Poikalapsen saaminen oli helpotus - muita?
Alkuun tarkennettakoon se, että lapset ovat ihan yhtä arvokkaita sukupuolesta riippumatta. Tytöt ja pojat voivat tehdä elämässä sanoja asioita, eikä kyse ole siitä, että pitäisin jotenkin poikia parempina sukupuolensa vuoksi. Kyse on nyt siitä, kumman koen kasvatuksen osalta helpommaksi.
Moni äiti sanoo suoraan haluavansa tyttölapsen, koska "tytön kanssa on yhteistä tekemistä, tytölle voi pukea kivat vaaleanpunaiset vaatteet ja tiedän tyttöjen maailmasta". Minä huomaan, että huokaisin, kun sain kuulla odottavani poikaa. Huokaisin siksi, että poika säästyy monilta asioilta, joita olen itse joutunut aikanaan tyttönä ja myöhemmin naisena kokemaan. En haluaisi lapsen kokevan sellaisia asioita, joita itse jouduin aikoinaan kokemaan. Onko muita, jotka ajattelevat näin?
ap
Kommentit (101)
Itselläni samoja ajatuksia kuin aplla. Itse olin se ”poikatyttö” joka kulki isoveljien mukana. Jäi opettelematta meikkaaminen jne. En koskaan ole innostunut muodista, pukeutumisesta, sisustamisesta ja monista naisiin liitetyistä asioista.
Olin helpottunut kun sain pojan. Koin että minulla ei olisi niin paljon annettavaa tytölle kuin pojalle, no tulihan se tyttökin sitten vielä perheeseen. Ja nautin todella paljon sekä pojan että tytön äitinä olemisesta. Nyt edessä olisi ajat kun tyttö rupeaa meikkaamaan. No täytynee ruveta kyselemään joko yhdeltä sukulaiselta tai lapsen kaverin äidiltä suostuisiko opettamaan tyttöä meikkaamisessa.
Ja kieltämättä tytön kanssa on mahtava jutella monenlaisista asioista. Ei sillä että poikien kanssakin saa kivoja jutttutuokioita mutta tyttö on kiinnostuneempi juttelemaan erilaisistakin asioista. Eli halusin poikaa ja nyt olen onnellinen kaikista lapsistani ja todella iloinen että sain kumpaakin sukupuolta vaikka se ei tosiaankaan ollut mikään alkuperäinen toive.
Vierailija kirjoitti:
Mulle myös pojat ( 2 kpl) ovat olleet suuria helpotuksia.
Olen ollut töissä varhaiskasvatuksessa sekä kouluissa ja kyllä se draama ja ihmeellinen vänkääminen on monelle tyttölapselle sisään rakennettu piirre ja se ”kiusaaminen” ja kolmannen pyörän ulosjättämisleikki alkaa jo tosi varhain 1.-2. luokalla, joskus jo esikoulussa.
Sitten siihen päälle vielä menkkajutut ja niistä aiheutuva pahantuulisuus ja joka kuussa koittava kiukuttelu oman tosi pahan PMS:n päälle? Ja moni tyttö haluaa käyttää vaan merkkivaatteita, eli siihen uppoaa rahaa kivasti.
Sille on suorastaan tarkoitus, että olen saanut vaan poikalapsia enkä kadehdi tyttölapsen saaneita tipan tippaa.
Tutkimusten mukaan jo tyttö-ja poikavauvoja kohdellaan eri tavoin (on esimerkiksi soitettu nauhalta vauvan itkua vanhemmille ja osalle sanottu, että se on poika ja osalle että tyttö, ja vanhemmat ovat reagoineet itkuun eri tavoin olettamansa sukupuolen mukaan).
Omat kokemukseni muista tytöistä ja naisista elämäni varrella eivät tuekaan lainkaan havaintojasi. En tiedä, olenko sitten ollut onnekas, kun en muista kohdanneeni koulu- tai opiskeluaikoina tai työelämässä, vaikka olen välillä ollut hyvinkin naisvaltaisissa työpaikoissa, mitään naisten välistä selkäänpuukotusta tai kiukuttelua (päinvastoin, välillä suorastaan tuntuu, että naiset olisivat miehiä kiinnostuneempia toisten kuulumisista ja ovat aina tarjonneet tukea ja apua, kun on ollut ongelmia). Toki myös miehet ovat olleet mukavia työkavereita, ei niin, että minulla olisi heistä valittamista.
En kuitenkaan usko, että kummallakaan sukupuolella olisi sisäänrakennettuna tietyt ominaisuudet, jotka väistämättä ilmenisivät kaikissa tai suurimmassa osassa ko. sukupuolen edustajissa, vaan että oma persoonallisuus ja se miten muut kohtelevat (kasvatus, miehen/naisen rooli) vaikuttavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojalla on paljon suurempi mahdollisuus joutua pahoinpitelyn, ryöstön tai henkirikoksen kohteeksi.
Niin miesten toimesta. Naisetkin on miesten uhreja. Ja en tiedä kovin montaa miestä jotka on joutuneet toistuvasti seksuaalisesti ahdistelluksi 12 ikävuoden jälkeen, normaalin seksuaalisen ahdistelun lisäksi minut on raiskattu ja on myös käyty käsiksi ja lyöty. Ensimmäisen kerran poika löi tajuttomaksi ala-asteella, sen jälkeen olen tullut miesten väkivallan kohteeksi monta kertaa. Ja tämä on sitä naisen elämää ja tunnen monta kaltaistani. Minulla on itselläni useampi poika ja voin sanoa että he tuskin on muuta kuin uhka muille.
Ei sillä tekijällä ole tässä yhteydessä niin väliä.
Minä tykkään, että on molemmat, meillä tuli ensin tyttö ja sitten poika, mieheni toivoi näin jo ensimmäisenä iltana kun koti-ovelle minut saatteli. Perheessämme oli samoin, kaksi kasa ja samassa järjestyksessä ja niin on lapsillammekin.
Sen olen huomannut, että perheet, joissa on ainostaan tyttöjä, selittelevät aina, että tytöt tuovat sitten poikia (entäs jos ovatkin lesboja) ja miehille näyttää olevan kova paikka kun tulee taas tyttö.
Mieheni on kertonut, että kun useampi mies on saunassa, jotkut avautuvat surustaan kun eivät ole poikaa saaneet.
Toisen lapsen kohdalla ilahduin, kun hänkin oli poika, kun jotenkin ajattelin, että kahdella pojalla on enemmän yhteistä. Mutta jos olisi tullut tyttö, olisin varmasti ilahtunut tästäkin. Sekä tytöillä ja pojilla on omat rankat juttunsa. (En muuten tiennyt kummankaan sukupuolta etukäteen.)
3 pojan äiti kirjoitti:
Mulla ihan samat fiilikset!
Kolme lasta, kaikki poikia ja tavallaan olin helpottunut kun kuulin että tämä kolmaskin olisi poika. Olisin mielellään ottanut tytönkin mutta omat henkilökohtaiset kipuilut naiseksi kasvamisessa, paha kymmenien vuosien syömishäiriö, tyttöporukoihin pääsyn vaikeus ym. varmaan vaikuttivat siihen että ajattelen olevani parempi poikien äitinä.Kauhulla myös mietin että pitäisi viedä tyttöä harrastuksiin ja yrittää päästä siellä niiden muiden äitien kanssa jotenkin hyviin väleihin ym. Koen että poikien kanssa saan olla ehkä enemmän oma itseni ja toisaalta miehelle tulee ehkä helpommin omat juttunsa poikien kanssa, tyttöjen kanssa mies voisi helpommin jäädä passiivisemmaksi osapuoleksi.
Mutta pohdintani on siis vain oman mieleni ja elämänpolkuni tulos ja ihan yht mielellään olisin kolmen tytön äiti.
Mulla samantyyppinen historia ja nykyinen elämäntilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojalla on paljon suurempi mahdollisuus joutua pahoinpitelyn, ryöstön tai henkirikoksen kohteeksi.
Niin miesten toimesta. Naisetkin on miesten uhreja. Ja en tiedä kovin montaa miestä jotka on joutuneet toistuvasti seksuaalisesti ahdistelluksi 12 ikävuoden jälkeen, normaalin seksuaalisen ahdistelun lisäksi minut on raiskattu ja on myös käyty käsiksi ja lyöty. Ensimmäisen kerran poika löi tajuttomaksi ala-asteella, sen jälkeen olen tullut miesten väkivallan kohteeksi monta kertaa. Ja tämä on sitä naisen elämää ja tunnen monta kaltaistani. Minulla on itselläni useampi poika ja voin sanoa että he tuskin on muuta kuin uhka muille.
Ei sillä tekijällä ole tässä yhteydessä niin väliä.
KYLLÄ TEKIJÄLLÄ ON VÄLIÄ!
Minulla on kolme poikaa, ja minua hymyilyttävät kovasti nämä ihmiset, jotka niin tarkasti ovat tietävinään, kuinka ”pojat ovat sitä” ja ”pojat ovat tätä” ja ”elämä poikien kanssa on tällaista”.
Minä mietin hyvin pitkään haluanko lapsia ollenkaan. En etenkään halunnut tyttöä, sillä minulla oli pelkona, että minusta tulee yhtä surkea äiti nimenomaan tytölle kuin äitini oli minulle. Uskaltauduin sitten tekemään lapsia ja helpotuksekseni kumpikin on poika. Luonteeltaan he ovat erilaisia, mutta ihmeen vaivatonta heidän kanssaan eläminen on ollut. Tuntuu, että kavereiden lapsista etenkin tytöillä on ollut enemmän ongelmia teini-iässä ainakin, jos uskoo heidän äitiensä puheita. Ihan fiksuja aikuisia kaikkien lapsista on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme poikaa, ja minua hymyilyttävät kovasti nämä ihmiset, jotka niin tarkasti ovat tietävinään, kuinka ”pojat ovat sitä” ja ”pojat ovat tätä” ja ”elämä poikien kanssa on tällaista”.
Meillä kaksi poikaa ja ovat hyvin erilaisia luonteita. Ja tyttö sitten vielä aivan erilainen.
Joku esitti että pojista ja mopoista asiaa. No meillä pojat eivät ole suostuneet edes mopon kyytiin. Ja vanhimmalla kohta autokorttia eli heitä ei vaan mopot kiinnostaneet. Mutta tyttö on puhunut että hän voisi haluta mopon. Eli on hyvin vähän asiaa joka on ehdottomasti Kiinni sukupuolessa. Mutta keskimäärin toki monet asiat liittyvät enemmän tyttöihin tai poikiin.
Moni nainen haluaa tytön jo siksikin, että olisi omien lastenlasten kanssa läheinen. Palstalta olemme oppineet, että miehen vanhemmat on aina ääliöitä eivätkä osaa hoitaa lapsia ja anoppikin on hirviö.
Tässä keskustelussa suorastaan huokuu palstan mies ja poikavihaa!
Feministit: älkää hankkiko lapsia, saattaa tosiaan tulla poika. Ei ole hyvä lapselle että häntä vihataan kotona koska sattuu olemaan tiettyä sukupuolta, tai että muutenkaan vihataan. Lasta tulee arvostaa sellaisena kuin hän on.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään, että on molemmat, meillä tuli ensin tyttö ja sitten poika, mieheni toivoi näin jo ensimmäisenä iltana kun koti-ovelle minut saatteli. Perheessämme oli samoin, kaksi kasa ja samassa järjestyksessä ja niin on lapsillammekin.
Sen olen huomannut, että perheet, joissa on ainostaan tyttöjä, selittelevät aina, että tytöt tuovat sitten poikia (entäs jos ovatkin lesboja) ja miehille näyttää olevan kova paikka kun tulee taas tyttö.
Mieheni on kertonut, että kun useampi mies on saunassa, jotkut avautuvat surustaan kun eivät ole poikaa saaneet.
Mies on aina surullinen jos ei saa poikaa, joka muuta väittää valehtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on kertonut, että kun useampi mies on saunassa, jotkut avautuvat surustaan kun eivät ole poikaa saaneet.Voi niin on tuttavapiiristä tuttua, kolmas tyttö ja isän naama on norsun veellä ja äiti selvästi tuntee huononmuutta vaikka eihän se kenenkään vika ole. Kaikissa tyttöperheissä sama homma.
Jos tulee vain poikia tilanne ei ole niin arkaluontoinen, mies ”leuhkii”, että poikiahan minä vaan ja nainen on oudolla tavalla ”ylpeä” typerästi leuhkivasta miehestään.
Ja sitten jos se poika pamahtaa tyttöperheeseen niin isä leijuu jalat metrin ilmassa.
Voi miehenä tunnustaa, että olen pettynyt, kolme vaimoa ja kaikki tekevät vain tyttöjä. Nyt olen bonusisä pojalle ja tämä on mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on kertonut, että kun useampi mies on saunassa, jotkut avautuvat surustaan kun eivät ole poikaa saaneet.Mies on aina surullinen jos ei saa poikaa, joka muuta väittää valehtelee.
Kyllä!
Minusta oli ihanaa saada molemmat!
On kyllä aikamoinen harhaluulo, että pojalla on automaattisesti helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on kertonut, että kun useampi mies on saunassa, jotkut avautuvat surustaan kun eivät ole poikaa saaneet.Mies on aina surullinen jos ei saa poikaa, joka muuta väittää valehtelee.
Tämä on yhtä totta kuin väite, että nainen on aina pettynyt jos ei saa tyttöä. Joka muuta väittää, valehtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on kertonut, että kun useampi mies on saunassa, jotkut avautuvat surustaan kun eivät ole poikaa saaneet.Voi niin on tuttavapiiristä tuttua, kolmas tyttö ja isän naama on norsun veellä ja äiti selvästi tuntee huononmuutta vaikka eihän se kenenkään vika ole. Kaikissa tyttöperheissä sama homma.
Jos tulee vain poikia tilanne ei ole niin arkaluontoinen, mies ”leuhkii”, että poikiahan minä vaan ja nainen on oudolla tavalla ”ylpeä” typerästi leuhkivasta miehestään.
Ja sitten jos se poika pamahtaa tyttöperheeseen niin isä leijuu jalat metrin ilmassa.Voi miehenä tunnustaa, että olen pettynyt, kolme vaimoa ja kaikki tekevät vain tyttöjä. Nyt olen bonusisä pojalle ja tämä on mahtavaa.
Kiva. Mutta itsehän sinä olet ne tytöt tehnyt. Siittiö ratkaisee sukupuolen, ei munasolu, jos et sattunut tietämään (ja siis olemaan hereillä peruskoulun biologia tunnilla).,
Luulen, että sekin riippuu paljon ihmisistä ja elämänkohtaloista. Isoveljelläni oli kavereita, jotka kohtelivat ihan kamalalla tavalla. Vasta myöhemmin olen tajunnut, millä lailla asiaan olisi voinut yrittää puuttua. Pojilla on se hankaluus, että jos jotain käy, ei ehkä ole ihan yhtä helppo puhua, kuin tyttöjen. Ei sillä, minä ja siskotkin saimme kyllä osamme asioista, joista ei ikinä ole voinut puhua, kellekään (ainakaan minä).