Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko paljon yli 35-vuotiaana lapsen saaneita

Vierailija
04.04.2014 |

Onko raskaudessa tai lapsen terveydessä ollut jotain poikkeavaa?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuttavat saaneet lapsia n. 35 vuotiaina ja toiset päälle 2-kymppisinä. Näistä 2-kymppisinä saaneista kolmen lapsella on mm. down, jota ihmettelen suuresti. Vanhempien lapset terveitä.

Vierailija
22/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Minä olen se ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:17"]

Onko raskaudessa tai lapsen terveydessä ollut jotain poikkeavaa?

[/quote]

Olen pahoillani teille, jotka loukkaannuitte kysymyksestä. Ei tällaisen aiheen kuitenkaan pitäisi olla tabu.

Vierailija
24/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:47"]

Minulla tuttavat saaneet lapsia n. 35 vuotiaina ja toiset päälle 2-kymppisinä. Näistä 2-kymppisinä saaneista kolmen lapsella on mm. down, jota ihmettelen suuresti. Vanhempien lapset terveitä.

[/quote]

Mahtava tilastopoikkeavuus tuttavapiirissäsi. Vanhemmat äidit kun saavat nuoria äitejä moninkertaisesti enemmän down-lapsia.

Vierailija
25/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen koska itse sain terveen pojan 44 v sektiolla. Eikä loppujen lopuksi ollut vaikeeta edes tulla raskaaksi.

Vierailija
26/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] No, ap.n ainoa tuttu down-lapsen äiti on saanut lapsensa 17-vuotiaana.  Ja ap.lla itsellään on kehitysvammainen isoveli, jonka vanhemmat ovat saaneet parikymppisinä.

Vierailija
27/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta, terveitä lapsia kaikilla.

Siitä vaan pullaa uuniin, ap ;)

Vierailija
28/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:52"]

[/quote] No, ap.n ainoa tuttu down-lapsen äiti on saanut lapsensa 17-vuotiaana.  Ja ap.lla itsellään on kehitysvammainen isoveli, jonka vanhemmat ovat saaneet parikymppisinä.

[/quote]

Mitä siitä? Ei se poista sitä faktaa, että vanhemmilla äideillä on enemmän kromosomihäiriöitä ja aivan kaikkia lapsen kehityshäiriöitä kuin nuoremmilla. Ja tämä selittyy ihan sukusolujen iällä. Niiden ikääntyessä mutaatioiden ja poikkeavuuksien riski kasvaa. Äidin ikä korreloi suoraan lapsen kehityksen poikkeamiin. 

Vierailija
29/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:55"]

[/quote]

Mitä siitä? Ei se poista sitä faktaa, että vanhemmilla äideillä on enemmän kromosomihäiriöitä ja aivan kaikkia lapsen kehityshäiriöitä kuin nuoremmilla. Ja tämä selittyy ihan sukusolujen iällä. Niiden ikääntyessä mutaatioiden ja poikkeavuuksien riski kasvaa. Äidin ikä korreloi suoraan lapsen kehityksen poikkeamiin. 

[/quote] Tämä on aivan otta, ei sitä vastaan väittänytkään. ap.

Vierailija
30/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:55"]

[/quote]

[/quote]

Ja mitä siitä? Ihan kuin ei tiedettäisi. Kyllä tuo on kuultu jo monet kerrat. Ei "valistus" tepsinyt ja otin riskin. Terve poika syntyi.

Vierailija
31/94 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita. Jos miettimällä miettii, yksi oppi puhumaan suht myöhään, toisella muna + maito + vilja allergia, yhdella refluksi, yhdellä keliakia. Taitaa olla n 6-7 muuta josta en keksi "pahaa" sanottavaa.

Nuorena synnyttäneistä tiedän enemmänkin noita allergia tapauksia.

Onhan toki riskit suurempia mitä myöhempää tekee lapsen mutta ei se riski kyllä iso ole. Kaikki mikä on alle 5% todennäköisyys ei hetkauta mua. 50/50 tilanteessa pitäis jo miettiä

Vierailija
32/94 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne varmaan kukaan down-lapsen omaava äiti kirjoittelee :/ Esim. lestadiolaisilla yleensä on down-lapsia, sillä heille ei muutenkaan tehdä sikiöseulontaa, vaan kaikki lapset ovat tervetulleita. Anteeksi, että sotken uskonnon tähän.

Mielestäni ei ole tavatonta, että saa lapsen yli 35 iässä. Esimerkiksi Japanissa toi on jo melkein ensisynnyttäjän ikä.  

Vierailija
33/94 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:51"]

Tunnen koska itse sain terveen pojan 44 v sektiolla. Eikä loppujen lopuksi ollut vaikeeta edes tulla raskaaksi.

[/quote]

Niin, yönmustan afrikkalaisen miehen siemenhän kuulemma itää

paremmin kuin valkoihoisen suomalaisen!

Vierailija
34/94 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:28"]

Helsingissä asun. Lähes kaikki kaverini saanneet lapsensa vasta yli 35v. Pari sai noin 27-28v, pari ekan 30-34v, kaikki muut paljon myöhemmin. Itse 40v. Hyvin on mennyt, ei ongelmia, mitä nyt jatkuvaa riskeistä jankuttamista julkisen puolen terveydenhuollossa. Toisaalta nykyoloihin perustuva tutkimuksen perusteella tiedetään ttä useimpien naisten hedelmällisyys pysyy lasten saannin kannalta kohtuullisena ainakin noin 42-vuotiaaksi, edellyttäen että on terve, ei-yli/alipainoa, päihteiden käyttöä. Lisäksi 4-kymppisinä äidiksi tulleiden lapsilla menee monessa mielessä paremmin (terveys, älyllinen ja tunne-elämän kehitys) verrattuna nuorempiin. 

[/quote]

Näytäpä yksikin luotettava tutkimus mainitsemistasi seikoista. Äidin ikä korreloi suoraan lapsen kehityshäiriöihin ja vammaisuusriskiin, unohdit tämän mainita. Ja tuliko mieleesi, että vaikka olisi saanut lapsen esim. 25-vuotiaana, voi 40-vuotiaana olla varakas ja korkeakoulutettu 15-vuotiaan lapsen äiti? ;) Katsos kun jotkut saavat jo nuorena miehen, lapset ja uran.

[/quote]

Esim. tässä:

https://www.duodecim.fi/terveysportti/uutissorvi_uusi.lue_abstrakti2?iid=15874&iprint=0&p_rss=

Ja alkuperäistutkimus myös jos av-mammalla on kielitaitoa ja tutkimustiedon omaksuminen hallussa:

http://www.bmj.com/content/345/bmj.e5116

En ole idiootti ja kiistä ikään liittyviä riskejä. Niistä vain kohkataan suhteessa aivan liikaa. Toinen näkökulma joka usein unohdetaan, on myös se että useat äidin ikään liittyvien riskien tutkimustulokset on aiemmilta vuosikymmenitlä, joiden olosuhteet eivät päde nykymaailmaan: ihmisten (niasten ja miesten) keskimääräinen elinikä ja terveyden taso on parantunut muutamassa vuosikymmenessä huimasti. Nykyajan 40-50 vuotias (edelyttäen että pitää itsestään huolta) on aivan eri maata kuin 60-luvulla, aivan kaikin tavoin mitattuna. Olen itse erikoislääkäri, ja usko pois, äidin ikään liittyvät riskit ja näihin tutkimuksiin liittyvät virhelähteet on hallussa. Ne eivät myöskään vastaa sitä lähipiirin laajaa otosta, jossa lapset on saatu 4-kympin molemmin puolin, ja kaikki on mennyt hyvin. Aivan tuorein tutkimustieto myös osoittaa, että terveen, tupakoimattoman nykynaisen hedelmällisyys ei todellakaan romahda 35-vuotiaana kuten aiemmin on uskoteltu.

Vierailija
35/94 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskit ovat suuremmat kuin nuoremmilla ja riskit aina realisoituvat jonkun kohdalla. Niitä on niin moninaisiakin, ihan sikiön kehityshäiriöistä ja kromosomohäiriöistä komplisoituneeseen synnytykseen (vanhemmilla äideillä on enemmän synnytyskomplkikaatioita). Mutta jos kovasti tahtoo, niin kannattaahan se riski ottaa. Ehkä en iäkkäänä synnyttäjänä lähtisi enää kovin montaa lasta hankkimaan, riski että jotain tulee, on niin suuri... mutta jokainen punnitsee ne mielessään.

Vierailija
36/94 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37-vuotiaana syntyi neljäs lapsi. Terve ja hoksaavainen poika. Viides on syntymässä kesällä, kun olen jo 39. Näitä lapsia ei tekemällä tehty, ollaan vaan näköjään hurjan hedelmällistä sakkia. 

Vierailija
37/94 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tää topic vain yli 35v naisia? Vai saako miehetkin ottaa laskuihin mukaan?

Vierailija
38/94 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:03"]

Helsingissä asun. Lähes kaikki kaverini saanneet lapsensa vasta yli 35v. Pari sai noin 27-28v, pari ekan 30-34v, kaikki muut paljon myöhemmin. Itse 40v. Hyvin on mennyt, ei ongelmia, mitä nyt jatkuvaa riskeistä jankuttamista julkisen puolen terveydenhuollossa. Toisaalta nykyoloihin perustuva tutkimuksen perusteella tiedetään ttä useimpien naisten hedelmällisyys pysyy lasten saannin kannalta kohtuullisena ainakin noin 42-vuotiaaksi, edellyttäen että on terve, ei-yli/alipainoa, päihteiden käyttöä. Lisäksi 4-kymppisinä äidiksi tulleiden lapsilla menee monessa mielessä paremmin (terveys, älyllinen ja tunne-elämän kehitys) verrattuna nuorempiin. 

[/quote]

Näytäpä yksikin luotettava tutkimus mainitsemistasi seikoista. Äidin ikä korreloi suoraan lapsen kehityshäiriöihin ja vammaisuusriskiin, unohdit tämän mainita. Ja tuliko mieleesi, että vaikka olisi saanut lapsen esim. 25-vuotiaana, voi 40-vuotiaana olla varakas ja korkeakoulutettu 15-vuotiaan lapsen äiti? ;) Katsos kun jotkut saavat jo nuorena miehen, lapset ja uran.

[/quote]

Esim. tässä:

https://www.duodecim.fi/terveysportti/uutissorvi_uusi.lue_abstrakti2?iid=15874&iprint=0&p_rss=

Ja alkuperäistutkimus myös jos av-mammalla on kielitaitoa ja tutkimustiedon omaksuminen hallussa:

En ole idiootti ja kiistä ikään liittyviä riskejä. Niistä vain kohkataan suhteessa aivan liikaa. Toinen näkökulma joka usein unohdetaan, on myös se että useat äidin ikään liittyvien riskien tutkimustulokset on aiemmilta vuosikymmenitlä, joiden olosuhteet eivät päde nykymaailmaan: ihmisten (niasten ja miesten) keskimääräinen elinikä ja terveyden taso on parantunut muutamassa vuosikymmenessä huimasti. Nykyajan 40-50 vuotias (edelyttäen että pitää itsestään huolta) on aivan eri maata kuin 60-luvulla, aivan kaikin tavoin mitattuna. Olen itse erikoislääkäri, ja usko pois, äidin ikään liittyvät riskit ja näihin tutkimuksiin liittyvät virhelähteet on hallussa. Ne eivät myöskään vastaa sitä lähipiirin laajaa otosta, jossa lapset on saatu 4-kympin molemmin puolin, ja kaikki on mennyt hyvin. Aivan tuorein tutkimustieto myös osoittaa, että terveen, tupakoimattoman nykynaisen hedelmällisyys ei todellakaan romahda 35-vuotiaana kuten aiemmin on uskoteltu.

[/quote]

Olet esiintynyt erikoislääkärinä näissä hedelmällisyysketjuissa aiemminkin. On mahdollista että esim. sisarusten puute aiheuttaa sen, että lapset eivät ole niin tapaturma-alttiita (heitä siis valvotaan paremmin, koska vanhoilla äideillä on harvemmin paljon pieniä lapsia). Toisekseen 8% eroavaisuutta ei pidetä merkittävänä tutkimuksessa, vasta 20% raja-arvo on merkittävä. 

Vierailija
39/94 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:03"]

[/quote]

[/quote]

Esim. tässä:

[/quote]

Olet esiintynyt erikoislääkärinä näissä hedelmällisyysketjuissa aiemminkin. On mahdollista että esim. sisarusten puute aiheuttaa sen, että lapset eivät ole niin tapaturma-alttiita (heitä siis valvotaan paremmin, koska vanhoilla äideillä on harvemmin paljon pieniä lapsia). Toisekseen 8% eroavaisuutta ei pidetä merkittävänä tutkimuksessa, vasta 20% raja-arvo on merkittävä. 

[/quote]

Jos olet erikoislääkäri, niin laita vaan suoraa linkkiä Terveysportin lääkäreiden tietokantojen kautta. Minä olen nimittäin kätilö ja terveystieteiden maisteri ja pääsen kyllä käsiksi Terveysportin lääkärien arkistoihin kotikoneeltakin.

Vierailija
40/94 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on hyvä esimerkki kouluttamattomasta urposta joka ei tiedä mitä riski tai todennäköisyys tarkoittaa. Kaikkia riskejä ei voi välttää. Esim. kuoleman riski on elämässä melko korkea. Ja usein, kuten juuri 4-kymppisillä äideillä, absoluuttiset riskit on pieniä vaikka suhteelliset riskit jonkin verran kohonneita. Lisäksi, hyvä ap, niin sanottujen iäkkäämpien äitien lapsilla on monet henkiseen ja fyysiseen terveyteen sekä materiaalisiin resursseihin liittyvät asiat paljon paremmin kuin nuorempien äitien lapsilla. Kokonaisriskejä jos katsotaan niin alle 20-vuotiaat äidit ja heidän lapsensa on suurin riskiryhmä lähes kaikelle, varisnkin sosiaalisille ongelmille ja syrjäytymiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän