Subjektiivinen päivähoito-oikeus ja päiväkodin painostus
Onko ihan "normaalia" tai yleistä, että päiväkoti painostaa perhettä jättämään subjetiivisen (osa-aikaisen) päivähoito-oikeuden käyttämättä? Millaista suhtautumista olette muut kohdanneet?
Meillä vajaa 4v poika ja vauva syntymässä perheeseen lähiviikkoina. Heti äitiyslomalle jäädessäni lyhensin pojan hoitoviikon 3:een lyhyeen aamupäivään (=12h/vko), ja kyselin vielä hoitajien toiveita siihen, kuinka lapsen lyhyt hoitoviikko olisi heille mieluisimmin järjestetty (=lyhyitä aamupäiviä vai pari vähän pidempään päivää, heillä ei ollut väliä). Samalla toin esiin, että haluamme lapsen jatkavan tällä pienellä hoitomäärällä päiväkodissa syksylläkin.
Olen yllättynyt siitä, kuinka voimakkaasti päiväkodin hoitajat ja johto ovat "suositelleet" (lue: painostaneet) pojan ottamista kokonaan kotihoitoon. Ensin suosittelivat kerhoja, mutta kun kerroin ettei se olisi meidän tapauksessamme realistinen/järkevä vaihtoehto (lähimmät kerhot 5km päässä, auto päivät miehen käytössä töissä ja busseja kulkee vain kerran tunnissa --> minulta ja vauvalta menisi koko aamupäivä pojan kuskaamiseen, lisäksi bussimatkoineen kerho tulisi aivan yhtä kalliiksi kuin lähipäiväkoti), alkoivat kovasti suositella pojan ottamista kokonaan kotihoitoon. Kuulemma heidän mielestään 4v ei välttämättä kaipaa mitään sen ihmeempää ohjelmaa arkeensa, ja lisäksi "lapsi voi reagoida voimakkaasti siihen että vauva saa olla päivät äidin kanssa kotona, mutta itse joutuukin tulemaan hoitoon". Olin ensin ihan hoo-moilasena näistä kommenteista, koska itse ja lähipiiri ollaan aivan erilinjoilla tästä. Mielestäni lapseni todellakin tarvitsee JOTAIN omaa toimintaa viikkoihinsa, vaikka toki on samalla ihanaa että saa olla paljon myös kotona. Olen yrittänyt olla ystävällinen mutta jämäkkä päätöksestämme, mutta edelleen tuntuvat palaavan asiaan säännöllisesti. Kun kuulemma syksyn hoitopaikkatilannekin alueellamme näyttää niin huonolta jne.
Mietin vaan, missä määrin tämä päiväkodin "painostus" on ihan normaali rutiinijuttu, ja missä määrin siihen vaikuttaa poikani persoona ja luonne. Vasuissa ym. tilanteissa hoitajat ovat monesti tuoneet esiin, että pojallani on vaikeuksia yhteisleikissä muiden lasten kanssa - leikkisi mieluiten yksin tai yhdessä hoitajien kanssa. Kuormittaa kuulemma heitä kovasti, kun on koko ajan hakemassa huomiota. Näin toki varmasti onkin, olen poikani hankaluuksista samoilla linjoilla ja hyvässä hengessä niistä on pystytty keskustelemaan ja ratkaisuja miettimään. Mutta, eikö tällainen lapsi juuri aivan erityisesti tarvitsisi tilaisuuksia harjoitella tuota yhteisleikkiä säännöllisesti? Lapsi pitää hoitajista ja menee yleensä mielellään hoitoon. Olen vähän pahoittanut mieleni siitä, että hoitajat eivät tässä tunnu lainkaan ajattelevan lapseni parasta vaan ainoastaan omaa työtaakkaansa. Mitä mieltä olette?
Kommentit (158)
4v:lle ne kaverit on oikeasti jo tosi tärkeitä! Itselläni on kaksi lasta, joista pienempi oli juuri viikon kipeänä. Joka aamu kysyin 4-vuotiaalta, että haluaako hän sittenkin jäädä äidin ja siskon kanssa kotiin, mutta ainuttakaan päivää viikosta hän ei kotona viettänyt - halu päästä näkemään kavereita oli niin kova.
Paljon riippuu myös oikeasti siitä ympäristöstä: onko itsellä tukiverkkoja, osallistuuko mies iltaisin ja viikonloppuisin ja onko lähiseudulla esim. puistoissa lapsille leikkiseuraa. Jos on luontevasti esim. naapurusto, jonka leikkipaikalle kokoontuu joka aamu mammat lapsineen, niin että äidit saa vertaistukea ja lapset leikkiseuraa, niin mikäs siinä. Itse olen elänyt myös toisenlaisessa ympäristössä, kun oikeasti olit sen lapsen ainoa viihdyttäjä 24/7, siinä hajoaa pää!
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:19"]
No teillähän ei oikeastaan ole tarvetta hoidolle, koska sinä olet kotona. On sitä ennenkin lasten hoito (=aktiviteetti) järjestetty kotona olevan vanhemman toimesta. Päiväkoti on paikka niille lapsille, joiden vanhemmat käyvät töissä. Se ei ole mikään virikepaikka tai kerho.
Lapsesi vie jonkun paikkaa oikeasti tarvitsevan paikan. Jotkut työssäkäyvät vanhemmat kuskaavat lastaan kauas lähipäiväkodista, jossa ei ole vapaita paikkoja sinunkaltaistesi äitien vuoksi. En ihmettele heidän käytöstään.
[/quote]
Haloo! Oletko ollenkaan seurannut varhaiskasvatuslaki keskustelua? Tässäpä suureen ääneen toitotetaan miten jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen, olivat vanhemmat töissä tai ei, koska lapselle tästä valtava hyöty! Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan tällöin 3-5 vuotiaille tarkoitettua ohjattua toimintaa. Tätä päiväkoti tarjoaa tavallisesti aamupäivisin ja lapselle aamupäivä pedagogiseti ohjattua toimintaa on juuri se mikä lapsen kehitystä tässä vaiheessa parhaiten tukee. Jos ei ole kerhoja lähettyvillä kyllä ymmärrän varsin hyvin äidin huolen. Kyllä ne äidit pystyy keksimään kotonakin toimintaa mutta juttu onkin se että lapsi hyötyy tässä iässä enemmän harjoittelusta ryhmässä juuri ILMAN äitiä.
[/quote]
Niin siis pointtina tässä keskustelussa on ollut se, että syrjäytyneiden vanhempien lapset ovat oikeutettuja päivähoitoon, koska ovat itsekin syrjäytymisvaarassa. Sen sijaan koko ajan on ollut kovaa keskustelua siitä, miksi subjektiivinen päiväoikeus koskisi myös heitä, joilla mitään syrjäytymisvaaraa ei ole ja joilla olisi kykyjä viedä lapset kerhoon jne., mutta haluavat olla vauvan kanssa kotona tms. Todellakaan ei ole ollut kysymys siitä, että KAIKKIEN lasten tulisi olla päivähoidossa.
[/quote]
Kyllä se juuri näin ymmärtääkseni ainakin ltojen mielestä pitäisi olla. Kaikilla lapsilla siis oikeus varhaiskasvatukseen riippumatta siitä ovatko vanhemmat töissä vai ei.Eikö se uusi lakiesitys halunut juuri tätä painottaa?Totta on että 3-5vuotiaat lapset hyötyvät osapäiväisestä ohjatusta pedagogisesta toiminnasta kodin ulkopuolella, onko nyt sitten niin että ei pidäkään vanhempien tätä odottaa päivähoidolta? Kyllä tässä pää menee sekaisin. Todellisuus on ilmeisestä aivan jotain muuta kun julkisessa kiiltokuvakeskustelussa annetaan ymmärtää.
Kyllä, se tuo on erittäin tavallista. Jos vanhemmat eivät ole kokopäivätöissä, niin tarjotaan vain osapäivähoitoa. "Tarpeeton" hoito pyritään järjestämään mahdollisimman hankalasti, kuten perheen lapset eri päiväkoteihin eripuolille kaupunkia. Pahimmassa tapauksessa hoitopaikkaa ei anneta, vaan vedotaan siihen että ei ole vapaita paikkoja.
Kunnillahan on velvollisuus järjestää hoitoa tarpeen mukaan. Hotopaikan puuttuminen on ihan sama asia kuin ekaluokkalaiselle ei muka löytyisi paikkaa mistään kaupungin koulusta.
Mielestäni on ok, jos kotona olevat äidit vievät lapsensa virikehoitoon. MUTTA siten, että työssäkäyvillä vanhemmilla olisi ns. etuoikeus saada paikka lapselleen lähipäiväkodista ja nämä kotimammat saisivat muksunsa sinne jos tilaa on - muuten saisivat minun puolestani kuljettaa kauempana olevaan päiväkotiin kun aikaa kerran on jos päiväkotiin jonoa.
Mikään ei ole tympeämpää kuin kuskata lasta toiselle puolelle kaupunkia hoitoon ja suhata sitten kiireellä töihin ja siinä samalla lähtiessä katsella, kun naapurin mamma kuskaa virikemuksunsa parin sadan metrin päässä olevaan lähipäiväkotiin ja löntystää siitä takaisin kotiin.
No teillähän ei oikeastaan ole tarvetta hoidolle, koska sinä olet kotona. On sitä ennenkin lasten hoito (=aktiviteetti) järjestetty kotona olevan vanhemman toimesta. Päiväkoti on paikka niille lapsille, joiden vanhemmat käyvät töissä. Se ei ole mikään virikepaikka tai kerho.
Lapsesi vie jonkun paikkaa oikeasti tarvitsevan paikan. Jotkut työssäkäyvät vanhemmat kuskaavat lastaan kauas lähipäiväkodista, jossa ei ole vapaita paikkoja sinunkaltaistesi äitien vuoksi. En ihmettele heidän käytöstään.
[/quote]Juttusi on täyttä sontaa. Sama kuin väittäisit että jonku lapsi vie koulussa jonku toisen paikan. Ei vie! Kunnalla on velvollisuus järjestää hoito kaikille lapsille.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:07"]
Mielestäni on ok, jos kotona olevat äidit vievät lapsensa virikehoitoon. MUTTA siten, että työssäkäyvillä vanhemmilla olisi ns. etuoikeus saada paikka lapselleen lähipäiväkodista ja nämä kotimammat saisivat muksunsa sinne jos tilaa on - muuten saisivat minun puolestani kuljettaa kauempana olevaan päiväkotiin kun aikaa kerran on jos päiväkotiin jonoa.
Mikään ei ole tympeämpää kuin kuskata lasta toiselle puolelle kaupunkia hoitoon ja suhata sitten kiireellä töihin ja siinä samalla lähtiessä katsella, kun naapurin mamma kuskaa virikemuksunsa parin sadan metrin päässä olevaan lähipäiväkotiin ja löntystää siitä takaisin kotiin.
[/quote]Höpö höpö. Kyllä asia on niin että kaupungin täytyy järjestää hoitopaikat niihin päiväkoteihin joissa niihin on tarvetta.
[/quote]
Komppi tälle. Tosi kurjaa, että kerho on ap:n elämäntilanteen vuoksi niiiin kaukana ja hankalan matkan päässä. Vielä kurjempaa se on niille vanhemmille, joiden lapselle ei ole tilaa lähellä olevassa päiksyssä vaan joutuvat viemään lapsen hoitoon kenties aikaavievän bussimatkan päähän ja siitä jatkamaan itse töihin. Ihan vaan siksi, että lähipäiksyssä ei ole tilaa kun ap;n kaltaiset mammat eivät jaksa viedä lastaan bussilla kerhoon. Just joo...
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:09"]
[/quote]Juttusi on täyttä sontaa. Sama kuin väittäisit että jonku lapsi vie koulussa jonku toisen paikan. Ei vie! Kunnalla on velvollisuus järjestää hoito kaikille lapsille.
[/quote]
Me kuljetimme lasta VUODEN bussilla 30min matkan päässä kotoa päiväkodissa, joka oli aivan eri suunnassa kuin työpaikkamme. Kun pääsimme vihdoin oman alueen päiväkotiin, oli siellä juuri näitä puolipäivähoitolaisia, joiden vanhemmat istuvat kotona päivät pitkät ja tulevat vaunujen kanssa hakemaan isosisaruksen tarhasta. Tämä Helsingissä. He siis todellakin vievät meidän työtö tekevien vanhempien lasten paikat ja tämän myönsi myös pk:n johtaja. Voisi vähän katsoa peiliin..... Todella itsekästä toimintaa kaikin tavoin ja systeemin hyväksikäyttämistä. Viekää lapsenne kerhoihin tai muuhun viriketoimintaan, päiväkotihoito on työtä tekevien lapsille ja niiden lapsille, joilla ei ole kotona kaikki hyvin.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:12"]
[/quote]Höpö höpö. Kyllä asia on niin että kaupungin täytyy järjestää hoitopaikat niihin päiväkoteihin joissa niihin on tarvetta.
[/quote]
Jos 30 lasta on jonosa 60-paikkaiseen päiväkotiin, niin miten kaupunki tämän ratkaisee muutaman kuukauden sisällä? Pistää kopin pihalle?
Meidän lähipäiväkotia suunniteltiin ja rakennettiin viisi vuotta, ennen kuin se saatiin auki...
Hei ap!
Ilman muuta poikasi varmasti hyötyy päiväkodissa käymisestä ja teillä ajatkin ovat vallan kohtuulliset. Päiväkodin henkilökuknta käyttäytyy mielestäni asiattomasti, jos painostaa teitä ottamaan lapsen pois päiväkodista.
Jos et ole vielä jutellut johtajan kanssa, juttele.
Tsemppiä!
Mä olin ennen sitä mieltä, että lapselle onsitä parempi, mitä pitempään on kotona. Oman esikoisen hoidimme 3-v kotona ja sen jälkeen pidimme lyhyet päivät. Hän on myös sosiaalisesti arka ja saanut meiltä valtavasti huomoita, koska oli pitkään ainoa lapsi. Nyt kun hän on kohta 6v niin olen kyllä muuttanut mieltäni täysin. Pojalle pk on tehnyt todella hyvää. Hän on ylpeä "omasta ryhmästä", kavereista, kehittynyt sosiaalisesti huimasti ja oppinut tulemaan toimeen erilaisissa tilanteissa ja erilaisten ihmisten kanssa. Erityisesti kun on kyse sosiaalisesta kehityksestä niin pk on verraton: sitä, että lapsi menee joka päivä tuttuun paikkaan samojen lasten ja hoitajien luo, missä hoitajilla on ammattitaitoa tukea lasten ystävyyssuhteita ja selvitellä konflikteja, ei voi mitenkään verrata puistoiluun tai kerhoonkaan.
Eli mielestäni pk:n tarjoama varhaiskasvatus on ehdottomasti positiivinen asia yli 3-4-vuotiaille. Lapsihan saa edelleen sitä yksilöllistä huomiota vanhemmiltaan. Ainakin toivottavasti myös työssäkäyvät vanhemmat osaavat sitä järjestää, saati sitten kotona olevat, joiden isommat lapset ovat yleensä lyhyen päivän hoidossa.
mä itse olin eskariin saakka kotona, ja se ei kyllä ollut mulle hyväksi - mun oli tosi vaikea sopeutua sääntöihin ja ottaa vastaan kritiikkiä vieraalta.
Mikä tässä nyt on taas ongelma? Eikö äidit pysty kasvattamaan lapsiaan ilman päiväkoteja?
Tästä on jo vuosia aikaa. Soitin johonkin päiväkotiin ja kysyin subjektiivisesta oikeudesta, kerroin olevani työtön ja siellä sano johtaja että ei ole subjektiivista oikeutta. Menin suoraan päällikkötason juttusille ja hoitopaikka löytyi lähes 4 v 3 viikon sisällä.
Kommentteja on edelleen ropissut puoleen ja toiseen, ja olen oikeastaan mutkan kautta saanut vastauksen alkuperäiseen kysymykseeni. Pohdin siis sitä, missä määrin pk:n henkilökunnan käytös johtunee pojastani vs. missä määrin se on ihan yleistä toimintaa. Tämän ketjun perusteella ajattelen, että toiminta ei siis niinkään ole mun lapseen liittyvää, vaan todella - lapsen käyminen hoidossa edes muutaman tunnin päivästä toisen vanhemman ollessa kotona on vaan yksinkertaisesti monissa ihmisissä voimakasta paheksuntaa ja kiihkoa herättävä asia. Ok. Tämän toki toisaalta ymmärränkin, esim. jos työssäkäyvänä joutuu kuskaamaan lastaan pitkiä matkoja väärään suuntaan päivittäin niin onhan se varmasti kuluttavaa ja rasittavaa.
Apinan raivolla tähän asiaan suhtautuvien kotiäitien kommenteista sen sijaan paistaa ehkä läpi jonkinlainen marttyyri-asenne. Olen samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa, joka kummeksui meitä naisia kun ollaan aina niin herkästi teilaamassa toisiamme kaikista ratkaisuista. Musta on hienoa, että te "totaali-kotiäidit" ootte löytäneet teille sopivan tavan olla äitejä ja hoitaa lapsianne, ja samalla toivon että tekin löydätte kuitenkin omat pienet hengähdyshetkenne arjessa. Aika usein on nimittäin myös niin, että kun on oikeesti tyytyväinen omiin ratkaisuihin ja omaan arkeensa, tarve toisten paheksumiseen ja arvosteluun vähenee.
Olen itse tulevat päivät poissa koneen ääreltä, joten tämä olkoon oma viimeinen kommenttini tähän ketjuun. Kiitokset vielä kaikille, jotka otitte asiaan kantaa, suuntaan tai toiseen!
Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille perheille - lasten hoitomuodoista ja vanhempien työllisyystilanteista riippumatta! :-)
ap.
[/quote]Olen samoilla linjoilla. Tai laita lapsi yksityiselle. Heille se on vain tuloa ja paikka kyllä löytyy ihan niin usein kuin haluat. En minäkään ymmärrä miksi et voisi olla kotona 4v:n kanssa. Jos et keksi mitään tekemistä etkä mitään virikkeitä sen ikäisen kanssa niin sitten on aika katsoa peiliin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:03"]
Itsekin saanut miettiä samaa mitä ap. Tosin oma lapsi on yksityisellä perhepäivähoitajalla. Eikä siellä voi pitää paikkaa varattuna. Koska hoitaja on aivan huipputyyppi, lapsen sekä minun kannaltani (mm. joustava, luotettava ja mukava) ja lapsi pitää hoitokavereistaan päädyttiin pitämään hoitopaikka. Miksi turhaan alkamaan etsiä uutta paikkaa ja taas totutella uusiin ihmisiin? Lapsi ollut koko ajan siellä osa-aikaisena, koska haluan kuitenkin viettää aikaa lapsenikin kanssa, eikä tarvetta koko pv hoidolle ollut. Olemme molemmat mieheni kanssa kuntoutustuella ja itse ottanut osa-aikaista opiskelua omien voimavarojen mukaan. Toki aluksi kokeiltiin, että mies olisi lapsen kanssa kotona, kun itse koulussa, mutta se ei toiminut syystä x. Ja jos vauva on sellainen, että sen voi ottaa koululle mukaan, niin tarkoituksena syksyllä hiljalleen jatkaa opintoja, jos vain itse jaksan. Silloin joutuisi sitten miettimään minne sen esikoisen laittaa tuntien ajaksi. Esikoinen oli jonkun verran koululla mukana pienenä, kunnes alkoi vaatimaan enempi toimintaa ja totesin, että parempi molempien kannalta löytää joku parempi ratkaisu ko. tilanteeseen.
Hoitopaikka tuli todellakin tarpeeseen, enkä osaa ajatella, että hoitopaikka olisi joltain toiselta pois. Hoitopaikka vähentänyt myös minun stressiä ja olen siten ollut parempi äiti lapselleni. Hoitopaikka tuo myös turvaa tähän tulevaan alkuajan vauva-aikaan. Varmasti moni äiti pystyy hoitamaan ne kaikki 10 lastaan ihan itse, mutta itseäni ainakin helpottaa jo se, että tiedän, että esikoisen voi viedä hoitoon, jossa saa toimintaa ja ikäistään leikkiseuraa. Ja itse voi levätä ja nukkua yhdessä päikkärit sen tulevan vauvan kanssa. Ja kyllä koen oikeutetuksi hankkimaan lapsia, vaikken pystyisi niitä hoitamaan täysin 100% itse 24/7 seuraavia 18v. eteenpäin. Apua saa ja voi pyytää. Mutta jokaisella perheellä on juuri sen perheen tarpeet ja tilanteet miten toimia elämässä. Se mikä toimii naapurille, ei välttämättä toimi itselle.
[/quote]Ymmärsinkö oikein? Olette molemmat kuntoutustuella, ette jaksaa hoitaa edes itseänne saati lastanne ja teette niitä lisää? Miten kuvittelet jaksavasi opiskella vauvan kanssa kun et jaksa ilman vauvaakaan? Kyllä on taas realiteetit hukassa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:45"]
Tästä on jo vuosia aikaa. Soitin johonkin päiväkotiin ja kysyin subjektiivisesta oikeudesta, kerroin olevani työtön ja siellä sano johtaja että ei ole subjektiivista oikeutta. Menin suoraan päällikkötason juttusille ja hoitopaikka löytyi lähes 4 v 3 viikon sisällä.
[/quote]
Ja kehtaat vielä tuulettaa sitä täällä? Autottomana työssäkäyvänä yksinhuoltajana olisin joutunut viemään lapseni aivan eri suuntaan päiväkotiin huonojen julkisten liikenneyhteyksieen päähän ja lapsi olisi joutunut heräämään viideltä, kotona olisimme olleet joskus iltakuudelta. Siihen päälle kauppareissut. Ilman autoa tietenkin. Lähipäiväkotiin kun on tuupattu niitäkin lapsia joiden vanhemmat makaavat kotona. Niinpä lapseni meni yksityiseen päiväkotiin kun muutakaan inhimillistä paikkaa ei ole.
Ihan pakko sanoa, vaikka kuulostan teidän subjektiivista päivähoitoa kannattavien korvaan varmaan ihan kamalalta itserakkaalta täydelliseltä äidiltä. Mutta voin kertoa heti alkuun, etten sitä ole.
Mutta. Minä olen ihan itse etsinyt lapselleni ne kaverit, tutustunut ihmisiin leikkipuistossa, vienyt perhekerhoihin, muskariinkin joskus. Ihan itse olen pukenut vauvan ja esikoisen ja lähtenyt sateeseen ja tuiskuunkin ulkoilemaan tai mihin nyt on välillä myös ihan pakko ollut mennä. Ja kun esikoinen oli kolme, vein hänet kerhoon kolme kertaa viikossa oppimaan ryhmässä olemisen taitoja ym, eikä se matka ollut mikään kiva tarpoa ilman autoa edes takaisin, mutta kyse ei ollutkaan minun hyvinvoinnistani vaan lasten.
Näinhän normaali ihminen tekeekin.
4v kuuluu kotiin!