Teini ei ymmärrä rahaa ja pyytää joululahjaksi Gantin hupparia joka maksaa kaupassa 119.90 euroa ja netissä 79.90 euroa
Ostaisitteko koskaan itse omalle teinillennd lahjaksi vaatetta joka maksaa enemmän kuin 40 euroa vai meneekö siinä joku raja?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä maksaa noin paljon hupparista, 50e ehkä voisin maksaa erittäin laadukkaasta.
Miksi sinusta on järjetöntä maksaa laadusta? Eikö juuri kannattaisin ennemmin ostaa laatua johon panostaa, eikä suinkaan mitään massatuotettua tavaraa. Tässä en ota nyt Gantiin kantaa laisinkaan, vaan tähän nimenomaiseen kommenttiin. Paljonko kuvittelet Suomessa tuotetun eettisen vaatteen maksavan jos 50e on maksimisumma mitä maksaisit?
Ja itse aloitukseen, totta hitossa ostaisin. Eikös teini juuri ymmärrä rahan arvon kun pyytää tuollaista joululahjaksi?
En ikipäivänä laittaisi huppariin yli 100€. Oli miten merkkiä ja laadukasta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Öö, just ostin 70 egen viinipullon itselleni, miksen ostaisi siis jotain hupparia?
Alkkikselle viini on aina hintansa väärtti, huppari ei.
Jo kolmatta vuotta Gantin huppari käytössä, ei kasva enään pituutta ja huppari oli muutenkin ostohetkellä vähän iso.
On vielä lämminkin ja edelleen kuin uusi.
Ihan helposti pystyisin ostamaan. Siihen menisi lahjoihin tarkoitetut rahat, ja loput voisi ottaa teinin vaatebudjetista. Joka tapauksessa olisi joku huppari kuitenkin ostettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä maksaa noin paljon hupparista, 50e ehkä voisin maksaa erittäin laadukkaasta.
Samaa mieltä, eikä ole varallisuudesta kiinni.
Ap, kuka teinin on kasvattanut niin ettei "ymmärrä rahaa"?
Hiukan kohtuutonta vaatia teiniä kaikkea ymmärtämään, kai hän kuitenkin jonkin verran ymmärtää, ihmettelisin jos tuon ikäinen ei haluaisi vaatteita. Ostaisin, sopisin jonkin kotityön.
Meillä lapset sai teininä juuri sen, mitä halusivat. Kahdesta tuli menestyviä sijoittajia, kolmannesta lakimies. Ei lapset siitä pilalle mene, että saavat haluamiaan asioita joululahjaksi.
Peku kirjoitti:
Maksaisin jos tenava ei hirveästi enää kasvaisi.
Ostin itselleni keväällä Helly Hanssenin takin ja pidän sitä oikein hyvänä ostoksena.
Ostin vasta keväällä omalle tytölle käytetyn merkittömän takin kirpputorilta ja hyvin kelpasi. Ei tarvitse olla mikään merkkivaate ja itse vastustan merkkejä ja brändejä ja samaa mieltä että satanen jostain hupoarista on liikaa. Korkeintaan joku 20 tai 30 euron huppari, mutta ei satasta.
Joo, voisin ostaa tolla nettihinnalla sen hupparin lahjaksi. Tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Mun teini toivoi viime jouluna. Ei olla varakkaita. Kelpasi lopulta käytetty. Tajusi itsekin, että siten saa sillä summalla muutakin.
Lisään vielä, ettei tuossa käytetyssä ollut mitään käytön jälkiä, oli todella hyväkuntoinen. Meillä ei tullut lempihupparia tuosta Gantista, se vain ”piti saada”. Mutta ilmeisesti jouluna pitäisi saada uusi? Vastauksista päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset sai teininä juuri sen, mitä halusivat. Kahdesta tuli menestyviä sijoittajia, kolmannesta lakimies. Ei lapset siitä pilalle mene, että saavat haluamiaan asioita joululahjaksi.
Samoin. Mieluummin kalliimpi toivelahja kuin jotain halpaa turhaa krääsää. En oikein ymmärrä miten alle 100 e vaate olisi kallis.
No joku 79 euroa ei kyllä ole paljon huppariksi... En nyt ihan ymmärrä pointtia. Ruokakauppaankin menee aina tuplat, voisi vähän suhteuttaa.
Mulla on poika ja tyttö, ikäeroa vajaa 4 v.
Ystävälläni on tyttö ja 2 poikaa.
Minun ja hänen kaksoispojilla on 2 v ikäeroa, tytöillä 10.
Olen vuosien varrella saanut useita jätesäkillisiä sieltä vaatteita.
Muutama vuosi sitten esikoinen halusi 2 pelipaitaa. Käytti niitä vuoronperään monta vuotta.
Mulla on mennyt vaatteisiin niin vähän rahaa ja lapset oikeasti haluavat niin vähän, saavat jouluna mitä haluavat.
Kummatkin pitävät isot synttärit ja tänäkin vuonna saivat paljon lahjakortteja.
Teini halusi Ikeaan ja kun ex appivanhemmat tulivat mukaan, sai teini uuden sängyn.
Vanha myytiin ja uusi haettiin.
Itse en tätä ymmärtänyt, uusi maksoi paljon ja vanha oli hyvä.
Mutta selvisi moni hänen ystävistä halusi samaan aikaan myös ison sängyn, en estänyt.
Kun pyynnöt ovat kohtuullisia, saavat.
Jotenkin surkuhupasaa, kun teinipoika etsii pussilakanoita. Mutta saa joululahjaksi haluamansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö oli 8 tai 9 kun alkoi ymmärtää rahan arvosta jotain. Sai omilla rahoillaan (noin 18 e ) ostaa mitä haluaa. Tutki leluja varmaan tunnin, siis kauan ja osti lopulta herkkuja vähän alle kympillä. Moitti leluja kalliiksi mikä oli minusta hyvä merkki. Karkki ja suklaa saalistaan söi aika kauan lapseksi, monta päivää.
Onpa erikoinen näkemys. Mieluummin haluaisin lapseni ostavan lelun kuin valtavan määrän hampaita ja muutakin terveyttä tuhoavia herkkuja.
Onhan se noinkin. Tarkoitin eniten että tajusi jotain pientä rahasta. Sitä tietenkin toivoo että varsinkin oma lapsi tajuaisi. Onhan se aika iso haave kun näkee miten moni aikuinen käyttää rahaa ostoksiinsa. Siinä unohtuu se terveellisyys kun aikuisena alko + herkut. Tarkoitan jotain en tiiä mitä niin vaikka syyllistä.
Kyllä mä oon jo paljon ennen teini-ikää aina vaateostoksilla pohtinut lapsen kanssa, että onko tämä vaate niin mieluinen ja hyvälaatuinen, että siitä kannattaa maksaa pyydetty hinta. Ei kannata ostaa halvallakaan sellaista mistä ei tykkää, vaikka olisi hyvä alennus ja laadukas. En ole ostanut 80€ hupparia, mutta olen ostanut 80€ lökäpöksyt ja ne mielestäni oli ihan laadukkaat kyllä. Meidän lapsi/teini (nykyisin jo aikuinen) ei koskaan ollut merkkien perään, mutta ei me myöskään missään halpiskaupoissa (H&M, Cubus ja mitä näitä on) koskaan shoppailtu. Kallein vaate taisi olla johonkin hautajaisiin hankittu pitsimekko, joka maksoi lähemmäs 300€, mutta tuollaista vaatettahan voi käyttää vähintään kymmenen vuotta, kun hautajaisia ja juhlatilaisuuksia on harvakseltaan. Yksi toppatakki maksoi 160€ ja sekin oli kahdeksan vuotta käytössä, kun tytön kasvu loppui sopivassa kohtaa.
Jos sulla on rahat tiukilla niin anna teinille toi 80€ käteisenä. Käyttää sen sitten miten haluaa, halutessaan siihen huppariin. Onpas ainakin todella mielekäs lahja.
Minulla on kaksi teinipoikaa, joista nuorempi pitää merkkivaatteista, vanhemmalle ei mitään väliä merkillä. Käytän joululahjoihin tietyn rahasumman (noin suunnilleen) ja kuopukselle kun ostan jotain merkkivaatetta, saa sitten muuta vähemmän. On niistä vaatteista oikeasti onnellinen. Sitten taas esikoiselle ostan legoja, niitä on sellaisiakin, joissa suositusikäraja on esim. 16, ovat ilmeisesti aika vaativia. Ja ne ovat sitten taas mielestäni tosi kalliita. Eli kumpikin saa sellaista mistä pitää, mutta en osta oikeastaan ollenkaan mitään ihmeellistä tarpeetonta sälää, jota ilmeisesti ostetaan kun halvalla saadaan.
Ostin kahdelle teini pojalleni eilen huppareita joululahjaksi. Toiselle juuri tuon Gantin ja Tommy Hilfigerin, toinen saa Peak Performancenja Superdrayn hupparit. Kaikista tuli Black Fridayn alennusta 30-40€ per vaate. Lisäksi saavat parit collegehousut, pussilakanasetit, dödöt, karkkia ja 150€per lapsi.
No en kyllä ostaisi mitään ganttia, polo sporttia, hillfigeriä, ym. muka hienoa merkkiä joille kaikki merkkitietoiset nauravat
Huppareiden laadussa on isoja eroja. Itselläni on ollut muutamia ketjuliikkeistä kuten Bikbok, Cubus, HM ostettuja huppareita ja sitten Nike ja Adidas huppareita. Ensin mainitut nukkaantuivat jo puolessa vuodessa ja menivät pesussa nuhjuisiksi. Jälkimmäiset kestäneet useita vuosia käyttöä ja pesuja ilman että kangas on nyppääntynyt tai värit olisi menneet miksikään. Kannattaa mielummin ostaa se yksi kallis huppari, jos se on oikeasti laadukas ja kestää käytössä.