Miksi niin moni poistaa nykyään kaikki sometilit?
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaverit luulee etten ole enää missään sosiaalisessa mediassa. Todellisuudessa seuraan esimerkiksi Instassa feikkinimellä kymmeniä eri tilejä, joista saan inspiraatiota harrastuksiin, sisustukseen, vaatteisiin ym. En vaan tykkää siitä keskinäisestä runkkuringistä ja huomionhakukanavasta, millainen sosiaalinen media tavisten kanssa pahimmillaan on. Tuntemattomien tileille voi antaa tykkäyksiä silloin kun oikeasti tykkää (ja haluaa lisää sellaista feediinsa) ja pudottaa seuratuista ilman mitään draamaa. Suosittelen.
Silloin kun mulla meni kuppi täysin nurin somen suhteen, mä itse asiassa harkitsin just tuota. Että meen vaan feikkitilillä stalkkimaan muita niin eipähän oo enää mitään menetettävää. Onneksi oon kuitenkin saanut pidettyä (ainakin toistaiseksi) itseni kurissa jo vuosia etten oo lähtenyt tuohon. Myönnän joskus äitini tilillä stalkanneeni muita, mutta nää on tyyliin kerran vuodessa kun ollaan yhtäaikaa mökillä.
Mutta oot ihan oikeassa tuossa, että jos someen haluaa mennä, niin ei nykyaikana enää omalla nimellä ja naamalla ole siinä mitään järkeä.
112 jatkaa, että ideani ei siis ole stalkata (tai miksei jos tykkää kuitenkin joitakin tuttuja seurata) vaan siis nimenomaan tuo on sellainen tapa käyttää sosiaalista mediaa, jossa paineet tykätä, kommentoida, kehua tai seurata ketään ilman syytä on nolla, koska kaikki seuratut on tuntemattomia. Voi käydä inspiroitumassa, antaa rehellisiä tykkäyksiä ja unfollow heti jos jokin alkaa ärsyttää.
No ei siinä mittää jos se sulle kerran sopii! Kyllähän jotkut saa hirveät ahdistukset aikaan jostain tinderistäkin, kun toiset taas toteaa että eihän siellä ollakaan kuin leikkimielellä ja testailemassa. Jokainen tyylillään. Ärsyttää vaan lähinnä se kun kyseenalaistetaan aina miksei kaikkia kiinnosta olla niissä ja yritetään etsiä jotain vikaa sellaisista ihmisistä jotka eivät moisissa viihdy.
Juu jokainen tyylillään. Mutta minusta on aika iso ero syissä, miksi somessa ei ole ja miksi sieltä on poistunut. Ei kai kukaan pidä kovin outona (tässä ketjussa) sellaisia, jotka nyt vain jostain syystä huomasivat, että ei vain kiinnosta eikä ole oma juttu. Tässä on nyt kuitenkin aika moni sanonut, miten kamalaksi elämä meni sen takia ja miten paljon se ahdisti jne. Eikö siinä tapauksessa voi sanoa, että jotain on mennyt pahasti pieleen, jos noin on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somen poistaa sellaiset jotka ei osaa hallita some-käyttöään tai tuntevat jotenkin ylisuuria paineita olla aktiivinen siellä.
Eli periaatteessa somesta poistuminen on heikkous jota yritetän selitellä tekosyinä vakoilu, muiden käytös ja mitä nyt keksitäänkään.
Tosiasiassa ei ole pakko seurata ketään vaan ne voi piilottaa, FB ei vakoile sen enempää kuin muut alustat, somessa ei ole pakko käydä joka päivä eikä tarvi tuntea paineita tehdä mitään siellä. Eli somesta ei ole haittaa ellei itse tee siitä haitan itselleen. Päinvastoin, somesta on lähinnä hyötyä kun silloin tällöin tarvii, esim haluaa pitää yhteyttä tai käyttää some-ryhmiä.
Itse en ainakaan keksi miksi minun pitäisi poistaa somen. Varmaan sen takia että osaan hallita some-käyttöni enkä ota siitä paineita.
Ne jotka poistaneet somen, yleensä pitävät siitä kovaa ääntä. Tämä kertoo heidän epävarmuudestaan, FOMO, eli fear of missing out, ja toivoisivat muidenkin poistuvan.
Lapsellista puhetta. Itse poistuin somesta samasta syystä kuin lakkasin katselemasta temppareita ja tosiTVtä: tylsää. Viehätti aikansa ja menetti otteensa.
Syy poistua kokonaan oli tämän yhden "kirjaston ja uimahallin aukioloajat" tyypin kaltaiset, heille kun some oli välttämättömyys, joten eivät mitenkään suostuneet ymmärtämään, että en lue sieltä heidän viestejään ja juttujaan, joten sitä kautta minua ei vaan tavoita. Oppivat ottamaan yhteyttä muulla tavoin vasta, kun eivät kyenneet tekemään sitä somen kautta. Ei niin, että montakaan tärkeää asiaa olisin missannut, mutta kun nyt kumminkin samaa sukua tai kaveripiiriä ollaan, niin jotain aina.
Ääntä en pitänyt erityisesti, mutta kyllä näille "sä et vaan tajuu somea"-idiooteille joutui kantaansa selittämään.
Ja vai vielä fomo, melkein nauroin ääneen.
En taaskaan ymmärrä. Kun käytän somea inspiraation saamiseen jne (en jaksa luetella jälleen kerran) niin miten maailmassa se liittyy yhteydenpitoon ystävieni kanssa? Nimenomaan päinvastoin. Sinähän sitä somea olet käyttänyt yhteydenpitoon ja muiden seuraamiseen. Minä pidän ystävieni kanssa yhteyttä sähköpostilla, soittelemalla ja tapaamalla. Messengerillä otan yhteyden, jos jossain harrastusryhmässä on sovittu yksityisviestistä minulle entuudestaan vieraan ihmisen kanssa ja WhatsAppia käytän vain akuuttien asioiden hoitamiseen parin läheisimmän ihmisen kanssa.
Olet luonut somesta jonkin aivan oman käsityksesi ja kuvittelet nyt muiden käyttävän sitä samalla tavalla.
Meni ihan turhaa aikaa puolituttujen elämän seuraamiseen. Läheisiin ja ystäviin pidän yhteyttä viestein, soitoin ja kasvokkain tapaamalla, joten some ei ollut missään vaiheessa väline tähän. Mua ei myöskään kiinnostanut lisätä omasta elämästä sinne mitään, koska jälleen kerran, läheiset tietää mun kuulumiset muutenkin ja puolituttujen ei tarvitse tietää.
Mielummin elän elämää täysillä enkä somen ja kameran läpi.
Vierailija kirjoitti:
Onko otsikon "niin moni" -väitteelle tilastoja tueksi?
Ei ole. Tämä perustuu taktiikkaan, joka on viime vuosina yleistynyt ja erityisesti yksi tietty puolue käyttää sitä paljon levittääkseen disinformaatiota. Eli tehdään otsikko (ja teksti), jossa esitetään väite juuri tuossa muodossa että lukija alkaa epäillä muiden tietävän ja tekevän jo jotain, ja että se on fakta. Sosiaalisen median käyttöä koskevat tilastot eivät tuo millään tavalla ap:n väitettä, vain sitä että nuoret siirtyvät FB:sta muille kanaville.
Vierailija kirjoitti:
Meni ihan turhaa aikaa puolituttujen elämän seuraamiseen. Läheisiin ja ystäviin pidän yhteyttä viestein, soitoin ja kasvokkain tapaamalla, joten some ei ollut missään vaiheessa väline tähän. Mua ei myöskään kiinnostanut lisätä omasta elämästä sinne mitään, koska jälleen kerran, läheiset tietää mun kuulumiset muutenkin ja puolituttujen ei tarvitse tietää.
Mielummin elän elämää täysillä enkä somen ja kameran läpi.
Ihan itse valitsit käyttää somea noin. Ja täyden elämän elämisen sijaan notkut tämänkin päivän tällä palstalla ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somen poistaa sellaiset jotka ei osaa hallita some-käyttöään tai tuntevat jotenkin ylisuuria paineita olla aktiivinen siellä.
Eli periaatteessa somesta poistuminen on heikkous jota yritetän selitellä tekosyinä vakoilu, muiden käytös ja mitä nyt keksitäänkään.
Tosiasiassa ei ole pakko seurata ketään vaan ne voi piilottaa, FB ei vakoile sen enempää kuin muut alustat, somessa ei ole pakko käydä joka päivä eikä tarvi tuntea paineita tehdä mitään siellä. Eli somesta ei ole haittaa ellei itse tee siitä haitan itselleen. Päinvastoin, somesta on lähinnä hyötyä kun silloin tällöin tarvii, esim haluaa pitää yhteyttä tai käyttää some-ryhmiä.
Itse en ainakaan keksi miksi minun pitäisi poistaa somen. Varmaan sen takia että osaan hallita some-käyttöni enkä ota siitä paineita.
Ne jotka poistaneet somen, yleensä pitävät siitä kovaa ääntä. Tämä kertoo heidän epävarmuudestaan, FOMO, eli fear of missing out, ja toivoisivat muidenkin poistuvan.
Lapsellista puhetta. Itse poistuin somesta samasta syystä kuin lakkasin katselemasta temppareita ja tosiTVtä: tylsää. Viehätti aikansa ja menetti otteensa.
Syy poistua kokonaan oli tämän yhden "kirjaston ja uimahallin aukioloajat" tyypin kaltaiset, heille kun some oli välttämättömyys, joten eivät mitenkään suostuneet ymmärtämään, että en lue sieltä heidän viestejään ja juttujaan, joten sitä kautta minua ei vaan tavoita. Oppivat ottamaan yhteyttä muulla tavoin vasta, kun eivät kyenneet tekemään sitä somen kautta. Ei niin, että montakaan tärkeää asiaa olisin missannut, mutta kun nyt kumminkin samaa sukua tai kaveripiiriä ollaan, niin jotain aina.
Ääntä en pitänyt erityisesti, mutta kyllä näille "sä et vaan tajuu somea"-idiooteille joutui kantaansa selittämään.
Ja vai vielä fomo, melkein nauroin ääneen.En taaskaan ymmärrä. Kun käytän somea inspiraation saamiseen jne (en jaksa luetella jälleen kerran) niin miten maailmassa se liittyy yhteydenpitoon ystävieni kanssa? Nimenomaan päinvastoin. Sinähän sitä somea olet käyttänyt yhteydenpitoon ja muiden seuraamiseen. Minä pidän ystävieni kanssa yhteyttä sähköpostilla, soittelemalla ja tapaamalla. Messengerillä otan yhteyden, jos jossain harrastusryhmässä on sovittu yksityisviestistä minulle entuudestaan vieraan ihmisen kanssa ja WhatsAppia käytän vain akuuttien asioiden hoitamiseen parin läheisimmän ihmisen kanssa.
Olet luonut somesta jonkin aivan oman käsityksesi ja kuvittelet nyt muiden käyttävän sitä samalla tavalla.
Olen luonut somesta sen kuvan, mitä sen näytteli MINUN elämässäni. Minä en näpertelijä, joka seuraa somessa toisten inspiraatioita, vaan todellakin vain some viehätti minua aikanaan monestakin syystä, joista yksi oli toisten kanssa yhteydenpito. Ja sitten se alkoi kyllästyttää, siis se, mitä some MINULLE edusti.
Sinunhan se tässä on vaikeaa käsittää, että some edustaa muille jotakin muuta kuin sinulle, kun tulet jankuttamaan noita harrastekerhosi vastauksena muitten kokemuksiin. Eivät ole, se on vain käsitys, joka SINULLA on somesta ja SINÄ et ole MINÄ.
Tarvitseeko sanoa vielä selkeämmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vai vielä fomo, melkein nauroin ääneen.En taaskaan ymmärrä. Kun käytän somea inspiraation saamiseen jne (en jaksa luetella jälleen kerran) niin miten maailmassa se liittyy yhteydenpitoon ystävieni kanssa? Nimenomaan päinvastoin. Sinähän sitä somea olet käyttänyt yhteydenpitoon ja muiden seuraamiseen. Minä pidän ystävieni kanssa yhteyttä sähköpostilla, soittelemalla ja tapaamalla. Messengerillä otan yhteyden, jos jossain harrastusryhmässä on sovittu yksityisviestistä minulle entuudestaan vieraan ihmisen kanssa ja WhatsAppia käytän vain akuuttien asioiden hoitamiseen parin läheisimmän ihmisen kanssa.
Olen luonut somesta sen kuvan, mitä sen näytteli MINUN elämässäni. Minä en näpertelijä, joka seuraa somessa toisten inspiraatioita, vaan todellakin vain some viehätti minua aikanaan monestakin syystä, joista yksi oli toisten kanssa yhteydenpito. Ja sitten se alkoi kyllästyttää, siis se, mitä some MINULLE edusti.
Sinunhan se tässä on vaikeaa käsittää, että some edustaa muille jotakin muuta kuin sinulle, kun tulet jankuttamaan noita harrastekerhosi vastauksena muitten kokemuksiin. Eivät ole, se on vain käsitys, joka SINULLA on somesta ja SINÄ et ole MINÄ.
Tarvitseeko sanoa vielä selkeämmin?
Lisäksihän edellinen vastasi kylläkin henkilölle, joka väitti vain sellaisten poistavan somen, joilla on jotakin ongelmia siis addiktioita tai muuta someen liittyvään, mutta ehkä te olettekin sama henkilö, en tiedä.
Minä kuitenkin komppaan: on typerää väittää, että some poistetaan vaan siitä syystä, että siellä ei muka kantti kestä. Kyllä siihen voi ihan vaan kyllästyä typeränä ajanvietteenä´. Ja teille mitä täällä roikut jankuttajille: en yleensä roikukaan. Mutta jos roikun huvikseni, mitä muu some ei tarjoa. Nytkin naurattaa teidän punaposkinen somen puolesta kiivailu.
Somessa ei ole kuin enimmäkseen narsistisia mt-potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerroin työhaastattelussa, ettei minulla ole sometilejä koska hoidan sosiaalisen puolen ihan puhelimella, sähköpostilla, postilla, tapaamisella tai virtuaalisesti. Huomasin, että rekrytoija ei pitänyt vastauksestani.
Pidin muutenkin outona sitä, että rekrytoija olisi halunnut nähdä työnhakijan sometilit.
Tästä olen myös minä ihmeissäni, että rekrytoijat kyylävät sometilejä. Minulla ei niitä enää ole mutta kun oli niin olivat kaikki yksityisinä, eli ei siellä päässyt mun tylsää seinää lukemaan ellei kuulunut hyväksyttyihin ihmisiin, jopa kaverilistani oli salainen juuri kyttääjien takia.
Sama juttu, työhaastattelussa kysyttiin käytänkö somea. Olin juuri poistunut eikä kiinnostanut some, osasin toki käyttää. Työssä olisi pitänyt somettaa. Kai sitä varten olisi voinut tehdä jonkun työtilin mutta joo, sai se vähän huvittuneen reaktion, ei tainnut tuolloin olla ihan niin yleistä kun nyt. Muutama vuosi sitten, Myös osa kaverisuhteista hiipui kun poistuin, Ilmoitin kyllä että lähden ja miten voi pitää yhteyttä muttei koskaan kuulunut. Tavallaan ymmärrän kun asuivat kaukana, ja kaveruus oli enää sitä että hyvät muistot ja seurataan ehkä toisen elämän kuulumisia vaan ja ehkä kerran 10v laitetaan viesti mitä kuuluu. Mutta se harmtti vähän. Toisaalta pääsin samalla helposti eroon liudasta tuttuja tai ikäviä tyyppejä menneestä.
Poistin juuri kaikki somesovellukset puhelimesta; tilit vielä ovat olemassa, ja niiden poistaminen onkin sitten seuraava askel, kunhan ensin saan ladattua kaikki omat tietoni ja muistoni sieltä talteen.
Kummallinen helpotuksen ja pienen ahdistuksen sekoitus.
Enpä ole törmännyt tällaiseen ilmiöön. Missä valtaisa sometilien poisto oikein näkyy?
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole törmännyt tällaiseen ilmiöön. Missä valtaisa sometilien poisto oikein näkyy?
Ei missään. Ap tekee näitä somevastaisia avauksia säännöllisen epäsäännöllisesti. Ilmeisesti hänellä ei ole somessa kavereita eikä hän saa tykkääjiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ikäluokkaa olet?
Huomasin miten tyhjää siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin miten tyhjää siellä on.
Jännää. Minä olen kuluneen viikon aikana lisännyt kolme uutta tuttavaa sekä WhatsAppiin että Faceen ja liittynyt saman yhteistyön merkeissä kahteen eri FB-ryhmään, jotka ovat todella aktiivisia. Tänään on Twitter viuhunut ja olen saanut uusia seuraajia ja löytänyt itse yhden uuden seurattavan. Instaan tein viime viikolla uuden tilin, en ole katsonut montako seuraajaa sille tällä hetkellä on tullut, julkaisuja olen tehnyt kolme.
tää fbkin lopetti montakin kertaa.Nyt en oo mennyt sinne.Suomal.kommentoiti ei mitää..kukaan mitään kerätään kamuja keskusteluita synny omil sivuil.No fblehdet mees kirjottaa jotain eriävää heti joku haukkuu!! Se oli pahinta..Siihen leipääntyy.Eihän kaikki asiat voi olla kaunisteltua iloista samaa mieltä olevaa.Propakantaa on paljon.Nyt tuntuu mukavemmalta elämä.Onks tuo hulluu netis kamuja ympärimaailmaa enempi kuin ikinä.Ja oikeita jotka tunnet,vähän.Ne sanoo työkamuja ja sukulaisia ei pitäs kamuiksi ees ottaa.
Surullista, jos täytyy elää elämäänsä somen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, jos täytyy elää elämäänsä somen kautta.
Minusta on paljon, paljon surullisempaa elää elämäänsä tämän palstan kautta. Itsekin täällä olen mutta samalla olen siis verkostoitunut jo ihan oikeiden ihmisten kanssa Twitterissä, keskustellut siellä ja Google Hangoutissa. Niin ja Messengerinkin kautta oli jo yksi ihminen yhteydessä.
Sen sijaan jokainen tälle palstalle tuhlattu hetki on todellakin tuhlattu
Ovat huomanneet että eivät ole rikkaita ja kuuluisia, eivät saaneet somessa helppoa uraa..
Onko otsikon "niin moni" -väitteelle tilastoja tueksi?