Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1401/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisia taitoja puuttuu monelta vakituisenpaikan saaneelta, on tullut huomattua. 

Menin reippaana aloittamaan työt, hymyilin, olin ystävällinen, kiitin avusta jos sitä sain ja silti, SILTI minua katsottiin nenänvartta pitkin juurikin näiden vakituisten puolelta.

Pari näytti siltä että inhosivat minua samantien vaikka emme olleet koskaan aiemmin tavanneetkaan. 

Kunnollista perehdytystä en saanut, ja sitten huudettiin kaikkien kuullen jos virheen tein. Toisilleen vakkarit lähinnä hyväntahtoisesti sanoivat että noh noh ihmisiähän tässä ollaan, jos joku vahingossa virheen teki. 

että joo, välillä sitä miettii  millä ihmeellä tommoset on vakituisen paikan saaneet kun niin moni parempi käytöksinen on työttömänä? 

Vierailija
1402/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää miten melkein jokaisessa työpaikka ilmoituksessa on odotus siitä että hakija tulee kaikkien kanssa toimeen, loistava tiimipelaaja ja blaa blaa. 

Ei muuten kuulosta yhtään perus suomalaisen luonne kuvaukselta toi tommonen! Tulee mieleen joku amerikka jossa väännetään small talkia tuntemattomien kanssa how are you - tyyliin vaikka ei oikeasti edes kiinnosta se vastaus. 

Mietitään vaikka suomalaisia bussi pysäkillä.. lähinnä katsotaan että mitä v*ttua sä teet jos joku tulee liian lähelle :-D ja aina luonnehditaan että täällä porukka on semmosta vähä varautunutta ja vetäytyvää, ni mistä ihmeestä työnantajat on keksineet että ei ku sun pitää olla tämmöi tyrkky että puhua koko ajan ja KAIKILLE!

..perus kohteliaisuus, vastataan kun kysytään, pitäisi riittää. 

Niin ja sitten, jos pääset töihin, harjoitteluun johonkin työpaikkaan, niin voimettä siellä onkin näitä loistavia tiimipelaajia ja kaikkien kanssa toimeentulevia joka nurkalla, buahahahhaa, lähinnä kyräilyä, vinoilua, virheitten etsimistä, kateutta ja laiskottelua aina kun vain mahdollista toisten kustannuksella.

Tää on niin totta! Kiitos päivän nauruista. 😂Kaikkea sitä haetaankin ja yli-ihmistä, mutta totuus työpaikoilla on usein tuo. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika huolestuttavaa että ensin on todella vaikeaa työllistyä, ja sitten voit tulla työpaikka kiusatuksi & savustetuksi ulos sieltä ja päädyt takaisin alkupisteeseen.

tätä en ymmärrä, etenkään kun eihän esim määräaikaiset voi mitenkään ns syrjäyttää vakkareita uloskaan? 

miksi siis monessa paikassa on niin myrkyllinen vastaanotto uusia kohtaan.

Vierailija
1404/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa käytännössä jos yritys palkkaa vain ja ainoastaan vuokrafirman kautta työntekijänsä? 

Sitäkö että sinne on ajan hukkaa laittaa esim. avointa hakemusta ? ne pistää vuokrafirmat hakemaan työntekijät jos on tarve? 

Vierailija
1405/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunitorin sivuilta bongattua:

[b]Etsimme Sale Hämeenkatu MYYJÄÄ vakituiseen työsuhteeseen. Työtä on 5 tuntia viikossa.[/b]

Ja vielä vakituinen työsuhde. 🤣

Vierailija
1406/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[b]Etsimme Sale Hämeenkatu MYYJÄÄ vakituiseen työsuhteeseen. Työtä on 5 tuntia viikossa.[/b]

Ei jestas tossahan on vaara että pääsee rikastumaan :'''DDDD 

Vierailija
1407/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommoset mitättömät vko tunnit pitäis kieltää lailla, ei tommosella elä kukaan eli hyöty on +-0 

Vierailija
1408/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oon aika varma että tuo on vielä sellainen paikka jos onnistuu pääsemään alkukarsinnasta läpi niin sen jälkeen saat tehdä itsestä 5 videota, jonka jälkeen ehkä pääset teams haastatteluun ja sen jälkeen ehkä kasvotusten haastatteluun, ja silti voi olla että sua ei valita tähän ihanaan 5h/vko duuniin. Kyllähän tässä melkein sydän särkyy.

Vierailija
1409/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää miten melkein jokaisessa työpaikka ilmoituksessa on odotus siitä että hakija tulee kaikkien kanssa toimeen, loistava tiimipelaaja ja blaa blaa. 

Ei muuten kuulosta yhtään perus suomalaisen luonne kuvaukselta toi tommonen! Tulee mieleen joku amerikka jossa väännetään small talkia tuntemattomien kanssa how are you - tyyliin vaikka ei oikeasti edes kiinnosta se vastaus. 

Mietitään vaikka suomalaisia bussi pysäkillä.. lähinnä katsotaan että mitä v*ttua sä teet jos joku tulee liian lähelle :-D ja aina luonnehditaan että täällä porukka on semmosta vähä varautunutta ja vetäytyvää, ni mistä ihmeestä työnantajat on keksineet että ei ku sun pitää olla tämmöi tyrkky että puhua koko ajan ja KAIKILLE!

..perus kohteliaisuus, vastataan kun kysytään, pitäisi riittää. 

Niin ja sitten, jos pääset töihin, harjoitteluun johonkin työpaikkaan, niin voimettä siellä onkin näitä loistavia tiimipelaajia ja kaikkien kanssa toimeentulevia joka nurkalla, buahahahhaa, lähinnä kyräilyä, vinoilua, virheitten etsimistä, kateutta ja laiskottelua aina kun vain mahdollista toisten kustannuksella.

Joka herättää kysymyksen, miksi ihmeessä haluaisin työelämään, kun se kerran on täynnä pahoinvoivia ihmisiä, jotka heikentäisivät mielenterveyttäni. Siis siinä teoreettisessa tilanteessa, että olisin 40 v. pitkäaikaistyöttömänä työnantajille kunnon saalis.

Ottakaa ihan rennosti vaan työtttömät. Töitä ei riitä kaikille ikinä ja tulevaisuudessa vielä vähemmän, joten perustuloon olisi syytä ruveta pikku hiljaa menemään, koska se olisi tässä tilanteessa järkevin mahdollinen peliliike.

Vierailija
1410/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveeni on matkustelu, oma asunto & perheen perustaminen. Ja mikä tämän kaiken estää? no RAHA. 

En halua mitään pupukurssia enkä mitään turhaa pilipali työpaikkaa 4h/vko vaan ihan täydet viikkotunnit ja mahdollisuuden edetä vakituiseksi jos siihen ei suoraan pääse. 

Alkaa vaan hälyttävästi näyttää siltä ettei tule koskaan toteutumaan "valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun senkin luuseri"

Vierailija
1411/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan ilmaiseksi asunnon, lääkkeet, terveydenhuollon, hammashuollon, psykoterapian, fysioterapian ja paljon kaikkee muuta. Mun nettotulot pitäisi olla 2800 e / kk että olis järkee lähtee töihin

Vierailija
1412/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa kun on opintolainaa eikä töitä millä kunnolla sitä lyhentää.. kai tääkin on sit mun vika. 

Vierailija
1413/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveeni on matkustelu, oma asunto & perheen perustaminen. Ja mikä tämän kaiken estää? no RAHA. 

En halua mitään pupukurssia enkä mitään turhaa pilipali työpaikkaa 4h/vko vaan ihan täydet viikkotunnit ja mahdollisuuden edetä vakituiseksi jos siihen ei suoraan pääse. 

Alkaa vaan hälyttävästi näyttää siltä ettei tule koskaan toteutumaan "valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun senkin luuseri"

Ja jos onnistutkin saamaan paikan niin mitä luultavimmin se on joku 20h/vko soppari, jonka jälkeen sun käskemään hakeutumaan takaisin työkkärin kortistoon. Miksi sut pakotetaan takaisin kortistoon? No siksi koska työkkäristä on tulossa uusi 20h/vko työntekijä, ja näitä riittää suomessa tuhansia. Valitettava tosiseikka, mutta tätä tämä on. Tämä siis ainakin kaupan alalla, muilla aloilla on ehkä hieman mahdollisuuksiakin saada jalkaa oven väliin osa-aikaisen jälkeen, mutta kaupan alalla päädyt varmuudella takaisin kortistoon. Jos saat kaupan alalta täydet viikkotunnit ja oot vieläpä vakituinen työntekijä, niin kannattaa laittaa samana päivänä lotto vetämään.

Vierailija
1414/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että nää määräaikaiset sopparit & vuokra firmat hävittää tulevaisuudessa sopimuksista sanan "vakituinen" kokonaan. Hienoa, tällä suomeen takuulla syntyy enemmän vauvoja eikö niin päättäjät!

Vierailija
1415/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

opin ja kouluttauduin töissä ja etenin ja oli hyvä työ ja hyvä palkka, sitten firma muutti, yt ja pihalle

noista opeista ei ole papereita eikä muutoinkaan apua kun työt olivat niin räätälöityjä

eli nyt pitää keski-ikäisenä taas ravata/hakea/kilpailla niistä samoista paikoista/töistä joita teki 17 vuotiaana kesätöinä, aika nöyryyttävää

tai ei ole pakko mutta vaihtoehtona istua kotona yhteiskunnan elätettävänä

Vaikka onkin nöyryyttävää, nostan Hattua!

Moni vetoaa koulutukseen ja entiseen asemaansa, että kun olin ennenkin johtaja niin en voi mennä töihin mäkkiin ja johtajahommiin en pääse.

Nämä entisen aseman turvin "muka hyvällä omalla tunnolla" kotona istujat pitäisi saada kuriin ja sellaisin töihin jota on tarjolla, siinä monella asenne muuttuisi.

"Nämä entisen aseman turvin "muka hyvällä omalla tunnolla" kotona istujat pitäisi saada kuriin ja sellaisin töihin jota on tarjolla, siinä monella asenne muuttuisi."

Jep! Ihana sinä. Haluaisin nähdä sut mun "pomona" asennekasvatuksinesi=D

Vierailija
1416/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että nää määräaikaiset sopparit & vuokra firmat hävittää tulevaisuudessa sopimuksista sanan "vakituinen" kokonaan. Hienoa, tällä suomeen takuulla syntyy enemmän vauvoja eikö niin päättäjät!

Afrikasta tuodaan suomeen muutama tummaihoinen kenelle 20h/vko sopimuksestakin saatu raha tuntuu todella isolta. Problem solved.

Mutta suomi on pahenteisesti menossa siihen suuntaan että 9e/pvä orjatyötkin on rahallisesti kannattavampia kuin palkattuna oleminen, koska säästyy paskalta paperisodalta kelan kanssa ja raha ei vaikuta muihin tukiin millään tavalla. Eläkettä siinä ei kerry, mutta eihän se työkkäriä kiinnosta paskan vertaa eihän.

Vierailija
1417/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollekin lukiolaiselle tuo on todella hyvä diili. Opiskelijallekin ehkä, ei ainakaan veisi aikaa koululta. Tai sitten joku vajaalla työkyvyllä osa-aikahommia etsivä voisi olla kiinnostunut. Mutta jos joku etsii kokoaikatöitä niin ehkä tohon ei kannata edes hakea. Joka tapauksessa tulot on niin pienet ettei niistä mene edes veroa.

Vierailija
1418/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydet tunnit saa aika pian, jos on hyvä työntekijä (ja haluaa täydet tunnit). Opiskeluaikana kaupoissa tuota näin, kaikki aloitti osa-aikaisena, hyville ehdotettiin hyvin äkkiä lisätunteja.

Osa vaan ei osaa miettiä noin pitkälle. Ne on niitä pitkäaikaistyöttömiä ne.

Vierailija
1419/4199 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa käytännössä jos yritys palkkaa vain ja ainoastaan vuokrafirman kautta työntekijänsä? 

Sitäkö että sinne on ajan hukkaa laittaa esim. avointa hakemusta ? ne pistää vuokrafirmat hakemaan työntekijät jos on tarve? 

Kaikki avoimet hakemukset ovat ajanhukkaa. Etenkin tuossa tilanteessa.

Vierailija
1420/4199 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa kun on opintolainaa eikä töitä millä kunnolla sitä lyhentää.. kai tääkin on sit mun vika. 

Minulla on edelleen vähän alle 2000 euroa maksamatta vuonna 2005 tulevaisuudenuskoisesti nostamastani opintolainasta. Kyllä opiskelu ja opintolaina kannattaa - todellinen sijoitus tulevaan! T. Keski-ikäinen työtön tuplamaisteri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä