Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko paljon yli 35-vuotiaana lapsen saaneita

Vierailija
04.04.2014 |

Onko raskaudessa tai lapsen terveydessä ollut jotain poikkeavaa?

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita. Terveitä lapsia saaneet kaikki, tosin osalla on ollut vaikeuksia raskaaksi tulemisessa.

Vierailija
2/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kolmekymppinen ja asun Helsingissä eli tunnen. Ei ole ollut keskimäärin sen poikkeavampaa kuin muillakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään. Kaikki ovat saaneet lapsensa alle tai hieman yli 30v., mutta ei enää 35-vuotiaana. Helsingissä asun ja minulla on korkeakoulututkinto.

Vierailija
4/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, osan lapsilla on esim. kielen kehityksessä viivästymiä, mutta tunnen myös nuoria äitejä, joidenka lapsilla myös on samoin.

Vierailija
5/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tutuistani on tuollaisia! Kaikilla on terveet lapset. Sen sijaan parilla ikätoverillani, jotka saivat lapsensa teininä , on FAS-lapsi.

Vierailija
6/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämä oli taas tällainen ketju, jossa ei saa sanoa kuin että tunnen ja kaikilla on terveimmät lapset mitä on koskaan nähty ;) muuten tulee miinusta.

Vierailija
7/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:23"]

Ai tämä oli taas tällainen ketju, jossa ei saa sanoa kuin että tunnen ja kaikilla on terveimmät lapset mitä on koskaan nähty ;) muuten tulee miinusta.

[/quote] Samaa ajattelin.

ap.

Vierailija
8/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin meidän kuopuksen 36-vuotiaana, tosi kiva tyyppi. Monetkin ystävättäreni ovat saaneet lapsia 40:n hujakoilla. Kaikki lapset ovat terveitä ja vanhemmatkin järjissään :D

Vierailija
9/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asun. Lähes kaikki kaverini saanneet lapsensa vasta yli 35v. Pari sai noin 27-28v, pari ekan 30-34v, kaikki muut paljon myöhemmin. Itse 40v. Hyvin on mennyt, ei ongelmia, mitä nyt jatkuvaa riskeistä jankuttamista julkisen puolen terveydenhuollossa. Toisaalta nykyoloihin perustuva tutkimuksen perusteella tiedetään ttä useimpien naisten hedelmällisyys pysyy lasten saannin kannalta kohtuullisena ainakin noin 42-vuotiaaksi, edellyttäen että on terve, ei-yli/alipainoa, päihteiden käyttöä. Lisäksi 4-kymppisinä äidiksi tulleiden lapsilla menee monessa mielessä paremmin (terveys, älyllinen ja tunne-elämän kehitys) verrattuna nuorempiin. 

Vierailija
10/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ite kolmannen 35 v iässä. En tunne itseäni mitenkään vanhaksi. Eikä ikääni edes otettu puheeksi neuvolassa tms. Vain täällä palstalla olen liian vanha!

Vierailija
11/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja edellisen raskaus, synnytys, vauva jne ok. Ei ongelmia. Ja raskauskilot ja - 2 kg lähti puolessa vuodessa. Siitä 35 v iästä huolimatta.

Vierailija
12/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tunne itseäni vanhaksi, vaan kaikki on hyvin, ja tunnen olevani parhaassa iässä. Olen saanut lapsen 18-vuotiaana ja päättänyt muutamia vuosia myöhemmin, että hän on ainokaiseni. Nyt toivon kuitenkin 17 vuotta myöhemmin uutta raskautta, ja sitten taas pelkään riskejä. Kiitos teille vastanneille kovasti.

ap.

Vierailija
13/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:28"]

Helsingissä asun. Lähes kaikki kaverini saanneet lapsensa vasta yli 35v. Pari sai noin 27-28v, pari ekan 30-34v, kaikki muut paljon myöhemmin. Itse 40v. Hyvin on mennyt, ei ongelmia, mitä nyt jatkuvaa riskeistä jankuttamista julkisen puolen terveydenhuollossa. Toisaalta nykyoloihin perustuva tutkimuksen perusteella tiedetään ttä useimpien naisten hedelmällisyys pysyy lasten saannin kannalta kohtuullisena ainakin noin 42-vuotiaaksi, edellyttäen että on terve, ei-yli/alipainoa, päihteiden käyttöä. Lisäksi 4-kymppisinä äidiksi tulleiden lapsilla menee monessa mielessä paremmin (terveys, älyllinen ja tunne-elämän kehitys) verrattuna nuorempiin. 

[/quote]

Näytäpä yksikin luotettava tutkimus mainitsemistasi seikoista. Äidin ikä korreloi suoraan lapsen kehityshäiriöihin ja vammaisuusriskiin, unohdit tämän mainita. Ja tuliko mieleesi, että vaikka olisi saanut lapsen esim. 25-vuotiaana, voi 40-vuotiaana olla varakas ja korkeakoulutettu 15-vuotiaan lapsen äiti? ;) Katsos kun jotkut saavat jo nuorena miehen, lapset ja uran.

Vierailija
14/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen sain ollessani 32, mutta seuraavat "vasta" ollessani 36 ja 39. Hyvin meni raskaudet ja synnytykset. Lasten terveydessäkään ei ole ollut muuta poikkeavaa kuin yhdellä lapsellamme oli kananmuna-allergia alle kaksi vuotiaana. 

Tunne paljon äitejä, jotka ovat saaeet lapsia ollessaan yli 35. Kaikilla terveet lapset, jos satunnaisia allergioita ei lasketa.

Vierailija
15/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittipa joku iäkäs ensisynnyttäjä täällä jo nuorten äitien parjauksen :) 

Vierailija
16/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:23"]

[/quote

Mitenniin muka? Vain yhdessä vastauksessa oli kielen kehityksessä viivästymää, mutta siinäkin oli mainittu että samaa on myös esiintynyt nuoremman äidin lapsella. Ja peräti yksi alapeukutus. 

Kyllähän nyt kaikki tietävät että riskit ovat suuremmat iäkkäämmillä äideillä. Siltikin suurin osa yli 35-vuotiaiden raskauksista sujuu ihan normaalisti ja lapsikin on täysin terve. 

Vierailija
17/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen se, joka yhdessä ketjussa kertoi Milanossa ensisynnyttäjien keski-iän olevan nykyään 33,6 vuotta, ja 35-44 vuotiaiden osuuden olevan suuremman kuin 25-34 vuotiaiden. Minulla on paljon italialaisia ystäviä, ja heistä kaksi on saanut vuoden sisällä lapsen, kumpikin yli 35-vuotiaana.

Mutta onpa näitä perheessäkin. Mummoni sai kaksoset 36-vuotiaana. Äitipuoleni synnytti toisen lapsen 38-vuotiaana, tätini pisti paremmaksi kuin muut, ja sai ainoan lapsen reilusti yli nelikymppisenä, ihan luomusti vielä. Normaaleja lapsia, tätejäni kyllä harmitti isänsä ikä heidän ollessaan teinejä, pappani oli nimittäin vielä reilusti mummoa vanhempi.

Vierailija
18/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:36"]

[/quote]

Näytäpä yksikin luotettava tutkimus mainitsemistasi seikoista. Äidin ikä korreloi suoraan lapsen kehityshäiriöihin ja vammaisuusriskiin, unohdit tämän mainita. Ja tuliko mieleesi, että vaikka olisi saanut lapsen esim. 25-vuotiaana, voi 40-vuotiaana olla varakas ja korkeakoulutettu 15-vuotiaan lapsen äiti? ;) Katsos kun jotkut saavat jo nuorena miehen, lapset ja uran.

[/quote]

Mene joskus lastenpolille katsomaan: siellä on pääosin nuoria äitejä.

Vierailija
19/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:36"]

[/quote]

[/quote]

Mene joskus lastenpolille katsomaan: siellä on pääosin nuoria äitejä.

[/quote]

Miksi lastenpolille? Tiedätkö mitä lastenpoli tarkoittaa? Se on lyhennys lasten poliklinikasta ja ei tarkoita yhtään mitään. Tarkoitatko lasten päivystystä vai kenties esim. sydäntutkimusyksikön poliklinikkaa? Mielenkiintoista, et taida olla terveysalalla, mutta selvästi olet ainakin itse ollut siellä "lastenpolilla".

Vierailija
20/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen luullut, että 30-40v on ne lapsentekovuodet nykyisin. Lähipiirissä kun niitä lapsia "tekee" juuri tuon ikäiset. Myös siis ne yli 35-vuotiaat ja terveitä lapsia kaikilla.

Itse olen 34v enkä ole osannut ajatella vielä itseäni niin vanhaksi, että biologinenkello jollain tavalla tikittäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi