Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3301/4199 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taivastellaan että miksei työttömät mene töihin loisimasta kun on noita vapaita paikkoja niiiin paljon! joo on niitä, ravintola & sote alalle miltä ihmisiä karkasi korona ajan alettua ja sitten varasto alaa joka myöskin vaatii suurin osa koulutuksia/kortteja sekä trukin ajo taitoa ja yleensä kirsikkana kakun päälle, auton koska työpaikka sijaitsee paikassa jonne ei julkisella pääse. 

Posti joku kuukausi sitten mainosti että heillä on satoja työpaikkoja auki. Ne paikat olivat sitten tyyliä yöjakelija Ulvilassa, työaika neljä tuntia välillä 2-6 ja oma auto olisi suotavaa olla. En valitettavasti keksi tätä.

Vierailija
3302/4199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se on niin vaikeaa työnantajalle kertoa tärkeitä asioita tarjolla olevasta työstä? 

törmäsin taas jälleenkerran vuokrafirman kautta kyhättyyn työpaikka ilmoitukseen josta puuttui tuntimäärät & palkkaus kokonaan.. jotain mätää kun sitä ei voida sanoa? 

sijainninsta mainittiin vain että hyvien kulkuyhteyksien päässä, sekin lienee tulkinnanvarainen asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3303/4199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikka jossa mua kiusattiin, jossa oli todella mädäntynyt ja sisäänpäinkääntynyt ilmapiiri on siirtynyt vuokrafirmojen hoiviin joten nykyisin saatan vahingossa hakea takaisin tähän samaan paikkaan koska eihän noi vuokrafirmat etukäteen kerro kuka työtä todellisuudessa tarjoaa. Kuinka mahtava järjestelmä hei. 

Vierailija
3304/4199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni vajaa 60v toivoo välillä että lomautettaisiin jotta pääsisi huilaamaan välillä mutta ei toivoakaan ole ollut viime aikoina. On iäkkäänä vielä niin kovassa kunnossa ettei nuoremmat pärjää eikä työnantaja ole vielä puristanut kättä että tervemenoa :D

Vierailija
3305/4199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria kun makaa toimettomana niin en voi ymmärtää että ohjelmia keksitään iäkkäiden työllistämiseen ja kuullostaa todella naurettavalta että on 55-65v työllistämis projekteja ja näihin uhrataan rahaa. 

Vierailija
3306/4199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taivastellaan että miksei työttömät mene töihin loisimasta kun on noita vapaita paikkoja niiiin paljon! joo on niitä, ravintola & sote alalle miltä ihmisiä karkasi korona ajan alettua ja sitten varasto alaa joka myöskin vaatii suurin osa koulutuksia/kortteja sekä trukin ajo taitoa ja yleensä kirsikkana kakun päälle, auton koska työpaikka sijaitsee paikassa jonne ei julkisella pääse. 

Posti joku kuukausi sitten mainosti että heillä on satoja työpaikkoja auki. Ne paikat olivat sitten tyyliä yöjakelija Ulvilassa, työaika neljä tuntia välillä 2-6 ja oma auto olisi suotavaa olla. En valitettavasti keksi tätä.

Postilla tuleekin olemaan satoja paikkoja auki, siellä ei enää pyöräjakajat pärjää. Mun veli jakaa turussa 4 piiriin lehdet, mun veljellä on turun sanomat ja helsingin sanomat, ja siihen muut pikkulehdet. Siihen vielä päälle kirjeet ja aikakauslehdet, ja siihen vielä päälle ajoittain ilmestyvät tarjouskortit ja myllytyksen kuvastot.

Vierailija
3307/4199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyvien laiskojen työhaluttomien nuorien elättämiseen ei tulevaisuudessa enää riitä veronmaksajia niin että tukien varaan ei kannata enää perhettä perustaa sillä elättäen itseään niin että sillä ei välttämättä enää pärjää paksusti. 

Vierailija
3308/4199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyvien laiskojen työhaluttomien nuorien elättämiseen ei tulevaisuudessa enää riitä veronmaksajia niin että tukien varaan ei kannata enää perhettä perustaa sillä elättäen itseään niin että sillä ei välttämättä enää pärjää paksusti. 

On se sitten kiva kun kaikki työttömät aina niputetaan samaan nippuun….

Vierailija
3309/4199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan se oletus että kaikilla, siis aivan kaikilla, on oma auto? vai eikö se haittaa sitten että hukataan kaikkien aikaa kun työtön/autoton/ajokortiton hakee työpaikkaan x, saa kutsun haastatteluun ja vasta siellä paljastuu että kulkeminen työpaikalle x on mahdotonta koska ei autoa ja bussit kulkee päin peetä. 

Vierailija
3310/4199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hentorakenteisena naisihmisenä todellakaan halua töihin joissa on yövuoroja koska joutuisin kävelemään/odottamaan bussia yksin tuolla jossain. Ei ole ajokorttia eikä autoa eikä rahoja sellaisia hankkia. 

Yksikään työpaikka tai työvuoro ei ole arvokkaampi kuin oma turvallisuus. 

Vierailija
3311/4199 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli puhus tänään mulle Postista, ja miten siellä tullaan poistamaan kokonaan talvilomat, ainoastaan kesälomat on normaalisti. Tulee kuulemma voimaan vuonna 2023. Mun veli ei ollu varma koskeeko tää ainoastaan yöjakajia vai myös päiväjakajia.

Saapa nähdä kuinka moni jakaja jää töihin Postille.

Vierailija
3312/4199 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että vähintään joka toiseen työhön tarvitsisi oman auton. Lopuistakin puoleen tarvitsee ajokortin.

Muita vaatimuksia työturvallisuuskortti, hygieniapassi, trukinajokortti, anniskelupassi...

Harva työ on oikeasti sellainen jota varten ei tarvitse olla koulutusta tai jotain korttia.

Vierailija
3313/4199 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa todella ymmärrän miksi työttömyys koetaan niin häpeälliseksi. Samat ihmiset, jotka ruinaavat ettei töitä ole, puhuvat alentavasti mielenterveysongelmista ja addiktiosairaista.

Itse opiskelin Helsingin yliopistossa, kävin samalla töissä ja 2018 isäni muistisairaus alkoi puhjeta. Samaan aikaan enoni joutui saattohoitoon. Aloin saada paniikkikohtauksia. Hain apua ensin työterveydestä ja psykiatrilta, jotka määräsivät bentsoja. Otin niitä päivittäin, jotta pystyin käymään töissä, tajuamatta että niihin jää koukkuun hyvin nopeasti. Jouduin irtisanomaan itseni ja olin lopulta työtön 1,5 vuotta mielenterveysongelmien ja kelvottoman hoidon takia. Korona mahdollisti etätyön ja siten töihin paluun.

Vinkkinä, että töitä saa esimerkiksi hyvin helposti puhelinmyynnistä ja samalla voi katsoa mieluisia hommia. Töitä tekevälle riittää, kunhan ei ota asennetta että "minähän en korkeastikoulutettuna tuohon hommaan ryhdy".

Vierailija
3314/4199 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työttömän vika, jos paikkakunnan ammatillista koulutusta johdetaan kuinka enää osataan johtaa.

Ei kuinka NYT pitäisi johtaa.

Työttömyys on huonon johtamisen seurausta.

Vierailija
3315/4199 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ootte mieltä, onko naisten vaikeampaa saada töitä?

Vierailija
3316/4199 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dippiduppi kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa todella ymmärrän miksi työttömyys koetaan niin häpeälliseksi. Samat ihmiset, jotka ruinaavat ettei töitä ole, puhuvat alentavasti mielenterveysongelmista ja addiktiosairaista.

Itse opiskelin Helsingin yliopistossa, kävin samalla töissä ja 2018 isäni muistisairaus alkoi puhjeta. Samaan aikaan enoni joutui saattohoitoon. Aloin saada paniikkikohtauksia. Hain apua ensin työterveydestä ja psykiatrilta, jotka määräsivät bentsoja. Otin niitä päivittäin, jotta pystyin käymään töissä, tajuamatta että niihin jää koukkuun hyvin nopeasti. Jouduin irtisanomaan itseni ja olin lopulta työtön 1,5 vuotta mielenterveysongelmien ja kelvottoman hoidon takia. Korona mahdollisti etätyön ja siten töihin paluun.

Vinkkinä, että töitä saa esimerkiksi hyvin helposti puhelinmyynnistä ja samalla voi katsoa mieluisia hommia. Töitä tekevälle riittää, kunhan ei ota asennetta että "minähän en korkeastikoulutettuna tuohon hommaan ryhdy".

En ole merkonomin tutkinnolla päässyt puhelinmyyjäksi, enkä minnekkään muuallekkaan. 24kk pian oltu työttömänä tällä täysin arvottomalla tutkinnolla. En ole yli vuoteen edes päässyt yhteenkään kaupan alan paikkaan haastatteluun.

Vierailija
3317/4199 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää opiskelemaan, saatte taitoja joilla työllistyy. Niin helppoa.

T. Ei koskaan työtön.

Vierailija
3318/4199 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ei koskaan työtön.

Valmistuin merkonomiksi 2.4.2020 ja en ole töihin päässyt, ja työkkäri ei päästä mua opiskelemaan uutta tutkintoa alanvaihtajana työmarkkinatuella tuettuna, vaikka haen omaehtoiseen koulutukseen en työvoimakoulutukseen. Jos haluan vaihtaa alaa on otettava opintolainaa, olen kysynyt tätä useamman kerran työkkäristä 24kk aikana. Työkkäri ei tule myöntämään mulle työmarkkinatukea opintojen ajalle vaan pakottaa ottamaan opintolainaa mitä en tule koskaan ottamaan.

Mulle on yks vit*n hailee jos oon ikuisesti työtön, 13v jo menty ilman töitä. Opiskeluhaluja olisi vaikka kuinka mutta työkkäri estää sen kaikin mahdollisin keinoin.

Vierailija
3319/4199 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ei koskaan työtön.

Minulla on ammattitaitoa, joka kelpasi työnantajille viime vuosiin saakka. Kelpaisi se edelleenkin, jos tyänantaja saisi sen ilmaiseksi.

t. 55+

Vierailija
3320/4199 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ootte mieltä, onko naisten vaikeampaa saada töitä?

Päinvastoin, 48-vuotiaana äijänä ei työllisty ei sitten millään, vaan muijat vie kaikki "oman alan" työpaikat. Kokemusta on kuntarekryn kautta, missä jokaiseen oman alan (kulttuurituottaja, AMK) työpaikkaan on valittu naisoletettu. Suomalaiset "työmarkkinat" ovat tänä päivänä yksi suuri vitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä