Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4202)

Vierailija
1441/4202 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyl tarvi huudella enää miks syntyvyys laskee suomessa, yks valtava ongelma on just tää että etenki nuoremmalla porukalla on haaste päästä kiinni työelämään kun mihkään ei huolita. 

Ei kokemusta -> sitä ei saa koska mihkään ei pääse -> kun mihkään ei pääse niin kokemus ei kerry -> kierre jatkaa kulkuaan. 

Ja mitä tulee tohon heittoon että se on pitkäaikais työttömien juttuja ettei katso tulevaan ja mene sillä silpputunnilla 5h/vko, niin miettikääpä asiaa näin jotka näin ajattelette, me työttömät ollaan jo opittu näkemään noiden valheellisten mielikuvien taakse. 

Harjoitteluissa väläytellään palkallista jatkoa jos hyvin menee, vaikka menis kuinka hyvin ni sitä jatkoa ei tule. Ihan samoin voi käydä ja käy huonojen vko tuntien jälkeen, joko joudut kokonaan pois listoilta tai jatkat samalla +-0 linjalla. 

jakais ne jämä tunnit keskenänsä tai työ ilmoituksiin suoraan teksti, OPISKELIJOILLE.

Vierailija
1442/4202 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noihin osa-aika duuneihinkaan ei niin vaan mennä, sun pitää ensin käydä helvetillinen hakuprosessi läpi ja vaikka sut valittaisiinkin tuohon osa-aika duuniin jossa pääset tekemään ehkä jopa 25h/vko töitä niin noi on niin usein myös määräaikaisia, määräaikaisuuden jälkeen sut potkitaan takas kortistoon työttömäksi työnhakijaksi. Kyllä tällä pelillä tulee olemaan yhä useammalla suomalaisella risainen CV täynnä aukkoja.

Mullakin oli haaveissa oma perhe vielä about 8v sitten, mutta nyt oon heittänyt ne haaveet jo roskiin, en halua lasta tällaiseen maailmaan missä ei ole mitään varmuutta taloudesta. Jos oot ollut niin kauan pitkäaikaistyöttömänä ettet enää ehdi työurasi aikana edes kerryttämään niin paljon eläkettä että se menisi takuueläkkeen yläpuolelle, niin ei siinä kuule perhettä olla perustamassa. Enkä koskaan haluaisi asettaa omia lapsia niin tukalaan tilanteeseen etten pysty tarjoamaan heille kaikkea sitä mitä haluaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/4202 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin pelottaa että taitaa jäädä perhehaaveet ihan vaan haaveiksi. En halua lapselle sitä tilannetta joka asiaan mitä pyytää tai toivoo on aina vastauksena "ei ole rahaa" tai ettei voi tarjota edes yhtä maksullista harrastus vaihtoehtoa. 

Minkään sossun varassa en myöskään halua lastani/lapsiani kasvattaa. 

Vierailija
1444/4202 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen työ on kyllä yks *erse, joo auttaa se hetkellisesti siihen ettei ole niin tiukkaa rahassa mutta ei kuitenkaan tuo sitä ns vapautta mikä vakituisilla työntekijöillä on. Ei siinä oikein voi suunnitella että hmm varaisinko matkan ensi kesälle sinne ja tänne, kun sun työ soppari voi hyvinkin loppua ennen sitä, tai ei kannata ostaa mitään kalliimpaa esimerksi uusi sohva tms koska se on aina pois niistä pikkiriikkisistä säästöistä jotka ehkä ehdit kasaan kaapia. 

Ainoa keitä toi soppari muoto hyödyttää on yritykset, taas kerran. Vuokra firmat, ketä ne hyödyttää? no yrityksiä. Missä luuraa ne uudistukset jotka pitäis työntekijöiden puolia??? ei niin missään. 

Video haastatteluja ja muuta liirumlaarumia esteeksi ettet varmasti pääse töihin jos sattuu sellaiset ihmiset sinne jotka ne käy läpi, jotka ei sun naamasta tai vastauksista just tykkää. Mielivaltaista touhua kaikinpuolin. 

Eikä edes aloiteta työttömien kiusaus ja nöyryytys toimistosta, työkkärin perus idea on aina yrittää manipuloida työtön ilmaiseksi töihin vaikkei itsekään sellaisiin menisi.

Vierailija
1445/4202 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos teille kaikille työttömille jotka olette osallistuneet ja osallistutte tähän ketjuun, se lohduttaa etten ole tämän tilanteen kanssa aivan yksin! 

Vierailija
1446/4202 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on loputon kierre pätkätöiden perään. On toitotettu että ei koulutuksella mitään väliä kuin asenteella ja miten teet hakemuksia. Et saa töitä, koska ei ole validia tietotaitoosaamista vakituiseen sekä ne verkostosuhteet uupuu. Teet kyllä uhraten aikaa niihin saadaksesi vain kämäsen ei kiitosta tai rekryjen keskeyttämisiä, koska ei voidakaan muuttuneessa korona-tilanteessa palkata, todeten katsotaan myöhemmin.

Vaikka koulutus ja kouluttautuminen ei ole tae, niin kyllä se helpoittaisi kun pääsisi työllistävälle alalle, mutta kun ei tärppää pääsykokeiden kautta. Yrittäjyyskin vaihtoehto, mitäpä yrität jos ei sitä visiota ja varmaa toimintasuunnitelmaa että olisi aidosti kannattavaa.

Tiedän kuulostavani katkeralta ja pitäisi olla kiitollinen kaikesta, ei se taito kehity kun ei edes osaa nähdä sitä ns. hyvää turhautuen tässä työllisyystilanteessa eikä tuttujen mukatsempit mieltä paljon lämmitä. Myös täällä mahdolliset perhetulevaisuushaaveet on vaakalaudalla jos epävarmuus jatkuu vielä vuosia. Kiitos ja anteeks tästä purnauksesta.

Vierailija
1447/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.karelia.fi/alykkaasti-toihin-projektiosaajavalmennus/

Onko tällaiset mistään kotoisin?

Onko joku ollut vastaavissa ja oikeasti työllistynyt?

Vierailija
1448/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso kiitos teille kaikille työttömille jotka olette osallistuneet ja osallistutte tähän ketjuun, se lohduttaa etten ole tämän tilanteen kanssa aivan yksin! 

Tää on ollut itsellekin tärkeä ketju. Kiitos ap aloituksesta ja muille keskustelusta ja vertaistuesta. Liian usein tuntuu, että on melkein se ainoa, joka ei vaan saa töitä,mutta onhan meitä runsaasti ja aina vaan enemmän.

Vierailija
1449/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikin syy, miksi pitäisi mennä töihin? Minulla on 40v:na riittävät tulot vapaaseen elämään.

Vierailija
1450/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikin syy, miksi pitäisi mennä töihin? Minulla on 40v:na riittävät tulot vapaaseen elämään.

Moraali.

Vierailija
1451/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait se mikään pakko ole siinä vaiheessa, jos muuten elättää itsensä eikä nostele työttömyyskorvauksia jne.

Vierailija
1452/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyttä on monenlaista.

On yksinhuoltajia, jotka eivät voi tehdä vuorotyötä ja saavat työttömyystukea josta jää alle 700 kuussa verojen jälkeen.

On ansiosidonnaisella olevia, joilla on puoliso töissä. Tulot ovat riittävät (vaikka eivät suuret).

Vierailija
1453/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haaveeni on matkustelu, oma asunto & perheen perustaminen. Ja mikä tämän kaiken estää? no RAHA. 

En halua mitään pupukurssia enkä mitään turhaa pilipali työpaikkaa 4h/vko vaan ihan täydet viikkotunnit ja mahdollisuuden edetä vakituiseksi jos siihen ei suoraan pääse. 

Alkaa vaan hälyttävästi näyttää siltä ettei tule koskaan toteutumaan "valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun senkin luuseri"

Ja jos onnistutkin saamaan paikan niin mitä luultavimmin se on joku 20h/vko soppari, jonka jälkeen sun käskemään hakeutumaan takaisin työkkärin kortistoon. Miksi sut pakotetaan takaisin kortistoon? No siksi koska työkkäristä on tulossa uusi 20h/vko työntekijä, ja näitä riittää suomessa tuhansia. Valitettava tosiseikka, mutta tätä tämä on. Tämä siis ainakin kaupan alalla, muilla aloilla on ehkä hieman mahdollisuuksiakin saada jalkaa oven väliin osa-aikaisen jälkeen, mutta kaupan alalla päädyt varmuudella takaisin kortistoon. Jos saat kaupan alalta täydet viikkotunnit ja oot vieläpä vakituinen työntekijä, niin kannattaa laittaa samana päivänä lotto vetämään.

Joo, sitten kun sulla on vaikka 30 h soppari vakituisena, niin sulle yritetään työntää jos jonkinmoista lisähommaa, koska kyllähän sä ehdit noilla tunneilla sinkoilla sinne tänne ja tehdä erilaisia ammatti-alaa sivuavia hommia, vaikkei koulutusta olisikaan niihin erikseen. Joten nauttikaa työttömät olostanne niin kauan kuin voitte.

Ei ihan avaudu tämä. Tarkoitatko että saat/joudut tekemään ylitöitä? Niistäkin voi kieltäytyä. Sulla tai työnantajalla on armaan syynsä/syynne osa-aikaseen soppariin. Jos töitä on enemmän niin ehkä soppari pitäisi tehdä uusiksi, tai työnantaja palkkaa jonkun tekemään niitä toistuvia ekstroja. Vaikka toisen osa-aikasen.

Jos sua vaaditaan tekemään enemmän kuin työaikasi puitteissa pystyt, niin asia kannattaa nostaa pöydälle.

Olen itse pitkäaikaistyötön. Rahat on loppu, töitä ei saa koska ikäsyrjintä. En todellakaan nauti olostani vaan pelkään sairastuvani jatkuvasta stressistä.

Vierailija
1454/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä karsein esimerkki vapaana olevan työvoiman ja avoinna olevien paikkojen välillä on julkishallinnon matalapalkka-työpaikka, jossa alle 2300 EURO:n kuukausipalkalle oli 1276 hakijaa, joukossa useita satoja korkeakoulututkinnon omistavia aikuisia.

Korona-pandemia on aiheuttanut sen, että Suomessa on nyt noin puoli mijoonaa työtöntä työnhakijaa. Jos joku on tällä hetkellä työttömänä, se ei todellakaan ole omaa syytä.

Vierailija
1455/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin tota, että tuttavien kanssa keskustellaan vain työhön liittyvistä asioista. Itse keskustelen aina muista jutuista, vapaa-ajalla ei voisi vähempää kiinnostaa työjutut.

En ole edes täysin varma mitä mun lähimmät kaverit tekee tarkalleen työkseen ja milloin on määräaikainen työ ja milloin työttömyysjakso kyseessä. Yleensä he itse kertovat, jos haluavat. Jos joku kysyy miten voit voi aina vastata jotain muuhun liittyvää

Vierailija
1456/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttinä ja jännittäjänä vaikeampi saada töitä kun aina etsitään niitä pirskahtelevia tiimihengen luojia.. :(

Vierailija
1457/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavasti saanut asiallista vertaistukea täältä ja huono turha omatunto lievittynyt tässä näitä tarinoita lukiessa. :)

Vierailija
1458/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introverttinä ja jännittäjänä vaikeampi saada töitä kun aina etsitään niitä pirskahtelevia tiimihengen luojia.. :(

No tämä! Eniten työnhaussa stressaa/väsyttää se, että ei voi olla oma itsensä. Aina sanotaan, että ole, mutta todellisuudessa et voi olla. Pitäisi olla sosiaalinen, energinen ja haluta kehittyä koko ajan. Entä jos haluaisi vaan tehdä työnsä hyvin, tullen kaikkien kanssa kuitenkin toimeen? Ei tuollaisella asenteella ainakaan asiantuntijatöitä saa. 

Vierailija
1459/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin tota, että tuttavien kanssa keskustellaan vain työhön liittyvistä asioista. Itse keskustelen aina muista jutuista, vapaa-ajalla ei voisi vähempää kiinnostaa työjutut.

En ole edes täysin varma mitä mun lähimmät kaverit tekee tarkalleen työkseen ja milloin on määräaikainen työ ja milloin työttömyysjakso kyseessä. Yleensä he itse kertovat, jos haluavat. Jos joku kysyy miten voit voi aina vastata jotain muuhun liittyvää

Mä toivoisin myös vähemmän puhetta töistä. Vähän vaihtelee porukasta/ystävästä, että miten paljon töistä puhutaan, mutta kyllä niistä paljon puhutaan. Samoin äiti aina kyselee töistä. Olen siis töissä kyllä, mutta en jaksa puhua siitä. Vapaa-ajallani haluaisin keskittyä muihin asioihin. Toki työt on siitä helppo aihe keskustelun avaukseen, että siitä voi aina kysyä yleisesti, että miten menee töissä. Mutta nykyään yleensä kuittaan sen tosi lyhyesti parilla sanalla, josta ei saa mitään irti. Ei vaan kiinnosta, se alkaa kuitenkin vaan ärsyttämään, kun yleensä sitten tulee mieleen vain niitä ärsytyksiä kerrottavaksi.

Vierailija
1460/4202 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua henk.koht tympii se lause "menkää opiskelemaan" ensinnäkin menkää, yhteenkään AMKiin ei noin vain mennä. Eikä sekään riitä että pääset kokeesta läpi vaan sitten vaaditaan tosi paljon pisteitä että ns päihität ne monet sadat/tuhannet muut että pääset siihen pieneen % jotka valitaan sisälle. 

Pääsykoe suosii lukion käyneitä, etenkin matematiikan osalta. Todistus valinnassa YO tokarista saa paremmat pisteet mitä amiksesta.. että jippii. 

Avoimen kautta on joo mahdollista mutta sieltäkään ei kaikki pääse ns virallisiksi opiskelijoiksi + se maksaa. Mistäs työttömänä revit siihen rahat? etenkään siitä mitättömästä perus työttömyystuesta.

Masentaa. Tuntuu niin lannistavalta kun mikään ei onnistu, jokapaikkaan on valtavasti hakijoita & onnistumisen % on todella pieni. Haki kouluun taikka töihin niin korkea mahdollisuus on saada, valinta ei kohdistunut sinuun- viesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme