Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3681/4199 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, kun työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia.

Vierailija
3682/4199 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

Ennätys on ollut melkein 800 hakijaa yhteen paikkaan mihin hain... Ap

Toivottavasti Orpo ja Purra tai joku heidän alamaisistaan lukee näitä juttuja. Itse sain vakiviran 1980. Sen jälkeen olen mennyt virasta virkaan, kunnes eläköidyin. En ole koskaan käynyt työvoimatoimistossa enkä ollut työtön. Olin vain "pelkkä" osastosihteeri sairaalassa ja palkka oli huono, taisi siivoojalla ja laitosapulaisella olla vielä huonompi. Mutta tuohon aikaan hinnat ja asunnot olivat jotenki suhteessa palkkaan ja lapsilisilläkin oli ostovoimaa. Ihan duunareita oltiin miehen kans ja useampi lapsikin oli. Oli omakotitalo (velkaa silloin sai). Sanon suoraan, että säälin yliopistokoulutettuja lapsiani. Raatavat töissä pitkiä päiviä jopa yötä myöten. Aina on oltava valmiina, kun joku herra soittaa ja jatkuvat yt ovat päällä kummankin suuressa firmassa. Hulluuteenko ihmiset ajetaan. Toiset tapetaan työllä ja toiset sillä, että eivät saa mistään töitä ja tukia leikataan rankalla kädellä. En hankkisi yhtään lasta tähän pirullisen ja kalseaan yhteiskuntaan. Ja päättäjämme kylpevät rahassa ja nytkin kansanedustajien ja ministereiden palkat/palkkiot nousivat ihan jonku ulkopuolisen päätöksellä. Hävytöntä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3683/4199 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhaluttomuutta ei tajuu enenn kuin sen itse kokee.

Pidä persu turposi kiinni... Kansa nousee kaduille ja hallitus hajotetaan. 👍. Huom. Persuissakin on köyhiä joilta Purra narrasi äänet sanomalla ettei vähäosaisilta leikata.

Vierailija
3684/4199 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, kun työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia.

Eläkeläiset ovat oman osansa jo tehneet, mutta työttömät eli työhaluttomat eivät. Pitkäaikaistyöttömiltä kaikki tuet pois.

Mietipä hetki, mitä siitä seuraisi, jos pitkäaikaistyöttömiltä otettaisiin tuet pois?

Kaikilla työttömillä on velvollisuus hakea vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa, tämä on ollut käytäntö jo pitkään. Ne haut näkyvät sähköisesti TE-toimiston sivuilla. Tämä jo debunkkaa väitteesi " työhaluttomista."

Se on työnantajien käsissä, saako ihminen töitä.

Vierailija
3685/4199 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhaluttomuutta ei tajuu enenn kuin sen itse kokee.

Palkanmaksu -haluttomuutta on vielä vaikeampi tajuta.

Vierailija
3686/4199 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaa varaa 1,2 miljoonaa siihen, että työttömät osaisivat hakea töitä paremmin "Meille tulee hakemuksia, joissa lukee vain, että tulisin teille töihin"

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5886638

Wau. Osaisiko kukaan arvata että miksi tuollaisia hakemuksia tulee? Vantaan mielestä siksi että ihmiset eivät osaisi parempaa tehdä? Ei ihme että ihmiset eivät työllisty kun kaupungit ovat näin pihalla työttömän arjesta.

Haha 😆

Ne näköjään luulee, että työpaikkoja saadaan lisää jos työttömät tekevät hienompia hakemuksia. Ei sitten ole kenellekään tullut mieleen, että niitä hienoja hakemuksia ei jaksa loputtomiin värkätä.

Tuo esimerkiksi nostettu "tulisin teille töihin" kuulostaa työnhaussa lannistuneen henkilön hakemukselta. Ei ole jaksanut siihen laittaa enää muuta kuin sen että haluaa saada työpaikan. - Silloin kun maslowin tarvehierarkiassa tipahtaa alemmille tasoille, ei voimat enää riitä kuin perustarpeisiin. Silloin ei jaksa tehdä hienoa työhakemustakaan.

Työn hakeminen on oikeasti paljon raskaampaa, kuin työn tekeminen. Tämäkin on jotain, mikä pitää kokea itse. Nykyään vaaditaan vaikka mitä itsensä markkinointia, ei sellainen ole mitenkään luontevaa kaikille.  Kaiken maailman stream videoita pitäisi tehdä aivan tavallista työpaikkaa varten, joka ei vaadi esiintymistä.

Vierailija
3687/4199 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nyt irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla, myös valtion ja kunnan työntekijöillä.

Vierailija
3688/4199 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansa kaduille kurjistamisesta... Koko Suomi yleislakkoon. Yritykset ei pyöri ilman työntekijöitä.. Katsotaan mitä yrittävät päättää. Asioista päättää koko hallitus. 👍

Vierailija
3689/4199 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, nyt irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla, myös valtion ja kunnan työntekijöillä.

Työlainsäädännön muuttaminen koskee kaikkia työtekijöitä valtiolla, kaupungilla ja yksityisellä.

Vierailija
3690/4199 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
3691/4199 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aika työntekijöiden pitää hakea koko-aikatyötä tai osallistua työkkärin aktivointeihin.

Vierailija
3692/4199 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat oman osansa jo tehneet, mutta työttömät eli työhaluttomat eivät. Pitkäaikaistyöttömiltä kaikki tuet pois.

Selitä logiikkasi. Miten 1500 työhakemusta lähettänyt on työhaluton? Miten ratas päässäsi on jäänyt tuohon jumiin? Mitä luulet voittavasi sillä?

Vierailija
3693/4199 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä logiikkasi. Miten 1500 työhakemusta lähettänyt on työhaluton? Miten ratas päässäsi on jäänyt tuohon jumiin? Mitä luulet voittavasi sillä?

Se on varmaan persoonallisuushäiriöinen eläkeläinen

Vierailija
3694/4199 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisiin paikkoihin olet 1500 hakemusta lähettänyt? Mihin tyssää, eikö yksikään firma vastaa vai onko tarjottu palkka liian pieni?

Vierailija
3695/4199 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

orvon perskakohallitus tuhoaa Suomen.

Vierailija
3696/4199 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen tuntee. Tänään juttelin 4v lidilissä olleen kanssa ja hän sanoi että 3 tehtävää on niskassa koko ajan ollut jo 4v. Oli treenaava ihminen ja jäntevä. Juoksi paikasta toiseen. Sanoi että ei jaksa enään. Ja jäljittäjille tiedoksi että kävin myös viron lidilissä ja siellä ei kukaan juossut tai ollut mihinkään kiire. Eipä silti natoon ja EU liitymisen myötä kellän ei niillä palkoilla ollut varaa siellä käydä. Ennen kun asuminen vedet sähköt likkuminen terveydenhoito oli perusoikeuksia ja ne olivat ilmaisia. Narkkarit hallitsevat maata ja alaikkunoissa on kalterit. Lapsia kiva kasvattaa.

Vierailija
3697/4199 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen puudelit ovat vielä ihmeissään varsinkin maalta tulleet läskimahat kuinka elämästä ja työpaikoista pitää taistella. Pari tatulointia ei auta ja jos elämän päätarkoitus jumputtaa bemarissa bassoa ja heittää satsia niin lopuu sekin josku kun eläkettä ei kartu.

Vierailija
3698/4199 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen alkaa huomata viimeistään silloin kun "työnsankaripersut" alkavat nimitellä loiseksi ja sossupummiksi.

Vierailija
3699/4199 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on tärkeämpi pikkuhousun- vai irtisanomissuoja? 

Kaverin puolesta kyselen

Vierailija
3700/4199 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin. Mäkin oon päässyt haastatteluun sen takia kun on vuosikausia kokemuksia siivousalalla muualle hakiessa Ei yhtään vastausta hakemukseen ja sama mantraa "kiitos hakemastanne työpaikastamme et ole etsimämme henkilö" ja sit naurettavia noi hakemuksen täytöt pitäis olla persoonallinen ja ah huomiotaherättävä,onnea vaan siihen kun hakijoita on monta sataa...