Tilasin autottomana yhden joululahjan 6km päässä sijaitsevasta kaupasta. Valitsin noutopaikaksi 400m päässä olevan S-Marketin lokeroautomaatin.
Ja mitäs sitten Posti päättääkään tehdä? Tulee viesti, että koska on ruuhkaa, paketti toimitetaan 5km päähän. Tällä välillä ei ole julkista liikennettä muulla kuin 1 kilometrin välillä. Joutuisin siis kävelemään 8km joka tapauksessa, vaikka menisin sen kilometrin bussilla.
Mitä palvelua tämä on? Miksen voi valita sellaista vaihtoehtoa, että paketti toimitetaan tuohon lähi-S-Marketiin vasta sitten, kun sinne mahtuu? Mistä minä nyt maksan? Siitä, että paketti on kilometrin lähempänä kuin se alkuperäinen kauppa, josta olisin sen hyyyyyvin pitkällä kävelylenkillä voinut hakea.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Ja miksei Posti voi tuoda pieniä paketteja omakotiasujille laatikkoon, kun ne hyvin sinne mahtuisivat?
Jos ei mahdu kerrostalon luukusta niitä ei tuoda myöskään omakotitaloon, tämä on systeemi. Kotiinkuljetus maksaa enemmän.
Olen ihmetellyt samaa. Meidän lähipostissa (1km päässä oleva smarket) on pakettiautomaatti ja tiski, mutta silti siihen kaupalle tilatessa sinne "ei mahdu" ja paketit on pakko viedä 7km päähän k-kauppaan, joka on 1/3 toisen kaupan koosta ja sokeakin näkee miten sinne sitä ei oikeasti mahdu. Rullakot notkuu pakettia ja kassalla ei kunnolla mahdu olemaan, tuollaista tungosta en ole koskaan nähnyt lähikaupassa tai edes +1km päässä olevassa toisessa kaupassa, missä myös postin piste....vaan se paketti koosta riippumatta on aina pakko siirtää sinne 7km päähän.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksei Posti voi tuoda pieniä paketteja omakotiasujille laatikkoon, kun ne hyvin sinne mahtuisivat?
Sitten jokainen okt-asuja hommaisi itsellensä niin ison laatikon, että sinne menisi kaikki paketit. Ainakin itse hommaisin.
Mulla on lähimmät postin lokerot 21km päässä, kahdessa eri paikkakunnassa. Lähin postiposti on 40km päässä. Lähin örrä ja matkahuolto myös tuolla 40km päässä. Kävi niin kerran, että meni jokaiseen näihin yksi paketti, vaikka tilasin yhteen paikkaan, sinne, jossa käyn aina kaupassa samalla. Ei sitten mahtunut tuohon yhteen kaikki, eikä edes toiseen loppuja vaan kolmas kauimmas. Olipa mukava ajella, tuli hyvin kilometrejä. Not. Paikallinen faceryhmä valitteli, että ihmiset ei hae niitä paketteja, niin menee aina vaan kauemmaksi. Itse pyrin taas hakemaan aina viimeistään seuraavana päivänä saapumisilmoituksesta ja yritän tähdätä pakettien tilaamisen aina niin, että osuisi kauppareissulle samaan aikaan, että ei tarvitse pelkän paketin taia lähteä ajelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin aina paketit ensisijaisesti automaattiin, mutta se ei ole onnistunut viimeiseen kuukauteen, ovat menneet lähipostiin. Nyt ei enää ilmeisesti sopinut sinnekään, kun paketti meni johonkin ihme pop up -pisteeseen jumalan selän taakse.
Mulle tuli sähköpostiin tiedote Postilta, että olemme avanneet lähialueellesi väliaikaisia noutopisteitä joulunalusruuhkaa helpottamaan. Viestissä luetellut "lähialueen" noutopisteet sijaitsevat kaikki noin 7 km päässä kotoani. En voi ymmärtää. Mun omalla postinumeroalueella on laskujeni mukaan 5 lokeroa/asiamiespostia, parin km päässä lähempänä keskustaa ainakin saman verran ja silti ohjataan johonkin hevon persiisiin, joka on vielä ns. sivuttaisuuntaista liikennettä eli julkisillä ei pääse lähellekään.
Postin toiminta on niin luokattoman huonoa ollut jo monta vuotta, että on vaikea käsittää, miksi mikään ei muutu. On uskomatonta, että kehtaavat vielä mainostaa telkkarissakin näillä typerillä piirretyillään, että "sä tilaat, mä tuon". Ja ne niiden saapumisilmoitukset nykyään: "Moi! Pakettisi on täällä! Ruuhkan vuoksi ohjattuna xx noutopisteeseen, käythän hakemassa plaa plaa ja mukavaa pivää". Fy fan, sanon minä.
Äänestäkää persuja niin pienempituloisillakin olisi jatkossa varaa autoiluun. Ainoa puolue joka vastustaa näitä rajuja autoilun veronkorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jokainen okt-asuja hommaisi itsellensä niin ison laatikon, että sinne menisi kaikki paketit. Ainakin itse hommaisin.
Jos lähettäjä on valinnut S-paketin, mikä ei mahdu postiluukusta/laatikkoon, se menee tietysti automaattisesti noudettavaksi, vaikka se käytännössä mahtuisikin siihen laatikkoon. XS-paketti mahtuu, paksuus max. 3 cm.
Pointti se, että lähettäjäkin on voinut valita väärän pakettikategorian. Paljon postittavalle firmalle harvinainen virhe, ne POSTIMAKSUT valitaan halvimman mahd. mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin on unohdettu polkupyörä? 5km pikkujuttu pyörällä
Omistan pyörän, jossa ei ole tarakkaa tai koria. Ja joo, niitä saa varmasti kaupasta. Jos tilaan tarakan tai korin, nekin pitää varmaan ensin hakea kävellen sadan kilometrin päästä, että pääsee sen jälkeen noutamaan paketteja pyörällä.
Paketti ei mahdu edes reppuun, vaikkei ole kovin painava.
ap
Ei siihen koria tai tarakkaa tarvitse. Monesti olen kuljettanut isoakin pakettia kassissa pyöränsarvessa. Ehkä joutuu ajamaan vähän hitaammin, mutta on silti paljon nopeampaa kuin kävely.
Mutta anna kun arvaan: sulla ei ole isoja kassejakaan ja joutuisit hakemaan kilsojen päästä sellaisen...
Mulle on tulossa 60x30x40 paketti, 15 kg. Tulepa näyttämään miten kulkee pyöränsarvessa, hankala on tarakallakin. Uuden lain mukaan on tietääkseni muuten kassien kuljettaminen ohjaustangossa kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan pyörän, jossa ei ole tarakkaa tai koria. Ja joo, niitä saa varmasti kaupasta. Jos tilaan tarakan tai korin, nekin pitää varmaan ensin hakea kävellen sadan kilometrin päästä, että pääsee sen jälkeen noutamaan paketteja pyörällä.
ap
Miten olet noin uusavuton? Laita paketti pyörän ohjaustangolle ja huristele kotiin. Olen itse hakenut pyörällä mm. kirjahyllyn, nojatuolin, ja 10 litran maalitönkkiä. Kaikki on vaikeaa jos haluaa vain valittaa eikä ratkaista ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei siihen koria tai tarakkaa tarvitse. Monesti olen kuljettanut isoakin pakettia kassissa pyöränsarvessa. Ehkä joutuu ajamaan vähän hitaammin, mutta on silti paljon nopeampaa kuin kävely.
Mutta anna kun arvaan: sulla ei ole isoja kassejakaan ja joutuisit hakemaan kilsojen päästä sellaisen...Mulle on tulossa 60x30x40 paketti, 15 kg. Tulepa näyttämään miten kulkee pyöränsarvessa, hankala on tarakallakin. Uuden lain mukaan on tietääkseni muuten kassien kuljettaminen ohjaustangossa kielletty.
tuohan ei ole edes iso? Paketti sarvien päälle ja sen jälkeen potkaiset itsesi matkaan. Tai vaihtoehtoisesti pyöräilet hakupaikkaan, paketti pyörän päälle, ja kävelet kotiin. Itse hain pyörällä 40 x 30 x 130 cm kosketinsoittimen ja sen jalustan, paketti pyörän päälle ja talutin laitoksen kotiovelle. On nyt niiiiiiin hankalaa.
Tai tilaa vaikka taksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita postille palautetta. Jospa ne tarpeeksi sitä saatuaan alkaisivat miettiä jotain ratkaisua joskus oikeaankin ongelmaan kaiken turhanpäiväisen nimi- ja nurmikonleikkuu/vartija/hoitaja-näpertelyn sijaan.
Posti on valtion alainen toimija, ei niitä kiinnosta palautteet.
Postilla on ihan tietty lain määräämä tehtävä eli peruspalvelu. Ongelma on siinä, että poliitikot sallii jostain mystisestä syystä postin laistaa tämän tehtävän tekemisestä kunnolla. Niinpä postin palvelutasoa on viime vuosikymmen tahallisesti heikennetty aina sille tasolle asti ettei kansa enää halua käyttää postin surkeaa palvelua.
Vika on nimenomaan poliitikkojen joita istuu useampikin rypäs pitkin postin ylintä hallintoa sallimassa postin hallituksen ja pääjohdon touhut.
Onpa ihanaa kun ei asu enää Suomessa. Täällä toimii posti 6 päivänä viikossa. Paketit tuodaan aina kotiovelle, ja jos et ole kotona niin jättävät ovelle (suojaan) niin ei tarvitse lähteä postiin. Kaikki tulee kotiin. Eikä tarvitse pelätä että joku varastaa paketin, kun täällä kunnioitetaan toisten omaisuutta ja käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta anna kun arvaan: sulla ei ole isoja kassejakaan ja joutuisit hakemaan kilsojen päästä sellaisen...Mulle on tulossa 60x30x40 paketti, 15 kg. Tulepa näyttämään miten kulkee pyöränsarvessa, hankala on tarakallakin. Uuden lain mukaan on tietääkseni muuten kassien kuljettaminen ohjaustangossa kielletty.
tuohan ei ole edes iso? Paketti sarvien päälle ja sen jälkeen potkaiset itsesi matkaan. Tai vaihtoehtoisesti pyöräilet hakupaikkaan, paketti pyörän päälle, ja kävelet kotiin. Itse hain pyörällä 40 x 30 x 130 cm kosketinsoittimen ja sen jalustan, paketti pyörän päälle ja talutin laitoksen kotiovelle. On nyt niiiiiiin hankalaa.
Tai tilaa vaikka taksi.
15 kg käsivaralla ohjaustangon päällä?? Haloo nyt siellä. Olen jotain pizzaboksia joskus kuskannyt lyhyen matkan fillarilla noin mutta pidempi matka ja paljon painavampi paketti jäisi kyllä viemättä ilman tavaratelinettä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle 12km kävelylenkki hyvin pitkä?
Osaat kirjaimet ja numerot mutta et kuitenkaan ymmärrä lukemaasi.
Kymppiluokka käymättä?
Vierailija kirjoitti:
Työmatkani on yhteensä 12 kilometriä ja kuljen tämän matkan polkupyörällä vuoden ympäri. Mutta polkupyörällä matkustettaessa on vaikea kuljettaa isompia pakkauksia, reppuun ei mahdu esimerkiksi isoja laatikoita. Sarvissa kuljettaminen taas on vaarallista; kerran onnistuin kaatumaan vauhdikkaasti, kun sarvessa kuljettamani pieni laatikko jäi polveni ja sarven väliin. Polveni osuessa laatikkoon, se käänsi etupyörän voimakkaasti oikealle ja vauhti pysähtyi hetkessä ja lennähdin asfalttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tai tilaa vaikka taksi.
15 kg käsivaralla ohjaustangon päällä?? Haloo nyt siellä. Olen jotain pizzaboksia joskus kuskannyt lyhyen matkan fillarilla noin mutta pidempi matka ja paljon painavampi paketti jäisi kyllä viemättä ilman tavaratelinettä.
Joo, olen kissanomistaja joten joskus tulee haettua 15 kg kissanhiekkapaketteja juuri noin. Jos ei ole autoa niin on pakko improvisoida, ei ne asiat valittamalla parane. Joskus näkee lapsia/teinejä jopa kyytsäämässä toisiaan pyörän etusarvessa. Haloo, kyllä pyörä sen kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten olet noin uusavuton? Laita paketti pyörän ohjaustangolle ja huristele kotiin. Olen itse hakenut pyörällä mm. kirjahyllyn, nojatuolin, ja 10 litran maalitönkkiä. Kaikki on vaikeaa jos haluaa vain valittaa eikä ratkaista ongelmia.
Hyvä ja tärkeä kommentti keskustelun kontekstissa. Olet varmasti ylpeä itsestäsi.
Vain urpot ajavat pyörällä. Ja sen tämä keskustelu kyllä todistaa.
Minulle matka ei sinänsä ole ongelma. Auto on, 12km lenkkikin on pikkujuttu.
Edellinen paketti vain toimitettiin tämän oman lähes koronattoman asuinalueen parin noutopisteen sijaan koronapunaiselle alueelle ruuhkaisaan noutopaikkaan. Juuri sinne minne en todellakaan halua jalallanikaan astua. Kiitos posti.
Se oli viimeinen tilaus postin kautta vähään aikaan. En haluaisi maksaa kotiinkuljetuksesta 14,90 kun sekin menee sähläämiseksi, emme ole välttämättä kotona tai kotona olijalla on tärkeitä etäpalavereita, eikä voi ravata availemassa ovea.