Miksi niin moni poistaa nykyään kaikki sometilit?
Kommentit (286)
Ihan siitä syystä, että en halua lihottaa Big Techiä. Ne vasta ovatkin sananvapauden oikeat riistäjät.
Yandex on hyvä vaihtoehto. Ainoastaan tubelle ei löydy verteenotettavaa vaihtoehtoa. :(
Ihmiset eivät ole niin mielenkiintoisia kuin he kuvittelevat olevansa, ja tämä koskee myös minua itseäni. Muilla ei ole minulle mitään annettavaa, eikä minulla ole kenellekään mitään sanottavaa.
Ite lähin sieltä muutama vuosi sitten ja muutamia havaintoja siitä mikä esim. facessa meni ajan saatossa pieleen: kaveripyyntöjä alettiin rätkiä jokaiselle kenen kanssa on kerrankin vaihtanut pari sanaa, työkavereillekin ym. Silloin aluksihan face kaverit noudatteli samaa linjaa kuin livenäkin. Tästä tuli monelle häiritsevä ilmiö. Kuvien katselusta hävisi mielenkiinto kun räikeä muokkaaminen alkoi. Ja keskustelun taso vajosi ala-arvoiseksi, kun liian moni on varmaan itse tullut saaneeksi nettikuraa niskaansa, ja surutta levittävät sitä sitten eteenpäin, eikä asiallisesta keskustelusta tule siellä enää useinkaan mitään. Ei ole mitään kaipuuta ollut sinne aikuisten hiekkalaatikolle.
Todennäköisesti joku muu on jo kirjoittanut samantyylisen vastauksen, mutta minä olen havahtunut tässä viimeisten viiden vuoden aikana siihen, että minua ei kiinnosta oikeasti mitä muut ihmiset tekevät silloin kun minä en ole läsnä, enkä myöskään tunne minkäänlaista halua kertoa kenellekään mitään minun omasta elämästäni.
Tottakai perheeseen/lähisukuun ja heidän perheisiinsä ja läheisiin ystäviin pidän yhteiyttä ihan vanhanaikaisesti soittelemalla, vierailemalla ja tekstiviesteillä, mutta tämän lähipiirin ulkopuolisten ihmisten elämä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta niin paljon, että seuraisin jotain somea edes viikottain. Ja se, että jakaisin joillekin puolitutuille ja koulukavereille yhtään mitään tietoa elämästäni ja tekemisistäni tuntuu luotaantyöntävältä idealta. Kuitenkin olen näin livenä ihan sosiaalinen, pidän työkavereistani ja puolisostani ja perheestäni ja heidän kanssaan ajanviettämisestä ja puhelimessa rupattelusta.
Todennäköisesti en ole ainut kuka tämän on huomannut; kun facebookissa tai vastaavissa käyminen on alkanut tuntua vastenmieliseltä, eikä WA:n tai Telegrammin viestien merkkiäänet aiheuta iloa vaan puistatusta ja ahdistusta, niin miksi väkisin pysyä missään somessa?
Mun yksi kaveri lähettää mulle whatsappiin kaikki kuvat mitä laittaa instagramiin, koska en ole instagramissa. Haluaa silti että näen aina kuvansa ja kommentoin jotain, vaikka ne on tosi samanlaisia posetuksia hänestä itsestään :D Olisi mielenkiintoisempaa nähdä jotain mitä hän on tehnyt tms.
Mä en ole missään somessa, wa mulla on, mutta koen sen olevan kuin tekstiviesti, ei some. Tämäkään keskustelupalsta ei anna kenellekään mitään tietoa siitä, kuka tämän anonyymin viestin takana on.
Face profiilia ei ole koskaan ollut, LIssä olin hetken, kun siellä on kuulemma "pakko" olla. Huomasin aika nopeasti, että minua alkoi ärsyttämään ne ihmiset joista oikeassa elämässä pidin, mutta jotka postailivat turhaa p*skaa linkediniin... Koko linkedin lopulta oli vain itsensä kehumisen ja kerjäämisen temmellyskenttä.
Lisäksi minua häiritsi suunnattomasti se, että tietoni olivat siellä kaikkien saatavilla, siis ihan kenen tahansa... Ja kun minusta ne asiat eivät kuuluneet kaikelle kansalle.
Piilotin li profiilin ja tuskin sitä enää avaan, ehkä käyn poistamassa.
Vastenmielinen paikka.
Koska en halua samaistua Suomen pohjasakkaan ja muihin koiraämmiin.
Mun tuttavat ei Ole poistaneet tilejä. Aktiviteetti vain hiipunut. Tai on niitä jotka postailee vielä, mutta tosi lame juttuja
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole missään somessa, wa mulla on, mutta koen sen olevan kuin tekstiviesti, ei some. Tämäkään keskustelupalsta ei anna kenellekään mitään tietoa siitä, kuka tämän anonyymin viestin takana on.
Face profiilia ei ole koskaan ollut, LIssä olin hetken, kun siellä on kuulemma "pakko" olla. Huomasin aika nopeasti, että minua alkoi ärsyttämään ne ihmiset joista oikeassa elämässä pidin, mutta jotka postailivat turhaa p*skaa linkediniin... Koko linkedin lopulta oli vain itsensä kehumisen ja kerjäämisen temmellyskenttä.
Lisäksi minua häiritsi suunnattomasti se, että tietoni olivat siellä kaikkien saatavilla, siis ihan kenen tahansa... Ja kun minusta ne asiat eivät kuuluneet kaikelle kansalle.
Piilotin li profiilin ja tuskin sitä enää avaan, ehkä käyn poistamassa.Vastenmielinen paikka.
Harvinaisen oikeassa olet, varsinkin L I :stä.
Mun tuttu kommentoi mulle, ( kun en ole päivittänyt faceani 3 vuoteen), että miten surullista, ettei elämässäni tapahdu mitään julkaisemisen arvoista.
😀 Niinkö jengi tosiaan ajattelee?
En vaan ehdi olla facessa. Ei kiinnosta.
Parin kaverin (ja äitini) kanssa jaetaan whatsapissa kuulumisia ja joskus jotain lomakuvia. Se riittää mulle todella hyvin.
Somen lopettaminen lisäsi mielettömästi vapaa-aikaa. Lisäksi en lihota tarkoituksella epäeettisesti toimivien yritysten tasetta. Ärsyttävät evästekyselyt ovat vähentäneet muuta nettisurffailua ja taas hyödyllisen vapaa-ajan määrä on lisääntynyt. Viimeisenä hesarikin lopetti anonyymikommentoinnin kokonaan, joten ei tarvitsee siihenkään enää tuhlata aikaansa.
Vielä, kun av:lle tulisi rekisteröitymispakko ja kommentointi vain omalla nimellä, niin olisin täysin vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piilotin li profiilin ja tuskin sitä enää avaan, ehkä käyn poistamassa.Vastenmielinen paikka.
Harvinaisen oikeassa olet, varsinkin L I :stä.
Linkkari on kyllä yks komediapaikka! Useampikin tuntemani sosiaalisesti taidoton ja huonostikoulutettu pätijä kehuu siellä täysin olemattomilla kyvyillään ja vetämillään projekteilla. Todella härskiä touhua.
Jos töissä naapurihuoneen DI Jaska on tehnyt firmassa jonkun onnistuneen ison projektin maaliin, noukitaan Jaskan työstä yksityiskohdat ja lisäillään omia, ja tadaa: Näin apusuunnittelija, määräaikainen Olli itse asiassa hoiti vaativan projektin kymmenine alaisineen ja niin alaiset kuin johtoporras kuten myös entiset työkaverit aina ovat kehuneet. Laitetaan lainaus (itse kirjoitettu tietysti): "Olli on ammattitaitoinen johtaja, olen aivan mykistynyt hänen tehokkuudestaan".
Aivan järkyttävä paikka, älkää uskoko mitään mitä siellä lukee. Mua hävettää niiden ihmisten puolesta.
Siksi, että läheiset ihmiset saa kyllä muullakin tavalla kiinni kuin vain somella. Ja jos kuulumisten vaihtaminen kiinnostaa, niin teen sen muulla tavalla kuin kyttäämällä toisen julkaisuja. Jos se toinen tapa on jollekkin epäselvä, niin vastaus on puhelin. Sillä voi peräti soittaa ja lähettää viestin.
Toinen on näiden palvelujen hämärät tarkoitusperät. Yksi toisensa jälkeen toitottaa kuinka yksityisyytesi on meille tärkeä. Niinpä näyttää olevan jos haluatte kerätä dataa kuvistani, viesteistäni, kaverilistastani ja ehkä puhelimen sisällöstä.
Kolmantena syynä on, että yksityinen elämäni on juuri nimenomaan sitä: MINUN yksityinen elämäni. En halua kertoa julkisesti millaisen tortun olen tänään syönyt tai missä kävin juomassa kahvini. Olenko siivonnut kuin hullu koko päivän vai makoillut tekemäti yhtään mitään.
Ketjun aiheena on se, miksi moni poistaa sometilinsä. Luonnollisesti vastauksissa puhutaan silloin somen negatiivisista puolista. En ymmärrä, miksi joku tulee selittämään tänne, että itse tykkää käyttää somea syistä X ja Y. Ei tässä olla somekäyttäjiä roviolla polttamassa.
Tyhjä ja toksinen sisältö, joka niissä leviää. Sellaista pintaliitoa, valheelista sisältöä joka tuutissa. Kuluttavaa ja masentavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaverit luulee etten ole enää missään sosiaalisessa mediassa. Todellisuudessa seuraan esimerkiksi Instassa feikkinimellä kymmeniä eri tilejä, joista saan inspiraatiota harrastuksiin, sisustukseen, vaatteisiin ym. En vaan tykkää siitä keskinäisestä runkkuringistä ja huomionhakukanavasta, millainen sosiaalinen media tavisten kanssa pahimmillaan on. Tuntemattomien tileille voi antaa tykkäyksiä silloin kun oikeasti tykkää (ja haluaa lisää sellaista feediinsa) ja pudottaa seuratuista ilman mitään draamaa. Suosittelen.
Silloin kun mulla meni kuppi täysin nurin somen suhteen, mä itse asiassa harkitsin just tuota. Että meen vaan feikkitilillä stalkkimaan muita niin eipähän oo enää mitään menetettävää. Onneksi oon kuitenkin saanut pidettyä (ainakin toistaiseksi) itseni kurissa jo vuosia etten oo lähtenyt tuohon. Myönnän joskus äitini tilillä stalkanneeni muita, mutta nää on tyyliin kerran vuodessa kun ollaan yhtäaikaa mökillä.
Mutta oot ihan oikeassa tuossa, että jos someen haluaa mennä, niin ei nykyaikana enää omalla nimellä ja naamalla ole siinä mitään järkeä.
En edelleenkään ymmärrä. Miksi en omalla nimelläni ja kasvoillani voi esim. FB:stä saada tietoja paikallisen kirjaston aukioloajoista, liikuntatilojen koronarajoituksista, joulun uusista ruokaideoista jne jne?
Mietipä nyt ihan vakavissasi voisiko olla mahdollista, että olet ymmärtänyt somen ihan väärin.
Tietysti voit, mutta yhtä lailla nuo on googlattavissa ja jos jotain tarvitsee säännöllisesti, voi sivun lisätä selaimen kirjanmerkkeihin.
Some on koukuttava, yhden viestin lukeminen saattaa johtaa loputtomaan dashin selailuun, siinä menee kauheasti aikaa hukkaan eikä saa mitään edes aikaan. Selaillessa helposti unohtaa sen, että kaikki ihmiset postaavat someen oman elämänsä kohokohdat. Sitten sitä luulee, että kaikkien muiden elämä on yhtä shampanjabrunssia ja tenniksen pelaamista, ja itse vain käy töissä ja pelaa iltaisin kotona tietokoneella.
Niin kuin riippuvuuksissa usein, on helpointa ja yksinkertaisinta poistaa kaikki tilit sen sijaan, että rajoittaa puoleen tuntiin päivässä.
Olen itsekin harkinnut sometilien poistamista, mutta en ole sitä tehnyt. Teen työtä, jossa fb-tilistä on paljon hyötyä, mutta en jaksa ruveta erikseen luomaan mitään ammattilaistiliä. Ja lisäksi haluan säilyttää mahdollisuuden stalkata vanhoja luokkakavereita yön pimeinä humalassa ollessani... toisaalta, en ole koskaan ollut erityisen someriippuvainen. Viimeksi postasin noin kuukausi sitten, ja tänäänkin olen avannut fb:n vain työasioissa.
Some kaipaisi jotain renessanssia. Puhdistus ja aloitus uudelleen tyhjältä pöydältä, ilman joka tuutista puskevia mainoksia. Kavereiden hää-, lapsi-, opiskelu- ja mitkä tahansa uutiset ovat jo kauan aikaa sitten kadonneet Facebookin timelinelta, kun sitä nykyään täyttävät yritysten julkaisut ja mainokset.
Ala-astekaverisi Anni tykkäsi sivuston K-Citymarket Kikkura julkaisusta.
Entinen kollegasi kommentoi sivuston Dove julkaisua. "Mukana! Iho onkin ollut jo pitkään kuiva."
Tätisi kommentoi käyttäjän Maija Meikäläinen profiilikuvaa kolmen vuoden takaa. "On se nätti...!"
Suositeltu julkaisu sivustolta Sony.
Tykkää, jaa, seuraa.
Instagramissa rajataan, filtteröidään, muokataan, poistetaan ja julkaistaan uudelleen. Niin kutsuttujien vaikuttajien postaukset ovat päivä toisensa jälkeen kaupallista yhteistyötä, jossa tekijänä ovat vuorollaan vaikuttaja itse, vaikuttajan 1-vuotias lapsi, vaikuttajan 4- ja 6-vuotiaat lapset, vaikuttajan mies. Siis tää Mattilan Maukas Kotileipä on pelastanut meidän aamut. Näin hyvällä leivällä lähtee meidän koko porukan päivä käyntiin. Tykkääjien kesken arvotaan kantapala!
Mitä jos vain haluaisin oikeasti nähdä, mitä ystäville ja sukulaisille kuuluu?