä on kaksi, "sopikaa keskenänne" (edellinen) ja kiertävä lomalista. Perinteisesti molemmat ovat aiheuttaneet nurinaa, jälkimmäisessä ensimmäiset aloittavat lomansa vapusta. Ei jaksa enää, onneksi ei ole pakko.

Vierailija
31/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kesälomat on kiertävänä eli jos olit tänä vuonna heinäkuussa lomalla niin ensi vuonna olet elokuussa jne. Eikä vakkarit ole tässä asiassa mitenkään etusijalla.

Vierailija
32/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko varmasti olet sitten henkilö, jota ei haluta tuohon työyhteisöön jostakin syystä.

Tälläistä tapahtuu usein hoitoalalla. Työkaverit vievät negatiivista viestiä johdolle, salaa tietenkin. Edessäpäin ollaan tietenkin ystävällisiä, ja ovat ihmettelevinään miksei ko. henkilö saa vakipaikkaa.

Aloittajana suuntaisin jo muualle.  Ja ainakin kysyisin työnantajalta perusteita, miksen tullut valituksi.

Vierailija
33/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh!

Vierailija
34/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olet hyvä ja suostuvainen joustamaan, niin sellaisia työntekijöitä on harvoin tarjolla.

Jep ja kun näistä tulee vakkareita eivät enää jousta. Joten parempi pitää varpaillaan.

Vierailija
35/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se nyt oli vain arvaus. Itsellä on ollut kokemusta vähän sieltä ja täältä, joten on voinut käyttää sijaisena eri paikoissa. Sinulla ilmeisesti ei näin ole, vaan oot vain samassa paikassa ja hommassa. Se nyt oli vain arvaus.

Vierailija
36/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet hyvä ja suostuvainen joustamaan, niin sellaisia työntekijöitä on harvoin tarjolla.

Jep ja kun näistä tulee vakkareita eivät enää jousta. Joten parempi pitää varpaillaan.

Miksi en joustaisi? Kyllä mä voisin vakkarinakin tehdä ylitöitä ihan puhtaasti rahan takia. Kyllä moni vakkari tekeekin ylitöitä tarvittaessa. Lisäksi vaihdan vuoroa jos työkaveri kysyy ja se sopii mun omiin aikatauluihin, helpommin saa sitten itsekin kysyttyä vaihtoja. Nyt vain alkaa jousto olemaan lopussa kun ei useista yrityksistä huolimatta irtoa vakipaikkaa. Toki vuoroja voin edelleen vaihtaa, mutta ylityöt ei enää jaksa kiinnostaa. Niitä olen tälle vuodelle tehnyt ihan kiitettävästi.

Vierailija
37/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko tuossa muuta tehtävissä kuin jatkaa tuolla tai sitten hakea muualle?

Vierailija
38/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos kysynyt työnantajajaltasi mikset ole tullut valituksi? Silloinhan asia selviäisi, ja ainakin voisit kehittää itseäsi  asioissa, joista kiikastaa.  Seuraavaa hakuasi ajatellen.

39/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sinun kannattaa jutella esimiehesi kanssa. Teet selväksi, että elämäntilanteeseesi ei enää sovi sijaisuudet ja niiden tuoma epävarmuus. Kerro sen vaikuttavan liikaa työhyvinvointiisi ja jaksamiseesi. Kannattaa myös kokeilla hakea töitä muualta.

Olen ihan varma, että olet hyvä työntekijä, koska sopimuksiasi on jatkettu noin kauan. Oletko ehkä vähän liiankin kiltti ja ylijoustava? Tulee mieleen kiltteyden ja joustaavuden hyväksikäyttö. Ei ole välttämättä helppoa löytää tunnollista ja kilttiä sijaista, joka osaa monen yksikön työt ja on aina valmiina joustamaan oman jaksamisensa kustannuksella. Sinua kohdellaan itsestäänselvyytenä. Pomot ajattelevat, että olet varma jatkaja myös määräaikaisena. Sen takia kannattaisi ottaa puheeksi toiveet vakituisesta paikasta ja jaksamisestasi. Tee selväksi, että olet valmis lähtemään muualle. Ehkäpä he sitten tajuavat menettävänsä hyvän työntekijän. Ansaitset sellaisen työnantajan, joka arvostaa ammattitaitoasi ja osaamistasi enemmän kuin nykyinen. Opettele myös itse arvostamaan itseäsi äläkä alistu huonoon kohteluun. 

Kuulostat jo nyt hyvin uupuneelta, eikä kannata antaa sen jatkua liian pitkään. Jatkuva pätkätöiden tuoma epävarmuus voi johtaa stressiin, stressin aiheuttamiin fyysisiin oireisiin, unettomuuteen, itsetunnon laskuun, huonommuuden tunteisiin, työuupumukseen ja vakavaan masennukseen. Se myös laittaa työntekijät ikävään kilpailuasetelmaan, koska joku on vuodesta toiseen määräaikainen ja joku toinen vakinaistetaan parissa kuukaudessa. Ei ihme, että itsetunto romahtaa ja paikkojen hakeminen alkaa tuntua nöyryyttävältä. Itselläni tällainen vuosien pätkäkierre johti lopulta vakavaan masennukseen ja pitkään sairaslomaan. 

Vierailija
40/62 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun ei riitä että tulee toimeen "suurimman osan " kanssa.  Kun pitäisi tulla toimeen kaikkien kanssa, myös niiden jotka eivät ole kavereita. Koska heiltäkin kysytään ja heilläkin on mielipiteensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme