Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Ymmärrän Ap:ta, itselläni monia samankaltaisessa tilanteessa olevia ystäviä. Itse vietän joulua ensi kertaa kahdestaan miesystävän kanssa, kun lapsi menee isälleen enkä uskalla koronariskin takia tavata sukulaisia (etenkään nyt, kun rokotteen tulo on niin lähellä).
Koska varsinkin kaupungeissa on niin paljon yksinäisiä, olisi tästä asiasta hyvä puhua avoimemmin. Ehkä voisi olla jotain "Hurstin joulun" tapaisia yhteisöllisiä jouluja?
Mä häippäisen tästä ketjusta nyt lopullisesti.
Ei ole ihme, että meidän maassa on ainakin miljoona yksinäistä ihmistä, jos jo pelkästään se, että joku kertoo viettävänsä joulun yksin saa aikaan 45 sivua raivoa, ilkeilyä, haukkumista ja vihaa. Ei varmasti ole helppoa kertoa olevansa yksinäinen, ja tämä ketju sen todistaa kyllä miksi. Eikä ole ihme, että meillä on niin paljon mt-ongelmia ja oman käden kautta tapahtuvia lähtemisiä, jos jo pienikin heikkouden tai yksinäisyyden osoitus saa aikaan suunnattoman viharyöpyn.
Jokaisen meistä on hyvä katsoa peiliin säännöllisin väliajoin ja aina voi miettiä sitä, miten voisi parantaa omaa tilannettaan ja elämäänsä. Yksinäisyys kuitenkin kohtaa useimmat meistä jossain vaiheessa elämää, eikä se ole useimmiten ollenkaan sellainen tilanne, jonka voi itse valita. Elämässä on usein kyse sattumista, joihin ei voi vaikuttaa, vaikka kuinka haluaisi. Meistä kukaan tuskin valitsee esimerkiksi avioeroa tai puolison kuolemaa, eikä suurin osa lapsettomista ole myöskään itse lapsettomuuttaan valinnut.
Jos itsestä tuntuu siltä, että on jotenkin parempi ihminen, kun on löytänyt kumppanin helposti ja saanut lapsia, kannattaa laskeutua sieltä omahyväisyyden kukkulalta alas. Et ole yhtään muita parempi, sinun elämäsi nyt vain on sattunut menemään niin. Tai voihan sitä vaikka ajatellakin salaa olevansa perheetöntä parempi, mutta kannattaa todella pitää se omana tietonaan. Et nimittäin ole tehnyt mitään erityistä ansaitaksesi tilanteesi, kuten eivät ole nekään tehneet, joille elämä on jakanut vähän toisenlaiset kortit. Kannattaa myös miettiä sitä, miksi kokee oikeudekseen halveksua, väheksyä ja pilkata niitä, jotka ovat saaneet vähemmän.
Yksinäisyys on Suomessa tosi iso ongelma juuri tämän kauhean asenneilmapiirin vuoksi. Yksinäisiä tai yksineläviä halveksutaan, ja ajatellaan, että he ansaitsevatkin tulla jätetyiksi ulkopuolelle, koska ovat epäonnistujia. Näinkö me todella haluamme elää? Tällaisessa kulttuurissako meillä on hyvä olla?
Yhtä asiaa en lakkaa ihmettelemästä Suomessa. Me ollaan muka lähimmäisenrakkautta arvostava heikompia puolustava "krisitillisten arvojen" maa. Ja silti täällä ei tarvitse olla kuin sen verran "erilainen", ettei ole saanut lapsia ja on tullut ero, niin olet jo aivan vapaata riistaa kivitykselle.
Nyt toivotan tosi ihanaa joulua kaikille, ihan sydämestäni! Ja kaikille vasten tahtoaan joulun yksin viettäville sanon, että älkää uskoko tätä ilkeilyä, mitä täältä luette. Te olette aivan yhtä hyviä ja arvokkaita ihmisiä kuin muutkin, ja myös teidän elämäänne kuuluu kuulua rakkautta ja välittämistä, vaikka ei omaa perhettä olisikaan. Jos yksinäinen joulu tuntuu surulliselta, se saa tuntua. Ette ole yhtään sen huonompia ihmisiä kuin muutkaan, eikä ole normaalin terveen yhteisön merkki, että niin monet suljetaan ulkopuolelle. Älkää siis syyttäkö itseänne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nosto, miltäköhän ap:n joulunvietto alkaa näyttämään. Keksitkö puuhaa?
Mä häippäsin täältä jo noin 30 sivua sitten, kun tää meni taas tällaiseksi ihme riehumiseksi, kuten aina täällä. En tule koskaan tajuamaan, miten niin moni saa niin valtavaa tyydytystä toisten ihmisten lyttäämisestä ja haukkumisesta ja erityisesti heikompiensa.
Eipä tässä mitään uutta puuhaa ole ilmaantunut. Katselen varmaan telkkaria ja ulkoilen, aivan kuten minä tahansa muunakin päivänä. En viitsi kauheasti tänne yksinäiseen kotiin mitään joulua alkaa lavastaa, koska mulle se joulu tulee kuitenkin niistä rakkaista ihmisistä. Luulen, että olisin vain surullisempi yksin joulukuusta katsellessani.
Täytyy vähän totutella tähän nyt. Ehkä jo ensi vuonna huvittaa laittaa joulua itsellekin.
Ap
Eli olisit siis toivonut, että olisi haukuttu siskoasi, joka vasta on saanut vauvan, eikä jaksa ottaa vieraita vastaan joulunviettoon.
Itse sain myös aikoinaan jouluvauvan ja siinä hormoonimylläkässä, perse valuen ja tissit kipeinä koliikkivauvaa kannellessa ei tullut mieleenkään alkaa passaamaan ketään vierasta. Meidän jouluaatto meni kanniskellessa itkevää vauvaa vuorotellen.
Miksi vääristelet? Ap:ta nimenomaan ei tarvinnut passata. Eikä hän pyytänyt haukkumaan ketään. Ja miten teidän jouluvauva liittyy muka ap:hen?
Hei! Tsemppiä sinulle ap. Kurjaa, että sattui tällainen vuosi.
Ehkä hyvä silti jotenkin asennoitua, että jatkossakin niille, joilla on omia lapsia, se ydinperhe onkin juuri se oma kumppani ja lapset, eikä enää lapsuuden perhe.
Näin myös minun suvussa. Itse olen lapseton kyllä, mutta ei tulisi mieleenkään jotenkin ajatella, että sisarukseni jolla on lapsia pitäisi kantaa vastuu minun joulustani. Hänellähän on liuta lapsia ja omat tasapainoilunsa ja kumppaninsa joulutoiveet ja lasten toiveet ja sukua molemmilla puolilla! Tulen kyllä hyvin juttuun hänen perheensä kanssa, mutta silti olen siellä vieras - ei hänen kumppaninsa ja lapsensa ole minun kanssani viettäneet lapsuuttaan tms
Aikuisena on vaan tosiaan hoidettava oma tonttinsa eikä oletettava että muut aikuiset on vastuussa. En puhu nyt jouluruuista tai jostain muusta työläästä tai joka vie rahaa, kuten lahjat. Ehkä heille täti joka omasta mielestään tulee tekemään joulua onkin vähän raskasta seuraa kun haluaisi vaan olla omassa porukassa. En tarkoita pahalla, mutta ihmiset on vaan erilaisia.
Vuosi on ollut monille aika rankka. Näin väsyneenä minäkään en kaipaisi että joku läheinen tulisi meille ja laittaisi täällä joulua. Sen sijaan parasta on kun saa olla rauhassa, vaikka olisikin joulusiivous vähän sinnepäin ja ruokia ei olisi joka sorttia jne.
Anteeksi jos et halunnut tällaista vastausta. Ehkä voit tosiaan ajatella, että joulu on vaan yksi tavallinen viikonloppu. Mieti, mikä sinua silloin ilahduttaa tilanteessa jossa muilla on muita menoja, ja tee sen mukaan? Ei tarvi pyrkiä oikeanlaiseen joulutunnelmaan jos laittaa riman alemmas. Viikonloputkin on kivoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä häippäsin täältä jo noin 30 sivua sitten, kun tää meni taas tällaiseksi ihme riehumiseksi, kuten aina täällä. En tule koskaan tajuamaan, miten niin moni saa niin valtavaa tyydytystä toisten ihmisten lyttäämisestä ja haukkumisesta ja erityisesti heikompiensa.
Eipä tässä mitään uutta puuhaa ole ilmaantunut. Katselen varmaan telkkaria ja ulkoilen, aivan kuten minä tahansa muunakin päivänä. En viitsi kauheasti tänne yksinäiseen kotiin mitään joulua alkaa lavastaa, koska mulle se joulu tulee kuitenkin niistä rakkaista ihmisistä. Luulen, että olisin vain surullisempi yksin joulukuusta katsellessani.
Täytyy vähän totutella tähän nyt. Ehkä jo ensi vuonna huvittaa laittaa joulua itsellekin.
Ap
Eli olisit siis toivonut, että olisi haukuttu siskoasi, joka vasta on saanut vauvan, eikä jaksa ottaa vieraita vastaan joulunviettoon.
Itse sain myös aikoinaan jouluvauvan ja siinä hormoonimylläkässä, perse valuen ja tissit kipeinä koliikkivauvaa kannellessa ei tullut mieleenkään alkaa passaamaan ketään vierasta. Meidän jouluaatto meni kanniskellessa itkevää vauvaa vuorotellen.
Miksi vääristelet? Ap:ta nimenomaan ei tarvinnut passata. Eikä hän pyytänyt haukkumaan ketään. Ja miten teidän jouluvauva liittyy muka ap:hen?
Ei edes niin kovin hienovarainen projektio. Taisi olla traumaattinen joulu hänellä. :D No, toivottavasti nyt sitten helpotti vetää täällä raget täysin asian vierestä, sai vähän purettua omaa traumaansa.
Varmaan liian myöhäinen "neuvo", mutta itse menisin jouluksi hotelliin , kävisin joululounaalla , kävelisin kaupungilla, lukisin kirjaa/katsoisin jouluohjelmia huoneessa herkkuja napostellen ja viiniä siemaillen. Nauttisin tuommosesta joulusta kovasti. Ja turha tula tähän nyt hössöttämään koronasta, hotelleissa on korona-aikan erityis järjestelyjä, muunmuassa porrastetut aamiaiset/ruokailut pienemmällä porukalla, käsidesiä ja maskeja tarjolla yleisissä tiloissa.
En edes haluaisi viettää joulua sellaisten kanssa, ketkä eivät halua viettää joulua minun kanssani. Silloin nautin täydellä ilolla joulustani yksin!
Vierailija kirjoitti:
En edes haluaisi viettää joulua sellaisten kanssa, ketkä eivät halua viettää joulua minun kanssani. Silloin nautin täydellä ilolla joulustani yksin!
Itse erosin 30 vuotiaana ja edessä oli ensimäinen yksinäinen joulu. Minulla on kolme vanhempaa sisarusta, mutta ei käynyt kyllä mielessäkään mennä kenenkään heidän perheeseen joulunviettoon. Heillä oli lapset ja lapsenlapset ja lasten puolisot yms. joulunvietossa. En voinut kuvitellakaan, että väännyn johonkin perheeseen ja sitten sääliteltäisiin, että voi sua, kun miehes jätti sinut. Ja kukaan ei uskaltaisi pitää hauskaa ja nauraa, kun minä jätettynä ja murheen murtamana istuisin siellä hakemassa joulutunnelmaa.
Mieluummin vietin joulun yksin ja pohdin omaa elämääni ja mietin, että mikä on se uusi polku, minkä valitsen. Ja ainakin näin muistan, että ei se joulu paha ollutkaan yksin. Oli aikaa miettiä rauhassa, mitä aion ruveta tekemään loppuelämälläni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Rauhoitu, ole hyvä.
En ole toivonut kenenkään haukkuvan ketään.
Ikävää, että sinulla oli noin rankkaa, mutta tämä ketju ei koske sinua.
Kyseessä ei ollut sisko vaan veli.
Olen jo kertonut, etten ole passattavaa laatua vaan tuon ruoat mukanani ja osallistun muutenkin, olen yleensä meidän perheessä se, joka sen joulun laittaa.
En ole syyllistänyt ketään mistään, ja on ihan oma ongelma, jos tästä lähtee kierroksille. Olen vain todennut, että hitto vieköön, nyt tulee yksinäinen joulu. Ihan turha raivota. Äläkä pelkää, en ole varmasti teille tulossa.
Ap
No vielä vähemmän veljen vaimo varmaan haluaa, että hänelle vieras ihminen tulee jouluksi, kun hormoonihiki valuu ja tissit on kipeät ja turvoksissa ja vauvan kanssa on opettelua ja yövalvomisista on väsynyt. Haluaa varmaan viettää pienen perheensä kanssa rauhallisen joulun tutustumalla vauvaan ja omaan tahtiinsa eli nukkua päiväunet, jos vauva nukkuu tai mies menee vaunulenkille. Eikä sitä aikaa viihdyttää miehensä siskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Rauhoitu, ole hyvä.
En ole toivonut kenenkään haukkuvan ketään.
Ikävää, että sinulla oli noin rankkaa, mutta tämä ketju ei koske sinua.
Kyseessä ei ollut sisko vaan veli.
Olen jo kertonut, etten ole passattavaa laatua vaan tuon ruoat mukanani ja osallistun muutenkin, olen yleensä meidän perheessä se, joka sen joulun laittaa.
En ole syyllistänyt ketään mistään, ja on ihan oma ongelma, jos tästä lähtee kierroksille. Olen vain todennut, että hitto vieköön, nyt tulee yksinäinen joulu. Ihan turha raivota. Äläkä pelkää, en ole varmasti teille tulossa.
Ap
No vielä vähemmän veljen vaimo varmaan haluaa, että hänelle vieras ihminen tulee jouluksi, kun hormoonihiki valuu ja tissit on kipeät ja turvoksissa ja vauvan kanssa on opettelua ja yövalvomisista on väsynyt. Haluaa varmaan viettää pienen perheensä kanssa rauhallisen joulun tutustumalla vauvaan ja omaan tahtiinsa eli nukkua päiväunet, jos vauva nukkuu tai mies menee vaunulenkille. Eikä sitä aikaa viihdyttää miehensä siskoa.
Sehän on kuin anoppi tulisi jouluksi, jos miehen sisko tulisi joulunviettoon. Ei missään nimessä
Meinasitteko tosiaan että jotakuta kiinnostaisi yksinäinen joulunne, varsinkin kun tulette polvillanne sääliä ja myötätuntoa tänne vielä lisäksi kerjäämään?
Missä äitisi on, onko elossa että voit viettää hänen kanssaan. Jos et siis yksin halua olla.
Minä lähtisin laivalle. Juuri katsoin, Viking Gracelle 4h sisähytti yläkansilta, ateriapaketti, hyvät artistit, auto matkan ajaksi laivaan parkkiin. Maksoi hieman alle 200,- per hlö.
Jos ei kutsu olisi käynyt pienennetyn perhepiirin pöytään, olisin lähtenyt laivalle.
Yksin hyvä ottaa viiniä, saunoa ja leikata savuporoa. En jakaisi näin hyviä eväitä. Oi että kun on ihanaa. Jatketaanpä poikien kiekkoa.
Vierailija kirjoitti:
Meinasitteko tosiaan että jotakuta kiinnostaisi yksinäinen joulunne, varsinkin kun tulette polvillanne sääliä ja myötätuntoa tänne vielä lisäksi kerjäämään?
Mikä helvetin kommentti tämäkin nyt taas on? Oletpa typerä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän Ap:ta, itselläni monia samankaltaisessa tilanteessa olevia ystäviä. Itse vietän joulua ensi kertaa kahdestaan miesystävän kanssa, kun lapsi menee isälleen enkä uskalla koronariskin takia tavata sukulaisia (etenkään nyt, kun rokotteen tulo on niin lähellä).
Koska varsinkin kaupungeissa on niin paljon yksinäisiä, olisi tästä asiasta hyvä puhua avoimemmin. Ehkä voisi olla jotain "Hurstin joulun" tapaisia yhteisöllisiä jouluja?
Toivoisin todella että olisi enemmän yhteisöllisiä tilaisuuksia varsinkin juhlapäivinä. Ja ne pitäisi olla järjestetty niin että ihmisiä hieman ohjataan juttelemaan ja tutustumaan, eikä niin että hiljaiset jää nurkkiin.
Ap, toivotan sulle oikein hienoa joulua! Laita hyvää ruokaa ja juo hyvää viiniä ja katso hölmöjä joululeffoja putkeen.
Nämä kultalusikka suussa syntyneet muiden haukkujat on kyllä käsittämättömiä. Olen itse viettänyt jouluja erilaisissa kombinaatioissa, yhden nuorena yksinkin, toki mulla oli koirat. Ja silloin minulla kyllä oli paljon ystäviä ja olin yleisesti pidettyä seuraa. Mutta kas kun äitini oli kuollut, itse olin seurustellut vasta vähän aikaa silloisen poikaystävän nykyisen aviomiehen kanssa, isäni on alkoholisti, jonka kanssa en jouluja viettäisi muutenkaan, koska pilasi niitä multa lapsuudessa dokaamalla jo ihan tarpeeksi ja hänen silloinen vaimonsa ei tietenkään olisi sietänyt minua heillä. Sisarukseni taas viettivät silloin avopuolisoidensa perheiden kanssa joulua. Ystävät olivat muuten samassa elämän tilanteessa paitsi elävillä vanhemmilla ja joka ikinen vietti siihen aikaan joulua lapsuuden perheidensä kanssa. En millään tule koskaan uskomaan, että vietin tuota joulua parikymppisenä yksin, koska olen niin paska ihminen. Että äitini kuoli ihan siksi, että olen niin paskaa seuraa. Joo. Semmoisilla ihmisillä, joilla on onnelliset taustat ja helpot elämät eikä lapsettomuuksia saati syöpiä perheissä on helppo tulla mussuttamaan.
Aloittaja olisi niin tervetullut meille jouluksi. Siis ihan oikeasti. Tarvitsisin oikein mielellään uuden, järkevän ystävän, vaikka lapsiperhe-elämää elänkin. Samoin olisivat kaikki oman lähipiirin yksin elävät, ystävät nyt erityisesti ja sisko vielä enemmän olleet tervetulleita jouluksi. Toki meillä on tietysti koko perheellä räkätauti nyt, mutta onneksi kaikki on saaneet jouluksi jotain ohjelmaa. Ja olen todellakin sitä mieltä, että suomalaiset perhejoulut on aivan liian sisäänpäinkääntyneitä ja sellainen asenne on oikeasti ihan noin yleisesti aika vahingollinen. Ei ole ihme, että jouluna porukat hajoilee. Sukujoulujenkin ristiriidat helpottuu monesti sillä, että otetaan mukaan vähän muitakin - meidän anoppi on aina ihan sulaa vahaa, kun paikalla on yksi ystäväni ja ihmettelee, miten _minä_ voinkin olla jostain löytänyt niiiin ihanan ihmisen ystäväksi (jota toki hänen oma anoppinsa on aina inhonnut - aika perussetti siis!).
Aloittajalle ja muille yksinäisille - on erilaisia jouluja. Onneksi parempiakin yleensä tulee joskus jatkossa ja ainakin niitä osaa sen jälkeen arvostaa ihan eri tavalla. Rakkautta ja valoa teille!
Niin ja sen mun yksin vietetty joulu ei ollut lopulta huono, vaikka pelkäsin että suru pyyhkii minut mattoon. Mutta sain koirien kanssa hyvän joulufiiliksen, syötiin hyvää ruokaa, käytiin pari ihan kivaa joulupuhelua, katsoin ihania elokuvia ja kävin jouluyön lenkillä. Siis tyyliin kahdelta, koska jossain elokuvassa väitettiin, että jouluyönä tapahtuu ihmeitä. Ainakin se ihme tapahtui, että olin hyvällä mielellä enkä surullinen ja iloitsin siitä, että äitini sittemmin isästäni erottuaan oli ollut niin ihana äiti ja meillä onneksi ehti olla monta hyvääkin joulua. Yhä parinkymmenenkin vuoden jälkeen on tietysti ikävä, mutta ennen kaikkea olen silti kiitollinen.
Minulle joulu edustaa valoa ja toivoa. Usein asiat kuitenkin jossain vaiheessa kääntyvät paremmiksi, jollain tavalla. Ja kuolema ei koskaan voita rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Voimia ja jaksamisia Ap:lle! Vaikka en sua tunne, niin lupaan, että jouluaattona lähetän tähän ketjuun sulle joulutoivotuksen :)
Terveisin jokuvaan
Hyvää joulua AP:lle sekä kaikille muille rakkaille ihmisille! Ensi vuodesta tulee varmasti parempi 😊
Terveisin jokuvaan
olen tottunut viettämään jouluja aikuisiällä enemmän tai vähemmän yksin. Aatto ja joulupäivä menee ihan mukavasti, enemmän tuntuu se, että ennen pyhiä on pitkä aika kun ystävät eivät ehdi nähdä, koska valmistelevat joulua ja ainakin sinne tapaniin jatkuu perhepiirissä joulun vietto. Sitten tuleekin taas uv ja sama homma :D
Joka tapauksessa....Aiemmin en ole halunnut "panostaa" omaan jouluun mitenkään, mutta nyt kävin hommaamassa jouluruokia, ei niin perinteisiä, koska halusin kokeilla jotain uutta, ja kokkailen niitä tässä useampana päivänä. Kirjastosta kävin pari kirjaa, jos tuntuu että haluaa lukea. Ulkoilen, syön ja katon netflixin jouluhömppä-leffoja ja kuuntelen jenkkien jouluhittejä (nämä on jo aloitettu) :D siinähän se menee mukavasti. Tässä vaiheessa tuntuu ainakin paremmalle tää valinta kuin se entinen "välttelen joulua", joten kai sitä omatkin kuviot voi muuttua vaikka yksin onkin :)