Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat ja kätilöt, kuinka suhtaudutte aborttiin ja abortin tekijöihin?

Vierailija
27.11.2020 |

Toivon rehellisiä mielipiteitä perustelua ja asiallista keskustelua.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudun asiaan lämmöllä ja empatialla, mutta näiden edellä mainittujen "vakioasiakkaiden" kohdalla olen ammatillinen ja keskustelen sitäkin enemmän ehkäisystä. (Aina puhun muillekin).

Ja tosiaan nämä vakiasiakkaat ovat näitä perheen äitejä, joita imetys ei suojannutkaan, edes nyt kolmannellakaan kerralla! Oikeasti silloin suututtaa.

Aborttiin liittyvä henkiin jääminen ja itsekseen kuolemaan jättäminen taas... Myöhäisillä viikoilla näitä valitettavasti tapahtuu ja tähän kuinka tilanteet hoidetaan pitäisi saada lakimuutos ja nopeasti.

En vain pysty ymmärtämään miksi tähän ei ole tehty mitään inhimillistä hoitolinjaa!!!

Miten tilanteet pitäisi hoitaa, ja mikä olisi inhimillinen hoitolinja? Kiinnostaa.

Vierailija
22/70 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ehkäisyneuvonta aina auta, kun ei mikään ehkäisy sovi. Muutenkin tuntuu että ehkäisyn aiheuttamat ongelmat lakaistaan maton alle. Naiset kärsii aknesta ja mielialanvaihtelusta jne en jaksa luetella, ja sitä vaan pidetään normaalina. Kaikkea on googlailtu ja kokeiltu. Sitten voi tietenkin elää ilman seksiä, mutta ei se oo kauheen realistista jos on parisuhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudun asiaan lämmöllä ja empatialla, mutta näiden edellä mainittujen "vakioasiakkaiden" kohdalla olen ammatillinen ja keskustelen sitäkin enemmän ehkäisystä. (Aina puhun muillekin).

Ja tosiaan nämä vakiasiakkaat ovat näitä perheen äitejä, joita imetys ei suojannutkaan, edes nyt kolmannellakaan kerralla! Oikeasti silloin suututtaa.

Aborttiin liittyvä henkiin jääminen ja itsekseen kuolemaan jättäminen taas... Myöhäisillä viikoilla näitä valitettavasti tapahtuu ja tähän kuinka tilanteet hoidetaan pitäisi saada lakimuutos ja nopeasti.

En vain pysty ymmärtämään miksi tähän ei ole tehty mitään inhimillistä hoitolinjaa!!!

Ai kamala! 😭

Vierailija
25/70 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta: onko tällaisille useita kertoja aborttiin tuleville mitään ehkäisyohjausta tm. keskustelua siihen liittyen, miten vastaavanlaiset tilanteet voisi jatkossa välttää? Vai onko valtaosa heistä elämänhallinnaltaan niin heikoilla, että sellaiset keskustelut valuisivat kuin vesi hanhen selästä?[/quote]

Ihan vastauksena sulle.. Minulle tehty kaksi aborttia siksi, että lääkäri kieltäytyi myöntämästä sterilisaaatiota koska ' olin niin nuori' eli yli kolmekymppinen. Kierukka, joka sterilisaation sijaan asennettiin vaikka kerroin, että se ei sukurasitteiden vuoksi minulle sovi ( ja sitten lopulta poistettiin, koska kierukka ei todella sopinut) aiheutti vaikeita sivuvaikutuksia, mutta edelleenkään ei suostuttu pillereitä kummempaan, vaikka sanoin, että pillerit aiheuttavat myös elämää vaikeuttavia sivuoireita, eivätkä ole varma ehkäisykeino. No, kahden abortin ja huoraksi haukkumisen jälkeen( vuosia kestänyt parisuhde) asennettiin essure, vain toiselle puolelle ja sekin vain osittain, koska kivut olivat viedä tajun toimenpiteessä. Essuren tuottamista vaikeista elämää haittaavista sivuvaikutuksista, joista nykyään kärsin, ei tietenkään kerrottu yhtään mitään. Poisto ei ole mahdollinen. Nyt ovat myöntäneet, että sterilisatio jota pyysin olisi ollut sinoa oikea ratkaisu, mutta todella lukuisien ja lopunelämän fyysiset vaivat tuottanut toiminta aiheuttaa pelon operaatioon menemisestä. Onneksi vaihdevuodet ovat pian käsillä. Oliko tässä sinulle mielenkiintoista tietoa, utelias vai ehdotatko Seilin saarelle viemistä seuraavaksi?

Vierailija
26/70 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: onko tällaisille useita kertoja aborttiin tuleville mitään ehkäisyohjausta tm. keskustelua siihen liittyen, miten vastaavanlaiset tilanteet voisi jatkossa välttää? Vai onko valtaosa heistä elämänhallinnaltaan niin heikoilla, että sellaiset keskustelut valuisivat kuin vesi hanhen selästä?

Ihan vastauksena sulle.. Minulle tehty kaksi aborttia siksi, että lääkäri kieltäytyi myöntämästä sterilisaaatiota koska ' olin niin nuori' eli yli kolmekymppinen. Kierukka, joka sterilisaation sijaan asennettiin vaikka kerroin, että se ei sukurasitteiden vuoksi minulle sovi ( ja sitten lopulta poistettiin, koska kierukka ei todella sopinut) aiheutti vaikeita sivuvaikutuksia, mutta edelleenkään ei suostuttu pillereitä kummempaan, vaikka sanoin, että pillerit aiheuttavat myös elämää vaikeuttavia sivuoireita, eivätkä ole varma ehkäisykeino. No, kahden abortin ja huoraksi haukkumisen jälkeen( vuosia kestänyt parisuhde) asennettiin essure, vain toiselle puolelle ja sekin vain osittain, koska kivut olivat viedä tajun toimenpiteessä. Essuren tuottamista vaikeista elämää haittaavista sivuvaikutuksista, joista nykyään kärsin, ei tietenkään kerrottu yhtään mitään. Poisto ei ole mahdollinen. Nyt ovat myöntäneet, että sterilisatio jota pyysin olisi ollut sinoa oikea ratkaisu, mutta todella lukuisien ja lopunelämän fyysiset vaivat tuottanut toiminta aiheuttaa pelon operaatioon menemisestä. Onneksi vaihdevuodet ovat pian käsillä. Oliko tässä sinulle mielenkiintoista tietoa, utelias vai ehdotatko Seilin saarelle viemistä seuraavaksi?

Tuo Essure oli minulle melko lailla uusi asia. Kuulostaa kamalalta. 

Löysin artikkelin: https://yle.fi/uutiset/3-11001587

- ap

Vierailija
27/70 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: onko tällaisille useita kertoja aborttiin tuleville mitään ehkäisyohjausta tm. keskustelua siihen liittyen, miten vastaavanlaiset tilanteet voisi jatkossa välttää? Vai onko valtaosa heistä elämänhallinnaltaan niin heikoilla, että sellaiset keskustelut valuisivat kuin vesi hanhen selästä?

En ehdota. Olen pahoillani kokemastasi. Olen vela ja tuollainen kohtelu aiheuttaisi itsellenikin varmasti jonkinasteisia traumoja. En kysynyt siksi, että pääsisin moralisoimaan vaan mielenkiinnosta nimenomaan hoitajan työtä kohtaan, että kuuluuko tällainen "ehkäisyneuvonta" tai miksikä sitä haluaakaan nimittää heidän työnkuvaansa. Joissain maissa se on käsittääkseni pakollinen osa heidän työtään.

Vierailija
29/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se hoitolinja sitten on? Tosiaanko vain jättää yksin kuolemaan. 😭

Vierailija
30/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suhtautuisin mitenkään. Se on työtä ja saan siitä palkan

Vierailija
31/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen terkkari neuvolassa ja siten se ihminen, joka on ensimmäisen vastassa abortin hoitopolulla. 

Minun tehtäviini kuuluu hoitopolkuohjaus ja neuvonta. Eli kartoitan esitiedot, varataan ajat terveyskeskuslääkärille ja gynen polille, sovitaan jatkoehkäisy ja kontrollit.  Minun kokemukseni mukaan abortti on todella, todella harvalle pikkujuttu, suurimmalle osalle iso ja vaikea asia. Tavanomainenkin neuvonta, esim. kysymys onko nainen varma päätöksestään, koetaan joskus painostamiseksi. Itse ajattelen niin, että niin kauan kun Suomessa on nykyisenkaltainen aborttilainsäädäntö, minun tehtäväni on auttaa naista käymään se prosessi läpi niin laadukkaasti kuin mahdollista. Se sisältää sen, että neuvon parhaani mukaan miten tähän tilanteeseen joutuminen voidaan jatkossa välttää. 

Ns sarjakeskeyttäjiä tulee vastaan äärettömän harvoin. Suuri osa päätöksistä on mielestäni hyvin perusteltuja ja kuulostavat siinä tilanteessa parhaalta ratkaisulta. Onneksi Suomessa on mahdollisuus turvalliseen raskaudenkeskeytykseen, pahin vaihtoehto olisi laiton ja vaarallinen keskeytys jossain kotona ja/tai huonot kasvuolosuhteet lapselle.

Joskus mietin, että itse ehkä en tekisi tässä tilanteessa keskeytystä, mutta ne tunteet eivät näy päällepäin. 

Vierailija
32/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se hoitolinja sitten on? Tosiaanko vain jättää yksin kuolemaan. 😭

Voi että, tämä oli surullista :( Oletettavasti jos on terveyssyyn takia tosi myöhäiset viikot, niin äiti kuitenkin haluaa pidellä häntä sen aikaa? Kuinkahan kauan tuo voi kestää pienemmillä, ei varmaan paria minuuttiakaan jos keuhkot eivät jaksa hengittää? Eikö kätilöt saa tehdä siinä mitään inhimillistä?

Vierailija
33/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun nostelette ketjua ja keskustelette. :)

- ap

Vierailija
34/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa tehdä abortteja 24+0 jälkeen. Jos noiden viikkojen jälkeen syntyy lapsi, ei häntä jätetä hoitamatta. Jos äiti ei välitä hoitaa, kuvaan astuu lastensuojelu.

Vierailija
35/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ehkäisyneuvonta aina auta, kun ei mikään ehkäisy sovi. Muutenkin tuntuu että ehkäisyn aiheuttamat ongelmat lakaistaan maton alle. Naiset kärsii aknesta ja mielialanvaihtelusta jne en jaksa luetella, ja sitä vaan pidetään normaalina. Kaikkea on googlailtu ja kokeiltu. Sitten voi tietenkin elää ilman seksiä, mutta ei se oo kauheen realistista jos on parisuhteessa.

Miksi edes kondomi ei sovi? Ja miksi sitä ei voisi käyttää pitkäaikaisessa parisuhteessa? Itse olen ollut mieheni kanssa yli 20 vuotta yhdessä ja ehkäisynä käytetty aina kondomia. Ei mitään ongelmaa siinä eikä koskaan ole pettänyt. En tajua itkua tästä, että "mikään ehkäisy ei sovi". Tietty voi olla lateksiallergia, mutta ei taatusti ole näillä kaikilla.

Vierailija
36/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes kondomi ei sovi? Ja miksi sitä ei voisi käyttää pitkäaikaisessa parisuhteessa? Itse olen ollut mieheni kanssa yli 20 vuotta yhdessä ja ehkäisynä käytetty aina kondomia. Ei mitään ongelmaa siinä eikä koskaan ole pettänyt. En tajua itkua tästä, että "mikään ehkäisy ei sovi". Tietty voi olla lateksiallergia, mutta ei taatusti ole näillä kaikilla.

Myös lateksittomia kondomeja on olemassa.

Vierailija
37/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksi on monille paljon muutakin kuin muovipussilla tai ilman.. On myös fyysisiä syitä olla käyttämättä kondomia jne. Vastuu on myös terv.huollolla, joka lainvastaisesti ilman riittäviä perusteita kieltäytyy sterilisaatiosta huolimatta asiakkaan painavista perusteista.

Vierailija
38/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen terkkari neuvolassa ja siten se ihminen, joka on ensimmäisen vastassa abortin hoitopolulla. 

Minun tehtäviini kuuluu hoitopolkuohjaus ja neuvonta. Eli kartoitan esitiedot, varataan ajat terveyskeskuslääkärille ja gynen polille, sovitaan jatkoehkäisy ja kontrollit.  Minun kokemukseni mukaan abortti on todella, todella harvalle pikkujuttu, suurimmalle osalle iso ja vaikea asia. Tavanomainenkin neuvonta, esim. kysymys onko nainen varma päätöksestään, koetaan joskus painostamiseksi. Itse ajattelen niin, että niin kauan kun Suomessa on nykyisenkaltainen aborttilainsäädäntö, minun tehtäväni on auttaa naista käymään se prosessi läpi niin laadukkaasti kuin mahdollista. Se sisältää sen, että neuvon parhaani mukaan miten tähän tilanteeseen joutuminen voidaan jatkossa välttää. 

Ns sarjakeskeyttäjiä tulee vastaan äärettömän harvoin. Suuri osa päätöksistä on mielestäni hyvin perusteltuja ja kuulostavat siinä tilanteessa parhaalta ratkaisulta. Onneksi Suomessa on mahdollisuus turvalliseen raskaudenkeskeytykseen, pahin vaihtoehto olisi laiton ja vaarallinen keskeytys jossain kotona ja/tai huonot kasvuolosuhteet lapselle.

Joskus mietin, että itse ehkä en tekisi tässä tilanteessa keskeytystä, mutta ne tunteet eivät näy päällepäin. 

Minusta on ihan asiallista kysyä naiselta, onko hän varma päätöksestään. Onhan kyse kuitenkin isosta asiasta, ja hoitohenkilökunnan tulee myös varmistaa, että nainen ymmärtää päätöksensä seuraukset. 

Kuitenkin sillä on iso merkitys, miten kysymys esitetään. Itse koen, että terveydenhoitaja yritti selvästi saada minua muuttamaan mieleni (tiedän, että hänellä on jonkinlainen uskonnollinen vakaumus taustalla). Sen sijaan sairaalassa ollessani kysymykset esitettiin ihan eri tavalla, tyyliin "Ymmärräthän, että jo tämän yhden pillerin ottaminen aiheuttaa sikiövaurioita, eikä tätä prosessia voi enää sen jälkeen perua?"

En siis varsinaisesti koe tulleeni painostetuksi terveydenhoitajan taholta, mutta jos asiakkaan raskaudenkeskeytys ottaa noin paljon omantunnon päälle, ehkä kannattaa siirtyä toisenlaisiin työtehtäviin. En siis puhu nyt sinusta vaan tuosta oman terveyskeskukseni terkkarista. 

- ap

Vierailija
39/70 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksi on monille paljon muutakin kuin muovipussilla tai ilman.. On myös fyysisiä syitä olla käyttämättä kondomia jne. Vastuu on myös terv.huollolla, joka lainvastaisesti ilman riittäviä perusteita kieltäytyy sterilisaatiosta huolimatta asiakkaan painavista perusteista.

Hei. Jos sinulta evättiin sterilisaatio kolmekymppisenä, olisit kyllä saanut sen jotain muuta kautta. 

- ap

Vierailija
40/70 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän