Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3241/4199 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 51vee, ei mitään ammattitutkintoa mutta en ole ikinä ollut työtön. Siivousalalla olin ensin 20 vuotta ( palveluesimies) ja nyt kaupungin vammaispalvelussa ollut 10 vuotta tiimiesimiehenä. Molemmilla aloilla töitä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä. Työ vaan vaatii pitkää pinnaa eikä valitettavasti sovi kaikille, varsinkaan vammaispalvelu.

Vierailija
3242/4199 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 51vee, ei mitään ammattitutkintoa mutta en ole ikinä ollut työtön. Siivousalalla olin ensin 20 vuotta ( palveluesimies) ja nyt kaupungin vammaispalvelussa ollut 10 vuotta tiimiesimiehenä. Molemmilla aloilla töitä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä. Työ vaan vaatii pitkää pinnaa eikä valitettavasti sovi kaikille, varsinkaan vammaispalvelu.

Tässä maailmassa ei vaan nallekarkit mene tasan, jotkut ihmiset saa työpaikan sormia napsauttamalla ja toiset ei millään ihan sama mitä yrittäisi. Jotkut vaan on onnekkaampia. Omalla kohdalla ei edes suosittelijan avulla pääse töihin. 13v työttömyyden jälkeen mun odotukset työpaikan saamiseksi ei oo hirveen korkeella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3243/4199 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää ärsyttään kun otat yhteyttä johonkin tahoon vaikka koulutuspaikkaan tai työpaikkaan ja sieltä ei koskaan vastata mitään! Miksi on sitten ilmoitettu että tiedustele lisää s-postilla bla bla jos ei ole aiettakaan vastata? ei onnistuisi työttömältä tuommoinen venkoilu ehei

Vierailija
3244/4199 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

51 v on pikkasen eri asia päästä työelämään kuin nykyisin. Aikanaan se oli niin helppoa kun marssit työkkäriin, sait eteesi listan mihin voit mennä. Tai sitten vaan suoraan työnantajan puheille. Kouluttamattomille oli hurjasti tarjolla eri paikkoja.

Vierailija
3245/4199 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nykyään työnantajalle kelpaa sekään jos olet koulutettu, pitää siihen päälle olla kokemusta vuosia eikä välttämättä sekään riitä

Vierailija
3246/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

51 v on pikkasen eri asia päästä työelämään kuin nykyisin. Aikanaan se oli niin helppoa kun marssit työkkäriin, sait eteesi listan mihin voit mennä. Tai sitten vaan suoraan työnantajan puheille. Kouluttamattomille oli hurjasti tarjolla eri paikkoja.

Kyllä, mutta se loppui 90-luvun lamaan.

T: toinen 51vee

Vierailija
3247/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin löytäneeni mielenkiintoisen työpaikka ilmoituksen mutta tarkasti tutkittuani sainkin tietää että kyseessä on kuin onkin puhelinmyyntityö. Miksi niitä ei kielletä lailla? niillä ei tienaa ja ihmiset tunnetusti vihaa puhelinmyyjiä. Vaikka kuinka olen pohjamudissa työttömyyden takia niin tuohon hommaan en ryhdy, kuuntelemaan ihmisten haistattelua ja *ittuilua päivästä toiseen mitättömällä korvauksella

Vierailija
3248/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin löytäneeni mielenkiintoisen työpaikka ilmoituksen mutta tarkasti tutkittuani sainkin tietää että kyseessä on kuin onkin puhelinmyyntityö. Miksi niitä ei kielletä lailla? niillä ei tienaa ja ihmiset tunnetusti vihaa puhelinmyyjiä. Vaikka kuinka olen pohjamudissa työttömyyden takia niin tuohon hommaan en ryhdy, kuuntelemaan ihmisten haistattelua ja *ittuilua päivästä toiseen mitättömällä korvauksella

Ja noista puhelinmyynti hommista tulee yleensä viimeistään koeajalla potkut jos puhelut ei kestä tiettyä ennalta määrättyä minimi aikaa ja jos et onnistu saavuttamaan asetettuja myyntilukuja. Vaikka osassa puhelinmyynti työpaikka ilmoituksia lukeekin että siinä on takuu kuukausipalkka minkä saat varmuudella, plus about 10e per tilaus siihen päälle, en usko kuinka kauan pomot sua jaksaa katella jos et tuota yhtään tuottoa yritykselle sun puheluilla, en usko et kovinkaan kauaa tulee tuo kuukausipalkka juoksemaan vaikka vakuutellaankin että se on takuupalkka.

Tosin typeräähän se on pitää työntekijää kirjoilla jos siitä ei ole mitään hyötyä yritykselle, et kyl mä senkin toki ymmärrän.

Vierailija
3249/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä muilla pysyy pää kasassa jatkuvan työttömyyden ja hylkäys "valinta ei kohdistunut sinuun" viestien kanssa? 

Turtuu ja sitten oivaltaa, että elämässä on muitakin arvoja, kuin työ. Keksin mielekkäitä päivän askareita ja nautin elämästä. Yleensä ei huvita hakea työtä keväästä kesään, syksyllä vedän vaihteen silmään ja haen aktiivisesti töitä vaikka todennäköisyys saada mitän on promille luokkaa.

Olen kiitollinen pienille asioille elämässä ja näin ruokin psyykettä pysymään positiivisena, ei se aina onnistu...

+10 vuotta työttömänä

Vierailija
3250/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvät puhuvat aina vain työstään. Se puhe kertoo, miten paljon työ heitä stressaa ja vie elämältä.

Ketään ei kiinnosta kuunnella toisten työasiat.

Olen työtön. Mutta elän.

Vierailija
3251/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit kun täyttää 40 vuotta ja on 20 vuotta kokemusta töistä tai erilaisista töistä kuitenkin niin huomaa yhtäkkiä ettei kelpaa enää mihinkään työhön vaikka olis sitä kokemusta. Etenkin raksa alalla tulee seinä vastaan koska suomessa on paljon ulkomaalaisia halpatyöläisiä ja tulee myös lisää koska hallitus tahtoo. Suomalainen muka liian kallis palkattavaksi.

Olen kyllä ollut valmis tinkimään omasta palkasta mutta ei se auta. Isoissa raksa firmoissa kun ne saa jonkun urakan niin sinne palktataan paljon ulkomaalaisia työntekijöitä ja urakka pyritään tekemään mahdollisimman halvalla ja nopeasti jotta firmalle jää enemmän voittoa. Silloin tavallinen raksamies ei töitä saa. Olen kyllä saanut pikku urakoita pimeesti mutta pitempä aikaisia töitä ei saa.

Yks rikas yrittäjäkin palkkasi mut 10 kertaa mutta maksoi aina pimeesti. Kysyin työsopimusta niin en saanut. Tyyppi rakentaa festareita ja sillä on ravintoloita ja elämysfirma. Tein kaikenlaisia hommia sille mutta työsopimusta en saanut. No nyt 46 vuotiaana sitten pitää keksiä tekemistä ettei homehdu kotiin. Minä aloin kalastaa jo 5 vuotta sitten. Kalastan lähes joka päivä ja myyn kalaa. Kalat menee kyllä kaupaksi kaikki mitä saan ahven ja siika mutta syön myös itse paljon. Puskaradio toiminut ja myyn kalat suoraan kotoa käsin.

Vierailija
3252/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset 20-vuotta työttömänä on hankalia, mutta kyllä siihen tottuu.

Vierailija
3253/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko kukaan neuvoa mitä tapahtuu jos: työtön hakeutuu te-toimiston koulutukseen joka edellyttää että opintojen alussa työtön etsii (ja etenkin löytää harjoittelupaikan), noh mitäs jos sitä harjoittelupaikkaa ei saa? meneekö karenssiin koska Te-toimiston akat katsoo sen niin että itseaiheutettua ettei voinut suoriutua opinnoista? 

Aina pelottaa nää tämmöiset missä ollaan ns sotkeuduttu tiiviisti te-toimistoon koska he taas voi kytkeä pienet tuet halutessaan koska vain pois.

Vierailija
3254/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa sen tietää(kuulee) ketkä on ikityöttömiä!😏

Vierailija
3255/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa sen tietää(kuulee) ketkä on ikityöttömiä!😏

Olen etätöissä kotona

Vierailija
3256/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko kukaan neuvoa mitä tapahtuu jos: työtön hakeutuu te-toimiston koulutukseen joka edellyttää että opintojen alussa työtön etsii (ja etenkin löytää harjoittelupaikan), noh mitäs jos sitä harjoittelupaikkaa ei saa? meneekö karenssiin koska Te-toimiston akat katsoo sen niin että itseaiheutettua ettei voinut suoriutua opinnoista? 

Aina pelottaa nää tämmöiset missä ollaan ns sotkeuduttu tiiviisti te-toimistoon koska he taas voi kytkeä pienet tuet halutessaan koska vain pois.

Ei voi tulla karenssia jos ei saa harjoittelupaikkaa. Se on virkarikos jos työkkäri antaa karenssin perusteettomasti ja sitten pitää tehdä valitus eduskunnan oikeusasiamiehelle. Jos se eduskunna oikeusasiamies ei tee mieleistäsi päätöstä eli ei ole sun puolella niin sitten asia pitää viedä oikeuteen.

Toki työkkärin virkailija tekee usein vääriä päätöksiä ja antaa karensseja ihan mielivaltaisesti. Kannattaa ottaa selvää omista oikeuksista ja siitä miten niistä päätöksistä voi valittaa. Esim muutama vuos sitten virkailija väitti yhtäkkiä että olen työkyvytön ja siksi mulle ei voi maksaa työttömyysrahaa. Vein asian oikeuteen ja voitin jutun. Ei virkailijalla ole oikeutta eikä ollut todisteita yhtäkkiä päättää että olen työkyvytön varsinkin koska olin täysin terve.

Työttömistä kunta joutuu maksaa sakkomaksuja ja virkailija päätti että tekee minusta työkyvyttömän jotta mulle ei tarvii maksaa työttömyysrahaa ja kunta säästää siinä sitten rahaa. Oikeudessa voitin ja kunta hävisi ja joutui maksaa minulle 1600 + oikeudenkäynti 3350 euroa.

Vierailija
3257/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi mielivaltaisuus te-toimistossa pelottaa ja ahdistaa, joku vaan päättää että pilaanpa nyt tuon elämän ja tadaa tuet meni kiinni pitkäksi aikaa 

Vierailija
3258/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei tajua ennen kuin sen, on se sitten mikä tahansa, kokee itse. Joskus joku sanoi, että "odotas kun on omassa kupissa".

Vierailija
3259/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toi mielivaltaisuus te-toimistossa pelottaa ja ahdistaa, joku vaan päättää että pilaanpa nyt tuon elämän ja tadaa tuet meni kiinni pitkäksi aikaa 

Niin ne voi pilata. Itse olen alkanut säästämään koska vuosia sitten työkkärin virkailija mielivaltaisesti ja väärin perustein katkaisi tuet. Sitten voi olla ettei laskuja voi maksaa enkä silloin voinut koska en ollut varautunut. Aina niistä voi valittaa mutta valitukset kestää pitkään ja laskut kuitenkin pitää maksaa tiettynä päivänä ja niistä tulee kuluja jos ei maksa. Työttömällä ei ole varaa ylimääräisiin kuluihin.

Vierailija
3260/4199 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä muilla pysyy pää kasassa jatkuvan työttömyyden ja hylkäys "valinta ei kohdistunut sinuun" viestien kanssa? 

Turtuu ja sitten oivaltaa, että elämässä on muitakin arvoja, kuin työ. Keksin mielekkäitä päivän askareita ja nautin elämästä. Yleensä ei huvita hakea työtä keväästä kesään, syksyllä vedän vaihteen silmään ja haen aktiivisesti töitä vaikka todennäköisyys saada mitän on promille luokkaa.

Olen kiitollinen pienille asioille elämässä ja näin ruokin psyykettä pysymään positiivisena, ei se aina onnistu...

+10 vuotta työttömänä

Toi pitää ymmärtää, älä arvota itseäsi työn kautta. Mä päätin alkaa harrastamaan triathlonia. Menee päivät tosi nopsaan eikä kerkiä työstä ees haaveilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan