Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Hyvää joulua ja lämpimiä ajatuksia ap:lle!
Eka joulu ilman muita. Aluksi jännitti mitenkä tässä tulee käymään.
Kyllä paras joulu on itsensä näköinen. Mistä pidät, mitä haluat. Ihan paras joulu tähän mennessä. Olisihan se kiva olla ihmisten parissa vaan kun niitä ihmisiä ei vaan ole.
Ihan parasta joulua kaikille yksin eläville 💝
Hyvää joulua kaikille, jotka viettivät joulun yksin. ❤️
Kaikkein ihaninta olisi saada olla yksin ja vähän vain tavata jotakuta läheistä, mieluiten vain nuorimpia.
laatu aikaa nauti tee mitä sinua huvittaa. ei ole kännisten örvellystä eikä räkäsiä lapsia vinkumassa. jo 15 joulu yksin . huomenna jo puhelin alkaa soimaa . et usko se sitä tai se sitä!! naureskelen sisään päin saitte juuri mitä tilasitte
Miten on ap sujunut? Toivottavasti olet nauttinut ainakin vähän
Vierailija kirjoitti:
Hyvää joulua kaikille, jotka viettivät joulun yksin. ❤️
Tulevassa sukupuuttovaiheessa joulua viettää yhä useampi yksin. Suuntaus tulee olemaan hyvin totaalinen eikä sellaista vaihetta tarvitse odottaa enää pitkään.
Noin 36 vuotta laitoin ruoat, kodin jouluiseksi ja kortit sukulaisille, kyläilyt ja jouluvieraat passasin. Lopetin sen hyppyyn muutama vuosi sitten. "Että hei, onko ihan pakko väsyttää itsensä". Vähemmän on enemmän.
Nyt korona -aikana
Lasten lapsille lahjat. Tapaamiset minimiin.
Oikeesti oon vaan nauttinut olostani, ei oo tressiä joulusta. Joulu muutenkin minimaallinen.
Ulkoilu, äänikirjat, musiikki ja katse tulevaan vuoteen 2021. Hyvää alkavaa vuotta.
Olipa pitkä ja puhutteleva ketju. Voisiko tällaista yksinäisen ihmisen syyllistämistä olla missään muussa kulttuurissa kuin Suomessa?
Me vietimme ydinperhejoulun. Sisarukset asuvat kaukana, isovanhempia ei enää ole. Meille olisi hyvin mahtunut sukulaisia, ystäviä tai vähemmänkin tuttuja yksinäisiä vieraaksi. Ennen joulua sanoin muutamille kavereille, että jos yhtään tuntuu siltä, meille saa mieluusti tulla joulunpyhinä, pyytää kävelemään tai käymään tai mitä vaan. Parin kanssa nähtiinkin.
Itse uskon, että elämästä saa enemmän irti, kun ei hirttäydy tiukasti siihen "minulla on oikeus saada tehdä juuri niin kuin minä haluan ja muut olkoot hiljaa" -mentaliteettiin vaan kuulostelee vähän muita ja on valmis joustamaan omista mielihaluista. Omista rajoista täytyy tietenkin pitää kiinni eikä uhrautua.
Kävin itse lähellä avioeroa ja mietin silloin, että voisi olla ihan mahdollista, että tulevaisuudessa vietän jouluja yksin. Olisi varmasti henkisesti melko tiukka paikka ensimmäisillä kerroilla, kun muutenkin olen ahdistukseen taipuvainen. Mutta elämä on opettanut, että kaikesta selviää.
Joulu alkaa olla nyt takana. Jotkut ovat siitä haikeita, jotkut rauhallisen tyytyväisiä, jotkut helpottuneita. Kuulin, että auttavat puhelimet ovat olleet kovassa käytössä. Hyvä että tällaisia palveluja on. Ja toivottavasti ensi vuonna voidaan järjestää yhteisiä tapahtumia, joihin ihan kaikki voivat halutessaan osallistua. Leppoisaa tapaninpäivää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Olipa pitkä ja puhutteleva ketju. Voisiko tällaista yksinäisen ihmisen syyllistämistä olla missään muussa kulttuurissa kuin Suomessa?
Me vietimme ydinperhejoulun. Sisarukset asuvat kaukana, isovanhempia ei enää ole. Meille olisi hyvin mahtunut sukulaisia, ystäviä tai vähemmänkin tuttuja yksinäisiä vieraaksi. Ennen joulua sanoin muutamille kavereille, että jos yhtään tuntuu siltä, meille saa mieluusti tulla joulunpyhinä, pyytää kävelemään tai käymään tai mitä vaan. Parin kanssa nähtiinkin.
Itse uskon, että elämästä saa enemmän irti, kun ei hirttäydy tiukasti siihen "minulla on oikeus saada tehdä juuri niin kuin minä haluan ja muut olkoot hiljaa" -mentaliteettiin vaan kuulostelee vähän muita ja on valmis joustamaan omista mielihaluista. Omista rajoista täytyy tietenkin pitää kiinni eikä uhrautua.
Kävin itse lähellä avioeroa ja mietin silloin, että voisi olla ihan mahdollista, että tulevaisuudessa vietän jouluja yksin. Olisi varmasti henkisesti melko tiukka paikka ensimmäisillä kerroilla, kun muutenkin olen ahdistukseen taipuvainen. Mutta elämä on opettanut, että kaikesta selviää.
Joulu alkaa olla nyt takana. Jotkut ovat siitä haikeita, jotkut rauhallisen tyytyväisiä, jotkut helpottuneita. Kuulin, että auttavat puhelimet ovat olleet kovassa käytössä. Hyvä että tällaisia palveluja on. Ja toivottavasti ensi vuonna voidaan järjestää yhteisiä tapahtumia, joihin ihan kaikki voivat halutessaan osallistua. Leppoisaa tapaninpäivää kaikille!
Ja valitettavasti se syyllistäminen ei keskity vain yksin eläviin, vaan myös perheellisiin. Ap itse syyllisti juuri synnyttänyttä (kälyään-tai siskoaan) joka oli halunnut levätä ja miehensä kanssa tutustua vauvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja valitettavasti se syyllistäminen ei keskity vain yksin eläviin, vaan myös perheellisiin. Ap itse syyllisti juuri synnyttänyttä (kälyään-tai siskoaan) joka oli halunnut levätä ja miehensä kanssa tutustua vauvaan.
Ei. Kukaan ei ollut juuri synnyttänyt, ketään ei syyllistetty, ja se oli ensinnäkin veli. Ap totesi, että tilanne on tämä. Ei syyllistänyt. Näköjään aika moni silti syyllistyy ihan itse, kun tätä jaksatte jankata.
onkohan ap linjoilla? miten meni tuo joulu ja onko tilanteessasi tapahtunut muutosta?
Tämä! Ei ole aina oma valinta, ja jos onkin, miksi on yhteisöllisyydestä ulos jättämisen peruste? Ei ole kaikkialla maailmassa näin, perhe on laajempi käsite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ajatellut matkustaa, mutta tänä jouluna se on vaikeaa. Suomi on täynnä sinkkuja, täytyy yrittää löytää samassa elämäntilanteessa olevia ja keksiä jotain yhdessä.
Toi on musta sellainen ratkaisu, jota tarjotaan aika helposti, mutta jota ei välttämättä ole kovin helppo toteuttaa. Se, että kaksi ihmistä on sinkkuja, ei vielä tarkoita, että heillä olisi automaattisesti jotain yhteistä. Perheen ja vanhojen ystävien korvaaminen yhtäkkiä jollain random-sinkkuporukalla on aika hitonmoinen homma. Kaikki me sinkut ei myöskään olla parikymppisiä bilettäjiä, kuten monet saattavat ajatella. Mäkin viihdyn parhaiten ihan niissä omissa tutuissa ja rakkaissa sukulais- ja ystäväporukoissa. Uusia ystäviä toki kannattaa aina hankkia, mutta ei se ole ihan niin yksinkertaista, että onnistuisi tuosta vaan päättämällä.
Mulla jouluun liittyy monia rakkaita per
Ap:llä ei oo ystäviä..
Hehhhehee...
Roikkuu lapsuudenperheessään
Heee hee hee..
Että näin tällä kertaa
Mun äiti heitti mut ja siskon siskolleen.
Meni sit panemaan jotain äijää.
Pääsin mutsin siskolle joululs
Lahjoja en saanu, mut ruokaa sain.
Tädin lapsi sai mitä halusi
Onneksi ymmärsin et
Jeesus rakastaa suakin ap
Yksinäisyys on yhteiskunnan syöpä.
Aika tunteeton täytyy olla,jos pystyy viettämään perheensä kanssa mukavan joulun,kun tietää,että joku läheinen joutuu viettämään tahtomattaan sen yksin.
Onneksi tässä maailmassa on vielä ihmisiä, jotka kutsuvat yksinäisiä kanssaan joulunviettoon.
Joulusta on tehty perhejuhla. Miksi? Mainokset toitottavat perhejuhlasta. Pitäisi korostaa, että joulu on ihmisten juhla, myös eläinten. Täällä ei olisi niin paljon ahdistusta, jos joulua ei korostettaisi perhejuhlana.