Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat ja kätilöt, kuinka suhtaudutte aborttiin ja abortin tekijöihin?

Vierailija
27.11.2020 |

Toivon rehellisiä mielipiteitä perustelua ja asiallista keskustelua.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun asiallisesti ja tuen tarvittaessa. Työ on työtä. 

Vierailija
42/70 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty kaksi aborttia. Ensimmäisellä kerralla olin klinikalla, mutta en saanut vuodepaikkaa. Jouduin kävelemään ja istumaan yleisissä tiloissa. Toisella kerralla sain vuodepaikan. Toisen kerran jälkeen minulle tuli kohtutulehdus ja otin yhteyttä klinikalle, kuin oli neuvottu, Hoitajan ilkeät sanat jäi kaikumaan, ”Ainakin sä osaat tulla tänne.”

Jollakin tavalla koin klinikan ilmapiirin epämiellyttäväksi. Jostain hoitajista tuli mieleen, että ihan kuin nauttisivat kivusta jota pääosin nuoret naiset kokevat. Olisiko työpaikkana sitten raskas, näkee päivittäin elämän tuhoutuvan.

Vierailija
44/70 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen baarissa jutellut sairaanhoitajan kanssa, joka teki saattohoitoa. Hän valitteli työn raskautta. Mutta kertoi myös, että ei voi lopettaa työtään. Kuulemma voi hyvin, kun kuolleista ihmisistä vapautuu valtavasti energiaa. (Ihan todella sanoi näin).

Tämän pohjalta mietin, että millä perustein aborttiklinikan työntekijät ovat valinneet työpaikkansa. Klinikalla ei ole mitään elämää kunnioittavaa tai kaunista. Lääkkeellinen loppu tai kaavinta.

Vierailija
45/70 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen baarissa jutellut sairaanhoitajan kanssa, joka teki saattohoitoa. Hän valitteli työn raskautta. Mutta kertoi myös, että ei voi lopettaa työtään. Kuulemma voi hyvin, kun kuolleista ihmisistä vapautuu valtavasti energiaa. (Ihan todella sanoi näin).

Tämän pohjalta mietin, että millä perustein aborttiklinikan työntekijät ovat valinneet työpaikkansa. Klinikalla ei ole mitään elämää kunnioittavaa tai kaunista. Lääkkeellinen loppu tai kaavinta.

Aborttiprosessiin osallistuminen on vain pieni osa kätilön tai lääkärin työstä. Hehän hoitavat myös synnytyksiä ja keskenmenon jälkihoitoa jne. Osa voi nähdä abortin jopa siten, että sen tekoon osallistumalla he auttavat vaikeassa tilanteessa olevaa naista. Itselleni joistakin osaston hoitajista tuli tällainen vaikutelma: sain tukea ja ymmärrystä. Eivät ne ihmiset olleet mitään verenhimoisia hirviöitä, päinvastoin.

Suomessa ei muuten taida olla "aborttiklinikoita". Keskeytykset tehdään sairaalassa naistentautien polilla tai naistentautien ja synnytysten vuodeosastolla.

Vierailija
46/70 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten ollut Suomessa.

Vierailija
47/70 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten ollut Suomessa.

Yhdysvaltalaisen aborttiklinikan työntekijä voi nähdä työnsä osana naisasian edistämistä. Tai sitten hän on vain työhönsä ajautunut realisti, joka suhtautuu työhön työnä.

Suomalainen "aborttiklinikka" on naistentautien vuodeosasto, missä syntyy myös eläviä lapsia. Siellä tehdään myös keskenmenon jälkihoito. Ei mielenosoituksia eikä sensationalismia.

Vierailija
48/70 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kirjoitus poistui.olin kätlöopistolla töissä.

Vierailija
49/70 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ehkäisyneuvonta aina auta, kun ei mikään ehkäisy sovi. Muutenkin tuntuu että ehkäisyn aiheuttamat ongelmat lakaistaan maton alle. Naiset kärsii aknesta ja mielialanvaihtelusta jne en jaksa luetella, ja sitä vaan pidetään normaalina. Kaikkea on googlailtu ja kokeiltu. Sitten voi tietenkin elää ilman seksiä, mutta ei se oo kauheen realistista jos on parisuhteessa.

Ihanko oikeasti mieluummin ottaa abortin kuin aknen

Vierailija
50/70 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin lääkkeellinen keskeytys. Olen miettinyt kovasti, kuka varsinaisesti "teki" abortin minulle. Oliko se terveyskeskuslääkäri, joka tutki minut ja kirjoitti lähetteen? Vaiko naistentautien erikoislääkäri, joka teki myös tutkimuksen ja käsitteli lähetettä? Vai kenties kätilö, joka ojensi ensimmäisen pillerin ja vesilasin? Jospa se olikin se kätilö, joka toi minulle ne lääkkeet, jotka saivat aikaan kunnon supistukset ja vuodon. Entäpä ne pari muuta kätilöä, jotka toivat minulle lisää lääkkeitä, kun kohtu ei meinannut tyhjentyä?

Prosessiin osallistui siis monta ihmistä. Veikkaan, että heille olin vain yksi monista. Kahden tabletin ojentaminen muovikipossa tai aborttilähetteen käsittely tuskin aiheuttaa tunnontuskia. Prosessin monivaiheisuus tekee siitä työntekijöille tuskatonta ja anonyymiä, etenkin kun keskeytys tehdään aikaisilla viikoilla. Hysterisointi on turhaa.

Vierailija
51/70 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lääkkeellisen abortin yleistyminen vaikuttaa henkilökuntaan - onko prosessi kätilölle helpompi vai raskaampi muihin menetelmiin verrattuna?

Vierailija
52/70 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
53/70 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä tämä kerran tähän keskusteluun liittyen: Mikään ehkäisykeino ei ole täydellisen varma estää ei-toivottua raskautta.

Abortti on sitten se ainut keino, ettei raskauttaan tarvitse jatkaa vastoin naisen omaa tahtoaan. 

Suomessa on ihan hyvä aborttilaki, ja ei pitäisi kenenkään päätä rasittaa toisten ihmisten lisääntymiset tai lisääntymättömyys.

Naisella kuin naisella on oikeutensa teetättää abortti.

PISTE.

Vierailija
54/70 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo energiajuttu on varmaan pelkkää huojennusta hoitajan taholta. Reaktio.

Vierailija
55/70 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi kondomi on niin poissuljettu ehkäisymenetelmä pitkissä parisuhteissa.

Meillä oli kondomi käytössä mieheni kanssa yli 20 vuotta ilman ainoakaan vahinkoa. Kaksi rakkauttani alkoivat 2kk sisällä kondomin pois jättämisen jälkeen.

Minulle ei siis sopinut e-pillerit.

Vierailija
56/70 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkkeellisen abortin yleistyminen vaikuttaa henkilökuntaan - onko prosessi kätilölle helpompi vai raskaampi muihin menetelmiin verrattuna?

Tähän toivoisin vastausta.

Vierailija
57/70 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ih an henkilöstä. Toisiin suhtaudun neutraalisti ja toisiin yritän suhtautua neutraalisti vaikka varsinkin kestoasiakkaat pännii.

Ihan mielenkiinnosta: onko tällaisille useita kertoja aborttiin tuleville mitään ehkäisyohjausta tm. keskustelua siihen liittyen, miten vastaavanlaiset tilanteet voisi jatkossa välttää? Vai onko valtaosa heistä elämänhallinnaltaan niin heikoilla, että sellaiset keskustelut valuisivat kuin vesi hanhen selästä?

Todella hyvä että nämä elämänhallinta-ongelmaiset saa edes sen verran aikaiseksi että hakeutuvat aborttiin! Vaikka kymmeniä kertoja, mieluummin kun synnyttävät ne lapset. Jokainen lapsi ansaitsee kunnolliset vanhemmuuteen kykenevät vanhemmat. Muuten elämä on alusta lähtien pelkkää kärsimystä.

Vierailija
58/70 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä tämä kerran tähän keskusteluun liittyen: Mikään ehkäisykeino ei ole täydellisen varma estää ei-toivottua raskautta.

Abortti on sitten se ainut keino, ettei raskauttaan tarvitse jatkaa vastoin naisen omaa tahtoaan. 

Suomessa on ihan hyvä aborttilaki, ja ei pitäisi kenenkään päätä rasittaa toisten ihmisten lisääntymiset tai lisääntymättömyys.

Naisella kuin naisella on oikeutensa teetättää abortti.

PISTE.

Mä ajattelen ennemminkin niin, että jokaisella lapsella on oikeus syntyä TOIVOTTUNA. Jos näin ei ole, abortti on paras vaihtoehto.

Vierailija
59/70 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun aborttiin toimenpiteenä ja abortin tekijään potilaana. T.sh

Vierailija
60/70 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan henkilöstä. Toisiin suhtaudun neutraalisti ja toisiin yritän suhtautua neutraalisti vaikka varsinkin kestoasiakkaat pännii.

Jos abortissa ei ole mitään eettisesti ongelmallista, niin mitä väliä sillä on vaikka kävisi samalla asialla useamminkin? Muutama raskauden keskeytyksen kestoasiakas nyt ei tunnu missään terveydenhuollon kokonaisuudessa.

Eri asia tietysti jos ajattelemme abortissa olevan jotain eettisesti arveluttavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi