Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tällainen miehen piheys enemmin luonteenpiirre vai väliaikainen elämäntilanne?

Vierailija
28.11.2020 |

Mies on täysipäiväinen opiskelija eikä käy töissä, eli hän elää pelkällä surkealla opintotuella. Opintolainaa hän ei halua elämiseen nostaa, vaan elää mielummin arkeaan erittäin vaatimattomasti ja asui myös erittäin vaatimattomassa yksiössä kun aloimme seurustelemaan. Ymmärrän tämän hyvin, sillä opiskelu ei kuitenkaan kestä ikuisesti ja työelämä odottaa tulevaisuudessa. Itse olen osa-aikaisesti töissä ja opiskelen iltaisin, mutta en ole oikeutettu opintotukeen. Saan siis sekä palkkaa että tukea, mikä on kokonaisuutena paljon enemmän kuin pelkkä miehen opintotuki vaikka en mitenkään herroiksi tässä elele itsekään. Pärjään, kun en haaveile autosta, monista ulkomaan matkoista tai lapsista vaan keskityn siihen että arki on tasapainossa ja mukavaa eikä ruokakaupassa tarvitse käydä laskimen kanssa.

Raha tai säästäminen ei ole ollut itselleni koskaan mikään tärkeä arvo, enkä etsi ihmistä jonka kanssa perustaa perhe ja ottaa yhteinen asuntolaina. Valitsen kumppanini siis muilla kuin varallisuuden perusteilla ja olen ihan mielelläni se joka vie miehen välillä ulos syömään tai ostaa kotiin kaikki huonekalut ja kodinkoneet (siinä kun on se hyvä puoli, että niihin saa silloin itse vaikuttaa enemmän) jne. Olen alusta asti tiennyt, että jos muutan opiskelijan kanssa yhteen hänellä ei ole varaa asua kummoisessa asunnossa eikä maksaa ruoasta (tai mistään muustakaan) yhtään sen enempää kuin hänellä oli siihen asti yksin asuessaa sinkkuna varaa ollut. Muutimmekin yhteen ja olen miehen kanssa erittäin onnellinen ja rakastan häntä kovasti. Ainoastaan on alkanut häiritä tietty piheys todella paljon, mitä ei tullut suhteen alussa niin ajatelleeksi koska päättelin (ehkä myös salaa toivoin?) sen liittyvän nimenomaan enemmän rahatilanteeseen (eikä niinkään pysyvästi luonteeseen). Kyllä te tiedätte, vastarakastuneena sitä on itseltä itselleen vastaus valmiina ihan kaikkeen.

Nyt yhdessä asuessa tilanne on kuitenkin se, että minä maksan vähintään 80% kaikesta ja mies laittaa vähät rahansa omiin harrastuksiinsa yhteisen hyvän ja perustuotteiden sijaan eikä hänellä ole aikomustakaan tarjota minulle mitään takaisin edes silloin kun hän saa jostain rahaa. Asumiskulut ovat ymmärrettävästi enemmän minun vastuullani eikä se ole niinkään se ongelma (olihan kulut suhteessa ihan yhtä kovat yksin asuessa), vaan minua häiritsee enemmän se että mies yrittää selvästi itselleen puoli-ilmaisen asumisen lisäksi hyötyä myös ihan kaikessa muussa. Ostan enemmän ruokaa koska käyn töissä, mutta toisaalta mies ei edes yritä hakea osa-aikaista työtä myös itselleen. Mies ei ole kertaakaan ostanut mitään yhteisiä perusasioita kuten vessapaperia, pesuaineita tai muita sellaisia tuotteita joita hänen on täytynyt käyttää yksin asuessaankin (eli on täytynyt saada rahat riittämään niihin jotenkin) vaan ilmoittaa minulle vain että "meillä ei oo enää talouspaperia eikä margariinia" sen sijaan että toisi niitä itsekin kaupasta.

Vien miehen noin kerran kuussa ulos syömään (tarkoitan siis että maksan vaikka hänen pitsan, en mitään hienoja kalliita paikkoja) mutta tämä ei ole palautunut kertaakaan. Mies usein vain sanoo, että "voi ei mä oon sulle niin paljon velkaa" tai lupaa tehdä kotona minulle ruokaa mikä tarkoittaa siis halvinta mahdollista keittoa. Usein se keittolupauskaan ei kuitenkaan edes pidä, eikä minun tietenkään olisi pakko miestä mihinkään ulos viedä. On vain alkanut rehellisesti sanoen hieman harmittamaan, että emme muuten voi käydä koskaan missään syömässä. Harrastusvälineisiin kuitenkin löytyy yllättäen rahaa aina jostain ihmeen säästöistä, kuten myös vaatteisiin.

Jatkuu...

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäytät palstalaisia. Älä vuodata.

Vierailija
22/30 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas teillä käyhää ..

Sincc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuu on vähän poikkeusaikaa, silloin syödään normaalia paremmin, mutta suosittelen että laitat paperille kuukauden yhteiset kulut. Niitä ovat varmaan mm

- vuokra

- vakuutus

- sähkö (jos lasku ei tule kuukausittain niin osaat kuitenkin arvioida paljonko se on kuukautta kohti)

- mahdollinen nettiliittymä

- sauna, jos maksatte saunavuorosta

Arvioi lisäksi paljonko kuukaudessa menee yhteisiin ruokiin eli sellaiseen perusruokaan, mitä syötte kotona.

Laske summat yhteen. Sen verran teillä pitää kuukaudessa olla yhteisellä taloustilillä. Perustakaa pankissa tili (käyttöoikeus tai-muodossa, ei ja-). Molemmat tallettavat sille tilille sovittuna päivänä (esim. kun opintotuki tulee) puolet tarvittavasta summasta.

Jos jossain kuussa arvio ylittyy, molemmat laittavat tilille hieman lisää rahaa. Parempi on kuitenkin jos se on tehty realistiseksi tai että tilille säästyy aina muutama ropo ennen seuraavaa kuukautta.

Kaikki muu raha on sitten omaa rahaa ja on ihan oma asia, ostaako sillä housuja vai ravintola-annoksia vai säästääkö tililleen.

Me otettiin yhteinen tili käyttöön jo seurusteluaikana ennen yhteenmuuttoa ja käytettiin sitä yhteisten viikonloppujen ja lomien kulujen jakamiseen. Avoliiton aikana on ollut erittäin helppoa ja selkeää kun ei ole tarvinnut kertaakaan riidellä rahasta.

Vierailija
24/30 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen salaa toivonut että tämä palautuu jollain tapaa, mutta en tiedä voiko sellaista riskiä ottaa. Varmasti katkeroituisin jos jatkaisin näin ja sitten lopulta miehen opiskelujen loputtua hän jatkaisikin isommilla tuloilla samaan malliin, epäsuhta vain korostuisi. Ap

Mikä miehen käytöksessä tai konkreettisissa puheissa on antanut edes vihjettä siihen suuntaan, että hän maksaisi joskus takaisin tai ottaisi harteilleen myöhemmin valtaosan yhteisistä menoista?

Kommenttiesi perusteella hänelle tuntuu oma napa tulevan aina ehdottomana ykkösenä

Vierailija
25/30 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa, miiten hoidatte maksut. Jos sinä olet se pääasiallinen maksaja tällä hetkellä, niin mies vaikka laittaa sinun tilillesi tietyn summan joka kuukausi. Sovitte yhdessä mikä tuo summa on.

Voi hyvin olla, että mies on ajatellut, että tämä nykyinen systeemi on ihan ok sinullekin ja kukapa sitä nyt ei mieluimmin ostaisi itselleen kivoja juttuja sen sijaan, että pitäisi ostaa ruokaa, varsinkin jos siinä vieressä on joku joka aina ne ruuat ostaa.

Meillä mies maksaa tällä hetkellä lähes kaiken, koska olen lasten kanssa kotona. Ollaan kuitenkin sovittu yhdessä minun tuloihini (jotka ovat tällä hetkellä noin 1/10 miehen tuloista) nähden summa, jonka minä maksan joka kuukausi yhteisistä menoista. Sen maksan, vaikka olisi mitä kivaa tarjousta missäkin alemyynneissä. Eipähän tarvi joka kuukausi vääntää ja kummatkin ollaan tyytyväisiä.

Vierailija
26/30 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen elätti ja jälkeenpäin harmittaa, että saatoinkin olla noin tyhmä. Mies sai mitä ikinä tarvi, kun sanoi taikasanan: Rakas. Kätevää, eikö?

Oikeasti jälkeenpäin kun tajusi ettei sillä ollut aikomustakaan maksaa vaan nuo loisii niin kauan kuin joku laittaa rajat.

Jos on terve omanarvontunto, ei maksata menojaan muilla.

Tuollainen ei muutu. Vahva suositus on muuttaa erilleen tai lopettaa suhde kokonaan. Häädä loinen.

Vierailija
27/30 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta miesvauvan paapominen. 

Niin täytyy tehdä. Olen naiivisti kuvitellut käytökseni olevan rakkauden osoitus, mutta nyt alkaa vaikuttamaan siltä että olen luullut väärin ja pahentanut tilannetta. En ole parantanut suhdetta, vaan mahdollistanut epäreilun dynamiikan kehittymistä. Miehellä on vielä kaiken lisäksi erilainen ruokavalio, eikä syö kaikkea minun tekemääni. Se vain tuntuu pahalta, että minä syön vieressä hyvin ja hän puuroa. Minä menen kantamusten kanssa bussilla, hän kävelee koska ei halua maksaa matkasta. Minä lähden ravintolaan ystävien kanssa, hän ei tule mukaan koska käytti rahansa liian kalliiseen harrastusvälineeseen. Mutta ehkä tähän täytyy nyt tehdä selvät säännöt, että näen ryhdistäytyykö mies jos lopetan kaiken hemmottelun. Jos hän ei siltikään hae töitä tai laita arvojärjestystään uusiksi, on kai vain pakko totutella tähän että meillä on samassa perheessä erilaisen elintavat jos haluamme yhdessä olla. Myönnän että on peiliin katsomisen paikka itsellänikin, kun en ole itse kehdannut nauttia palkasta ilman että mieskin saa. Olen salaa toivonut että tämä palautuu jollain tapaa, mutta en tiedä voiko sellaista riskiä ottaa. Varmasti katkeroituisin jos jatkaisin näin ja sitten lopulta miehen opiskelujen loputtua hän jatkaisikin isommilla tuloilla samaan malliin, epäsuhta vain korostuisi. Ap

Eiköhän se jätä sut kun ylläpito loppuu. Ei se suo ainakaan rakasta kun käyttäytyy noin.

Vierailija
28/30 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että, en kyllä suostuis tommoseen. Enkä kyllä viehättyisi edes tuollaisesta miehestä, joka ei ota mitään vastuuta yhteisestä taloudesta ja kaikista inhottavin piirre, että pelaa omaa pussiinsa sinun kustannuksella. Laita mielummin säästöön rahasi kuin mieheen, kun ei mitään tee vastavuoroisesti.

Vierailija
29/30 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas teillä käyhää ..

Sincc

Kuule monella opiskelijalla on. Eiköhän nyt ole kyse myös aika nuorista ihmisistä, ei keski-ikäisistä työssäkäyvistä.

Vierailija
30/30 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin sulla riittää aikaa noin pitkiin kirjoituksiin?

Kuin sulla riittää keskivertoa hitaampana lukijana aikaa otsikkoa pidempiin kirjoituksiin vastaamiseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi