iltapuvut päällä konfirmaatiossa?
Jo on aikoihin eletty. Olin kirkossa ja ripille pääsy. Melkein kaikilla tytöillä oli iltapuku päällä!
Jollakin jopa liehukkeet lensi puoli metriä ilmassa.
Yksi tyttö seisoi voimakkaan pinkissä, lyhyessä tanssimekossa.
Eräs isokokoinen tyttö oli voimakkaan punainessa,
pitkässä mekossa myös, joka korosti sen tytön isoa kokoa.
Ja joillakin tytöillä oli korkeakorkoiset sandaalit.
Kuin missikisoissa-kirkossa!
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:07"]
Olen niin vanha, että olen päässyt ripille ilman albaa. Rippijuhla oli joulukuun puolivälin paikkeilla. Kaikilla tytöillä oli musta puku, siveä umpinainen ja pitkähihainen kotelomekko, pojilla taas oli musta puku, jollain harvalla irtotakki ja suorat housut, tummat kuitenkin, ei puhettakaan mistään farkuista ja tennareista. Tytöillä oli korkokengät, mutta ei mitään huippukorkeita. Silloin kyllä osattiin kävellä korkokengillä jo ennen rippikouluikääkin, sillä eihän esimerkiksi kouluun menty urheilujalkineissa kuin urheilupäivänä.
[/quote]Mahdat olla melko vanha, kun esim. minun 1920-luvun alussa syntyneet isovanhempanikin pääsivät ripille albassa.
[/quote]
Kävin rippikouluni 1970-luvulla (en ole edellisen kirjoittaja), ja silloin tytöillä oli tumma hame ja valkea pusero. Nykyään samanlaisia asuja käyttävät mm. tarjoilijat. Ennen sitä tytöillä piti olla vielä kokovalkoinen puku, ei kuitenkaan alba vaan polvipituinen kelpasi.
Seurakunta rippikoulun järjestäjänä on minusta aika pahasti hukassa, jos nuorille ei opeteta asiallista kirkkopukeutumista. Ylioppilasjuhlissa ja presidentinlinnan itsenäisyyskutsuilla on kyllä nännejä näkynyt, eli aikuisillekin pitäisi kertoa että on olemassa kaikenlaisia apukeinoja, jotta pukeutuminen ei olisi suorastaan rivoa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:34"]
Jo on irvokasta. Eikö äidit katso yhtään tyttöjensä perään. Ei pidä antaa itsestään huonoa kuvaa, lapsia vielä. Albathan niillä yleensä on. mitä lie albojen alla.
[/quote]
Kyllä mun työkaverit ainakin ovat joutuneet ihan tosissaan vääntämään rippivaatteista. Jos kaikilla muilla on ap:n kuvaamat vaatteet, niin hankalaa sinne on missään tyttömäisemmässä mennä. Kaverin tyttö itki viikkotolkulla, että ei kehtaa mennä konfirmaatioon ilman ripsienpidennyksiä ja rakennekynsiä.
Niin, yhdellä tytöllä oli sifonkinen iltapuku, ja liehukkeet lepattivat ilmaan.
Ymmärrän jos aikuinen pukeutuu noin esim. häissä.
Enkä hyväksy täysiä meikkejäkään konfirmaatiossa.