Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Ollessani kotiäiti, hain lähikaupan kassalle töihin. Sanoin kauppiaLle voin tehdä pe iltavuoroa ja la mitä tahansa.
Parina iltana minut perehdytettiin ja sitten tein pitkään pe ja la töitä.
Palasin töihin ja tein pe 4 h, suoraan töistä.
Sitten sain lomautuspaperin ja samantien sain kaupasta lisää tunteja
töihin palkataan vain tutun tuttuja, siskon siskoja, kaikkia kieroja liskoja. johtoa myöten.
Työttömyys oli elämäni parasta aikaa:)
Vantaa varaa 1,2 miljoonaa siihen, että työttömät osaisivat hakea töitä paremmin "Meille tulee hakemuksia, joissa lukee vain, että tulisin teille töihin"
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5886638
Wau. Osaisiko kukaan arvata että miksi tuollaisia hakemuksia tulee? Vantaan mielestä siksi että ihmiset eivät osaisi parempaa tehdä? Ei ihme että ihmiset eivät työllisty kun kaupungit ovat näin pihalla työttömän arjesta.
Olen tyytyväinen että Kokoomus voitti vaalit. Toivottavasti nyt saadaan lisää joustoa työmarkkinoille ja paikallista sopimista. Koska ei kukaan muuten uskalla minunlaistani työtöntä yksinhuoltajaa palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsisi kokeilemaan työttömyyttä? Hyvin näyttää elämä sujuvan ja rahaa tulevan, vaikka vuodesta toiseen ei ole töissä, kuten eräs tuttuni. Pitääkö olla kekseliäs sadunkertoja vai hankkia vanha koira, jonka hoitamisen takia ei voi ottaa työtä vastaan?
Olisko se niin että esimiehelle irtisanoutumisilmoitus ja irtisanomisajan jälkeen olet vapaa kokeilemaan, Sitten vaan huonoja hakemuksia menemään paikkoihin joihin et todennäköisesti pääse ja kokeilu jatkuu.
Kyllä juuri näin. Sitten n. 1.5 vuoden päästä pääset na. "Supertyöttömäksi" eli olet työttömien aatelia. Koska kaikki on kohdallasi nyt ok ts. Olet täysinoppinut, pudotetaan ansiosidonnaisen päättyessä rahasi työmarkkinatuki-merkkiseksi. Näin sinut korotetaan yhteiskunnan merkkihenkilöksi. Hehän tulevat omatoimisuudellaan toimeen 500e netto kuukausituloilla. Terveyden hoito on turhaa. Taudit (tai henki) lähtee potemalla ja hammashoito hoituu omilla pihdellä tai aamu 4:n aikaan nakkikioskilla vinoilemalla jonon isommalle kaljupäälle... tulee punainen väri tutuksi siinä samalla, mitä havannoit jatkossa ruokakaupassakin alepakkauksia metsästäessäsi... Juu, olen kokeillut ja oppineena olen nyt mieluummin töissä 3500e kk. Palkalla...
Ne jotka eivät itse ole kokeneet työttömyyttä, luulevat sen olevan kivaa lomailua. Mutta ei se sitä ole, ei edes ansiosidonnaisella. Se on hirvittävää stressiä ja huolto tulevaisuuden toimeentulosta.
Itse teen töitä kausiluonteisesti. 8 kk töitä, 4 kk työttömyyttä. Joka vuosi. Ja koko ajan hirveä huoli siitä että jatkuuko tämä työ ensi vuonna ja miten pärjään jos työttömyys alkaakin pitkittymään.
Mitä tahansa työtä en voi ottaa nykyisen rinnalle. Terveysrajoitteet estävät kaiken fyysisen työn ja vievät muutenkin voimia niin paljon että en edes pystyisi tekemään töitä vakituisesti.
Tämä hiton stressi vielä pahentaa terveysongelmia. Sydän ei enää kestä kovin hyvin tätä. Nuorena kesti paremmin.
Tilanne on jo niin vaikea että se haittaa töiden tekemistä. Saan jo paniikkikohtauksia siitä kun työkaveri kysyy arviotani mihinkään työhön liittyvään asiaan. Tilanne on mennyt entistäkin vaikeammaksi sen jälkeen kun mediassa on alettu puhumaan työttömien velvoitteiden kiristämisestä ja työttömyysturvan keston lyhentämisestä.
Työttömyys ei tosiaankaan ole kivaa lomailua vaan ajan tuhlaamista kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Vantaa varaa 1,2 miljoonaa siihen, että työttömät osaisivat hakea töitä paremmin "Meille tulee hakemuksia, joissa lukee vain, että tulisin teille töihin"
Wau. Osaisiko kukaan arvata että miksi tuollaisia hakemuksia tulee? Vantaan mielestä siksi että ihmiset eivät osaisi parempaa tehdä? Ei ihme että ihmiset eivät työllisty kun kaupungit ovat näin pihalla työttömän arjesta.
Haha 😆
Ne näköjään luulee, että työpaikkoja saadaan lisää jos työttömät tekevät hienompia hakemuksia. Ei sitten ole kenellekään tullut mieleen, että niitä hienoja hakemuksia ei jaksa loputtomiin värkätä.
Tuo esimerkiksi nostettu "tulisin teille töihin" kuulostaa työnhaussa lannistuneen henkilön hakemukselta. Ei ole jaksanut siihen laittaa enää muuta kuin sen että haluaa saada työpaikan. - Silloin kun maslowin tarvehierarkiassa tipahtaa alemmille tasoille, ei voimat enää riitä kuin perustarpeisiin. Silloin ei jaksa tehdä hienoa työhakemustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis luullaan että ihmiset eivät OSAISI kirjoittaa hakemuksia ja siihen laitetaan 1,2 MILJOONAA.
Oikeasti ihmiset laittaa tuollaisia hakemuksia koska heidät on PAKOTETTU hakemaan 4 työpaikkaa kuussa, vaikka heille sopivia töitä ei olisi tai vaikka osa heistä ei ole edes työkykyisiä.
Totta, mitään ei todella tajua ennen kuin sen kokee itse.
Toisaalta painostus työskentelyyn pikaruoka ravintoloissa ei juurikaan lohduta. En arvosta kyseisiä roskamössöjä tippaakaan ja häpeiäisin edes mainita, jos työskentelisin Hesessä, McDonaldsissa tai BurgerKingissä saatika Kebabbilassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja nykyään pitää hävetä sitäkin että on osa-aikatöissä, vaikka tunteja onkin jonkin verran. Jos ei ole pienestä palkasta maksanyut kassan jäsenmaksuja, nyt saa sitten hakea kokopäivätöitä.
Ensin siis saa kuraa suullisesti niskaan muka palveluna työttömälle, sitten omalta työnantajalta. Työkohdekaan ei tykkää.
No, aina voi syyttää itseään, kun ei näe onko jokin työ hitti vai huti.
Tuo on just näin. Ajattelin, josko annan esimiehen numeron, että soita sille ja tenttaa, että miksi ei ole kokoaikatyötä tarjolla.
Nyt viedään sitten asumistuki ja lapsikorotukset ja mitä vielä. Harrastuksen piikkiin on työnteko menny päivärahan puolesta tähänkin asti, kun venkuloivat maksun kanssa niin, että käytännössä tienattu euro on tuesta vähennetty euro ja suojaosaa ei sovelleta.
Työhaluttomuutta ei tajua, ennen kuin sen itse kokee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luullaan että ihmiset eivät OSAISI kirjoittaa hakemuksia ja siihen laitetaan 1,2 MILJOONAA.
Oikeasti ihmiset laittaa tuollaisia hakemuksia koska heidät on PAKOTETTU hakemaan 4 työpaikkaa kuussa, vaikka heille sopivia töitä ei olisi tai vaikka osa heistä ei ole edes työkykyisiä.
Miten toistaitoinen pitää olla, ettei löydy yhtään "sopivia töitä"? Ja miksi sellaiselle elämäntapatyöttömälle yhä pitäisi maksaa työttömyyskorvausta?
Vierailija kirjoitti:
Työhaluttomuutta ei tajua, ennen kuin sen itse kokee!
Kohta saa työttömät töitä, kun irtisanomissuojaa heikennetään. Voi irtisanoa ne joille on kertynyt lisiä.
Vierailija kirjoitti:
xanders kirjoitti:
Aika moni täällä on pohtinut että miksi työttömiä pidetään jotenkin alempiarvoisena. Varmaan siksi että se on markkinoitu siten. Järjestelmä jossa ollaan, hyötyy siitä että (tuetun) työttömyyden stigma on vahva.
Mikäs sen parempi arvotus pitää yhteiskunnan rattaat pyörimässä kuin se että työttömäksi jäänyt olisi jotenkin häpeällinen olento. Ja että menestyneet ajattelevat että alaspäin on hyvä sylkeä. Tosiasiassahan kuka vaan voi kohdata minkä vaan kriisin, onnettomuuden tai vaikka sairastua.
Sitten on vielä se illuusio että yhteiskunnassa olisi älyttömästi tekemätöntä työtä. Enemmänkin yhteiskunnassa on älyttömästi turhaa tai ainakin merkityksetöntä ja/tai reippaasti ylipalkattua toimisto- ja hallintotyötä jonka purkamalla saisi varmasti yhtäkkiä maksettua erinäisille ammattikunnille palkkaa.
Heti kun tuon arvotuksen murtaisi niin täytyisi keksiä uusi työelämän muoto.
Uudet sotejohtajat saa palkkaa 20 000 kuukaudessa ja eläkeläiset ja vammaiset ei saa enää palveluseteliä kodin siivouksen ostoon.
Orpon ministerit saa lähes saman summan kuukaudessa JA lisäksi määrättömästi matkakorvauksia, vaikka Suomi on orpon mielestä ankarien säästötoimien tarpeessa. Miksi Perskako-hallitus ei aivan ensimmäisenä leikkaa ministereidensä palkkioita kolmeen tuhanteen kuukaudessa ja poista edustajien taksietuuksia?
Työntekoa ei tajua ennen kuin sitä itse kokeilee
"Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja"
Uudet sotejohtajat saa palkkaa 20 000 kuukaudessa ja eläkeläiset ja vammaiset ei saa enää palveluseteliä kodin siivouksen ostoon.