Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

iltapuvut päällä konfirmaatiossa?

Vierailija
07.04.2014 |

Jo on aikoihin eletty. Olin kirkossa ja ripille pääsy. Melkein kaikilla tytöillä oli iltapuku päällä!

Jollakin jopa liehukkeet lensi puoli metriä ilmassa.

Yksi tyttö seisoi voimakkaan pinkissä, lyhyessä tanssimekossa.

Eräs isokokoinen tyttö oli voimakkaan punainessa,

pitkässä mekossa myös, joka korosti sen tytön isoa kokoa.

Ja joillakin tytöillä oli korkeakorkoiset sandaalit.

Kuin missikisoissa-kirkossa!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankaas kattoen, että meijän tytöt (jotka saa pukeutua mauttoman halvalla tavallaan) voittaa teidän lapset käytöksellään ja todellakin on opetettu olemaan asiallisia -voisi tässä kohtaa jokainen ihan omaa käytöstään vaikka peilata aiheeseen!

Vierailija
22/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista tökeröintä on se, kun nämä olkaimettomat ja minimekkoiset nostelevat valuvaa yläosaansa, oli sitten kyseessä rippi- tai yo-juhla.  Toinen myötähäpeää aiheuttava asia on nuhjaiset ja likaiset rintaliivien olkaimet näkyvillä mekkojen olkainten alta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kivan näköistä eikä sopivaa ole, mutta ovat vielä niin kovin nuoria. Haluavat pukeutua muka nätisti ja kuten toisetkin. Kyllä se siitä tyyli kehittyy.

Enemmän minäkin ihmettelen isosia, eikö heitä ohjeisteta, kun ovat ikäänkuin töissä.

Vierailija
24/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli -94 siistit siniset farkut, valkoinen pitkähihainen korkeakauluksinen paita ja valkoinen puuvillainen pitkähkö pitsiliivi. Kaulassa riparilla itsetehty risti. Rumat ne vaatteilla koreilee. En kyllä yhtään muista miten muut meidän leirin tytöt pukeutui, mutta aika monella oli vaaleat housut. Äidilläni oli vuonna -64 valkoinen polviin ulottuva sen ajan yksinkertainen mekko ja valkoiset matalakorkoiset suippokärkiset jalkineet. Itse olisin kuollut häpeästä, jos ois pitänyt mekko laittaa (taidettiin me vähän tapella, mutta sain kuin sainkin tahtoni läpi). 

Kuulostaa aika kauheelta, pitäisi kyllä nuoria ohjeistaa sitten paremmin, että mikä asu on sopiva. Mun mielestä liian paljastava ei sovi kirkkoon. Koulujen discot ja muut juhlat on sitten asia erikseen.

Vierailija
25/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 19:03"]

Onhan se tosiaan outoa. Nuorilla ei ole (enää vuosiin ollut) mitään käsitystä päiväjuhlan ja iltajuhlan erosta, eikä tietenkään myöskään niihin kuuluvan pukeutumisen erosta. Kun itse pääsin esim. ylioppilaaksi, kaikilla oli päiväjuhlan asu ja iltajuhlan asu erikseen. Tyttäreltäni vaadin, ettei asu saa olla olkaimeton eikä spagettiolkaiminen, eikä päivällä käytetä korkkareita. Mutta niin vain materiaali oli kiiltävää satiinia ja malli cocktail-mekon.

[/quote]

Eikä ole kaikilla aikuisillakaan.

Vierailija
26/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites pojat, olivatko kaikki yhtä pingviiniä?

Vierailija
27/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:50"]

Mutta kyllä sielläkin tytöillä oli kaikkea minimekoista täyspitkiin liehukkeisiin asti, järkyttävän korkeita korkoja, joilla sitten ei osattu kävellä, hiuspidennyksiä, ylipitkiä ripsiä, olkaimettomia mekkoja, joita piti koko ajan nostella. [/quote]

Yhteiskunnan läpiseksualisoituminen se siinä näytti "parhaat" puolensa. Nuori tyttö ei saa näyttää enää nuorelta tytöltä, vaan yökerhobarbilta taksijonossa kello neljän jälkeen aamuyöstä. Sääliksi käy tyttöparkoja. Ja niiden karmeita wt-äitejä. :(

Vierailija
28/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlapukeutuminen näyttää todella olevan hakusessa, mutta ei se ole noiden tyttöjen vika, ei ainakaan täysin. Kyllä äitien pitäisi tietää paremmin, mutta minkäs teet, kun monet ovat välinpitämättömiä, ovat olleet sitä koko lapsen elämän ajan. Mutta vierittäisin syytä myös liikkeiden niskaan. Valikoimat ovat huonot ja tilanteisiin sopimattomat. Jo ala-asteikäisille on tarjolla monessa liikkeessä vain ilotytön mekkoja. Sama sitten jatkuu rippilasten ja ylioppilaiden puvuissa. Joistain viesteistä olin myös tulkitsevinani, että rippikouluikäiset olivat yksin ilman aikuisen tukea ja apua käyneet ostamassa mekkoaan. Ei mikään ihme, jos mennään jonnekin Henkkamaukkaan tai Lindexille, että kotiin tulee vaikka minkälaisia kutaleita.

Olen niin vanha, että olen päässyt ripille ilman albaa. Rippijuhla oli joulukuun puolivälin paikkeilla. Kaikilla tytöillä oli musta puku, siveä umpinainen ja pitkähihainen kotelomekko, pojilla taas oli musta puku, jollain harvalla irtotakki ja suorat housut, tummat kuitenkin, ei puhettakaan mistään farkuista ja tennareista. Tytöillä oli korkokengät, mutta ei mitään huippukorkeita. Silloin kyllä osattiin kävellä korkokengillä jo ennen rippikouluikääkin, sillä eihän esimerkiksi kouluun menty urheilujalkineissa kuin urheilupäivänä.

Vierailija
29/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, kun viime kesänä hesan kirkossa pojilla tummat housut valkoinen paitapusero ja joillain kraka. Koko pukua ei kenelläkään.

Vierailija
30/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:07"]

Olen niin vanha, että olen päässyt ripille ilman albaa. Rippijuhla oli joulukuun puolivälin paikkeilla. Kaikilla tytöillä oli musta puku, siveä umpinainen ja pitkähihainen kotelomekko, pojilla taas oli musta puku, jollain harvalla irtotakki ja suorat housut, tummat kuitenkin, ei puhettakaan mistään farkuista ja tennareista. Tytöillä oli korkokengät, mutta ei mitään huippukorkeita. Silloin kyllä osattiin kävellä korkokengillä jo ennen rippikouluikääkin, sillä eihän esimerkiksi kouluun menty urheilujalkineissa kuin urheilupäivänä.

[/quote]Mahdat olla melko vanha, kun esim. minun 1920-luvun alussa syntyneet isovanhempanikin pääsivät ripille albassa.

Vierailija
31/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on irvokasta. Eikö äidit katso yhtään tyttöjensä perään. Ei pidä antaa itsestään huonoa kuvaa, lapsia vielä. Albathan niillä yleensä on. mitä lie albojen alla.

Vierailija
32/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:10"]

Aika jännä, kun viime kesänä hesan kirkossa pojilla tummat housut valkoinen paitapusero ja joillain kraka. Koko pukua ei kenelläkään.

[/quote]mun poika ei käynyt koko rippikoulua, armeijaan menee ja lukiossa on

Vierailija
33/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:07"]

[/quote]Mahdat olla melko vanha, kun esim. minun 1920-luvun alussa syntyneet isovanhempanikin pääsivät ripille albassa.

[/quote] olin viimeksi kummityttöni rippijuhlissa 10 v sitten ja oli alba

Vierailija
34/43 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaika on nykyaikaa, jos käyttävät tuollaisia mekkoja, niin sitten käyttävät. Minusta on jo saavutus, että ylipäätään pitävät mekkoja, eivätkä tule jossain hemmetin housuasussa paikalle. Tuo olkaimettoman puvun nykiminen on oikeastaan ainoa asia, jota itse pidän ärsyttävänä ja siitäkin pääsee eroon, kun  hommaa mekon, jossa ei ole vetoketjua, vaan kunnollinen nyöritys takana ja kiristää sen sen avulla tarpeeksi tiukalle.

Vierailija
35/43 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatpa sentään niin maan perusteellisesti hartaita ja jumalisia, että menevät ripille. (Protujuhlassa lapsilla oli kesäiset, luontevat vaatteet, kauniit seppeleet päässä, ei mitään bimbovetimiä. Ilo oli katsoa ja kuunnella onnellisten nuorten vapautunutta yhdessäoloa ja esiintymistä juhlassa.)

Vierailija
36/43 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Mahdat olla melko vanha, kun esim. minun 1920-luvun alussa syntyneet isovanhempanikin pääsivät ripille albassa.[/quote]

Minun 1920-luvun alkupuolella syntyneiden sukulaisteni konfirmaatioaikaan tytöillä oli rippijuhlassa pitkä valkoinen mekko, ei albaa, ja pojilla musta puku.

Vanhin siskoni pääsi ripille 1968, ja silloin tytöillä oli valkoinen, noin polvipituinen mekko. Sitten 70-luvun aikana pukeutumiskoodi oli tytöillä valkoinen pusero ja musta hame (järkyttävän minejä kyllä monilla 70-luvun alussa), pojilla valkoinen paita ja mustat suorat housut. Itse kuopuksena pääsin ripille 80-luvun puolivälissä ja silloin meidän seurakunnassa oli jo käytössä albat. Ei meistä kenelläkään silti niiden alla ollut mitään sentapaistakaan kuin nykyään näyttää olevan. Muoti muuttuu, joo, mutta kaikki muutos ei ole parempaan suuntaan... Kohta on vaikea lötyää edes pikkutytöille säällisen näköisiä vaatteita kaupasta. Tai itselle semmoisia mitkä tuntuu _itselle_ sopivilta ja mukavilta. 

Vierailija
37/43 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt 1964 ripille eikä meidän seurakunnassa silloin vielä ollut alboja, ne tulivat vasta muutaman vuoden kuluttua. Meillä oli konfirmaatio talvella, joten tytöillä oli mustat leningit ja mustat avokkaat ja pojilla tumma puku. En muista, pidettiinkö meille rippikoulussa pukeutumiseen liittyvää tuntia, vai tiesimmekö pukukoodin ihan muuten vain. - Kun pääsin ylioppilaaksi, oli tytöillä jakkupuku, maltilliset korkokengät ja valkoiset hansikkaat. Ne jotka juhlivat illalla ravintolassa, pukeutuivat hienoihin mekkoihin. Me valitsimme toisin: kesämökki ja farkut!

Pukeutumiseen kannattaisi kiinnittää huomiota niin koulussa kuin rippikoulussakin. Näin muorilta jäisi monta noloa tilannetta kokematta. Kun joku tunnettu pukeutumisguru (ei rva Sininen!) tulisi puhumaan asiasta, niin se voisi mennä perillekin. Omien opettajien puheet menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Siitä minulla on kolmen vuosikymmenen kokemus. Luokanvalvojana ja opona olen puhunut paljonkin asiallisesta pukeutumisesta niin koulussa kuin juhlissakin. Pojat ovat lakkiaisissa tyylikkäitä puvuissaan, mutta osa tytöistä muistuttaa enemmänkin "alan ammattilaisia" kuin nuoria aikuisuuteen astuvia tyttöjä.

Tästä on jo varmaan kymmenkunta vuotta, kun kiertelin yhden suurehkon kaupungin vaateliikkeitä etsimässä itselleni kevään ja kesän juhliin sopivaa vaatetta. Siinä sivussa näin myös, millaisia vaatteita tarjotaan lapsille ja nuorille koulun päättäjäisiin. Se oli järkyttävää. Alle kymmenvuotiaille tytöille oli tarjolla melkein pelkästään kapakkaruusun kamppeita. Tavalliset sievät kesämekot loistivat poissaolollaan. Ja tekevät niin edelleen. Valikoima on entistä kammottavampaa. Ja jos äidilläkään ei ole minkäänlaista makua, niin sitten tyttäret lähetetään kevätjuhliin ja konfirmaatioon täydellisen sopimattomissa asuissa. "Haittaakse?" on ainut kommentti, jonka saa, jos uskaltaa sanoa jotain ääneen.

Vierailija
38/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ollut maksimekkoja eikä iltapukuja?

Vierailija
39/43 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:53"]

Oisko ollut maksimekkoja eikä iltapukuja?

[/quote]

Minusta maksimekotkaan eivät ole kirkkokelpoisia. 

Vierailija
40/43 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi