Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
työtön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toi mielivaltaisuus te-toimistossa pelottaa ja ahdistaa, joku vaan päättää että pilaanpa nyt tuon elämän ja tadaa tuet meni kiinni pitkäksi aikaa
Niin ne voi pilata. Itse olen alkanut säästämään koska vuosia sitten työkkärin virkailija mielivaltaisesti ja väärin perustein katkaisi tuet. Sitten voi olla ettei laskuja voi maksaa enkä silloin voinut koska en ollut varautunut. Aina niistä voi valittaa mutta valitukset kestää pitkään ja laskut kuitenkin pitää maksaa tiettynä päivänä ja niistä tulee kuluja jos ei maksa. Työttömällä ei ole varaa ylimääräisiin kuluihin.
Tämäpä tämä. Just tän takia mietin todella tarkkaan haenko siihen koulutukseen.. jo pelkästään kouluun pääsy haastattelusta kerrottaessa te-sivuilla lukee että aika on sitova, eli olettaisin että myös koulutus itsessään on sitova.. jolloinka ne voi hyvinkin ottaa tuet *emmettiin jos ei harkka paikkaa löydy.
Kaverini haki työkkärin ammattikurssille, pääsi ja irtisanoutui työstään ja aloitti koulutuksen. Vajaa kk ja työkkäri päätti etteivät he maksa koulutusajalta rahaa koska kaverilla oli jo ennestään käypä koulutus. Lopetti kurssin ja oli ilman työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
toi mielivaltaisuus te-toimistossa pelottaa ja ahdistaa, joku vaan päättää että pilaanpa nyt tuon elämän ja tadaa tuet meni kiinni pitkäksi aikaa
Innolla odotellaan aktiivimallia ja sitä miten se tulee olemaan karenssien kulta-aikaa, kelan toimeentulotuki hakemukset tulee ruuhkautumaan ja kukaan ei tiedä miten kuuluu toimia. Työkkäriin palkataan uusia noviiseja päättämään/seuraamaan työttömien asioita.
Tästä tulee hauskaa.
Oon kirjoittanut tähän ketjuun aiemminkin mutta kirjoitetaan uudestaan.
Olen ollut yli 2v nyt työttömänä. 2 ammattitutkintoa ja yo-todistus löytyy. 10v työhistoria.
Ja ei, kukaan ei palkkaa mua töihin. Saan jatkuvasti kutsuja haastatteluun, eli oon ilmiesesti paperilla "houkutteleva". Mutta haastatteluissa vaan näen miten haastattelija alkuinnostus hiipuu ja hiipuu....
En vaan osaa markkinoida itseäni. En tiedä mikä on vialla ja se ahdistaa.
Sekin on ihan kamalaa, että nykyään kysytään "Mikä on syynä ettet ole saanut töitä? Osaatko sanoa, miksi sua ei ole vielä kukaan palkannut?" Nää on semmosia kysymyksiä, että jään vaan sanattomaksi rekryäjän empatiakyvyttömyydestä. Mistä hitosta minä tiedän! Jos tietäisin, niin en varmaan olisi työtön.
It**mur** on mielessä joka päivä.
N31
Hakekaa hyvät ihmiset piilotyöpaikkoja, eli sellaisia joista ei ole mitään ilmoitusta. Itsellä on lähes aina sattunut että yrityksellä on tarve heti tai muutaman kuukauden sisällä.. jos on julkinen ilmoitus, sinne hukutte hakemusten sekaan..
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yli 2v nyt työttömänä. 2 ammattitutkintoa ja yo-todistus löytyy. 10v työhistoria.
Ja ei, kukaan ei palkkaa mua töihin. Saan jatkuvasti kutsuja haastatteluun, eli oon ilmiesesti paperilla "houkutteleva". Mutta haastatteluissa vaan näen miten haastattelija alkuinnostus hiipuu ja hiipuu....
Sekin on ihan kamalaa, että nykyään kysytään "Mikä on syynä ettet ole saanut töitä? Osaatko sanoa, miksi sua ei ole vielä kukaan palkannut?" Nää on semmosia kysymyksiä, että jään vaan sanattomaksi rekryäjän empatiakyvyttömyydestä. Mistä hitosta minä tiedän! Jos tietäisin, niin en varmaan olisi työtön.
N31
Mulla sama, mul on yks tutkinto (merkonomi) mutta kaupan alan paikkoihin en pääse edes haastatteluun. Kaupan alan ulkopuolelle kyllä pääsen mutta aina kaatuu haastatteluun. Multa on kans usein kysytty minkä takia en ole onnistunut 13v työttömyyden aikana työllistymään vaikka on suosittelijakin kuka kehuu mua maasta taivaaseen hyväksi jätkäksi, vastaan aina tähän kysymykseen 🤷. Mua on kans vuosien saatossa puukko meinannut ranteeseen mennä useamman kerran, ainut asia mikä mut pitää elossa on mun veli.
Röissä kirjoitti:
Hakekaa hyvät ihmiset piilotyöpaikkoja, eli sellaisia joista ei ole mitään ilmoitusta. Itsellä on lähes aina sattunut että yrityksellä on tarve heti tai muutaman kuukauden sisällä.. jos on julkinen ilmoitus, sinne hukutte hakemusten sekaan..
Tätäkin on kokeiltu. Olin jo siinä vaiheessa et työnantaja saa mut ilmatteeksi palkkatuella töihin tai sit joutuu vain vähän maksaa. Kiertelin kymmenissä eri paikoissa kyselemässä ja toisiin mokomiin soitin. Ei löytynyt paikkaa.
mites ois jos tulis koulu haku väylä vain työttömille, vähän kuin pikakaista alan vaihtoon jos oma ala ei enää sovi tai ei työllistä syystä x. Vaikka joo eihän tommosta nyt voi kun sehän vois vahingossa vaikka toimia, tehdään mieluummin 10 miljoonaa himmeli viritelmää aktiivimallista joiden tulos tiedetään jo (pelkkä 0).
Röissä kirjoitti:
Ja siinä on taas yks neronleimaus, eiköhän me työttömät olla kaikkia mahdollisia kikkoja kokeiltu. Ja minkäs teet jos ei ole puskaradiota saatavilla, ja avoimiin hakemuksiin ei tule mitään vastausta, eikä ole suhteita.
edellinen työpaikkani oli viedä mielenterveyden (mua kiusattiin siellä vakituisten työntekijöiden toimesta) mutta silti sitä paikkaa on välillä ikävä, tai ei niinkään sitä paikkaa vaan palkkaa ja vapautta, vapautta te-toimistosta ja kelasta. Surullista mutta totta.
Röissä kirjoitti:
Mun itsetunto on ainakin niin romuna, että hakemukset on ainoo mitä pystyn laittaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Mulla sama, mul on yks tutkinto (merkonomi) mutta kaupan alan paikkoihin en pääse edes haastatteluun. Kaupan alan ulkopuolelle kyllä pääsen mutta aina kaatuu haastatteluun. Multa on kans usein kysytty minkä takia en ole onnistunut 13v työttömyyden aikana työllistymään vaikka on suosittelijakin kuka kehuu mua maasta taivaaseen hyväksi jätkäksi, vastaan aina tähän kysymykseen 🤷. Mua on kans vuosien saatossa puukko meinannut ranteeseen mennä useamman kerran, ainut asia mikä mut pitää elossa on mun veli.
Niin. Mullakin ainoo syy elää on vanhemmat ja koira.
miksei vuokrafirmat voi kertoa missä se työpaikka suunnilleen sijaitsee jos ei tarkkaa sijaintia kerro? en halua autottomana hakea johonkin ja sitten kuulla että joo tää työpaikka ois 20km päässä, ei julkisia kulku yhteyksiä.
yhteyttä oon ottanut ja kysynyt s-postilla sijainnista tarkemmin mutta ei kuulu ihan minkäänlaista vastausta
Vierailija kirjoitti:
miksei vuokrafirmat voi kertoa missä se työpaikka suunnilleen sijaitsee jos ei tarkkaa sijaintia kerro? en halua autottomana hakea johonkin ja sitten kuulla että joo tää työpaikka ois 20km päässä, ei julkisia kulku yhteyksiä.
yhteyttä oon ottanut ja kysynyt s-postilla sijainnista tarkemmin mutta ei kuulu ihan minkäänlaista vastausta
Vuokranvälitys firmat pitäis kieltää lailla, suurin este työttömien työllistymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Röissä kirjoitti:
Mun itsetunto on ainakin niin romuna, että hakemukset on ainoo mitä pystyn laittaan.
Sama juttu. Viisikymppisenä työttömäksi muutama vuosi sitten. Satoja hakemuksia olen tehnyt, viiteen haastatteluun olen päässyt, ja jokaiseen paikkaan on otettu hakija talon sisältä.
Korona muutti työnhakua niin, että hakemuksen ja haastattelun väliin on tullut videoesittely. Tämä naama näyttää videolla niin kauhealta, että kukaan ei halua firmaansa tätä työkaverien ja asiakkaiden kiusaksi. Ja sitten pitäisi muka vielä jaksaa soitella piilotyöpaikkojenkin perään.
En ole koskaan asioinut TE toimistossa mutta miten ne henkilöt siellä voi olla epäasiallisia ja tylyjä yms? Eikö heitä voi haastaa tai valittaa esimiehelle?
Ihan sairas ajatus että he jostain syystä käyttäytyy huonosti? Hehän on siellä yhteiskunnan varoin eli työttömän palveluksessa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan asioinut TE toimistossa mutta miten ne henkilöt siellä voi olla epäasiallisia ja tylyjä yms? Eikö heitä voi haastaa tai valittaa esimiehelle?
Ihan sairas ajatus että he jostain syystä käyttäytyy huonosti? Hehän on siellä yhteiskunnan varoin eli työttömän palveluksessa.
Tunnen pari ketä siellä töissä, mol merkonomikoulutus taustalla. Ei edes alalle sopivaa koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa sen tietää(kuulee) ketkä on ikityöttömiä!😏
Olen etätöissä kotona
Niin tuntuu moni ikityötön olevan ja sen kyllä kuulee!!!
Korvatulpat on keksitty.
te-toimisto = työttömien kiusaus ja kyykytys toimisto
oikeaa työtä ei niiden kautta kyllä saa eikä heillä ole antaa muutenkaan hyviä neuvoja esim opintojen aloituksen suhteen mutta nopeita ne on ottamaan tuet pois ja tunkemaan orjatöihin.
en edelleenkään tajua että jos työtöntä ei työnantaja palkkaa palkalliseksi niin mitä se asiaa muuttais että tää kyseinen työtön olisi ensin siellä työpaikassa vaikka 2kk ilmaiseksi?? tottakai ne ilmaisesta työvoimasta tykkää ja samalla nauraa partaansa että tuokin tollo luulee tästä jotain hyötyvänsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Niin. Mullakin ainoo syy elää on vanhemmat ja koira.
Mulla taas ei ole syitä elää, helposti vois tehdä itsarin mutta ei kantti riitä+ en halua että vuokranantajalle tulee remonttia siitä että mun ruumis mätänee viikkoja ja kuukausia ne ne ruumisnesteet pilaa parketin, ainoa vaihtoehto ois kuolla tässä kämpässä yksin,ilman häiriötä. Mut pitää vain yrittää päivästä toiseen sitkutella.
Tämäpä tämä. Just tän takia mietin todella tarkkaan haenko siihen koulutukseen.. jo pelkästään kouluun pääsy haastattelusta kerrottaessa te-sivuilla lukee että aika on sitova, eli olettaisin että myös koulutus itsessään on sitova.. jolloinka ne voi hyvinkin ottaa tuet *emmettiin jos ei harkka paikkaa löydy.