Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kutsu sisaruksille vielä ehdi tulla.
No kun itse asiassa just viimeinenkin heistä ilmaisi mulle puhelimessa äsken kautta rantain, kuinka ihanaa on nyt olla ihan vaan oman perheen kesken ilman yhtäkään vierasta. Oon jotenkin järkyttynyt, että eikö ketään nappaa, että oon yksin. Toisaalta en säälistäkään tietenkään kutsua haluaisi, mutta tuntuu kyllä tosi pahalta, etteikö kukaan nyt koe mua sitten enää osaksi jouluaan, kun on itsellä se oma ydinperhe. Ap
OLETKO SE AITO AP ???
Luin tämän ketjun 3 vuotta jälkijunassa, kun se pomppasi tuohon etusivulle. Olen itse kolmekymppinen sinkku, joka viettää joulunsa vanhempien luona, ja olen tietysti todella onnellinen, että se on vielä mahdollista. Mikäli tilanne joskus muuttuu ja joudun viettämään joulun yksin, on se varmasti todella iso pala purtavaksi.
Minulla ei ole perhettä tai puolisoa, vakavia suhteita on ollut, mutta ne ovat erinäisistä syistä johtuen päättyneet. Ystävät ovat mulle tärkeitä, samoin sukulaisetkin, vaikka heidän kanssa tulee vietettyä selvästi vähemmän aikaa. Olen aivan varma myös siitä, että jos joskus olen niin onnellisessa asemassa, että vietän itse perheen äitinä perhejoulua, niin kutsun kyllä mukaan yksinäistä joulua viettävän ystävän tai sukulaisen tai useamman.
Suomessa yksinäisyys on valtava ongelma, en ymmärrä miksei sitä näköjään edelleenkään oteta vakavasti. Vielä vähemmän ymmärrän näitä typeriä ja ilkeitä ihmisiä, jotka pilkkaavat toisenlaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Eläviä esimerkkejä ainakin siitä, että äidiksi tulo ei vaadi juuri mitään eikä ainakaan tee ihmisestä yhtään parempaa kuin muut.
Meille saa tulla jouluna anoppi ja miehen sisko, ne on oikein mukavia ihmisiä. Meillä on tilaa sekä talossa että sydämissä.
Aluksi olin hämilläni yksin vietetystä joulusta. Olin joskus matkoilla. Nykyisin nautin suuresti omissa oloissani! Ei ole pakko tehdä yhtään mitään, Ihanaa!!!
Me kutsuttiin aiemmin omaa äitiä ja kahta sinkkua sisarusta perheemme joulun viettoon. Pienten lasten kanssa se vain teki jouluaatosta kiireisemmän, kun piti sopia kellonajat, milloin ruoka valmista jne. Ihan pienten lasten kanssa on ihanampaa, kun saa syödä ja tehdä joulujutut silloin kun se parhaiten onnistuu, ilman etukäteissuunnitelmia. Äiti ja toinen sisaruksista asui toisella paikkakunnalla. Yöpaikkojakin oli hankala löytää pienestä kodista 2 ylimääräiselle, kun omia pikkuisiakin oli 3.
Puolisoni lähellä asuva perhekin kutsuttiin katsomaan joulupukin tulo ja kun siihen kattoi kahvit päälle, niin omien lasten lahjojen kokoaminen jne jäi multa aina kokonaan. Oli siinä vähän liian kiirettä ja joulustressiä. Yrittäkää tekin sinkut ymmärtää, että pikkulapsiperheissä on omat kiireensä, ei ole mikään ihme, että jotkut laittaa sen omien lasten joulutunnelman ykkössijalle. Sanon näin, vaikka itse menettelin toisin. Joulukaan ei synny ihan itsestään, varsinkaan kun pieniä pyörii jaloissa. Tuskin sinun perheellisillä sisaruksilla kuitenkaan on mitään sinua vastaan.
Onnellisimmat joulut vietetty yksin.
Viera
Puolisoni lähellä asuva perhekin kutsuttiin katsomaan joulupukin tulo ja kun siihen kattoi kahvit päälle, niin omien lasten lahjojen kokoaminen jne jäi multa aina kokonaan. Oli siinä vähän liian kiirettä ja joulustressiä. Yrittäkää tekin sinkut ymmärtää, että pikkulapsiperheissä on omat kiireensä, ei ole mikään ihme, että jotkut laittaa sen omien lasten joulutunnelman ykkössijalle. Sanon näin, vaikka itse menettelin toisin. Joulukaan ei synny ih
No jopas on itsekästä ajattelua! 😱 Että se yksinäinen sinkku pysyköön vaan kotonaan, niin mamma kerkeää ihastelemaan spermademoniensa lahjojen avaamista. Eihän sen yksinäisen sinkun/anopin/kumminkaiman tarvitse olla vaan passattavana. Voithan sinä nätisti pyytää että viitsisitkö tulla vähän auttamaan tänne keittiöön. Tämä on taas niin tyypillistä marttyyriäitylin uhriutumista että huh huh!
Perhe jouluja kerkesi viettää ihan riittävästi omassa lapsuuden kodissa. Olen viettänyt joulua yksin ja yhdessä muiden kanssa. Muistakaa ettei ole yhtä ainoaa tapaa viettää joulua. Yksinolokin voi olla viihtyisää.
Vasta ensimmäinen Joulu yksin, itsellä jo vuosikausia takana. Ja loppujen lopuksi ihanaa, ei tarvitse stressata joululahjoista, aikatauluista yms. Voi nukkua niin pitkään kuin huvittaa, tehdä mitä huvittaa jne...
Joka vuosi, kun täällä ja vaikka missä on valituksia yksinäisistä jouluista. Näitä yksinäisiä on paljon, niin IHMETTEN AINA, miksi nämä yksinäiset eivät kerää ystäväpiiriä ja valmista vuoron perään joulua jonkun yksinäisen luona, vaan joka vuosi kitisevät ja valittavat täällä ,kun pitää olla yksin.
Se nimittäin vaatii vaivan näköä ja puuhastelua , että se joulun tunnelma tulee jokaiseen kotiin.
Kaikille se sama jouluaatto, joulupäivä ja tapaninpäivä tulee ja menee, mutta ,että se tuntuu tunnelmalliselta ja ihanalta, niin sen eteen pitää nähdä vaivaa.
Hankitaan joulukuusi, koristellaan se ja laitetaan muutenkin koti joulukuntoon, siis ne perinteiset koristeet. Ostetaan laatikot, leivotaan pullat ja tortut, paistetaan kinkku, ostetaan lahjoja , paketoidaan. Laitetaan jouluvalot, kynttilät jne.
Ostetaan lahjoja. Niin ja sitten loppiaiseen mennessä siivotaan ne koristeet ja jouluvalot pois.
Kaiken tuon voi tehdä voimien ja varojen mukaan, vaatimattomastikin rahallisesti,mutta vaivannäköä se vaatii.Siitä joulun odotuksesta ja valmistelusta se tunnelma syntyy.
Nämä yksinäiset vaan mielellään tuulla tupsahtaa sinne perheen laitamaan jouluun. He vois itse tehdä kodissaan kaiken tämän ja on KOKO VUOSI AIKAA koota ne muutamat yksinäiset vertaisensa viettämään sitä joulua.
helposti niitä yksinäisiä löylyy, kun on kaiken maailman somet, facebookit ja ehatsappit..
Se on vaan laiskuutta useimmiten , ettei viitsi nähdä vaivaa.
76 - vuotias olen ja parikymppisestä lähtien olen ilolla valmistanut joulun kotiini, niin kauan kun terveyttä riittää.
Toki viimeiset 10v olen piipahtanut lapsen perheen aatossa n7 tuntia, mutta pullat ja puurot olen sinnekkin mielellään keittänyt ja lahjasäkin vienyt suurella ilolla.
En
Ooppa kuule yksin joulus kun mikään ei kelpaa. Ei ihme ettei kutsua tullut jos asenne tämä.
Ehkä tässä on sulle kasvun paikka, miksi et ole hankkinut kavereita tai puolisoa? Onko se nyt jonkun toisen syy jos vietät joulun yksin?
Ja miksihän perheesi ei halua viettää joulua sinun kanssasi? Juotko liikaa, etkö osaa käyttäytyä vai mikä siinä on? Nähtäväsi et ole edes vanhus jonka kaikki ystävät ovat kuolleet, vaan taitaa olla peiliin katsomisen paikka.
Sitähän tuo on ollut haudattuani vaimoni jouluaattona 1993. Eikä köyhän seuraa kukaan kaipaa. Eli normaali olotila joulunakin. Haudalla käyn muinakin päivinä.
Joulu on 3 päivää kai sen nyt osaa yksin olla kun on kerran sinkuksi halunnut jäädä.... Ei voi saada kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on 3 päivää kai sen nyt osaa yksin olla kun on kerran sinkuksi halunnut jäädä.... Ei voi saada kaikkea.
No asia on juuri näin, on halunnut jäädä sinkuksi kun kukaan ei ole muka riittävän hyvä. Sepä se, seura voi olla joskus huonoakin mutta ei ainakaan tarvitse valitella palstoilla ennen joulua kun ei ole ketään.
Kysy vaan joltain sisarukselta suoraan kun olet yksin niin voitko mennä heille vaikka vaan aatoksi...ei kannata yksin kökkiä joulua...on ahdistavaa olla yksin...yhden joulun olin yksin Espoossa kämpillä sen jälkeen olen aina lähtenyt jonnekkin jonkun luokse jouluksi...yksi joulu yksin riitti!
Hyvää Joulua sulle ja toivottavasti löydät paikan minne mennä jouluksi.
Vietän joulun yksin lemmikkini kanssa. En erityisemmin välitä joulusta. Jotain jouluruokia ostan ja ehkä kirkossa käyn. Joulun jälkeen kierrän kauppoja ja etsin vaatteita alesta. Joululomalla sitten hieman sukulointia ja kavereiden näkemistä mutta aattona yksin. Ei oo mulle sinänsä mikään ongelma.
Lähde baariin, ne on sinkkuja täynnä ,eikä yhtään amatööriä ryyppäämässä.