Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Saan ilmaiseksi asunnon, lääkkeet, terveydenhuollon, hammashuollon, psykoterapian, fysioterapian ja paljon kaikkee muuta. Mun nettotulot pitäisi olla 2800 e / kk että olis järkee lähtee töihin
Tässähän se syy on, miksi työttömiä on niin paljon.
🇺🇦🇮🇱
Minkä alan maisteri olet? Ja oletko selvittänyt mahdollisuutesi päästä esimerkiksi akateemisten työttömien koulutukseen? Linkki yhteiskunta-alan korkeakoulutetuille: https://www.yhteiskunta-ala.fi/edut-ja-palvelut/koulutukset/tyottomille/ ja TE-palvelujen koulutukseen: https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…
Töitä kannattaa hakea myös suoraan yrityksistä joko soittamalla tai käymällä esittäytymässä paikan päällä. Sähköisen hakemuksen lisäksi hakija voi erottautua lähettämällä työhakemuksen perinteisellä kirjeellä. Töitä kannattaa hakea myös vuokratyöyrityksistä.
Vierailija kirjoitti:
Täydet tunnit saa aika pian, jos on hyvä työntekijä (ja haluaa täydet tunnit). Opiskeluaikana kaupoissa tuota näin, kaikki aloitti osa-aikaisena, hyville ehdotettiin hyvin äkkiä lisätunteja.
Osa vaan ei osaa miettiä noin pitkälle. Ne on niitä pitkäaikaistyöttömiä ne.
Jep. Isossa kaupassa koko ajan joku lähtee, jää eläkkeelle, on sairaana jne, eli jos kestää sen alun pienillä tunneilla ja on hyvä, saa äkkiä lisätunteja. Sitten 5 h viikossa tyäpaikasta on paljon helpompi saada toinen myyjän paikka kuin työttömän.
Mutta kun köyhälle sen työn pitää heti olla hyvä, koska muuten menee tuet. Sitten eletään tuilla vuosikymmeniä, kun ei yhtään olla valmiita ajattelemaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan maisteri olet? Ja oletko selvittänyt mahdollisuutesi päästä esimerkiksi akateemisten työttömien koulutukseen? Linkki yhteiskunta-alan korkeakoulutetuille: https://www.yhteiskunta-ala.fi/edut-ja-palvelut/koulutukset/tyottomille/ ja TE-palvelujen koulutukseen: https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…
Töitä kannattaa hakea myös suoraan yrityksistä joko soittamalla tai käymällä esittäytymässä paikan päällä. Sähköisen hakemuksen lisäksi hakija voi erottautua lähettämällä työhakemuksen perinteisellä kirjeellä. Töitä kannattaa hakea myös vuokratyöyrityksistä.
Joo kyllä olen tutustunut.. Opiskelen parhaillaan ansiosidonnaisella alaani liippaavaa, mutta työllistävämpaa kokonaisuutta. Aion myös hakea keväällä opiskelemaan tätä alaa, jos en muuten saa töitä. Ap
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan ilmaiseksi asunnon, lääkkeet, terveydenhuollon, hammashuollon, psykoterapian, fysioterapian ja paljon kaikkee muuta. Mun nettotulot pitäisi olla 2800 e / kk että olis järkee lähtee töihin
No tää varmasti on vain pieni osa työttömistä. Mutta ethän sinä sitä tajua, kun joka kommentissasi pyrit selvästi vain syyllistämään työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä vam maisia neuvojia sikiää?
Neuvoja maisterille:
Hei ooksä kattonut työkkärin koulutuksia (eivät työllistä jatkossa kuin poikkeustapauksissa)!
Töitä kannattaa hakea hei! Kuule, ei mihinkään virastoon marssita sisään ja esittäydytä saatika soitella pikkupomoille ja sama toistuisi 50 kertaa kun kaikki työttömät yhteiskuntatieteilijät tekisivät saman. Voi toimia raksalla.
Tee hei hyvä hakemus äläkä huonoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä vam maisia neuvojia sikiää?
Neuvoja maisterille:
Hei ooksä kattonut työkkärin koulutuksia (eivät työllistä jatkossa kuin poikkeustapauksissa)!
Töitä kannattaa hakea hei! Kuule, ei mihinkään virastoon marssita sisään ja esittäydytä saatika soitella pikkupomoille ja sama toistuisi 50 kertaa kun kaikki työttömät yhteiskuntatieteilijät tekisivät saman. Voi toimia raksalla.
Tee hei hyvä hakemus äläkä huonoa!
Joo ei toimi ei sisään marssiminen. Nykyään rekryprosessissa joudut tekemään ensin videohaastattelun (jos edes pääset siihen vaiheeseen) ennen kuin pääset edes (jos pääset) varsinaiseen haastatteluun. Kylläpä minut naurettaisiin pystyyn jos lampsisin vaan virastoon kyselemään töitä.
Ja mikä neuvo tuo paperinen hakemus oli? Jotenkin tuntuu, että nykyajan rekryt vaan miettii sen vanhanaikaisena ja jos hakija lähettää hakemuksen paperilla niin aletaan kyseenalaistaa hänen tietoteknisiätaitoja joita nykyään joka työssä vaaditaan.
Ja silti kirjoituksestasi paistaa se oma asenteesi työttömiä kohtaan, "luulin että kaikki ovat rupusakkia". Itse olen ollut n. puolet ns. työiästäni työttömänä, TULEs vaivojen takia, koska sairauslomalla ei voi olla ja töitäkään ei oikein voi ottaa vastaan, eläkkeelle ei pääse, eikä sen kummemmin tutkita vaivoja. Jos vaivoihin ei ole diagnoosia (ei tietenkään ole kun ei tutkita) täytyy vastaan ottaa mikä tahansa työ, tai nykyään luojan kiitos työnantaja on vastuussa siitä kenet ottaa, elikä ei rangaista työnhakijaa jos hän mainitsee vaivansa työhakemuksessa jonka hänet on TE-toimisto pakottanut tekemään. Kerran nimittäin karenssi siitä että mainitsin työhakemuksessa vaivani. Työttömällä ei ole helppoa ja hän maksaa veroja enemmän, pienistä n. 670 € päivärahoista veroihin menee n. 20 -29 %, siitä voi laskea paljonko jää käteen. Että ei se ihme jos ollaan jonkun mielestä rupusakkia kaikki työttömät.
ei mikään johtaja tyyppi kirjoitti:
Ja silti kirjoituksestasi paistaa se oma asenteesi työttömiä kohtaan, "luulin että kaikki ovat rupusakkia". Itse olen ollut n. puolet ns. työiästäni työttömänä, TULEs vaivojen takia, koska sairauslomalla ei voi olla ja töitäkään ei oikein voi ottaa vastaan, eläkkeelle ei pääse, eikä sen kummemmin tutkita vaivoja. Jos vaivoihin ei ole diagnoosia (ei tietenkään ole kun ei tutkita) täytyy vastaan ottaa mikä tahansa työ, tai nykyään luojan kiitos työnantaja on vastuussa siitä kenet ottaa, elikä ei rangaista työnhakijaa jos hän mainitsee vaivansa työhakemuksessa jonka hänet on TE-toimisto pakottanut tekemään. Kerran nimittäin karenssi siitä että mainitsin työhakemuksessa vaivani. Työttömällä ei ole helppoa ja hän maksaa veroja enemmän, pienistä n. 670 € päivärahoista veroihin menee n. 20 -29 %, siitä voi laskea paljonko jää käteen. Että ei se ihme jos ollaan jonkun mielestä rupusakkia kaikki työttömät.
No eikös se ole edistystä, että myönsin ennakkoluuloni enkä enää ajattele niin? En kyllä missään vaiheessa silti ajatellut työttömiä "rupusakkina" en sentään niin ennakkoluuloinen ja vähän tietävä ollut ennen omaa työttömyyttäni. Ikävä kuulla, että sinulla on ollut noin paljon vastoinkäymisiä! Ap
Ei tämä töissä käyntikään juhlaa ole
Vierailija kirjoitti:
No ei sekään välttämättä juhlaa ole, mutta aika moni työ kuitenkin voittaa työttömyyden. Sinä sentään tiedät joten kuten mitä teet tulevaisuudessa ja saat säännöllistä tuloa, jolla pärjää. Näin varmaan kuitenkin on? Ihmiset pitää sinua myös normaalina eikä kyseenalaista työttömyys statuksen takia.
Ja mikä parasta ainahan voit jättäytyä halutessasi työttömäksi vaikka heti, jos niin haluat. Työtön harvoin voi itse valita noin vain onko töissä vai työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sekään välttämättä juhlaa ole, mutta aika moni työ kuitenkin voittaa työttömyyden. Sinä sentään tiedät joten kuten mitä teet tulevaisuudessa ja saat säännöllistä tuloa, jolla pärjää. Näin varmaan kuitenkin on? Ihmiset pitää sinua myös normaalina eikä kyseenalaista työttömyys statuksen takia.
Ja mikä parasta ainahan voit jättäytyä halutessasi työttömäksi vaikka heti, jos niin haluat. Työtön harvoin voi itse valita noin vain onko töissä vai työtön.
Ketä kiinnostaa jonkun juntin ajattelumaailma, sellaisen joka pitää työtöntä epänormaalina tai kyseenalaistaa (?) työttömyyden takia?
Vierailija kirjoitti:
Haaveeni on matkustelu, oma asunto & perheen perustaminen. Ja mikä tämän kaiken estää? no RAHA.
En halua mitään pupukurssia enkä mitään turhaa pilipali työpaikkaa 4h/vko vaan ihan täydet viikkotunnit ja mahdollisuuden edetä vakituiseksi jos siihen ei suoraan pääse.
Alkaa vaan hälyttävästi näyttää siltä ettei tule koskaan toteutumaan "valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun senkin luuseri"Ja jos onnistutkin saamaan paikan niin mitä luultavimmin se on joku 20h/vko soppari, jonka jälkeen sun käskemään hakeutumaan takaisin työkkärin kortistoon. Miksi sut pakotetaan takaisin kortistoon? No siksi koska työkkäristä on tulossa uusi 20h/vko työntekijä, ja näitä riittää suomessa tuhansia. Valitettava tosiseikka, mutta tätä tämä on. Tämä siis ainakin kaupan alalla, muilla aloilla on ehkä hieman mahdollisuuksiakin saada jalkaa oven väliin osa-aikaisen jälkeen, mutta kaupan alalla päädyt varmuudella takaisin kortistoon. Jos saat kaupan alalta täydet viikkotunnit ja oot vieläpä vakituinen työntekijä, niin kannattaa laittaa samana päivänä lotto vetämään.
Joo, sitten kun sulla on vaikka 30 h soppari vakituisena, niin sulle yritetään työntää jos jonkinmoista lisähommaa, koska kyllähän sä ehdit noilla tunneilla sinkoilla sinne tänne ja tehdä erilaisia ammatti-alaa sivuavia hommia, vaikkei koulutusta olisikaan niihin erikseen. Joten nauttikaa työttömät olostanne niin kauan kuin voitte.
Vierailija kirjoitti:
Täydet tunnit saa aika pian, jos on hyvä työntekijä (ja haluaa täydet tunnit). Opiskeluaikana kaupoissa tuota näin, kaikki aloitti osa-aikaisena, hyville ehdotettiin hyvin äkkiä lisätunteja.
Osa vaan ei osaa miettiä noin pitkälle. Ne on niitä pitkäaikaistyöttömiä ne.
Paskat saa. Työntekijöitä, ihan vakkareitakin, roikotetaan jopa isoissa marketeissa vajailla tunneilla vuodesta toiseen vaikka kuinka pyytäisi lisätunteja. Ovesta tulee jatkuvalla syötöllä niitä 5-15h/viikko osa-aikasia, joille menee muiden tunnit. Ihan ymmärrettävää näin koska kaupan kannalta on tärkeämpää saada kymmenen lyhyttä päivää tekevää istumaan kassalle ruuhka-aikana kuin yksi tai kaksi tekemään tuottamatonta päivävuoroa. Tässä yhtälössä työntekijän kyvyillä ei ole mitään tekoa. Joku saa aina täydet tunnit pitää paikkansa ja se joku on myymäläpäällikkö tms. Ei tavalliset työntekijät.
Viiskymppinen työtön työnhakija on varma pitkäaikaistyötön, koska ikäsyrjintä. Siinä ei paljoa näkemykset auta kun ei pääse edes haastatteluun. Että haist sinä vaan home ja saisit hävetä typeryyttäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että nää määräaikaiset sopparit & vuokra firmat hävittää tulevaisuudessa sopimuksista sanan "vakituinen" kokonaan. Hienoa, tällä suomeen takuulla syntyy enemmän vauvoja eikö niin päättäjät!
Vuokratyö on ihmisten hyväksikäyttöä.
Ay-liike samaan aikaan huolehtii vaan niiden harvojen onnekkaiden saavutetuista eduista joilla vielä on vakituinen työpaikka.
Suomessa pidetään parempaa huolta muualta tulleista mitä oman maan kansalaisista, meille ei kukaan järjestä työpaikkoja eikä myöskään anneta tukia niin ruhtinaallisesti (ei ainakaan meille jotka saa tosiaan sen perus työttömyyskorvauksen).
Monesti olen miettinyt että mihinkähän maahan meidän köyhien pitäisi muuttaa että saataisiin sama vastaanotto, en usko että sellaista paikkaa onkaan.
Täällä poljetaan oman maan köyhä maanrakoon ja sitten syljetään päälle ja halveksitaan että kun et tee mitään!
Kaikki nää orjatyöt, pupukurssit, määräaikaiset, mitättömät osa-aikatyöt vaan pahentaa ihmisten tilannetta.
Aina lyödään sitä joka ei tilanteelle mitään mahda mutta yritykset sen kuin porskuttaa ja välillä itketään lehdissä krokotiilin kyyneliä miten ihmisiä ei työt kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle. Minä en saa mitään muuta kuin työttömyysetuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa kun on opintolainaa eikä töitä millä kunnolla sitä lyhentää.. kai tääkin on sit mun vika.
Mikäs hätä siinä on kun sitä ei tarvi lyhentää, vain korot ehkä pitää maksaa kun on työtön. Siksi se on parempi laina kuin mikään muu, ja valtio takaa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis! Eli ole. Suurin osa työttömistä ei saa tuollaisia etuja, eikä tuloja. Tuossa pitää asua kalliissa asunnossa, yksin ja olla aika sairas. Ei sairaan ihmisen kuulukaan olla töissä. Ja jos olisi puoliso joka on töissä siinä menisi aikalailla kaikki muut paitsi se muutaman satasen työttömyysetuus.
Ylimielisyys. Ei-harjoittelija haluaa tehdä pesäeroa harjoittelijaan. Ja ehkä käyttää valtaansa olemalla nyrpeä.