Hoitosuhde meinataan lopettaa psykiatrisella. En ole parantunut
Onko lääkärillä oikeus päättää, että keskusteluapu lopetetaan, jos sanon että olen itsetuhoinen?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta enhän ole tähän tosiaan parantunut, joten en tiedä onko sillä väliäkään, että loppuu. Toisaalta olen kyllä oikeasti usein itse m mielessä, että en sitä edes vitsillä sanonut. Ap
Onko kuntoutussuunnitelmia tehty?
Vai oletko hakemassa eläkkeelle? Jos saat eläkepaperit, et ole oikeutettu kelan kuntoutuspsykoterapiaan.
Supportiivista hoitoa ei kunnat enää tarjoa. Se on lopetettu eli psyk. polit vain arvioivat tilanteen.
Jos sinulla on toimiva lääkitys, reseptit uusitaan ta:lla. Näin ainakin Helsingissä.
🇺🇦🇮🇱
Hulluja on enemmän kuin psyk polit vetää. Väjemmän hullut tai semmoset jotka vaan kroonisesti käy inisemässä eikä siitä muutu miksikään ei mahdu vastaanotoille kun koko ajan tulee lisää hulluja jotka on psykoottisia ja sekasin.
Sairaslomalla voi olla vain tietyn ajan ja sen jälkeen alkaa kuntoutustuki, ja sen ajalle laaditaan kuntoutussuunnitelma.
Miten on Ap, mitä sinun kuntoutussuunnitelmaan on kirjattu?
Vai oletko jo eläkkeellä?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo yleisemmin tapahdu, jos kieltäydyt hoidoista ja lääkkeistä?
Nykyään tuohon riittää terapian aloittaminen.
Psykoterapia? Juu se hoitosuhde siirtyy sitten psykoterapian ja perustason piiriin. Eihän se hoito siis lopu, vaan siirtyy.
Mutta mulla ei ole varmaa, pääsenkö. Kuulemma joka tapauksessa lopetetaan
ApMinkä sanoivat syyksi, että lopettavat?
Ei ollut oikein syytä. Sain sellaisen käsityksen, koska olen siellä jo pitkään ollut. Ja että hoidolla pitäisi olla joku tavoite, nyt ei kuulemma enää ole tavoitetta kun on tehty sellaiset testit ja selvitykset, joita psykiatria oli pyytänyt. Minulle niiden selvittäminen ei ollut mikään tavoite missään vaiheessa, luulin, että tavoite on, että voisin paremmin ja pärjäisin paremmin, mutta se oli kai sitten vaan omassa päässäni. Ap
Se tavoite taitaa olla kuntoutuminen. Jos tilanteesi on mennyt siihen, ettei sinua ole kuntoutettavissa, niin silloin se loppuu. Oletko itse ehdottanut tapoja millä sinun tilanne saataisiin paranemaan ja kuntoutumaan?
Hmm, mutta eikö se olisi ihan kiva sanoa potilaalle suoraan, että potkitaan sinut pihalle koska et ole parantunut etkä kumminkaan parane. En oikein pysty kunnolla vastaan tuohon kysymykseen, koska haluaisin jonkun anonymiteetin säilyttää. Ap
Mutta mieti sitä itsekkin, mitä järkeä on käydä hoidoissa, jos niistä ei ole lainkaan apua? Nyt olisi hyvä seuraavaa lääkärinkertaa varten miettiä uusia hoitokeinoja tai vaikka kokeilla uutta asennetta. Kysy lääkäriltä olisiko mitään vielä tehtävissä, joku uusi hoitomuoto jne jota voisit kokeilla (siis jos et ole psykoterapiaan menossa). Voitko esim aloittaa ryhmissä käymisen. Ole avoin kaikelle uudelle.
En oikein tykkää tuosta ajatuksesta että potilaan pitäisi muuttua ja mukautua poliklinkan tarpeisiin. Siinä käy helposti niin että potilas kokee olevansa jotenkin vääränlainen tai epäonnistunut jos kokee että hänen pitäisi olla jotenkin toisenlainen tai parempi potilas että parantuu. Polihan on kuitenkin potilasta varten eikä potilas poliklinikkaa.
Kuulostaa tutulta. Suomalainen mt-hoito on sellaista, että jos et parannu tarpeeksi nopeasti, joudut ulos.
Ap = erittäin tyypillinen velatäti palstalla 😂
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Suomalainen mt-hoito on sellaista, että jos et parannu tarpeeksi nopeasti, joudut ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Supportiivista hoitoa ei kunnat enää tarjoa. Se on lopetettu eli psyk. polit vain arvioivat tilanteen.
Jos sinulla on toimiva lääkitys, reseptit uusitaan ta:lla. Näin ainakin Helsingissä.
Jyväskylä ainakin tarjoaa. Reseptit toki uusitutetaan lääkärillä jolla on aikaa (teen sen OmaKannasta niin laitan omaan terveyskeskukseen sen pyynnön, kun sieltä kuulee nopeiten jos on jotain ongelmaa), mutta käyn n. 6 viikon välein (omasta valinnastani tuo väli) erikoissairaanhoitajalle puhumassa, ja tarvittaessa (vähintään kerran vuodessa) psykologille/psykiatrille.
Oletko siis tilanteessa, että et ole tervehtynyt millään tavalla etkä ole tervehtymässä?
Vierailija kirjoitti:
Hulluja on enemmän kuin psyk polit vetää. Väjemmän hullut tai semmoset jotka vaan kroonisesti käy inisemässä eikä siitä muutu miksikään ei mahdu vastaanotoille kun koko ajan tulee lisää hulluja jotka on psykoottisia ja sekasin.
En tiedä missä asut mutta täällä (Jyväskylä) ainakin on erikseen akuuttipuoli (ne psykoottiset tms.) ja sitten se "krooninen" puoli, jolle ei pääse ennen kuin on vähintään pari vuotta ollut tasainen tilanne. Ryhmiä järjestetään (paitsi nyt korona-aikana), keskustelemaan pääsee, psykiatrin luo pääsee jos esim. haluaisi lääkitystä muutettavan, mutta jos tulee jotain akuuttia (esim. läheinen kuolee ja se aiheuttaa rajun muutoksen henkiseen jaksamiseen), niin silloin voi ottaa yhteyttä akuuttipuolellekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei heitä kiinnosta jos ihminen paranee, aivan sama vaikka menisit narunpätkään kiikkumaan, potilaita riittää. Tyrkkäävät reseptit kouraan, ota tai jätä ja siihen se jää. Psykiatria on aika huuhaata.
Oooou