Tunnetko paljon yli 35-vuotiaana lapsen saaneita
Onko raskaudessa tai lapsen terveydessä ollut jotain poikkeavaa?
Kommentit (94)
Tunnen. Äitini oli 45v kun sai nuorimmaisen. Raskaus normaali, lapsi normaali, ehkä hieman vilkkampi kuin me 4 muuta, mutta normaalin rajoissa. Vanhimman ja nuorimman välillä ikäeroa 25v.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:20"]En tunne yhtäkään. Kaikki ovat saaneet lapsensa alle tai hieman yli 30v., mutta ei enää 35-vuotiaana. Helsingissä asun ja minulla on korkeakoulututkinto.
[/quote]
Niin vissiin joo.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:30"]
Oma äitini sai minut 37-vuotiaana, ensimmäinen ja viimeinen. Normaali nuori yliopisto-opiskelija olen.
Ja kun komplikaatioista kysyttiin, niin tämä niille, jotka hurraavat seulontojen perään. Downin syndrooman riski on 1:200 36-37-vuotiailla. Lapsivesi-/Istukkanäytteenoton keskenmenoriski on 1:100. Siitä voi jokainen tuleva äiti pohtia kumman riskin haluaa ottaa. Keskenmenoriski on kuitenkin kaksinkertainen verrattuna Downiin tässä ikäryhmässä. Oman äitini kohdalla riski realisoitui, ja hän synnytti seulonnasta johtuneen keskenmenon seurauksena täysin terveen kuolleen lapsen. Toisaalta ilman tätä näytteenottoa minua ei olisi olemassa mutta...
[/quote]
No mutta mieluummin otan keskenmenon kuin vammaisen lapsen riskin. Ei ole tarkoitus loukata ketään, jolla sellainen on, mutta kyllä minä haluan kaikkeni tehdä että lapsi saisi hyvät lähtökohdat elämälle.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:23"]
Ai tämä oli taas tällainen ketju, jossa ei saa sanoa kuin että tunnen ja kaikilla on terveimmät lapset mitä on koskaan nähty ;) muuten tulee miinusta.
[/quote]
Varmasti muutakin voi sanoa ilman haukkuja, mutta luulenpa että noin keskivertoisesti se todella on niin että ei lasten terveydellä ole eroa oli äiti sitten 25, 35 tai 43. Minä en ainakaan itse ole kuullut mitään poikkeavaa ja paljon tunnen myös vanhempia äitejä.
Jaksamisessa voi toki sitten olla eroja. 40v äiti joutuu miettimään omaa kuntoaan, syömistään ja nukkumistaan ihan eri tavalla kuin äiti joka on 20v. Mutta jos edellä mainituista huolehtii, niin ei ole ongelmia jaksamisessakaan (omakohtaista kokemusta on).
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:30"]
Oma äitini sai minut 37-vuotiaana, ensimmäinen ja viimeinen. Normaali nuori yliopisto-opiskelija olen.
Ja kun komplikaatioista kysyttiin, niin tämä niille, jotka hurraavat seulontojen perään. Downin syndrooman riski on 1:200 36-37-vuotiailla. Lapsivesi-/Istukkanäytteenoton keskenmenoriski on 1:100. Siitä voi jokainen tuleva äiti pohtia kumman riskin haluaa ottaa. Keskenmenoriski on kuitenkin kaksinkertainen verrattuna Downiin tässä ikäryhmässä. Oman äitini kohdalla riski realisoitui, ja hän synnytti seulonnasta johtuneen keskenmenon seurauksena täysin terveen kuolleen lapsen. Toisaalta ilman tätä näytteenottoa minua ei olisi olemassa mutta...
[/quote]
No mutta mieluummin otan keskenmenon kuin vammaisen lapsen riskin. Ei ole tarkoitus loukata ketään, jolla sellainen on, mutta kyllä minä haluan kaikkeni tehdä että lapsi saisi hyvät lähtökohdat elämälle.
[/quote]
Niin, se on sinun valintasi ja sellaiseen sinä olet totta kai oikeutettu, mutta siinä voi jokainen miettiä onko se riski kuinka realistinen. "Mieluummin otan keskenmenon kuin vammaisen lapsen riskin" on muuten aika oudosti muotoiltu, koska vammaisen lapsen riski on aina olemassa. Ja halusin siis vain tuoda ilmi sen tuon riskin, kun aloituksessa kysyttiin oliko raskaudessa poikkeavaa sekä aina huudellaan että vanhat äidit saa vammaisia lapsia ja pitäisi seuloa jne. Kuitenkin yksi sadasta äidistä menettää terveen lapsen näiden seulontojen takia.
Jos minulle sanottaisiin, kun joskus olen 37-vuotias, että minulla on vaikka 99 % todennäköisyys saada kromosomeiltaan terve lapsi. Niin en menisi seulontoihin jossa on 1-2 % todennäköisyys saada keskenmeno. Mutta jokainen tekee tämän valinnan itse.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:37"]
äitini sai pikkusiskoni 38-vuotiaana
[/quote]
Mahtaakohan nyt isosiskoni kirjoitella täällä. :D Äitini oli tosiaan 38 minut saadessaan. Mitään haittaa siitä ei ole nähdäkseni ollut, mitä nyt "vanhat" vanhemmat ovat joskus hävettäneet, mutta olisin varmasti tietyssä ikävaiheessa hävennyt heitä joka tapauksessa.
Oma äitini sai minut 40-vuotiaana. Ainut lapsi olen.
Olen täysin terve, sosiaalinen ja fiksu oikiksen opiskelija :)
Molemmat omat lapseni olen saanut yli kolmevitosena. Ihan perusterveitä lapsia molemmat. Ei ole mitään diagnooseja. * koputtaa puuta*
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:37"]
äitini sai pikkusiskoni 38-vuotiaana
[/quote]
Mahtaakohan nyt isosiskoni kirjoitella täällä. :D Äitini oli tosiaan 38 minut saadessaan. Mitään haittaa siitä ei ole nähdäkseni ollut, mitä nyt "vanhat" vanhemmat ovat joskus hävettäneet, mutta olisin varmasti tietyssä ikävaiheessa hävennyt heitä joka tapauksessa.
[/quote]
Olen tuo jälkeesi kirjoittanut, jonka äiti oli 40. Jännä etten ikinä lapsena huomannut äitini olevan muita vanhempi... nyt kun oikeastaan mietin, niin todella monilla kavereillani vanhemmat ovat olleet samaa ikäluokkaa, ehkä 35-vuotiaana saanet juurikin lapsensa. Kyllähän äitini näyttikin kauniilta ja nuorelta pitkään.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:06"]
Oma äitini sai minut 40-vuotiaana. Ainut lapsi olen.
Olen täysin terve, sosiaalinen ja fiksu oikiksen opiskelija :)
[/quote]
Miksi alapeukutit tätä? Sanoinko jotain ikävää?
No enpä oikeastaan tunne. Helsingissä synnyttäjien keski-ikä on 30v ja tässä ovat mukana kaikki äidit.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:17"]Onko raskaudessa tai lapsen terveydessä ollut jotain poikkeavaa?
[/quote]Tunnen , itseni. Raskaus ei mennyt ihan hyvin. Verenpaine nousu ja lapsi leikattiin ulos noin 3 viikkoa etuajassa. Oli pienipainoinen eli istukka ei ollut toiminut loppuvaiheessa kovin hyvin. Onneksi on terve koululainen nyt. Jäi ainokaiseksi
Oma äitini oli 40v. Siinä ehkä suurin syy mun lennokkaisiin ja omituisiin juttuihin. Hemoglobiini 170, keuhkojen tilavuus yli 1 litran normaalia ihmistä isompi, leposyke 45,
Kiitti äiti ! Lepää rauhassa.
M39