miksi nykyään äidit on niin pulleita?
Olen 25.v ja painan 46kg. Oon 1.v lapsen äiti ja oon oottanut toista lasta 2kk. Oon vähä huolissaan äitien lihavuuksista.
Kommentit (101)
Huh, työpäivä. Eikö sun siellä äitiyslomalla pitänyt olla jos lykkäät opintoja mammaloman takia? Ai nyt on jo kaksi lasta? Vastahan olit raskaana ja vain vähän on ollut väsymystä? Argh. Ja lääkäriksi vielä... hih..
Ap on muuten mahdollisesti maahanmuuttaja, jonka kielitaito on heikko. Tekee samanlaisia virheitä kuin mamu-oppilaani. Siitä syy virheisiin...?
Oon ihan suomalainen. Turusta ja sielä aloitan myös opinnot. Toinen lapsi syntyy marraskuussa. Teen nyt osa aika työtä ja oon kotiäiti. Ap
Misä olet töissä? Voitasi tavata.joskus jajutella.näitsä laihuus asiosta, :) t. 78
Olen myös.läkäri muuten, sitäkin yhteistä meilä :)
Paitsi, että Turussa ei viime vuonna kukaan opintoihin sisään päässyt lykännyt äitiysloman vuoksi... Asepalveluksen takia kylläkin. Seuraavaksi ap:n tarina jatkuu sillä, että hän ei edes hakenut Turun lääkikseen vaan Tampreelle tai sitten ap on käynyt vauvan hoidon ohessa Säkylässkin tai peräti Kauhavalla...
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:40"]Paitsi, että Turussa ei viime vuonna kukaan opintoihin sisään päässyt lykännyt äitiysloman vuoksi... Asepalveluksen takia kylläkin. Seuraavaksi ap:n tarina jatkuu sillä, että hän ei edes hakenut Turun lääkikseen vaan Tampreelle tai sitten ap on käynyt vauvan hoidon ohessa Säkylässkin tai peräti Kauhavalla...
[/quote]
Turussa todellakin kaikki sisälle päässeet naiset aloitti opinnot. Sen näkee tilastoistakin.
Ja jos yhtään tajuaa, miten lääkiksessä opiskellaan, niin olisi taatusti aloittanut kun vauva on 5kk. Ja jos seuraava syntyy marraskuussa, niin taas menisi vuosi harakoille.
En muuten yhdenkään opiskelijan ole kuullut puhuneen koulupaikasta. kyllä ne on opiskelupaikkoja.
Ei voi muuta sanoa kuin todella surullista ap:n puolesta.
Klikkaa, ap, tuolta:
http://www.mielenterveysseura.fi/tukea_ja_apua
Kiva, kuulla et haluaisit tutustua 78. Aloitin kyllä opinmot mut vaikean raskauden takia pyysin siirtoa vuodella. Nyt joudun lähteen pakkaan , huomenna lähtee lento thaimaaseen. :)
Missä on thaimaaseen? Olen käynyt Thaimaassa, mutta tää thaimaaseen on ihan multa kokematta.
Ja lakkaa nyt toi lääkisjuttu. Et sinä ole ollut viimesyksynä raskaana. Lääkis alkaa katsos syksyisin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:59"]
Kiva, kuulla et haluaisit tutustua 78. Aloitin kyllä opinmot mut vaikean raskauden takia pyysin siirtoa vuodella. Nyt joudun lähteen pakkaan , huomenna lähtee lento thaimaaseen. :)
[/quote]
Eikö laihuutesi suojannutkaan sinua raskauden ongelmilta?
Repesin tuolle Thaimaalle ihan totaalisesti.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:59"]
[/quote]
Et aloittanut. Ei kukaan ollut raskaana ja jäänyt kesken pois. t. ns. kurssikaverisi.
a) en ollut ylipainoinen 25v:na, mutta nyt 36v:na olen (lapset sain päälle kolmekymppisenä)
b) mies vuorotyössä, en voi ottaa mitään säännöllistä harrastusta, koska en sinne kuitenkaan pääse, lisäksi, kun kerrankin on koko perheen yhteinen vapaa ilta tai vapaapäivä, en halua lähetä pois kotoa omiin touhuihini
c) en töiden jälkeen muutenkaan kertakaikkiaan jaksa lähteä mihinkään kotiin päästyäni, työni vie minulta aikalailla mehut
d) lapset vielä pieniä, haluavat ja tarvitsevat vanhempiaan, kun pääsevät hoidosta, en halua siitä vähäisestä tuntimäärästä, joka illalla nähdään, olla paria tuntia poissa ja nähdä lapsia ehkä tunnin pari
e) kun massaa on kertynyt, ei kertakaikkiaan ole helppoa esim. zumba tai sambic tms. tunneilla jaksaa/pystyä tekemään ohjatun tahdin mukaan, läskit lyllyy, olo on kankea ja tunnen itseni kaameaksi (inhoan punttista/lenkkeilyä tms, ennen kävin usein erilaisilla tanssillisillä tunneilla, joihin en nykytilassani kehtaa mennä)
f) pidan ruuasta ja herkuista, mikä ihanampaa, kun saa lapset unille ja voi vetäistä jonkun herkun tai ravintolassa kunnon pihviannoksen
g) kun massaa on kertynyt, sitä kertyy helposti ylä lisää ja kierre on valmis
h) kotihommaa riittää jatkuvasti, jos lähtisin omaan juttuun niin mielessä nakertaisi se ja se tekemätön homma
Syitä on monia. Itsehän minun pitäisi antaa itselleni potku persuuksiin, mutta ihan vielä en jaksa. Kieltämättä läskit ahdistaa, ei löydy kivoja vaatteita, en koe näyttäväni nätiltä missään ja ihailen äitejä, jotka pysyvät timmissä kunnossa (en niinkään sitä hoikkuutta vaan oikeaa hyvän kunnon ylläpitoa).
Eilenkin näin teinitytön vastasyntyneen vauvansa kanssa ja kyllä oli lihava. Lihava ja lyhyt
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:59"]Kiva, kuulla et haluaisit tutustua 78. Aloitin kyllä opinmot mut vaikean raskauden takia pyysin siirtoa vuodella. Nyt joudun lähteen pakkaan , huomenna lähtee lento thaimaaseen. :)
[/quote]
heh kumma että pääsit lääkikseen noilla kirjoitustaidoilla ;) ja aika myöhään aloitat pakkaamisen noin pitkälle lomalle..:)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:00"]Hah. Kuules valelääkäri on housuissas. :) en hän ole vielä valmistunut. Meni muuten työpäivä nopeesti ku sai ärsyttää teitä. Taidan nyt kuitenkin lähtä kotiin. Toivoitan teille oikeen hyvää vkl. Itsekin lähden kotiin valmistautumaan kuukauden thaimaan lomaan perheen kanssa. Sen jälkeen jaksaa sit panostaa tuleviin lääkäri opnäintoihin.
[/quote]
Onne a opinnoihin ,sekä myös odotuksesii ,älävälitä ,täälä läskit vaab haukuu meitä laihoja. On sun puolela :)
[/quote]
Tämän tarinoinnin lisäksi ap puhuu itselleen av:n välityksellä. Toivottavasti edes auttaa pahaan oloon.
Päivän paras ketju! Kiitos sain taas kunnon naurut. Ei siis toi läskikeskustelu vaan noi ap:n selitykset. Ap kuvittelee että muut ärsyyntyy vaikka häntä itseään viedään kuin litran mittaa. Go girls!
Tai voihan olla et oo puoliksi porvoosta muutenkin kuin noiden läskijuttujesi kanssa. Reps, joka tapauksessa.
Ap, onneksi sulla on vielä valmistumiseen vuosia aikaa. Ehdit kasvaa ihmisenä ja tajuta muutaman asian ennen sitä.
Muut eivät elä sinun elämääsi, etkä sinä muiden. Ihmisillä on erilaisia lähtökohtia, elämäneväitä, elämäntilanteita, voimavaroja ja heille tapahtuu asioita joista sinä et kenties ole koskaan kuullutkaan. Ihmiset tekevät erilaisia valintoja omista lähtökohdistaan. Osa niistä ei varmastikaan ole sinusta järkeviä, mutta ne on heidän valintojaan, heidän elämäänsä. Aina voit lääkärinä jakaa tietoa ja motivoida toista kiinnittämään enemmän huomiota terveyden ylläpitoon. Kuitenkaan ihmisten leimaaminen ryhmiin kuten "pullukat", kaikenlainen yleistäminen tai oman tilanteen heijastaminen koskemaan muita yms toiminta ei edistä tätä tavoitetta, eikä tarjoa yksittäiselle ihmiselle ratkaisua hänen tilanteeseensa.
Ruokavaliolla voi vaikuttaa omaan hyviinvointiin suuresti joten kaikille voi toki suositella sellaista ruokaa josta hänelle tulee sopivan kylläinen ja terveen virkeä hyvä olo. Kauden vihanneksia on mahdollista löytää edullisesti, tyhjä ruoka se vasta kallista onkin. Sokerin mässyttäminen ei ole terveellistä vaikka olisi laiha.
Tiesitkö ap, että BMI 27("ylipaino") ei aiheuta terveysriskejä itsessään. Ihminen voi näyttää vähän pullealta ap:n herkkään silmään mutta tästä ei siis tarvitse olla huolissaan. Alipaino sen sijaan voi aiheuttaa terveysongelmia, erityisesti naisilla.
Miksi niin monet, jopa lääkärit, ajattelee että laihuus = terveys?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 12:50"]
Toinen halusin ihan mielen kiinnon vuoksi herätellä ihmisiä miettiin omaa kokoa ja terveyttä. Usein on kuitenkin hyvä miettiä tulevaa ja lapsia. En halua syyttää ketään. Huomaa kitenkin et aihe on herkkä naisille. Kaikille terveys on kuitenkin tärkeä. Ja itse oon saanut paljon hyvää palautetta kummassakin raskaudessa neuvolassa siitä. Ei oo verenpaine tai diabeettes ongelmia joka vaikeuttaa tilannetta. Muutenkin jaksaa paremmin. En kuitenkaan hakenut kehuja omasta painosta tai näin. Kuhan mietin asiaa ylipäätänsä. Ap
[/quote]
Ai miten niin nykyään? Isäni äiti oli pullea. Isäni siskot ovat pulleita. Isäni suvun miehet on tikkuja. Äitini oli pullea ainakin minun elinaikanani kunnes kuoli. Hänen äitinsä ei ollut koskaan pullea, isästä ei ole mitään tietoa. Ennen raskauksia olin BMI 17, nykyään lähes satakiloinen. Miksi? Niin monta syytä... ei ne väsymys, aika ym. ole mitään tekosyitä, vaan jotain asiaa arvostetaan enemmän. Olis kiva olla laiha, olis kiva, jos se olisi olotila ilman sen suurempaa vaivannäköä. Käyn jo nyt salilla 2 x vko 2 h, ja arkiliikunta päälle, kunto ihan ok. Syön periaatteessa terveellisesti, mutta sitten kun on se armoton väsymys päällä, sitä hakee kaapista sen suklaapatukan ensihätään, että selviää päivästä kuukahtamatta tai liikaa kiukuttelematta lapsille. Kun on mahdollisuus olla ilman, että lapset vaatii jotain (lapsia useampi ja osalla erityisiä terveydellisiä haasteita) niin mielummin menen nukkumaan, kylpyyn luen hyvää kirjaa tai menen miehen kanssa ravintolaan nauttimaan hyvästä ruuasta kuin johonkin ylimääräiseen jumppaan tai juoksulenkille. Mielummin siis olen läski. Ja ihan terve sellainen, ei mitään häikkää missään, paitsi tämä väsymys.
Hienoa, että sull on koulupaikkakin valmiina. Minne päin Suomea meet opiskeleen?